Santo
subito: Je to problém? (2014)
P.
Gleize
Úvod:
pohled novinářů
O beatifikaci Jana
Pavla II. se v tisku informovalo jako o bezprecedentní historické
skutečnosti, protože se konala v rekordním čase (byl beatifikován méně než
šest let po své smrti) a jako o události, která přišla na závěr seriózního
procesu.
Toto dvojí ujištění
obsahuje základní rozpor, protože serióznost tradičního procesu beatifikace se
do velké míry zakládá na prodlužování odkladu [beatifikace], což je obezřetnou zárukou.
Tato opatrnost stojí v protikladu k ukvapenosti zrychleného procesu.
Tento rozpor je jasným
náznakem a představuje fakt, který oprávněně vyvolává pochyby. Na následujících
stránkách vysvětlíme, proč můžeme zpochybňovat serióznost beatifikace Jana
Pavla II.
Určité
základní principy
Beatifikace je aktem,
jímž nejvyšší pontifik poskytuje povolení, aby se na jistých místech vzdávala
veřejná úcta blahoslavené osobě, dokud se nestane svatou. Toto povolení není
obecně platným principem; je čímsi časným a vypověditelným. Beatifikace
jednoduše dovoluje kult. Akt beatifikace přímo nevyhlašuje ani oslavení, ani
heroické ctnosti sluhy Božího, který byl beatifikován.
Kanonizace je aktem,
jímž Kristův náměstek, když v konečné instanci posuzuje a vydává
definitivní výrok, zapisuje do výčtu světců nějakého sluhu Božího, který byl
předtím beatifikován. Kanonizace má trojí definitivnost a nevztahuje se pouze
ke kultu. V první instanci papež prohlašuje, že zesnulý věřící je
v nebeské slávě; za druhé, vyslovuje, že zesnulý věřící si zasluhoval dosáhnout
tohoto oslavení, protože praktikoval heroické ctnosti, které dávají příklad
celé Církvi; za třetí, aby mohl snadněji tyto ctnosti nabídnout jako vzor a
poděkovat Bohu za to, že je zapříčinil, stanovuje, že zesnulý věřící by měl získat
veřejný kult. Na základě výčtu těchto tří věcí je kanonizace obecným pravidlem
a je závazná pro celou Církev a představuje definitivní a nevypověditelný akt.
Beatifikace i
kanonizace má za svůj předmět uznání kultu zesnulé osoby, který v sobě
automaticky předpokládá, že během svého života praktikovala příkladné ctnosti a
dosáhla oslavení. Rozdíl spočívá ve skutečnosti, že beatifikace tento kult
pouze povoluje a předpokládá oslavení a příkladné ctnosti, zatímco kanonizace
tento kult mění na povinnost a ukládá věřícím za povinnost výslovně věřit
v realitu oslavení a heroických ctností světce. Základní prvek v tom
všem se vztahuje k příkladné či heroické ctnosti zemřelého; tj.
k tomu, co oba procesy, beatifikace i kanonizace, hodlají osvětlit. Kult
vskutku předpokládá existenci oné ctnosti, stejně jako účinek předpokládá
příčinu. Zázraky jako takové se berou v potaz jako znamení, která
potvrzují heroickou ctnost. Bez heroické ctnosti nemůže existovat žádná svatost
a žádné uctívání.
Mezi světcem a
kanonizovaným světcem je rozdíl. Kanonizace nezapříčiňuje něčí svatost, ale odhaluje
ji a předkládá ji jako vzor. To vysvětluje, proč ne všichni a dokonce ani ne mnozí
jsou kanonizováni. Aby tedy měl tento vzor dopad, musí být jedinečný nebo
vzácný: i kdyby bylo světců mnoho, jen nemnozí, a nikoliv většina, by měli být
povýšeni k úctě oltáře. Na druhou stranu, Církev vždy představuje tyto
vzory, které věřící potřebují, v kontextu jisté doby. V tomto smyslu
ano, kanonizace je politickým aktem v nejlepším smyslu slova: není to demagogický
a zaslepený akt, ale akt, který vyvolává obecné blaho celé Církve, akt, který
má společenské důsledky a odpovídá okolnostem.
Další rozdíl, který musíme
objasnit, je rozdíl mezi spásou a svatostí. Osoba, která zesnula s vůní
svatosti, byla spasena. Spasen však může být někdo i bez toho, že by žil jako
světec. Prvním cílem a důsledkem kanonizace pro oči věřících je dát znamení o svatosti
života a představit jej jako vzor. I když byl člověk spasen a šel do nebe, ten,
kdo v životě nedával vzor svatosti, nebude kanonizován.
