Papež František odmítá odpovědět na
Dubia – 1. díl (2017)
Co
se bude dít dál?
11.
ledna 2017
John
F. Salza
Nyní
(14. listopadu 2016), když bylo zveřejněno, že papež František odmítl odpovědět
na dubia čtyř kardinálů (Brandmüller,
Burke, Caffara a Meisner) předložených mu 16. září 2016, a týkajících se jeho
mylných a dokonce i heretických nauk v Amoris
Laetitia, mnoho katolíků uvažuje nad tím, co se bude dít dál. Někteří mohou
být v pokušení se unáhlit a ze své vlastní autority deklarovat, že
Františkovo odmítnutí odpovědět dokazuje, že je formální heretik a tudíž
ztratil svůj úřad. Je to pravda? Znamená Františkovo odmítnutí odpovědět na dubia, že „odsoudil sám sebe“ jako
formální heretik? Dokazuje jeho
odmítnutí prvek zatvrzelosti, který je vyžadován pro zločin hereze a ztrátu
úřadu? Ne. Ještě ne. Musíme ještě urazit delší cestu. Ale kanonický proces,
který by mohl případně vést
k obvinění a usvědčení ze zločinu hereze již skutečně začal, a tudíž bezpochyby vstupujeme do velmi bouřlivé
doby pro Církev, když se blíží stoleté výročí fatimských zjevení.
Dubium
je oficiální žádost o autoritativní a finální odpověď od Svatého stolce na
věroučnou, liturgickou nebo kanonickou otázku. Dubia jsou obvykle předkládána biskupy, aby získali definitivní
odpověď na věc, která se vztahuje na věřící v jejich diecézi a na výkon
jejich apoštolského úřadu. Není to
obvinění z hereze a tak papežovo odmítnutí odpovědět na dubia, jakkoliv je to mimořádné,
nezakládá prvek zatvrzelosti nutný pro zločin hereze. Dokonce i ve světském
soudním procesu musí být člověk obviněn ze zločinu dříve, než může být shledán
vinným z něj. To není třeba říkat.
Můžeme
si vzpomenout, že Jan Pavel II. přímo neodpověděl na dubia arcibiskupa Lefebvra předložená v říjnu 1985 a týkající
se mylných nauk Druhého vatikánského koncilu ohledně náboženské svobody v Dignitatis Humanae, a Kongregaci pro
nauku Víry trvalo rok a půl než zveřejnilo odpověď (která učinila jen o málo
víc, než že potvrdila učení koncilu). Znamená to pro ty, kteří argumentují, že
tříměsíční absence Františkovy odpovědi dokazuje jeho zatvrzelost a usvědčuje
jej z hereze (i když kanonická norma pro odpověď je ve skutečnosti šest měsíců), že Jan Pavel II. ztratil
svůj úřad po svém tříměsíčním mlčení? A co jeho šest měsíců mlčení? Co jeho rok
mlčení? Nebo co poté, co opožděná odpověď Kongregace nedokázala uvést do
souladu nové nauky Dignitatis Humanae
s Quanta Cura a Syllabem omylů?
(1) Tyto řečnické otázky podtrhují, že papežova neschopnost odpovědět na dubia nedokazuje jeho vinu kanonického
zločinu hereze. Je to proto, že Církev má jiné
prostředky, jimiž je určen zločin hereze: Jsou to církevní varování.
Papež musí být formálně varován
církevními autoritami
Církevní
varování jsou vydána kardinály (kteří jsou dalšími nejvyššími autoritami
v Církvi), a která obviňují podezřelého z hereze a požadují od
něj, aby odpověděl nápravou svých omylů během šesti měsíců. (2) Na to
odkazoval kardinál Burke ve svém rozhovoru pro National Catholic Register, když řekl: „V Tradici Církve existuje
praxe napomenutí římského pontifika. Je to něco, co je samozřejmě dosti
zřídkavé. Jestliže však nepřijde žádná odpověď na tyto otázky, pak bych řekl,
že by to bylo otázkou přijetí formálního aktu korekce pro závažný omyl.“
Pokud by papež neodpověděl na tato varování, Církev by měla za to, že papež je
nenapravitelný a zatvrzelý ve své herezi.
Jak
detailně vysvětlujeme ve své knize True
or False Pope? [Pravý nebo falešný papež?], způsobilost Církve upozornit a
nakonec soudit papeže z hereze tak, že určí jeho zatvrzelost, byla
vyučována papežem Inocencem III., papežem Adrianem, sv. Bellarminem (3),
Franciskem Suarezem, Janem od sv. Tomáše, proslulým dekretálem Si Papa (4) a dalšími, a zůstává obecnou
naukou Učitelů Církve a teologů. Určení papežovy zatvrzelosti je obtížnější než
posouzení věci hereze (např. nauk), protože zahrnuje něco, co existuje ve
vnitřním fóru (oblast svědomí). Pokud osoba otevřeně neopustí Církev, nebo
veřejně nepřipustí, že vědomě odmítá to, co Církev s konečnou platností
učí o víře a mravech (což František neučinil), musí být zatvrzelost určena jinak.
