Účast
na mši svaté (2019)
Kázání P. Martina Fuchse
v Praze 20. října 2019
Neděle 19. po Svatém Duchu
***
Drazí věřící! Když ministrant při Mši svaté zazvoní kostelními zvonky, má
to svůj zvláštní důvod. Církev totiž chce, aby se věřící pokaždé účastnili Mše
svaté pozorně. Jenže slabost lidské přirozenosti, různé nemoci, starosti či
rány osudu věřícího znovu a znovu rozptylují. Jsou sice stále v kostele, ale
jejich myšlenky jsou často někde jinde.
Právě proto dává ministrant při nejdůležitějších modlitbách a úkonech Mše
svaté zazvoněním znamení. Církevní přikázání ukládá věřícím pod těžkým hříchem,
aby se o nedělích a zasvěcených svátcích účastnili svaté mešní Oběti.
Tuto povinnost splní pouze ten, kdo se účastní Mše svaté alespoň od
Obětování po Kněžské přijímání. Kdo by vlastní vinou přišel později, ten
povinnost nedělní účasti nesplnil.
Poprvé ministrant zazvoní, když kněz odkryje kalich. Věřící by se nyní měli
ve všech svých prosbách sjednotit s knězem. Modlitby Offertoria poskytují knězi
tu pravou intenci, s níž by měl mešní Oběť přinést a to za sebe samotného, za
kolemstojící, za živé a zemřelé. To je úmysl Kristův a také úmysl Církve.
Druhé zazvonění se děje při Sanctus. Věřící mají nyní spolu s anděly
padnout na kolena a chválit Boha. Nastává totiž vlastní obětní úkon. Je
naprosto přesně ustanoven v Kánonu pro všechny časy. Kánon začíná po Sanctus a
končí před modlitbou „Otče náš". Každý kněz, pokud se drží Kánonu, přinese
nyní Pánu Bohu platnou a Jemu milou Oběť.
Potřetí dává ministrant zvonkem znamení, když kněz vkládá ruce nad obětiny.
Tento obřad upomíná věřící na Starý zákon. Tam kněz vkládal ruce na obětního
kozla. Chtěl tím na něj vložit hříchy lidu, aby ho pak poslal do pouště, kde
zahynul.
Proto kněz vkládá hříchy lidí, tedy naše hříchy, na Krista, který dává svůj
život v oběť. Věřící by nyní měli být obzvláště pozorní, protože hned následuje
samotný akt Oběti, svaté Proměňování. Je to ten vůbec největší úkon, jaký
může člověk zde na zemi vykonat.
Současně s pokleknutím po slovech Proměňování ministrant opět
zazvoní. Dává tím znamení, že od této chvíle je na oltáři přítomen sám Kristus –
s Tělem i Duší, s Božstvím i Lidstvím. Při celebrantově pokleknutí a jeho
opětovném povstání ministrant zvoní, aby vyzval věřící k uctění Nejsvětější
svátosti.
Toto zvonění při svatém Proměňování se pak skrze kostelní zvony ve věži
kostela nese do celého okolí. Pořád si na to dobře pamatuji; když jsem byl malý
chlapec, a musel jsem zůstat se svými sourozenci a s matkou doma, jakmile se rozezněl
zvon používaný při Proměňování, vyzvala nás, abychom si klekli. „Teď je svaté
Proměňování. Teď Spasitel umírá na kříži. Teď se Mu musíme klanět a děkovat
Mu,“ říkala.
Čtvrté znamení zvonkem přichází krátce před modlitbou „Otče náš“ se slovy:
„Per ipsum et cum ipso et in ipso est tibi Deo Patri omnipotenti, in unitate
Spiritus Sancti, omnis honor, et gloria.“ Tedy „Skrze něho a s ním a v něm je
tobě, Bohu Otci všemohoucímu, v jednotě Ducha Svatého všeliká čest a sláva.“
Tímto je akt Oběti uskutečněn.
Modlitbou „Otče náš“ pak začíná třetí část Mše – Svaté přijímání.