Obecná a jistá nauka
většiny teologů považuje kanonizace za neomylné. Všechna pojednání publikovaná
po Prvním vatikánském koncilu (a před Druhým vatikánským koncilem), od Billota
po Salaverriho, toto učí jako obecnou teologickou nauku. (1)
Všímáme si, že sv.
Tomáš (2) klade otázku přesněji: neptá se, zda je papež neomylný, když
kanonizuje nějakého světce. Otázka spočívá v tom, vědět, zda jsou všichni
kanonizovaní světci ve slávě nebo zda mohou být někteří z nich
v pekle. Formulace otázky od počátku směřuje celou odpověď. Pro sv. Tomáše
je kanonizace neomylná především vzhledem k tomu, že nepřímo vyjadřuje
vyznání fakticky odkryté pravdy. To nevylučuje druhé dva aspekty: vzor života
světce a předepsaný kult.
Ve skutečnosti u těchto
tří soudů, které papež vyhlašuje, když světce kanonizuje, existuje pořadí.
- První
soud se opírá o teoretický fakt a prohlašuje, že věřící osoba
setrvala až do konce svého života v heroickém praktikování
nadpřirozené ctnosti a nyní se nachází oslavená ve věčné blaženosti.
- Druhý
soud celé Církvi představuje heroické ctnosti praktikované kanonizovanou
osobou během jejího života jakožto příklad k napodobení.
- Třetí
soud je maximou, která celé Církví ukládá veřejný kult tohoto světce.
Kanonizace prezentuje
heroické ctnosti světce jako vzorové a vyhlašuje jeho kult za povinný. To však
předpokládá skutečnost oslavení světce. Benedikt XIV. (1740-1758), který cituje
sv. Tomáše a zamýšlí se nad ním, si myslí, že soud o kanonizaci je
v poslední instanci založen na vyhlášení spekulativní pravdy vyvozené z
[jejího] vyjevení. (3)
Je definovanou vírou,
že kanonizovaný svatý je nepochybně v nebeské slávě? Nejběžnější
teologický názor je, že popřít tuto pravdu samo o sobě neznamená provinit se
herezí, protože to odporuje víře pouze nepřímo: je-li tato pravda prezentována
v kontextu aktu kanonizace, je definována nikoliv jako Boží a katolická
víra, ale jako jistá či katolická víra. Popírat to by bylo mylné či chybné.
Je to definovaná víra,
že se papež nemůže mýlit, když kanonizuje světce? Benedikt XIV. tvrdí, že
neomylnost aktu kanonizace ještě nebyla definována jako pravda víry, ačkoliv by
se takovou mohla stát, a že popírat ji neznamená omyl hereze, ale spíše
opovážlivosti. Toto popření také nepřímo vyjadřuje urážku světců a pohoršení
pro Církev. Proto by si vyžadovalo ty nejpřísnější tresty.
Jisté
problematické nejistoty
Aniž bychom
předstírali, že říkáme poslední slovo (rezervované Bohu), můžeme přinejmenším
představit tři velké obtíže, které činí serióznost nových beatifikací a
kanonizací pochybnou. První dvě zpochybňují neomylnost a jistotu těchto aktů,
třetí otázka zpochybňuje definici samu.
- Nedostatečnost
procesu
Boží pomoc, která zapříčiňuje
neomylnost či jistotu těchto aktů Magisteria, se odvíjí od působení
Prozřetelnosti. To samou svou podstatou naopak takové prošetření vyžaduje a
zdaleka to nevylučuje ze strany papeže detailní studii týkající se zdrojů
Zjevení předávaného apoštoly. Je o to nutnější v případě kanonizace: ta
v sobě nepřímo zahrnuje to, že člověk seriózně ověřuje lidská svědectví,
která prokazují heroické ctnosti budoucího světce, a to, že přezkoumává Boží
důkaz, zázraky, které bývaly [potřebné] dva pro beatifikaci a další dva pro
kanonizaci.
Proces, kterým se
Církev řídila do Druhého vatikánského koncilu, byl vyjádřením této krajní
přísnosti. Procesu kanonizace předcházel dvojí proces ujištění během
beatifikace: první se odehrál před řádným tribunálem a jednal ze své vlastní
autority; druhý byl výlučně v rukách Svatého stolce. Proces kanonizace
zahrnoval přezkoumání aktu beatifikace, následované prošetřením dvou nových
zázraků. Procedura byla uzavřena, když papež podepsal příslušný výnos, ale než
tak učinil, musely se konat tři po sobě jdoucí konzistoře.