Jiným způsobem je podle Božského práva a kanonického práva vydání církevního
varování podezřelému nebo, jak to popsal kardinál Burke, „formální akt
korekce“.
Církevní
varování slouží jako účinný prostředek pro určení zatvrzelosti, protože
odpověď, s dostačujícím stupněm jistoty, stanoví, zda daná osoba, která
hlásala herezi (nikoliv menší omyl),
je nebo není skutečně zatvrzelá (vědomě se odchyluje od dogmatu Víry), spíše
nežli že by se pouze mýlila – což stále může být hřích, ale nikoliv nutně hřích
hereze. Protože zatvrzelost sama o sobě je nutně prvkem hereze, nepostačuje,
aby se její přítomnost předpokládala, zvláště ze strany katolíků, kteří nemají
žádnou církevní autoritu; musí být
prokázaná a to ze strany církevních autorit. Církevní varování to realizují
tím, že odstraňují jakoukoliv možnost nezaviněné nevědomosti.
Proto
sv. Robert Bellarmin řekl, že duchovní „ukazuje, že je zjevně zatvrzelý“ ve své
herezi na základě dvou varování. Bellarmin napsal:
„Protože
je především prokázáno argumenty z autority a z rozumu, že zjevný heretik
je ipsfo facto zbaven funkce. Argument
z autority se zakládá na svatém Pavlovi (List sv. apoštola Pavla Titovi 3:10),
který nařizuje, že se máme heretika zříct po dvou varováních, to jest, poté, co
ukázal, že je zjevně zatvrzelý...“ (5)
Ve
svém Komentáři k listu sv. apoštola Pavla Titovi sv. Tomáš Akvinský
potvrzuje, že napomenutí, o nichž se hovoří v Titovi 3:10, pocházejí od
oficiální církevní autority a nikoliv od jakéhokoliv katolického věřícího. Když
sv. Tomáš hovoří o člověku, který se odchýlil od Víry, napsal: „Takový člověk
by měl být varován, a jestliže toho nezanechá, měli bychom se ho zříci. A
[apoštol] říká, že [tomu tak je] po prvním a druhém napomenutí, protože
takto Církev postupuje při
exkomunikování.“
V Summě sv. Tomáš potvrzuje stejný názor,
když poznamenává, že „Církev“ dle učení sv. Pavla neodsuzuje ihned, ale až po
prvním a druhém varování. Napsal:
„Avšak
se strany Církve je
milosrdenství na obrácení bloudících. A proto „neodsuzuje hned“, nýbrž „po
prvním a druhém napomenutí“, jak učí Apoštol. Potom však, jestliže se
shledává, že je zatvrzelý, nedoufajíc v jeho obrácení, pečuje Církev o spásu ostatních, oddělujíc
jej od Církve rozsudkem vyobcování; a potom ponechává jej světskému soudu
smrtí vyhladit se světa.“ (6)
V článku
z roku 1909 zveřejněném v The
American Quarterly Review P. Maurice Hassett také potvrdil, že napomenutí,
o němž hovoří sv. Pavel, přicházejí od patřičných církevních autorit:
„Od
nejranějších křesťanských dob byla hereze všeobecně považována za nejodpornější
z hříchů. Sv. Pavel dává pokyn Titovi, že heretik má být napomenut jednou
a podruhé ohledně závažné povahy jeho přestupku; jestliže nedbá, musí se jej
křesťané zříci jako člověka ve zjevně špatné víře, který sám sebe odsuzuje –
Tit. 3:10. (...) Heretici byli následně odděleni od veškerého spojení
s věřícími, kteří s nimi nesmí udržovat žádné vztahy, dokud zatvrzele
odmítají dbát oficiálních
remonstrancí autorit Církve.“ (7)
Proto
kanonické právo, aby určilo zatvrzelost (tj. že je heretik „zjevně zatvrzelý“),
vyžaduje, aby Církev vydala
varování prelátovi dříve, než je sesazen kvůli zločinu hereze. (8) Jak
naznačuje Bellarmin, tento aspekt kanonického práva se zakládá na Božském
právu, jak se vyjevuje v Písmu svatém (srov. Tit. 3:10), a je považován za
tak nezbytný, že dokonce i v nejkrajnějším případě, kdy se duchovní
veřejně připojí k falešnému náboženství (což František také neudělal),
musí být náležitě varován ze strany Církve předtím, než je sesazen. (9) Protože
však Církev nemá žádnou autoritu nad papežem, nepředstavují tato varování
jurisdikční akt (jako by tomu bylo u jiných katolíků), ale pouze akt křesťanské lásky, jak učí sv. Tomáš, pokud jde o
bratrské napomenutí. (10) Ačkoliv papež není subjektem pozitivního práva
Církve, protože tato varování vyplývají z Božského práva, a jsou nabízena
nižším klerikům v naději na jejich nápravu, jsou Kristovu náměstku zcela
jistě nabízena jako věc spravedlnosti, jakož i pod filozofickým principem omne majus continent in se minus – „vše
větší v sobě obsahuje i menší“.