Modlitba „Otče náš“ je modlitbou našeho Pána, a proto ji najdeme v každém
misálu až k počátkům křesťanství. Obsahuje všechno, co bychom měli od Pána Boha
žádat.
Páté znamení zvonkem dává ministrant při kněžském Přijímání. Je nutné, aby
Oběť byla dokonána. I kdyby žádní věřící nepřijímali, přinesená Oběť je tímto
kněžským Přijímáním úplná a dokonaná. Kdyby se stalo, že by celebrant po
Proměňování padl na zem a nemohl pokračovat, jiný kněz by musel Oběť dokončit
kněžským Přijímáním.
Účastnit se mešní Oběti a přistoupit ke Svatému přijímání mohou pouze
pokřtění, kteří mají a zachovávají celou katolickou víru. Proto jsou
katechumeni a kandidáti křtu vyváděni před Credem ven z kostela. Ještě nebyli
pokřtěni, takže nemají ani nesmazatelnou pečeť ani katolickou víru. Nemohou
přistupovat ke Svatému přijímání. Nepokřtění a jinověrci nesmí přistoupit ke Svatému
přijímání.
Katolíci se naopak musí Oběti účastnit. Jak již bylo řečeno, o nedělích a
zasvěcených svátcích jsou takto zavázáni dokonce pod těžkým hříchem. Toto
přikázání ovšem platí pouze za normálních okolností. Dnešní církevní krize
mnoha lidem zcela znemožňuje plnit tuto povinnost, protože nikdo nemůže být
nucen navštěvovat novou mši.
Arcibiskup Lefebvre řekl 24. února 1977: „Máme povinnost držet se dál od
tohoto nového ritu a účastnit se ho [pasivně] pouze ve zcela výjimečných
případech, například při svatbě nebo pohřbu, a to jen pokud máme morální
jistotu, že mše je platná a není svatokrádežná.“
Je lepší účastnit se jen jednou měsíčně pravé Mše svaté (nebo pokud ani to
není možné pak ještě méně často), než mít účast na ritu s protestantskou
pachutí, která nám zakrývá nejen úctu a klanění, jaké Pánu dlužíme, ale dokonce
zakrývá snad i Jeho skutečnou Přítomnost.
Přikázání Církve rovněž zavazuje věřící, aby alespoň jednou za rok, a sice o Velikonocích, přistoupili ke Svatému přijímání.
Přikázání Církve rovněž zavazuje věřící, aby alespoň jednou za rok, a sice o Velikonocích, přistoupili ke Svatému přijímání.
Spasitel o tom mluvil v několika podobenstvích, jako například v tom
o královské svatební hostině, které jsme právě slyšeli.
Král jich pozval mnoho, ale nechtěli přijít, a dokonce utýrali jeho sluhy.
On poslal služebnictvo ještě jednou. Mezi hosty byl jeden, kdo na sobě neměl
svatební šaty. Když ho král spatřil, řekl mu: „Příteli, jak jsi sem přišel bez
svatebního roucha?“ On pak oněměl. Král tedy poručil služebníkům: „Svažte mu
ruce a nohy a uvrhněte ho do tmy venku; tam bude pláč a skřípění zubů.“ (srov.
Matouš 22:1-14)
Tento muž bez svatebních šatů je obrazem katolíka ve smrtelném hříchu.
Nesmí přistoupit ke Svatému přijímání, jinak přijde do pekla.
Pavel to jasně a jednoznačně napsal Korinťanům: „Kdo bude jísti chléb tento
aneb píti kalich Páně nehodně, vinen bude tělem a krví Páně.“ (1. Kor 11:27)
Kdo nehodně přijímá Velebnou svátost, otupuje svědomí dalším smrtelným
hříchem, další svatokrádeží.
Po těžkém hříchu se člověk musí bezpodmínečně vyzpovídat, aby mohl
přistoupit ke Svatému přijímání. Lítost nestačí.
Drazí věřící! Spasitel nás pozval k účasti na svatební hostině svého Syna.
Neomlouvejme se z této hostiny, ale ukažme se na ní ve svatebním oděvu a
pozorně se účastněme Oběti Nové a věčné Smlouvy. Amen.
Překlad: P. VVP