Dvanáct
plodů Ducha Svatého (2019)
Kázání P. Martina Fuchse
v Praze 15. září 2019
Poznámka
REX!: Z technických důvodů dochází
ke zveřejnění tohoto kázání se zpožděním, za které se čtenářům omlouváme.
14. neděle
po Svatém Duchu
***
Jak můžeme
poznat, že v nás působí Duch Svatý a nikoli třeba zlý duch?
Je-li v nás
přítomen Duch Svatý, začneme na sobě pozorovat plody Ducha Svatého, které
vypočítává sv. Pavel v dnešním listě Galaťanům (5:22). Je to celkem 12 plodů
Ducha Svatého:
láska, radost,
pokoj, trpělivost, vlídnost, dobrota, shovívavost, tichost, víra nebo také
věrnost, skromnost, zdrženlivost a cudnost (čistota).
Tyto plody
můžeme rozdělit do tří skupin:
Do první
skupiny patří: láska, radost, pokoj, které nám umožňují podílet se na štěstí
nebešťanů.
Prvním
plodem Ducha Svatého je láska. Láskou je na prvním místě míněna láska Boží, ale
také láska k bližnímu. Svatí v nebi milují Boha a radují se ze štěstí svých
bližních. Proto se za nás přimlouvají před Božím trůnem.
Druhým
plodem Ducha Svatého je radost.
Radost není
ctnost. Vyplývá z držení nějakého dobra. Pouze tehdy, když člověk vlastní
nějaké dobro, může se radovat. Může mít nějaké materiální dobro: nějaký dům,
řidičský průkaz, úspěšně zakončenou školu. Co teprve když se jedná o duchovní
dobro – o posvěcující milost, obrácení hříšníka, život v Boží blízkosti.
Tak se to píše u sv. Lukáše 15:3-7:
Potom jim řekl toto podobenství: „Když někdo z vás má sto ovcí a jednu z nich ztratí, nezanechá těch 99 dalších na poušti a nepůjde hledat tu ztracenou, dokud ji nenajde? A když ji najde, vezme si ji radostně na ramena. A když přijde domů, zavolá přátele a sousedy a řekne jim: Radujte se se mnou. Našel jsem ztracenou ovci. Říkám vám, že podobně v nebi bude větší radost z jednoho hříšníka, který se obrátí, než z 99 spravedlivých, kteří obrácení nepotřebují.“
Potom jim řekl toto podobenství: „Když někdo z vás má sto ovcí a jednu z nich ztratí, nezanechá těch 99 dalších na poušti a nepůjde hledat tu ztracenou, dokud ji nenajde? A když ji najde, vezme si ji radostně na ramena. A když přijde domů, zavolá přátele a sousedy a řekne jim: Radujte se se mnou. Našel jsem ztracenou ovci. Říkám vám, že podobně v nebi bude větší radost z jednoho hříšníka, který se obrátí, než z 99 spravedlivých, kteří obrácení nepotřebují.“
A ve
Skutcích apoštolů 5:41 čteme: „Petr a Jan s velkou radostí odešli z velerady,
neboť byli shledáni hodnými trpět pro Ježíšovo jméno.“
Apoštolové
se tedy radovali, že směli něco udělat pro Krista.
Třetím
ovocem Ducha Svatého je pokoj. Není to nějaký pokoj či mír v tomto světě, ale
pokoj, který přinesl Kristus. Je to ten pokoj, o který prosíme v každé Mši
svaté při „Agnus Dei“: „Dona nobis pacem - daruj nám svůj pokoj!“
To je ten
pokoj, který přejeme duším zesnulých: „Odpočinutí věčné dej jim, ó Pane, a
světlo věčné ať jim svítí. Ať odpočívají v pokoji. Amen.“
Do druhé
skupiny dvanácti plodů Ducha Svatého patří:
trpělivost, vlídnost,
dobrota, shovívavost, tichost.
Tyto plody
nám ukazují, jak máme vycházet s bližním. Všechno to jsou ctnosti.
Prvním
plodem ve druhé skupině je trpělivost. Trpělivost nám umožňuje vydržet všechna
utrpení: nemoci, ztrátu majetku, ztrátu člověka, trápení s obtížným člověkem
atd.
Trpělivost
je skutečně křesťanská ctnost. Proto ji nacházíme u našeho Pána po celý jeho
život, zejména v jeho jednání s farizei a na jeho křížové cestě.
Druhým
plodem ve druhé skupině je vlídnost. Na našeho bližního bychom neměli příliš
zvyšovat hlas, když s ním mluvíme nebo bychom neměli být hrubí, ale vlídní.
Třetí plod
ve druhé skupině je dobrota. Ta se projevuje laskavostí a dobrodiním pro
ostatní. Platí to zejména pro lásku k nepříteli, jak o tom mluví sv. Pavel:
„Nenechte se přemoci zlem, ale přemáhejte zlo dobrem.“ (Římanům 12:21)
Čtvrtým
plodem ve druhé skupině je shovívavost. Shovívavý člověk má slitování s tím,
kdo ho urazil. Čeká s rozsudkem a trestem a doufá, že se ten druhý ještě
obrátí.
Bůh je
shovívavý s námi hříšníky. A proto bychom také my měli být shovívaví k našim
bližním a zdrženliví v trestání.
Od sv. Dona
Bosca pochází tato zásada pro výchovu: „Vidět všechno, přehlížet mnoho, trestat
málo.“
Rodiče by
měli vidět všechno, co dělají jejich děti, hodně z toho přehlížet a jen málo co
trestat.
Pátým ovocem
ve druhé skupině je tichost. Tichost je umírněnost hněvu a nenávisti.
Také ona je
typickou křesťanskou ctností, kterou Spasitel výslovně požaduje: „Učte se ode
mě, neboť jsem tichý a pokorný srdcem.“ (Matouš
11:29)
Svatý
František Saleský musel dvacet let usilovat o tichost, protože měl velmi prudký
temperament. Teprve pak mohl říci: „Pokud bys mi vyškrábal mé levé oko, pořád
bych se na tebe láskyplně díval tím pravým.“
A když sv.
Klement Maria Hofbauer žebral v hostinci pro chudé, plivl mu do obličeje jeden
host. Svatý setřel sliny z obličeje a řekl: „To bylo pro mě. Teď mi dejte něco
pro chudé.“ Host byl tak překvapen, že všechny peníze, které s sebou nosil,
vhodil do měšce pro žebráky.
Do třetí
skupiny dvanácti plodů Ducha Svatého patří:
víra nebo
také věrnost, skromnost, zdrženlivost a cudnost (čistota).
Tyto plody
jsou namířeny proti pýše ducha a těla.
Prvním
plodem této skupiny je víra. Víra je namířena proti pýše ducha. Věřící se musí
ve všech věcech podřídit Bohu. Ale kolik lidí to nechce? Nechtějí vědět
nic o pekle, o ustavičném panenství Panny Marie, o sv. zpovědi!
Nechtějí
vědět o Desateru přikázání a svátostech. Proto nekřtí děti, proto jen tak žijí
spolu. Proto nevolají kněze kvůli poslednímu pomazání.
Duch Svatý
nemá v jejich duši žádné místo.
Druhým
plodem této skupiny je skromnost. Skromnost je také namířena proti pýše ducha.
Skromný nechce mít všechno. I s málem je spokojen. Jednoduše se obléká,
nepotřebuje vybraná jídla, nemusí mít svou vysněnou práci, pokud okolnosti vyžadují
něco jiného.
Když můj
otec ukončil školu, nemohl si vybírat budoucí povolání. Musel vzít to, které
nevyžadovalo velké náklady na vzdělání a to tehdy byl pekařský obor. Určitě by
si rád vybral jinou práci, ale rodiče byli příliš chudí. On si na to nikdy
nestěžoval.
Třetím
plodem této skupiny je zdrženlivost. Tato ctnost je namířena proti pýše těla.
Zdrženlivý člověk může mít určité radosti, ale dobrovolně se jich vzdává. Ať už
jde o jídlo, manželské spojení, alkohol, kouření, nebo o jiné povolené
radovánky.
Římský
katechismus doporučuje manželům zdržet se intimního spojení před Svatým přijímáním
a častěji také v postní době. Toto je rada. Ale ti, kdo ji uposlechnou, obdrží
mnoho zásluh. (II. hlavní sekce, VIII. kapitola, č. 34)
Už vícero
postarších ženatých mužů mi řeklo: „Moje manželka a já jsme si slíbili, že se
zcela vzdáme svých manželských povinností na odčinění našich hříchů z mládí a
na odčinění mnoha jiných hříchů proti čistotě.“
A konečně se
dostáváme ke čtvrtému ovoci třetí skupiny: cudnosti, neboli čistotě. Ta je také
namířena proti pýše těla. Cudnost se v Božím řádu nachází v oboru pohlaví a
plození.
Svatý Pavel
rozlišuje trojí čistotu: čistotu panenskou, manželskou čistotu a čistotu
ovdovělých.
Panenskou
čistotu popisuje v 1. listě Korintským (7:25-27): „Pokud jde o panny, nemám od
Pána žádné přikázání. Radím však jako ten, kdo je Pánem omilostněn, a proto je
hoden důvěry. Domnívám se, že vzhledem k tomu, co má přijít, je pro člověka
nejlepší zůstat tak, jak je. Máš ženu? Nechtěj se s ní rozejít. Jsi bez ženy?
Žádnou nehledej.“
K manželské
čistotě pak napomíná v prvním listě Soluňanům (4:4-5): „Každý z vás ať umí žít
se svou ženou ve svatosti a cti a ne ve vášnivé touze, jako pohané, kteří
neznají Boha.“
A čistotu
ovdovělých zmiňuje v prvním listě Timotejovi (5:5): „Vdova, která je skutečně
osamělá, staví svou naději na Bohu a zůstává dnem i nocí na modlitbách a
prosbách. Ale pokud vede prostopášný život, je zaživa mrtvá.“
Jednou
takovou vdovou byla prorokyně Anna, kterou najdeme v chrámu u starce Simeona:
„Byla už velmi stará. Po období panenství žila se svým manželem sedm let a nyní
byla vdovou ve věku 84 let. Nikdy neopustila chrám a sloužila Bohu postem
a modlitbami ve dne v noci.“ (Lukáš 2, 36-37)
Toto je tedy
dvanáct plodů Ducha Svatého, podle kterých také můžeme zpytovat naše svědomí:
Láska,
radost, pokoj, trpělivost, vlídnost, dobrota, shovívavost, tichost, víra nebo
také věrnost, skromnost, zdrženlivost neboli střídmost a cudnost (čistota).
Udělejme si
jednou zpytování svědomí podle těchto dvanácti plodů! Uvažujme nad plody našeho
jednání, potom uvidíme, zdali v nás Duch Svatý působí. Amen
Překlad: P. VVP