Cajetan
vlastně říká, že je to kvůli tomu, že
papež není subjektem kanonického
práva, že jsou pro něj církevní varování naprosto
nezbytná před tím, než je prohlášen za heretika. Vysvětluje, že protože si
jiní heretici mohou automaticky přivodit exkomunikaci latae sententiae (cenzura) působením kanonického práva (11) (jehož
papež není subjektem), není pro Církev naprosto
nutné jim vydávat varování před tím, než je exkomunikuje. (12) Avšak, protože
papež není subjektem církevní cenzury
[tj. nápravného trestu – pozn. překl.], týká
se jej logicky to, co učí sv. Pavel Tita. Cajetanovými slovy:
„Druhým
důsledkem je, že heretický papež by neměl být sesazen před napomenutími:
protože není exkomunikován kvůli herezi, ale měl by být exkomunikován tím, že
je sesazen. Proto by apoštolův příkaz týkající se dvojího napomenutí, kterého
nemusí být [do písmene] dbáno v případě ostatních, kteří jsou níže
postavení, kvůli dodatku exkomunikace latae
sententiae, jejž Církev uvaluje na heretiky, měl u něj být dodržen do
písmene.“ (13)
Renomovaný
teolog z 18. století P. Pietro Ballerini, který ohledně heretického papeže
zastával Bellarminův pátý názor [srov. Je
stolec uprázdněný?] (14) vysvětluje, jak varování slouží k tomu,
aby ukázala zatvrzelost panujícího papeže, který by veřejně vyznával herezi,
stejně jako to, kdo přesně by v Církvi byl zodpovědný za jejich vydání, a
účinek, který by vyvolala:
„Není
pravda, že by při konfrontaci s takovým nebezpečím pro víru [tj. papežem
hlásajícím herezi] mohl jakýkoliv
subjekt skrze bratrské napomenutí varovat svého představeného, přímo mu
vzdorovat, odmítat jej a, pokud by to bylo nutné, obeslat jej a nutit jej se
kát? Kardinálové, kteří jsou jeho rádci, to mohou učinit; nebo římský
klérus, nebo to v pravou chvíli posoudí římská synoda, pokud se sejde.
Protože pro jakoukoliv osobou, dokonce i soukromou, platí slova svatého Pavla
Titovi: “Bludaře, jehož jsi jednou nebo dvakrát napomenul, se varuj!
Víš, že takový je zkažený a svým hříšným jednáním sám sebe odsuzuje.“ (Tit.
3:10-11) Protože osoba, která byla jednou nebo dvakrát pokárána, ale nekaje se,
ale nadále je zatvrzelá v názoru protikladném k zjevnému nebo
definovanému dogmatu – a není možné ji kvůli této veřejné zatvrzelosti nikterak omluvit z hereze oprávněně tak
nazvané, která vyžaduje zatvrzelost – tato osoba sama sebe otevřeně vyhlašuje za heretika. Vyjevuje, že ze své
vlastní vůle se odvrátila od katolické Víry a Církve takovým způsobem, že není
nezbytná jakákoliv deklarace nebo rozsudek od kohokoliv, aby jej oddělila od
těla Církve. Proto by se pontifika, který by po takovém slavnostním a
veřejném varování ze strany kardinálů, římského kléru nebo dokonce synody
zůstal zatvrzelý v herezi a otevřeně se odvracel od Církve, bylo nutné
varovat dle pravidla svatého Pavla. Aby nezpůsobil újmu ostatním, musela by se
jeho hereze a zatvrzelost vyhlásit veřejně, aby se mohli všichni stejně mít ve
vztahu k němu na pozoru. Proto by byl rozsudek, který vynesl sám nad
sebou, oznámen celé Církvi a vyjasnil by, že se ze své vlastní vůle odvrátil a
oddělil od těla Církve, a že se jistým způsobem vzdal pontifikátu...“ (15)
Proto
by před tím, než by papež František mohl být považován za veřejného heretika,
musel být vystaven prvnímu a druhému napomenutí“ (varování) ze strany
„kardinálů“ (nebo jiných oficiálních autorit Církve jako je „římská synoda“), a
musel by pak přinejmenším po šest měsíců „být nadále zatvrzelý v názoru
protikladném k zjevnému nebo definovanému dogmatu“ (jako jsou jeho
materiální hereze, že nikdo není zavržen navždy, nebo že vnitřně špatné skutky
připouštějí výjimky). Protože tato varování jsou veřejná a vydaná patřičnými
autoritami, odmítnutí dbát jich by zakládalo „veřejnou zatvrzelost“, která je
nezbytná pro to, aby byl někdo shledán vinným z veřejné hereze (tj. zločinu hereze). To znamená, že musíme
s papežem Františkem urazit ještě dlouhou cestu, protože autority ani
nevydaly první varování. Ještě ne.
V dalším
díle pojednáme o tom, co se stane, jestliže kardinálové vydají nezbytná
varování papeži Františkovi a on stále bude odmítat odpovědět, nebo nenapraví
své omyly.
Zdroj: The Remnant Newspaper
Překlad:
D. Grof