Novus Ordo a tridentská mše v Číně (2018)
Marian T. Horvat, Ph.D.
16.
března 2018
Má
přítelkyně Jana měla několik otázek k článkům, které Tradition In Action publikovala o Vlasteneckém sdružení čínských
katolíků (VSČK, tzv. katolická církev kontrolovaná komunisty) a o podzemní
katolické Církvi.
Další kříž nedávno sňatý
z katolické katedrály v provincii Henan
„Zdá
se,“ řekla, „že máš pravdu ve svých obviněních, že Vatikán zrazuje podzemní
církev, když požádal dva
z jejich biskupů, aby rezignovali nebo odstoupili ve prospěch komunisty
jmenovaných biskupů. Dále se jeví, že dojde k dohodě Číny
a Vatikánu, kde bude komunistické vládě dovoleno vybírat biskupy (papež
si ponechá pouze konečný souhlas); nedovoleně vysvěcení biskupové (někteří
ženatí a s dětmi) budou uznáni a podzemní církev bude donucena připojit se
k VSČK nebo skončit.“
„Avšak,“
pokračovala moje přítelkyně Jana, „slyšela jsem, že Vlastenecké sdružení
čínských katolíků slouží mše v latině (tridentský obřad), zatímco podzemní
církev slouží Novus Ordo. O co jde?
Neměla bys poukazovat [spíše] na zradu tradice ze strany podzemní církve? A
proč to vůbec dělají?
Zmatená situace
Máš
pravdu, Jano, že situace v Číně se pro podzemní katolickou Církev, která
trpí po desetiletí pronásledováním za své odmítání přijmout autoritu
komunistické vlády nad katolickou Církví a vyznává věrnost Římu a Svatému Otci,
stále zhoršuje.
Máš
také pravdu, že byli tito věrní čínští katolíci zrazeni Vatikánem a papežem,
nejen Františkem, ale také jeho předchůdci Janem Pavlem II. a Benediktem
XVI., kteří uznali biskupy
VSČK, podpořili
jejich semináře, financovali jejich aktivity a povzbuzovali
smíření mezi falešným VSČK a autentickou podzemní katolickou Církví.
Složitá liturgická situace
Na
jednu stranu Vlastenecké sdružení čínských katolíků nejprve zakázalo liturgii
v národním jazyce, která byla Pavlem VI. ustanovena po Druhém vatikánském
koncilu, právě proto, aby odporovalo nařízením „cizí moci“ (papeže). Proto
paradoxně komunisty kontrolované VSČK, jehož biskupové byli vybráni vládou a
jejichž výuka úplné církevní nauky (o potratu, mravech, soukromém vlastnictví
apod.) byla zakázána, mělo tridentskou mši.
Svaté přijímání je nyní pravidelně
podáváno na ruku v komunisty kontrolovaných kostelích VSČK
Na
druhou stranu podzemní čínská církev, ve svém úmyslu zůstat věrná Římu a
papeži, přijala Novus Ordo
bohoslužbu. Byli to pouze někteří biskupové a kněží podzemní církve, kteří ji
uvedli do praxe, zvláště ne starší tradičnější klérus nebo ti ve venkovských
farnostech. Ale někteří mladí kněží podporovaní konzervativními skupinami jako
Mindszenty Foundation, které poskytovaly finance seminaristům podzemní církve,
aby mohli studovat v zahraničních seminářích, se naučili Novus Ordo Missae.
Tito
mladí muži se vrátili, aby sloužili podzemní církvi, dobře si vědomí, že mohou
čelit uvěznění, pracovním táborům a pronásledování ze strany komunistických
autorit za svou „věrnost“ papeži. Protože nebyli ochotní následovat vládou
schválené VSČK, byli přesvědčení, že musí následovat Řím, aniž by rozpoznali
„protestantizaci“ nové liturgie nebo aniž by rozpoznali dvojznačnosti Druhého
vatikánského koncilu, který vedl k progresivistické a mylné věrouce.
Nuance v tomto obraze
Většina
mužů vysvěcených podzemními biskupy, stejně jako samotní tito preláti, však
neměla tuto progresivistickou nauku a pokračovala ve sloužení tridentské mše,
zvláště ve venkovských provinciích. Věřící, spokojení s hierarchickou
předkoncilní Církví, také požadovali okázalost a obřady starého ritu.
Vatikánem sponzorovaná formace
katechetů VSČK v Římě zavádí novou liturgii a nauku
Protože
v 80. letech 20. století dal Řím podzemní církvi fakulty světit biskupské
nástupce bez schválení Říma, jakož i světit kněze bez požadované dlouhé
seminární výuky, mnoho z těchto nových kněží postrádalo koncilní průpravu.
To vlastně bylo jednou ze stížností Benedikta XVI. v jeho katastrofálním Dopise
čínským katolíkům v roce 2007, v němž odebral tyto výsady
naprosto nutné pro přežití podzemní církve, a povzbuzoval podzemní církev, aby
se pro své duchovní potřeby obrátila k „těm, kteří nejsou v plném
společenství s papežem [tj. VSČK]“.
Zdálo
se, jako by Benedikt XVI. říkal: „Tito špatně formovaní kněží stále lnou ke
starým obřadům a způsobům. Musí být lépe formováni těmi, kteří přijali novoty
Druhého vatikánského koncilu.“ A v té době byla většina VSČK na cestě
k sloužení Novus Ordo Missae,
jak uvidíte níže.
Závěr:
Mnozí biskupové a kněží podzemní církve stále slouží tridentskou mši, ale jsou
Římem silně tlačeni k tomu, aby ji opustili a sloužili Novus Ordo.
Novus Ordo začíná ve VSČK převládat
Pokud
jde o VSČK, je obrázek také nuancovaný. Od poloviny 80. let 20. století
existoval tlak ze strany Vatikánu – který posílal finance a nabízel tichou podporu
komunisty kontrolovanému VSČK – aby opustilo svou praxi sloužení tridentské mše
a zavedlo Novus Ordo a reformy
Druhého vatikánského koncilu.
Biskup Jin Luxzian
s vlastnoručně vybraným nástupcem Josephem Zing Wenzhim prosazují Novus
Ordo
Tohoto
úkolu se chopil P. Jin Luxzian, který poté, co strávil skoro tři desítky let
v domácím vězení, v převýchovných táborech a ve vězení, vyšel
z této „převýchovy“ v roce 1982 jako silný podporovatel dialogu a
kompromisu s komunistickou vládou.
Luxzian
souhlasil, že bude nedovoleně vysvěcen ze strany biskupů VSČK a stal se
biskupem Šanghaje bez svolení Vatikánu a dostal šanghajský seminář, aby jej
směroval. Přestože se mu hrdinný exilový kardinál Kung vyhýbal a nevěřil mu,
byl tento nový biskup Jin Luxzian podporován a schválen Janem Pavlem II.
Za
jeho politiky sbližování s Římem, dovolila čínská vláda biskupovi Jin
Luxzianovi přeložit mši do národního jazyka a zvýraznit roli laiků. A tak byla
první Novus Ordo mše v čínském
jazyce sloužena v Šanghaji 30. září 1989.
V roce 1989 sloužil P. Joseph
Zen, dnes kardinál, první novou mši v Číně
Kdo
byl tím knězem, který sloužil novou mši? Nebyl to nikdo jiný než P. Joseph Zen,
dnes kardinál. A tak kardinál Zen, nyní velebený jako hrdina odporu vůči
současné dohodě Řím-Peking, od počátku zastával zavedení Novus Ordo Missae a reforem Druhého vatikánského koncilu
v Číně.
Nový
misál VSČK byl oficiálně schválen Vatikánem na národní úrovni v roce 1993
a brzy poté byla nová mše v čínštině, s knězem čelem k lidu,
šířena v celé VSČK.
Od
roku 1985 byla P. Thomasovi Law Kwok-fai, jmenovanému do liturgické komise
hongkongské diecéze, svěřena odpovědnost zavést Novus Ordo v pevninské Číně.
Aby
kněžím VSČK přinesl aktuální informace o pokoncilní liturgii, zveřejňoval
články na populárním webu, aby jim pomohl pochopit ducha a smysl této mše
v kontextu Druhého vatikánského koncilu. Mnoho z jeho studentů získalo
akademický titul v liturgice a nyní pokračují v úkolu učit
seminaristy Novus Ordo.
Seminaristé VSČK jsou vzděláváni
v Římě
Dalším
důsledkem ústupků učiněných Benediktem XVI. vůči VSČK v jeho listu
z roku 2007, bylo uvolnění cestovních omezení pro klérus ze strany vlády.
A tak počet pevninských kněží, kteří vycestovali do Hongkongu, aby získali
vzdělání, exponenciálně vzrostl, což ve VSČK podnítilo Novus Ordo.
Postupně
je dle P. Law Kwok-faie Novus Ordo
v čínštině zaváděn ve všech farnostech VSČK. Jen několik farností
v Šanghaji, nejlidnatějším městě světa s 24 miliony obyvatel, slouží
jednou časně ráno mši v latině pro postarší farníky, a tentýž proces
probíhá v celé VSČK.
Souhrnně
vzato, vidíme původní situaci otočenou. Dnes VSČK, podpořená Janem Pavlem II.,
Benediktem XVI. a Františkem, podporuje Novus
Ordo liturgii a novoty Druhého vatikánského koncilu.
Je
to několik věřících v podzemní církvi uvědomujících si zradu ze strany
Vatikánu, kteří mají potenciál udržet si tridentskou mši nebo se k ní
vrátit. Modleme se, aby vytvořili silný odpor nejen vůči nadcházející ostudné
dohodě Říma a Pekingu, ale také vůči Novus
Ordo mši a špatné nauce, která přišla od Druhého vatikánského koncilu.
Seminaristé VSČK jsou nyní
v Číně formováni tak, aby následovali koncilní liturgii
Zdroj: Tradition In Action
Překlad:
D. Grof