Nová pravidla stanovená
v roce 1983 Janem Pavlem II. Apoštolskou konstitucí Divinus Perfectionis Magister, svěřila podstatnou část této procedury
diecéznímu biskupovi: on provádí přešetření života světce, jeho spisů, jeho
ctností a zázraků, a připravuje dokumenty, které musí být předány Svatému
stolci. Posvátná kongregace přešetřuje tato předcházející [šetření] a vydává
prohlášení před tím, než je předá k posouzení papeži. Nyní je pro
beatifikaci požadován jen jeden zázrak a další pro kanonizaci. Přístup
k dokumentům procesu beatifikace a kanonizace je dnes ztížen; nemáme skoro
žádný způsob, jak se dopátrat toho, jak moc byla tato pravidla uvedena do praxe.
Navzdory tomu je jasné,
že tento proces nemá onu přísnost toho dřívějšího. Je mnohem méně náročný
v záležitostech toho, co mají duchovní zaručit k tomu, aby Boží pomoc
mohla zajistit neomylnost kanonizace a s větší odůvodněností i absenci faktického
omylu při beatifikaci. Kromě toho se papež Jan Pavel II. rozhodl neřídit
současnou procedurou (která určuje, že zahájení beatifikačního procesu
nezapočne dříve, než uplyne pět let od smrti kandidáta), když povolil otevření
případu Matky Terezy z Kalkaty tři roky poté, co zesnula. Benedikt XVI.
učinil totéž, pokud jde o beatifikaci svého předchůdce. Když člověk zváží
důvody, že Církev v těchto záležitostech musí konat obezřetně, stávají se
pochyby čím dál oprávněnějšími.
- Kolegialita
Když pečlivě
přezkoumáme tato pravidla, všimneme si, že legislativa se vrací ke stavu,
kterému se těšila před dvanáctým stoletím: papež nechával v rukách biskupů
péči o okamžité posouzení případů světců a sobě vyhradil pouze pravomoc
potvrdit výrok biskupa. Jak vysvětluje Jan Pavel II., tato regrese či návrat
zpět, je důsledkem principu kolegiality: „Myslíme
si, že ve světle nauky kolegiality vyučované Druhým vatikánským koncilem, se
nejlépe hodí, aby biskupové byli těsněji spojeni se Svatým stolcem, když přijde
na přešetřování případů světců.“ (4)
Legislativa 12. století
však považovala beatifikaci a kanonizaci za akty, které nejsou neomylné. (5) To
nám prostě a jednoduše zabraňuje kanonizace vyplývající z těchto reforem
ztotožnit s tradičními akty mimořádného Magisteria papeže. Je tomu tak
proto, že jsou to akty, jimiž papež omezuje sebe sama na to, že potvrdí
pravdivost aktu místního řádného biskupa.
Pohleďme na první pohnutku,
která nám umožňuje vážně zpochybnit správnost naplnění podmínek potřebných pro
uplatnění neomylných kanonizací. Motu Proprio Ad Tuendam Fidem z 28. června 1998 přidává další otázky. Tento
legislativní text je předložen, aby opět vysvětlil některé normy Kodexu
[kanonického práva] z roku 1983 a aby zavedl další, jež se staly nutnými
kvůli novému Vyznání víry publikovanému v roce 1989. V první instanci
potvrzuje, že kanonizace jsou v zásadě neomylné. Pak tento text stanovuje
rozdíly, které zeslabují roli neomylnosti kanonizací, protože neomylnost není
jasně chápána ve svém tradičním smyslu.
To můžeme vyvodit ze
čtení tohoto dokumentu sepsaného kardinálem Ratzingerem, který slouží jako
oficiální komentář motu propria z roku 1998. (6) Komentář objasňuje, jak může
papež v budoucnosti uplatňovat své neomylné Magisterium. Do nynějška jsme
znali akt osobně neomylný a definitivní skrze promluvu ex cathedra a výnosy ekumenických koncilů. V budoucnu budeme
mít také akt, který by nebyl ani osobně neomylným, ani definitivním sám o sobě,
ale byl by aktem řádného Magisteria papeže: tento akt se bude zaměřovat na
rozlišení nauky jako neomylně vyučované řádným univerzálním Magisteriem
biskupského kolegia. Dle tohoto třetího režimu papež koná jako prostý vykladač
kolegiálního Magisteria.
