Dopis
abp. Lefebvra americkým přátelům a dobrodincům (1983)
28. dubna 1983
Ridgefield, Connecticut
Drazí přátelé a
dobrodinci,
to, co bylo po mnoho
let latentní ve vztazích mezi většinou kněží Severovýchodního distriktu a
Bratrstva sv. Pia X. a bylo předmětem nepřetržitých potíží, právě vyšlo na
veřejnost tím, že tito kněží podpořili odmítnutí liturgie Bratrstva ze strany
jednoho ze tří mladých kněží, které jsem vysvětil v Oyster Bay Cove 3.
listopadu 1982.
A tak se jejich
dlouhotrvající neshoda se mnou a Bratrstvem stala nyní veřejnou vzpourou. Je to výsledek extrémistického způsobu
myšlení a sklonu ke schizmatu na poli liturgie, papežství a svátostí
reformy.
Odmítají
liturgii, která vždy byla užívána v Bratrstvu a považují ji za špatnou,
liturgii papeže Pia XII., podepsanou papežem Janem XXIII. a tedy liturgii
předcházející koncilu. Myslí a jednají, jako by zde nebyl
žádný papež a potlačují všechny modlitby za papeže. V praxi mají sklon
považovat takřka všechny svátosti nových obřadů za neplatné.
Tento radikalismus není
postojem Bratrstva.
Základním
principem myšlení a jednání Bratrstva v této bolestné krizi, jíž Církev
prochází, je princip vyučovaný sv. Tomášem Akvinským v Summě Teologické
(II, II, q. 33, a. 4), že člověk nemůže odporovat autoritě Církve s výjimkou
případu bezprostředního ohrožení Víry. V liturgii papeže Pia XII. a papeže
Jana XXIII. neexistuje velké ohrožení Víry, zatímco je velké ohrožení Víry
v liturgii papeže Pavla VI., která je nepřijatelná.
Bratrstvo vychází
z předpokladu, že papež Jan Pavel II. je papežem a tak se za něj modlí a
usiluje o to, přivést jej zpět k Tradici tím, že se za něj modlí, tím, že
se setkává s těmi z jeho okolí a tím, že mu píše.
Bratrstvo neříká, že
všechny svátosti dle pokoncilních obřadů jsou neplatné, ale že kvůli špatným
překladům, nedostatku intence a změnám zavedeným v materii a formě vzrůstá
počet neplatných a pochybných svátostí. Aby se tedy dosáhlo rozhodnutí
v praktickém řádu týkajícím se pochybnosti nebo neplatnosti svátostí
udělovaných kněžími naplněnými idejemi koncilu, je nutné seriózní prostudování
rozličných okolností.
Mnozí z vás znají
těžkosti, které vyvstaly kvůli postoji těchto kněží. Mnozí z vás tím
trpěli a nebudou tedy překvapeni tímto vyjasněním situace.
Litujeme, že nejsme
schopni okamžitě přijít na pomoc těm, kteří chtějí zůstat s Bratrstvem,
budeme však věnovat pozornost žádostem věřících a s Boží milostí vám
přijdeme na pomoc a udržíme vás v jednotě s [věčným] Římem a Církví
všech časů.
Od nynějška již tedy P.
K---- není představeným distriktu; P. C---- již není kvestorem distriktu; P.
S---- již není rektorem semináře. Tito kněží a kněží, kteří je následují, a kdokoliv
ze seminaristů, kteří je mohou následovat, již ke dni 27. dubna 1983 nejsou
členy Bratrstva sv. Pia X. Nadále již nemají jakoukoliv pravomoc, ani
nezastávají jakýkoliv úřad ve jménu Bratrstva.
Máte-li od nynějška
jakékoliv dotazy týkající se Bratrstva v Severovýchodním distriktu,
kontaktuje P. Richarda Williamsona v semináři Sv. Tomáše Akvinského
v Ridgefieldu, který byl prozatímně jmenován představeným distriktu, nebo
P. Rogera Petita, který byl jmenován kvestorem distriktu.
Většina seminaristů
zůstává s námi a my, dá-li Bůh, budeme pokračovat ve svěceních
v prvních listopadových dnech.
Spoléháme se na vaše
modlitby, abychom mohli pokračovat v díle Bratrstva v Severovýchodním
distriktu a zvláště v semináři od nynějška svěřeném P. Richardu
Williamsonovi. Žádáme vás, abyste nám nadále pomáhali, abychom mohli dále
budovat tradiční katolickou Církev v Americe. Prosím, modlete se za 24
nových kněží, které budu světit 29. června.
Kéž vám Bůh na přímluvu
blahoslavené Panny Marie žehná.
+Marcel
Lefebvre,
generální
představený Bratrstva sv. Pia X.
Zdroj: CathInfo
Překlad: D. Grof