Hnutí Maria 2.0 – ponížení Naší
Paní (2019)
4. září 2019
Elizabeth A. Lozowski
V Německu
získává na síle feministické hnutí, které chce modernizovat Naší Paní. Toto
hnutí se nazývá Maria 2.0 a jedná se o skupinu katolických žen, jež protestují
proti mužské struktuře Církve.
Předělávka Naší Paní na posílenou feministickou Marii
Toto jméno –
Maria 2.0 – je zamýšleno tak, aby naznačovalo novou, modernizovanou Marii.
Maria 1.0 je dle zakladatelů tohoto hnutí ideálem tiché, služebné ženy, a
s tou nechtějí nic mít. Namísto toho přicházejí se svou vlastní verzí
Marie, takové, která je jim rovná, jež byla muži utlačována a která je
obhájkyní „ženských práv“.
Jedna
z vůdkyň Maria 2.0, Barbara Stratmann, vysvětluje, že „2.0 znamená nový
začátek: Všechno musí začít od nuly. To my už nemusíme!“ (1) Jinak řečeno, „my
už nejsme jako Blahoslavená Panna Maria. My jsme moderní, posílené ženy.“
Tyto ženy už
nechtějí napodobovat Naši Blahoslavenou Matku v její pokoře. Namísto toho
se rozhodly snížit tuto Marii na svou vlastní úroveň a předstírat, že je taková
jako ony – arogantní feministky, které se odmítají podrobit autoritě a nauce
Církve.
Hnutí
započalo tento rok (2019) v květnu v Mnichově s požadavkem na
týdenní protest proti církevním autoritám a s peticí, jež bude
zaslána papeži Františkovi, a požadující mezi jiným dobrovolný celibát
(nespecifikují pro koho, ale předpokládám, že myslí pro kněze a následně pro
„kněžky“), novou sexuální morálku, která se vyrovnává s „realitou“, a kněžskými
svěceními. Ženy, které se protestu účastnily, odmítly na deset dní vkročit do
jakéhokoliv kostela či poskytnout jakékoliv služby své farnosti.
Ženy „stávkující“ proti Církvi si venku vysluhují své
vlastní „bohoslužby“
Toto
odmítnutí vkročit na kostelní půdu mělo prezentovat to, jak jsou ženy vně
církevní struktury, nemohou činit jakákoliv rozhodnutí nebo zastávat posty
autority. A tak se tyto ženy (a dokonce i někteří muži, kteří je podporují)
rozhodly, že mají právo se vyjmout z povinnosti účastnit se nedělní mše,
aniž by ukázaly nejmenší známku pocitu viny, když veřejně spáchaly těžký hřích.
Bezostyšně
zůstaly vně kostelů a slavily své vlastní bohoslužby v protestantském
stylu na kostelním dvoře, s chvalozpěvy, modlitbami a kázáními rádoby
kněžek.
„Až budu velká, budu papežkou“
Tato petice,
jež má v současnosti 34 300 podpisů, obsahuje taková šokující
prohlášení, jako jsou následující:
„Muži
v naší Církvi rádi pějí chvály na ženy. Paradoxně jsou však muži jedinými,
kdo určuje naše zapojení v naší Církvi. V současnosti je mezi nimi
tolerována pouze jedna žena: Maria. Na svém piedestalu. Stojí tam, omezena na
mlčení. My chceme vzít Marii pryč z jejího piedestalu a do našeho středu
jako sestru směřující naším směrem.“
Pro tyto
ženy již Maria, jak je v katolické Církvi zpodobňována zhruba 2000 let,
není ženským ideálem; namísto toho se stává jejich moderní sestrou a
prostředkem k vyjádření jejich radikálně feministických idejí.
„Marie, nemlč“
Jejich
jednotícím pokřikem je: „Marie, nemlč“. A aby protestující vyjádřily tyto
odporné urážky vůči Naší Paní, namalovaly plakáty s Blahoslavenou Pannou
Marií s lepicí páskou zakrývající její ústa. Předstírají, že Královna
nebes je umlčována a Církví potlačována – ta, která pokorně přijala mlčení jako
prostředek k růstu v milosti a dokonalosti a která se s láskou
podrobila Církvi.
Naše Paní, umlčená stejně jako všechny ženy, musí být
osvobozena a posílena
Tyto ženy se
bouří proti Mariině pokoře a dožadují se být kněžími. Jacqueline Straub, mladá
žena, která je vdaná a je teoložkou, vysvětluje v rozhovoru na německém
zpravodajském kanále, proč chce být knězem.
„Za prvé,“
prohlašuje, „musí ženy dostat stejná práva. Povinný celibát se musí stát
volbou. Celá diskuze o zneužívání se musí radikálně vyjasnit. Musí zde být nová
sexuální morálka. A v Církvi se musí nalézt nový jazyk, protože většina
lidí, kteří chodí v neděli do kostela, nechápe, co se říká.“
„Dáváme polibek své Církvi, aby se probudila“
Straubová
věří, že většina lidí je připravená na změnu v Církvi a pronáší směšné
tvrzení, že Ježíš by jí v jejím úsilí stát se knězem podporoval, protože
„i raní křesťané věděli, že rovná práva jsou zjevná“. Pro Straubovou je
otázkou, zda toto hnutí zůstane v Německu nebo se stane mezinárodním
pokřikem žen v katolické Církvi.
Bohužel je
toto hnutí podporováno a propagováno oficiální webovou stránkou německé
katolické církve Katholisch.de.
Církev v Německu je na toto hnutí připravená, protože biskupové otázku
jáhenek bezostyšně diskutují mnoho let.
Biskup
Franz-Josef, biskup z Osnabrücku a místopředseda Německé biskupské
konference, plně toto hnutí podporuje. Říká: „Považuji toto hnutí za dobré,
jako znamení více zapojit ženy v katolické Církvi.“ Doufá, že se ustanoví
jáhenky a je silným zastáncem Maria 2.0 v biskupské konferenci. (2)
Biskup Peter
Kohlgraf z Mohuče toto hnutí také podporuje a nahlíží jej jako prostředek
ke vstupu do dialogu s protestujícími. Ačkoliv si nemyslí, že svěcení žen
na kněze je v současnosti možné kvůli trvalé nauce Církve, věří
v církevní koncil, který znovu promyslí tuto možnost. Touto „cestou
synody“, jak to nazývá, poukazuje na Amazonskou synodu jako prostředek
k legitimizaci svěcení žen. (3)
Oficiální webová stránka německé katolické církve toto
hnutí propaguje
Kardinál
Rainer Woelki, berlínský arcibiskup, také touží po podobném výsledku. Je
připraven probrat otázku svěcení žen detailněji a je ochoten do budoucna
přijmout nové směřování. (4)
To je jen
několik příkladů prelátů, kteří nabízejí svou podporu pro Maria 2.0. Existuje ještě mnoho dalších biskupů, kteří
chtějí „setrvat v dialogu“ s těmito feministkami, jež sundávají Marii
z jejího piedestalu.
Reakce věrných katolických žen
Věrné
katolické ženy na toto hnutí zareagovaly opozičním hnutím nazvaným Maria 1.0. Tato
webová stránka prohlašuje, že „Naše Maria, Matka Boží, nepotřebuje žádnou
aktualizaci! Především ji nechceme instrumentalizovat, aby naplňovala naše
vlastní zájmy. Jsme katolické ženy, které ctí Naší Matku Boží a které ji
vnímají jako vzor. Jsme přesvědčeny, že po celém světě mnoho žen přemýšlí
stejně.“
To je
správná odpověď na takové rouhání, ačkoliv jsem přesvědčená, že by bylo lepší
nevstupovat do arény a nechávat progresivisty diktovat terminologii. Proč ne
namísto Maria 1.0 raději Naše Paní, Královna vesmíru, což plně vyhlašuje její
královskou vznešenost a autoritu?
Věrné katoličky brání Naší Paní jako Královnu nebe a
země
Naše Paní
není žádnou obyčejnou ženou – není jednou z těch feministek aspirujících
na to být knězem. Dokonce sebe sama nepovažovala ani za rovnou apoštolům. Podle
Marie z Agredy Naše Paní, Královna nebe a země, se v předtuše své
smrti pokořila přede všemi apoštoly:
„Se svolením
svatého Petra opustila lože, poklekla před ním a řekla: ´Prosím tě, můj pane,
coby všeobecného pastýře a hlavu svaté Církve, abys mi ve svém jménu i ve jménu
Církve udělil požehnání. Odpusť mi, tvé služebnici, že jsem během svého života
prokázala tak málo služeb ... Pak padla na svou tvář a políbila nohy svatého
Petra, coby Kristova zástupce a velkým množstvím slz vzbudila ne menší obdiv,
než slzy apoštolů a všech okolostojících.
Od svatého
Petra přešla ke svatému Janovi a podobně, jako u svatého Petra, klečíc u jeho
nohou řekla: ´Odpusť mi, můj synu a pane, že jsem vůči tobě neplnila dostatečně
své povinnosti Matky, jak jsem měla, a jak mi přikázal Pán ... Uděl mi své
požehnání na vstup do vize a společnosti toho, který mě stvořil.“
(Mystické
město Boží, Washington, New Jersey: Ami Press, 1990, sv. 4, str. 623-624)
Toto je
skutečná Panna Maria, která skrze svou pokoru a poslušnost byla vyvýšena nade
všechna stvoření. Maria 2.0 není nic víc než výmluva pro feministky, aby Naši
Paní strhly z jejího piedestalu, aby mohli uctívat samy sebe – všechny
stejně „posílené“ a troufalé – namísto Ní. Měli bychom bojovat proti tomuto
zlému hnutí, které Naši Blahoslavenou Matku používá jako prostředek
k podkopání nauk naší svaté Víry.
Prosme Naši
Paní, aby tyto revoltující a urážlivé ženy pokořila.
Poznámky:
- Andrea Lieblang - Frauen in der katholische Kirche: Die Zeit der schweigenden Frauchen ist vorbei Deutschlandfunk. 10. května 2019. Přístupné 28. srpna 2019.
- Bischof Bode unterstützt "Maria 2.0", Katholisch.de. 11. května 2019. Dostupné 27. srpna 2019.
- Bischof Kohlgraf: Maria 2.0 soll "synodalen Weg" mitgestalten, Katholisch.de. 16. srpna 2019. Dostupné 27. srpna 2019.
- Koch: Bin bereit, auch theologisch neue Schritte zu gehen, Katholisch.de. 16. srpna 2019. Dostupné 27. srpna 20192019.
Zdroj: Tradition
In Action
Překlad: D. Grof