Přesto když se díváme
na nové normy promulgované v roce 1983 Apoštolskou konstitucí Divinus Perfectionis Magister Jana Pavla
II., je jasné, že přesně v případě kanonizace bude papež – dle potřeb
kolegiality – uplatňovat své Magisterium dle tohoto třetího režimu. Když člověk
vezme v potaz Apoštolskou konstituci Divinus
Perfectionis Magister z roku 1983 a motu proprio Ad Tuendam Fidem z roku 1998, kdy papež uplatňuje
své osobní Magisterium, aby přikročil ke kanonizaci, zdá se, jako by jeho vůle
spočívala v tom, že bude intervenovat jako orgán kolegiálního Magisteria.
To by sugerovalo, že kanonizace nejsou zaručeny osobní neomylností slavnostního
Magisteria nejvyššího pontifika.
Bude [kanonizace]
zaručena řádným univerzálním Magisteriem biskupského kolegia? Do nynějška toto
celá teologická tradice nikdy netvrdila; vždy považovala neomylnost kanonizací
za plod Boží pomoci poskytované striktně osobnímu Magisteriu papeže, splývajícímu
s výrokem ex cathedra.
Proto se přidržujeme
druhé pohnutky, která nás opravňuje vážně pochybovat o neomylnosti kanonizací
uskutečňovaných ve shodě s těmito pokoncilními reformami.
- Heroická ctnost
Formálním předmětem
magisteriálního aktu kanonizace je heroická ctnost světce. Stejně jako je
Magisterium tradiční natolik, nakolik učí vždy stejnou neměnnou pravdu, podobně
je kanonizace natolik tradiční, nakolik projevuje vždy tentýž heroismus
křesťanských ctností počínající ctnostmi teologickými. Proto, když papež nabízí
za vzor život kandidáta, který nepraktikoval heroické ctnosti, nebo když jej
prezentuje pod jinou optikou, inspirovanou spíše důstojností lidské
přirozenosti než nadpřirozeného působení Ducha Svatého, je obtížné ztotožnit to
s platným aktem kanonizace.
Změna předmětu nepřímo
znamená změnu aktu. Tato změna perspektivy je přítomná v nové teologii a
v pokoncilním Magisteriu. Opomíjí rozlišovat mezi obecnou a heroickou
svatostí, což je to, v čem svatost spočívá – dokonce se nikde v textech
Druhého vatikánského koncilu termín „heroická ctnost“ ani neobjevuje.
Když teologové po
koncilu hovoří o heroické ctnosti, mají více méně sklon definovat ji
protikladem vůči jednoduše přirozenému aktu ctnosti, namísto toho, aby ji stavěli
proti řádnému aktu nadpřirozené ctnosti.
Tato změna optiky je
potvrzena také tehdy, když uvážíme ekumenické směřování svatosti, které se
objevilo po Druhém vatikánském koncilu.
Ekumenické směřování
svatosti bylo potvrzeno Janem Pavlem II. v encyklice Ut Unum Sint a v Apoštolském dopise Tertio Millenio Adveniente. Papež se odvolává na společenství
svatých, které přesahuje různá náboženství a manifestuje vykupitelské jednání
Krista a vylití Jeho Ducha na celé lidstvo. Pokud jde o Benedikta XVI., musíme připustit,
že propůjčuje spáse definici orientovanou v témže smyslu, který také překrucuje
pojem svatosti související s nadpřirozenou spásou. (7)
Z toho důvodu může
člověk vážně pochybovat, že akty těchto nových beatifikací a kanonizací jsou ve
skutečné kontinuitě s Tradicí Církve.
Závěr
Tyto závažné důvody
opravňují katolické věřící zpochybňovat serióznost nových beatifikací a
kanonizací.
1.
Za prvé, reformy zavedené po koncilu umožnily v tomto procesu jasné
nedostatky.
2.
Za druhé, zavedly novou kolegialistickou intenci. Tyto dva důsledky jsou
neslučitelné s jistotou beatifikací a neomylností kanonizací.
3.
Nakonec, posouzení, které v procesu probíhá, je poznamenáno novým a
přinejmenším dvojznačným, a tudíž pochybným, konceptem svatosti a heroické
ctnosti.
