Navštěvování
nové mše (2015)
Je dovoleno účastnit se nové mše?
I když je nová mše platná, netěší
Boha, protože je ekumenická a protestantská. Kromě toho, představuje nebezpečí
pro víru ve Svatou mešní oběť. Proto musí být odmítána. Kdokoliv, kdo chápe
tento problém nové mše, se jí již nesmí účastnit, protože dobrovolně uvádí svou
víru do nebezpečí a zároveň povzbuzuje druhé, aby činili totéž, když vyjadřuje
svůj souhlas s reformami.
Jak může platná mše netěšit Boha?
Dokonce i svatokrádežná mše slavená
odpadlým knězem, aby se vysmíval Kristu, může být platná. Je však zjevné, že
uráží Boha a nebylo by dovolené se jí účastnit. Stejně tak liturgie
pravoslavného schizmatika (platná a slavená dle starobylého ritu) netěší Boha,
protože je slavená v opozici vůči Římu a jediné Kristově Církvi.
Lze však navštěvovat novou mši, když
je slavena úctyhodným a zbožným způsobem katolickým knězem s vírou, která
je naprosto jistá?
Není to celebrant, kdo je
zpochybňován, ale ritus, který užívá. Je bohužel skutečností, že nový ritus dal
velmi mnoha katolíkům falešné pojetí mše, které je bližší pojetí protestantské
poslední večeře než pojetí Svaté oběti. Nová mše je jedním z hlavních
zdrojů současné krize víry. Je proto nezbytně nutné, abychom se od ní
distancovali.
Lze se za jistých okolností nové mše
účastnit?
Na novou mši musíme vztahovat stejná
pravidla, jaká používáme pro navštěvování nekatolických obřadů. Člověk může být
přítomen z rodinných nebo profesních důvodů, ale chová se pasivně a
zvláště nepřijímá Svaté přijímání.
Co má člověk dělat, když není možné
se každou neděli účastnit tradiční mše?
Kdokoliv, kdo nemá možnost se
účastnit tradiční mše, je omluven z této nedělní povinnosti. Zásada
nedělní povinnosti zavazuje pouze v případě pravé katolické mše. Člověk se
však v tomto případě musí snažit navštěvovat tradiční mši alespoň
v pravidelných intervalech. Co víc, je-li člověk takto dispenzován od
účasti na mši (což je jinak církevním přikázáním), není takto dispenzován od
přikázání Božího („Pomni, abys den sváteční světil.“) Člověk musí tuto mši,
kterou nemůže mít, tak či onak nahradit, například četbou textu ve svém misálu
a sjednocováním intence během doby mše se mší slavenou jinde, a praktikováním
duchovního přijímání.
(Z „Catéchisme catholique de la crise dans l´Église“, P. Matthias
Gaudron, FSSPX; francouzský překlad, rozčlenění a revize přičiněny dominikány z
Avrillé.)
[Více též zde: O
navštěvování nové mše]
Zdroj: Dominicans of Avrillé
Překlad: D.
Grof