Pobožnost
křížové cesty (2018)
Kázání P. Martina Fuchse
v Praze 18. března 2018
Pašijová neděle
***
Drazí věřící!
Počínaje touto nedělí
vstupujeme do času utrpení Našeho Pána, Jeho hodiny, o níž tak často hovořil.
Poprvé hovořil o Své
hodině na svatbě v Káně, když došlo víno: „Ženo...ještě nepřišla má
hodina.“ (Jn 2:4)
Podruhé je tato hodina,
Jeho hodina, zmiňována v konfliktu se Židy v chrámu: „Zamýšleli ho
zajmouti, ale nikdo na něho nesáhl rukou, neboť dosud nepřišla jeho hodina.“ (Jn
7:30)
Potřetí čteme o Jeho
hodině, když Ježíš učil farizeje v síni pokladnic v chrámu:
„A nikdo ho nejal,
neboť ještě nepřišla jeho hodina.“ (Jn 8:20)
Na Poslední večeři tato
hodina přišla, aby z tohoto světa odešel k Otci. (Jn 13:1)
A na Olivové hoře
nakonec nadešla: „Vy klidně spíte dál? Hle, přiblížila se hodina, kdy Syn
člověka bude vydán do rukou hříšníků.“ (Mt 26:45)
Tato hodina, Jeho
hodina, je Umučení, je Jeho utrpení. Přišel na svět, aby vykoupil lidi na
Kříži.
Během tohoto období
budeme rozjímat o Umučení Našeho Pána Ježíše Krista. Během tohoto období Církev
čte o Kristově Umučení, které nám předali svatí evangelisté. Recituje bolestný
růženec, křížovou cestu a další pobožnosti ke cti Kristova Umučení jako jsou
pobožnost ke svatým ránám, pobožnost ke svaté tváři apod.
Dnes se zamysleme nad
jednou z těchto pobožností, nad křížovou cestou.
- Jak se pobožnost křížové cesty vyvinula?
- Proč bychom se měli modlit křížovou cestu?
- Jak bychom se křížovou cestu měli modlit?
Jak
se pobožnost křížové cesty vyvinula?
Anna Kateřina Emmerichová
viděla, jak již Matka Boží, spolu s druhými ženami, často kráčela podél
křížové cesty. Později je následovali další zbožní křesťané. Některá zastavení
kříže jsou dána Evangeliem, jiná tradicí, jako jsou třetí, čtvrté, šesté, sedmé
a deváté zastavení. Zastavení: „Pán Ježíš padá pod křížem poprvé – Pán Ježíš
potkává Svou Matku – Veronika podává Pánu Ježíši roušku – Pán Ježíš padá pod
křížem podruhé – Pán Ježíš padá pod křížem potřetí“, tato zastavení nejsou ve
svatém Evangeliu zmíněna.
V dřívějších dobách
již byla zastavení kříže označena kameny nebo kaplemi. Asi v roce L.P. 327
vydala císařovna Helena příkaz hledat Kříž.
V kapli Nalezení sv.
Kříže zde v Praze máme nad oltářem velmi krásné zpodobnění této události.
Tehdy Helena nalezla tři kříže a o něco dál ceduli, která byla připevněna na
Kříž Našeho Pána, a o níž podává zprávu svatý evangelista Jan (19:20), že byla
napsána ve třech jazycích – v hebrejštině, latině a řečtině.
Nedalo se však určit,
na kterém z těchto křížů byla tato cedule upevněna. Pak tuto obtíž vyřešil
zázrak. Po vroucí modlitbě nařídil biskup Makarius Jeruzalémský vložit tyto tři
kříže jeden po druhém na tělo vážně nemocné ženy. První dva jí nepřinesly žádné
uzdravení, ale třetí ji okamžitě vyléčil, jak se o tom podává zpráva v Římském
breviáři 4. května.
Zde v Praze umělec
nezpodobnil nemocnou ženu, ale mladého muže.
Poté, co Helena našla
spásný Kříž, nařídila vystavět velkolepý chrám na místě nalezení a v tomto
chrámu zanechala ve stříbrném pouzdře kus Kříže. Další kus kříže přinesla svému
synovi Konstantinovi.
Tento kus byl uchováván
v Římě v bazilice svatého Kříže v Jeruzalémě, která je nyní jednou ze
sedmi římských bazilik vedle baziliky Sv. Petra ve Vatikáně, baziliky sv. Pavla
Za hradbami, baziliky sv. Jana Křtititele a sv. Jana Evangelisty
v Lateráně, baziliky Panny Marie Sněžné, baziliky sv. Vavřince Za hradbami
a baziliky sv. Sebastiána Za hradbami.
Svatá Helena svému
synovi také přinesla hřeby, s nimiž bylo Nejsvětější tělo Ježíšovo
přibito na Kříž.
Na její žádost papež
Silvestr I. udělil odpustky těm, kteří navštívili místa Umučení.
Františkáni, jimž byla
tato svatá místa svěřena od roku 1342, byli první, kteří postavili ve svých
chrámech křížovou cestu, aby dali alternativu těm věřícím, kteří nemohli osobně
vykonat pouť do Jeruzaléma.
Pobožnost křížové cesty
se brzy rozšířila i mimo františkánské chrámy. Na mnoha místech jako jsou Graz
(Rakousko) a na mnoha místech v Německu, Francii, Polsku a v jiných
zemích byly postaveny celé Kalvárie.
Papež Inocenc XI. byl
první, kdo udělil odpustky také pro tyto křížové cesty a tak se křížová cesta
stala jednou z nejpopulárnějších pobožností katolického lidu.
Křížová cesta neměla
vždy a všude 14 zastavení, ačkoliv tato nakonec převládla. Původně byla
v Jeruzalémě pouze dvě zastavení. V poutním chrámu Maria Loreto
v Čechách (poblíž města Chebu) existuje křížová cesta s 27
zastaveními. Během 15. století se šířila křížová cesta se sedmi zastaveními
podle sedmi denních hodinek breviáře a sedmi římských bazilik.
Proč
bychom se měli modlit křížovou cestu?
Protože:
- ve všech svých trápeních nacházíme útěchu v Kristově Umučení. Kristus na sebe vzal všechna utrpení!
- náš život je křížovou cestou a bude křížovou cestou: „Chce-li kdo za mnou přijíti, zapři sám sebe a vezmi svůj kříž a následuj mne!“ (Mt 16:24, Mk 8:34, Lk 9:23)
- křížová cesta je školou ctnosti, která obsahuje vše, co je potřeba, aby nás to vedlo k dokonalosti.Jak bychom se měli modlit křížovou cestu?Měli bychom se ji modlit s úmyslem děkovat Bohu, polepšit se a získat odpustek, který je s touto pobožností spojen.Někdo, kdo se modlí křížovou cestu soukromě, musí projít všechna zastavení, aby získal úplný odpustek. Jestliže se modlíme společně, musí projít zastavení alespoň kněz, který modlitbu vede. Věřící, kteří zůstávají na svých místech, by měli každé zastavení uctít alespoň pokleknutím.Podívejme se, co nás chce Ježíš naučit při každém zastavení: Neměli bychom reagovat, i když jsme nespravedlivě odsuzováni. Měli bychom nést svůj kříž s láskou, opět povstat, když zhřešíme, a nikdy neklesat na mysli. Měli bychom prosit Matku Boží, aby přišla na naši křížovou cestu, aby nás utěšila.Kristus nás učí, abychom někdy nechali druhé podílet se na naší křížové cestě a snášet mrzuté lidi. Měli bychom vyznávat svou víru v Boha, jako to činila svatá Veronika, a měli bychom si vzpomenout na své hříchy, když trpíme. Jako Kristus bychom měli být připraveni dát vše, co máme, za Boha z lásky, a být vázáni povinnostmi našeho stavu a povolání.Jako Kristus bychom měli zbožně a ochotně přijmout smrt z rukou Božích. Ve Svatém přijímání bychom Jej měli přijmout do svého náručí s čistým srdcem, jako to učinila Matka Boží po Jeho snětí z Kříže. Také bychom se měli starat o křesťanský pohřeb.Drazí věřící,poté, co lid reptal na poušti, Bůh seslal jako trest jedovaté hady. Lid Jej volal a Bůh nařídil Mojžíšovi, aby vyrobil bronzového hada.Každý, kdo k němu pohlédl s důvěrou, byl zachráněn.Bronzový had je vzorem pro Kristův Kříž. Každý, kdo loajálně a s důvěrou vzhlíží ke Kristovu Kříži, bude spasen.Během nadcházejících dvou týdnů zvláště pěstujme pobožnosti ke Kristovu Umučení! Amen.Překlad: D. Grof