V kontextu
pokoncilních reforem papež a biskupové předkládají k uctívání věřícím
autentické světce, kanonizované však v procesu, který se blíží procesu neplatnému
a pochybnému. Nikdo nemůže zpochybnit heroismus ctnosti Padre Pia,
kanonizovaného po Druhém vatikánském koncilu, zároveň však může člověk zpochybnit
tento nový druh procesu, který jej povýšil k úctě oltáře. Na druhou
stranu, tatáž procedura umožnila kanonizace, které byly dříve nepředstavitelné,
tím, že zaručila titul svatosti kandidátům, jejichž pověst je kontroverzní a
jejichž heroismus ctnosti nezáří s maximální jasností. Jsme si jistí, že
intence papežů, kteří vytvořili tyto nové druhy kanonizací, je tatáž jako ta,
kterou zastávali předchůdci před Druhým vatikánským koncilem? Tato neslýchaná
situace je vysvětlena zmatkem zavedeným pokoncilními reformami a nedá se vyřešit,
pokud člověk nedojde až k jádru otázky a nezeptá se na přínosy těchto reforem.
Některé
praktické jistoty
- První jistota
Zasluhuje si být Jan
Pavel II. beatifikován? Jan Pavel II. nám nedal příklad heroických ctností. Dal
spíše špatný příklad, to jest pohoršení, postoje vážně škodlivé pro dobro duší,
zvláště skrze svou pochybnou nauku ohledně ekumenismu. Mimoto veřejně odsuzoval
dílo katolického odporu tím, že exkomunikoval arcibiskupa Lefebvra.
- Druhá jistota
Žil Jan Pavel II.
svatě? Objektivně vzato – když se zvažují jeho činy – nebyl Jan Pavel II.
papežem hodným svého jména. Subjektivně vzato – když se zvažují jeho úmysly –
je nemožné učinit prohlášení, které může učinit pouze Bůh. Přesto, i kdyby byl
Jan Pavel II. povzbuzován nejlepšími úmysly, soud ohledně svatosti se zakládá
na činech, nikoliv na úmyslech.
- Třetí jistota
Spasil Jan Pavel II.
svou duši? Je možné, že si Jan Pavel II. zcela neuvědomoval škodlivé důsledky
svého učení a pastorační aktivity, a že tato nevědomost by jej více či méně
omlouvala, a že jeho duše nakonec dojde (pokud již nedošla) věčné nebeské
slávy. To vše je však Božím tajemstvím.
- Čtvrtá jistota
Jsme vázaní touto
beatifikací z 1. května?
Jsou tři důvody, proč nejsme
nijak vázáni:
1)
protože jde o prosté dovolení a tento
akt není nikterak neomylný;
2)
protože reformy, které se udály po
Druhém vatikánském koncilu (Motu Proprio Divinus
Pefectionis Magister, 1983), byly živeny kolegialistickou intencí
neslučitelnou s jistotou beatifikací a neomylností kanonizací; a
3)
protože posouzení, které tento proces
doprovázelo, bylo vedeno modernistickým pojetím svatosti a heroické ctnosti.
Poznámky:
1. V De Ecclesia, teze 17, 726, Salaverri prohlašuje, že toto je pravda přinejmenším teologicky jistá, ne-li implicitně definovaná.
1. V De Ecclesia, teze 17, 726, Salaverri prohlašuje, že toto je pravda přinejmenším teologicky jistá, ne-li implicitně definovaná.
2. Quodlibet 9, čl.
16.
3. Benedikt XIV., De
Servorum Dei Beatificatione et Beatorum Canonizatione, č. 12. Tato spekulativní
pravda tvrdí, že kdokoliv, kdo setrvává do konce v heroickém praktikování
nadpřirozených ctností, obdrží věčnou náhradu ve slávě.
4. Ap. Konstituce Divinus
Perfectionis Magister, AAS, 1983, str. 351. Tento text Jana
Pavla II. je citován Benediktem XVI. v jeho „Poselství ke členům plenárního
shromáždění Kongregace pro záležitosti svatých“ z 24. dubna
2006.
5. Benedikt XIV., De
Servorum Dei Beatificatione et Beatorum Canonizatione, Lib. 1, kap. 10, č.
6.
6. Čl. 9 Poznámky
Posvátné kongregace pro nauku Víry, AAS, 1998, str. 547-548.
7. Benedikt XVI., přednáška
přednesená během ekumenického setkání v Praze 27. září 2009, Documentation
Catholique, č. 2433, str. 971-972:
Termín spása má mnoho významů ... odráží něco fundamentálního a
univerzálního v lidském usilování o duchovní pohodu a naplnění. Vyvolává
z hlouby lidské mysli vroucí touhu smíření a sdílení.
Překlad: D. Grof