Komentář Eleison CD – Návrat chaosu (2015)
(400)
14. března
2015
NÁVRAT CHAOSU
V těchto
„Komentářích“ byl již citován fascinující odstavec z knihy Iota Unum napsané italským laikem Romanem
Ameriem, kterého velmi obdivoval arcibiskup Lefebvre. V této knize Amerio
mistrovským způsobem rozebírá všechny věroučné omyly Druhého vatikánského
koncilu. V oddíle č. 319 píše: (1) Jestliže
současná krize tíhne ke zničení povahy Církve a jestliže je (2) tento sklon v Církvi vnitřní, spíše než
že by byl výsledkem vnějšího útoku, jako tomu bylo při jiných příležitostech,
pak (3) jsme směřováni
k beztvaré temnotě, která učiní analýzu a prognózu nemožnými a (4) vůči níž nebude žádná alternativa, nežli
zachovat mlčení. (Anglické vydání, str. 713; francouzské vydání, str. 579.)
To je silná
káva, když o tom člověk přemýšlí. Amerio říká, že jsme na pokraji chaosu,
protože samozřejmě (1) současná krize směřuje ke zničení povahy Církve a (2) je
v Církvi vnitřní, když sám papež činí prohlášení jako: „Neexistuje žádný
katolický Bůh.“ a „Homosexuálové potřebují být doceněni.“, prohlášení, jejichž
úmyslná dvojznačnost otevírá dveře dokořán ke zničení všech katolických dogmat
a mravů. Proč by se však (3) katolická analýza a prognóza měly stát nemožnými a
(4) jak to, že nebude již co říct? Jak může Amerio vyvozovat tak temný závěr?
Protože Náš
Pán říká: „Já jsem světlo světa; kdo mne následuje, nechodí ve tmě, nýbrž bude
míti světlo života.“ (Jn. VIII, 12), což důrazně říká, že velký objem světové
populace, který jej nyní nenásleduje, je již v temnotě. Také často říká
těm, kteří jej následují: „Vy jste světlo světa.“ (Mt V, 14), což důrazně říká,
že když je přesvědčených katolíků každým dnem méně, pak temnota v Církvi a
ve světě se každým dnem stává temnější. Dobře, může někdo říct, temnota je ale
jen metaforou. Proč by se katolická analýza a předpověď staly nemožnými?
(3) Protože
čím dál více lidí je dnes neschopných myslet. Protože od té doby, co Náš Pán
svým Vtělením přinesl nadpřirozenou milost k záchraně zraněné a bojující
přirozenosti, nebyla již tato přirozenost schopná stát vzpřímeně bez této
milosti. Obrátí-li se tedy lidé zády k Ježíši Kristu a Bohu, podvracejí
svou vlastní přirozenost a zříkají se toho zdravého rozumu, jímž byli přirozeně
obdařeni, aby mysleli – v souladu s realitou, pokud jde o obsah
jejich myšlení, a v souladu s logikou, pokud jde o proces [myšlení].
Chtějí se osvobodit od reality a logiky, aby se vzepřeli Bohu tím, že přetvoří
svět v souladu se svými představami.
Z toho
plyne, že pokud Ježíš Kristus přišel k záchraně lidstva a lidské
přirozenosti skrze ustanovení své katolické Církve, a pokud se na Druhém
vatikánském koncilu pohané nakonec zřekli této Církve, pak proces rozervání
člověka a jeho přirozenosti a jeho myšlení na kusy udělal na koncilu tak
ohromný krok vpřed, že je v podstatě nevratný. Zde se nachází to, jak může
Amerio v Druhém vatikánském koncilu implicitně vidět „beztvarou temnotu“,
jejíž bojovný názorový chaos pyšně se dnes natřásající na internetu může
sloužit jako příklad a předzvěst.
Proč (4)
však nekřičet v temnotách? Proč by neměla existovat „žádná alternativa nežli
mlčet“? Protože v chaotickém hluku pravda prostě nemůže být slyšet s výjimkou
několika duší – mohl by někdo dodat – které Bůh předurčil, aby ji slyšely. Tyto
duše jsou Bohem, nikoliv lidmi, vyvolené a mohu pocházet
z nejpřekvapivějšího původu. Nemají rády „beztvarou temnotu“ a Náš Pán je
vede k Otci (Jn. XIV, 6). Ony jsou budoucností Církve a nadějí světa.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof