Komentář Eleison DXLI – Jak rozlišovat? - II (2017)
(541)
25. listopadu
2017
JAK ROZLIŠOVAT? - II
Po Josephově první otázce týkající
se zmatení v Církvi obecně (srovnej tento „Komentář“
z minulého týdne), se jeho druhá otázka týkala Bratrstva sv. Pia X.
konkrétně. Zde je:
Minulý týden
jste napsal, že posuzováno po jejich ovoci, nebyl Druhý vatikánský koncil
katolický, zatímco arcibiskup Lefebvre byl. Avšak v Bratrstvu sv. Pia X.,
které založil, se zdá vyvstávat nový způsob myšlení, které člověk může vyjádřit
v řadě tvrzení. Například:
1) Jakkoliv
špatně se papež a biskupové chovají, stále jsou platnými autoritami Církve.
2) Papež
František může být modernistou, ale přesto má moc přivést FSSPX zpět do Církve.
3) Koncilní
biskupové nejsou všichni špatní. Mohou mít křesťanské reakce, vykazovat
povědomí o krizi Církve, hájit veřejně katolické mravy, vyzývat k úctě
k Bohu v liturgii, ukazovat zbožnost vůči Blahoslavené Panně Marii
atd.
4) Lze si
představit dohodu s Římem, pokud budeme „přijati, jací jsme“.
5) Neseme
vinu, jestliže systematicky odmítáme jakoukoliv dohodu s Římem.
6) Je
užitečnější hovořit o zbožnosti arcibiskupa Lefebvra, než o jeho opozici vůči
koncilu.
7) Je lepší
s FSSPX vycházet, než přestat vycházet kvůli názorům, které nejsou
neomylné.
8)
Konciliaristé jsou neukáznění a neposlušní. Příznivci FSSPX musí být ukáznění a
poslušní.
Závěrem, vzhledem ke komplexnosti
situace, v níž se dnes katolíci nalézají, mohou být členové nebo stoupenci
Bratrstva obviňováni za to, že smýšlejí v linii těchto tvrzení?
Odpověď: to vše závisí na tom, jak
moc tito členové nebo stoupenci vědí. Například, staří stoupenci FSSPX věděli,
že koncil je novým náboženstvím a že arcibiskupova opozice vůči němu tudíž byla
věcí Víry, svou podstatou důležitější než zbožnost, protože jak může existovat
zbožnost bez víry? Tito veteráni Bratrstva mají být nejvíce obviňováni (pokud a
dokud nakonec nezareagují veřejně), protože umožňují, aby to, co Joseph výše
nazývá „novým způsobem myšlení“, opanovalo arcibiskupovo Bratrstvo, aby mladí
z Bratrstva měli mnohem menší šanci pochopit, co je špatně na osmi
tvrzeních výše. Nová generace kněží Bratrstva je tak zbožná, jak si lze přát,
ale (vždy s výjimkami) nemá ani páru o krizi, která nyní ničí Církev po
více než století a půl:
1) Pravda, papež a biskupové podle
všeho vypadají jako platné autority Církve, ale jejich chování, pokud jde o
Víru, je tak špatné, že mnozí seriózní katolíci tuto platnost zpochybňují.
2) Do jaké Církve by papež přivedl
Novobratrstvo? Do Novocírkve? „Vyloučili mě z Novocírkve?“, řekl
„exkomunikovaný“ arcibiskup – „A co? Nikdy jsem do ní nepatřil!“
3) Opravdu, koncilní biskupové
nejsou všichni špatní, ale jsou takřka všichni modernisty, což znamená, že
mnozí z nich ztratili svou katolickou víru, aniž by si to uvědomili.
Moderní člověk je tak zkažený, že když je jeho katolické náboženství změněno,
aby pasovalo k jeho modernosti, ani si neuvědomí, že už to není katolické.
4) „Přijatí, jací jsme“ bylo pro
FSSPX jedna věc řekněme v roce 1987 a docela jiná věc v roce 2017!
5) Kdyby se jen Řím vrátil
k pravé Víře, už by neexistovala žádná další potřeba nějaké dohody.
6) Díky Bohu také za arcibiskupovu
zbožnost, ale zdaleka jeho nejdůležitější dobrou vlastností byla jeho víra.
7) „Názory, které nejsou neomylné“?
Existuje taková věc jako pravda! Studoval někdo, kdo má v Novobratrstvu
nějakou důležitost, ve skutečnosti dokumenty Druhého vatikánského koncilu?
Popírají, že představují nové náboženství?
8) Příznivci FSSPX musí být ukáznění
a poslušní vůči čemu? Vůči novému na člověka zaměřenému náboženství?
Problém všech těchto tvrzení je, že
FSSPX se zrodilo uprostřed velké války, kterou vede moderní svět proti Bohu,
ale od arcibiskupovy smrti v roce 1991 jeho vůdci ztratili veškeré účinné
chápání toho, kdo vede tuto válku, a jak a proč. Josephe, čtěte si „Pascendi“
znovu a znovu, než jej plně pochopíte!
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof