Mohlo by nastat přirozené smíření
s FSSPX? (2016)
Poznámka
překladatele: Jedná se o překlad článku
převzatého z oficiální tiskové agentury Catholic News Agency (CNA), přičemž
jej ponechávám v původní podobě včetně zmínky o údajných exkomunikacích a
jejich pozdějším snětí. Článek přehledně dokumentuje, jak se na straně
neomodernistického Říma i zrádcovského vedení FSSPX a s ním kolaborující
části kněží FSSPX na všech frontách, včetně té mediální, intenzivně pracuje na
„regularizaci“ FSSPX a jeho začlenění do koncilních struktur.
***
Vatikán, 26.
dubna 2016 – Papež František možná brzy nabídne Bratrstvu sv. Pia X. regulérní
kanonický status v rámci Církve, aniž by vyžadoval přijetí určitých textů
Druhého vatikánského koncilu, s nimiž [FSSPX] nesouhlasí.
Zdá se také,
že samo FSSPX může být připraveno podniknout takový historický krok, a dle
interního dokumentu FSSPX, který uniknul do tisku v posledních týdnech, naznačuje,
že „možná jen papež František může udělat tento krok se svojí
nepředvídatelností a improvizací“.
Interní
sdělení s názvem „Úvahy
o Církvi a postavení Bratrstva v rámci ní“ nastiňuje šest důvodů, proč by tato skupina
měla přijmout nabídku na regularizaci ze strany papeže Františka, za
předpokladu, že bude zajištěna „patřičná církevní struktura“. Zabývá se také
možnými námitkami vznesenými vůči takovému kroku.
„Zdá se, že
přišel čas normalizovat situaci Bratrstva,“ píše se v interním sdělení.
Tento
dokument datovaný 19. února byl sepsán P. Franzem Schmidbergerem, rektorem
semináře FSSPX v Německu. P. Schmidberger sloužil jako generální
představený FSSPX od roku 1982 do roku 1994.
V interním
sdělení P. Schmidberger tvrdí, že Vatikán „postupně snižoval své požadavky a
nedávné návrhy již nehovoří o uznání Druhého vatikánského koncilu, ani
legitimity Novus Ordo Missae.“
10. dubna
biskup Bernard Fellay, současný generální představený FSSPX, řekl před asi 4000
poutníky ve Francouzském městě Le Puy-en-Velay, že existuje „hluboká změna“ ve
vztahu Bratrstva s Vatikánem, kterou spustila „strašná situace“ Církve:
„uprostřed tohoto nepořádku ... přichází tento šepot: ´Ne, nemůžeme vás nutit
přijmout koncil.´ Možná to neřeknou takto jasně, ale konec konců nám to
skutečně řekli.“
Ačkoliv
opatrně, odpovídají tato tvrzení do jisté míry podobným výrokům z Říma.
Arcibiskup
Guido Pozzo, sekretář Papežské komise Ecclesia Dei – vatikánského úřadu
zodpovědného za věroučné rozhovory s FSSPX – řekl v rozhovoru z 6.
dubna pro La Croix, že „pokud jde o
Druhý vatikánský koncil, oblast pokrytá setkáními v posledních několika letech
vedla k důležitým vyjasněním: Druhý vatikánský koncil může být dostatečně
pochopen pouze v kontextu plné Tradice Církve a jejího neměnného
Magisteria.“
„Jisté texty
mohou zůstávat ´předmětem diskuze a vyjasnění´,“ dodal arcibiskup Pozzo.
Podobně interní
sdělení P. Schmidbergera tvrdí, že zatímco by se skupina ráda „vrátila ze svého
´exilu´,“ očekávají se další rozhovory: „Nenecháme si nasadit žádný náhubek,
ale budeme poukazovat na konkrétní omyly. Před i po své normalizaci.“
Spolehlivé
zdroje uvnitř FSSPX potvrdily CNA, že uniklé interní sdělení P. Schmidbergera,
které bylo zřejmě zamýšleno k oběhu mezi vedením Bratrstva, je skutečně
pravé. Skládá se ze sedmi částí, má tři stránky a stručně pokrývá shrnutí
historie vztahů s Římem a nástin argumentů pro plné smíření až po
praktické úvahy nad takovým krokem. Dokonce zahrnuje svého druhu sekci často
kladených otázek, sekci odpovídající na nejčastěji vznášené obavy ohledně
smíření s Římem z perspektivy těch v FSSPX, kteří ohledně
smíření s Římem více váhají.
P.
Schmidberger citoval několik důvodů pro to, že čas regularizovat kanonickou
situaci FSSPX nadešel, včetně skutečnosti, že „jakákoliv nenormální situace
sama o sobě usiluje o jistou normalizaci“. Poukázal na nebezpečí, že se ztratí
chápání toho, že situace Bratrstva není normální a bude se namísto toho chápat
jako normální: jestliže se kněží Bratrstva „cítí dobře v této situaci
svobody od závislosti na hierarchii, pak to naznačuje postupnou ztrátu sensus ecclesiae“.
Interní
dokument také poznamenal, že existují členové církevní hierarchie, kteří pro FSSPX
mají pochopení, ale chtějí spolupracovat teprve po regularizaci; a že FSSPX
bude v budoucnosti potřebovat nové biskupy a že by se mělo usilovat o
dovolené svěcení.
Ve svém
závěru tento text argumentuje, že jestliže „chce Bůh účinně pomoci Své Církvi
krvácející tisíci ranami, má k tomu tisíce prostředků. Jedním z nich
je oficiální uznání FSSPX ze strany římských autorit“. Poté končí modlitbou za
přímluvu Panny Marie.
Spekulovalo
se, že normalizace FSSPX by bylo dosaženo uznáním této skupiny jako „personální
prelatury“, což je kanonická struktura, která byla doposud použita pouze pro
Opus Dei.
FSSPX bylo
založeno arcibiskupem Marcelem Lefebvrem v roce 1970, aby formovalo kněze,
jako odezva na to, co popisoval jako omyly, které se vkradly do Církve po
Druhém vatikánském koncilu. Jeho [Bratrstva] vztahy se Svatým stolcem se staly
napjatými zvláště v roce 1988, kdy arcibiskup Lefebvre a biskup de Castro
Mayer vysvětili čtyři biskupy bez povolení papeže Jana Pavla II.
Nedovolené
svěcení vyústilo v exkomunikaci šesti biskupů; exkomunikace doposud
žijících biskupů byly sňaty Benediktem XVI. v roce 2009, a od té doby mezi
Bratrstvem a Vatikánem pokračovala jednání „k znovuobjevení plného společenství
s Církví“.
Při
prominutí exkomunikací také Benedikt poznamenal, že „naukové otázky zjevně
zůstávají a dokud nebudou vyjasněny, Bratrstvo nemá v Církvi žádný
kanonický status a jeho duchovní nemohou legitimně vykonávat duchovní úřad.“
Největšími
překážkami pro smíření Bratrstva jsou výroky o náboženské svobodě
v koncilní deklaraci Dignitatis
humanae a stejně tak deklarace Nostra
aetate, které, jak tvrdí, odporují předešlé katolické nauce.
Arcibiskup
Pozzo o tomto tématu mluvil ve své diskuzi s La Croix, a řekl, že považuje Nostra
aetate za „směrnice pro pastorační jednání, pokyny a návrhy nebo výzvy
praktické pastorační povahy“ a dodal, že „přijetí textů o vztazích
s jinými náboženstvími není nutným předpokladem pro kanonické uznání“
FSSPX.
„Obtíže
vznesené ze strany FSSPX a týkající se vztahu Církve a státu a náboženské
svobody, praktikování ekumenismu a dialogu s nekřesťanskými náboženstvími,
jisté aspekty liturgické reformy a její konkrétní aplikace zůstávají předmětem
diskuze a vyjasnění, ale nepředstavují překážku kanonickému a právnímu uznání
FSSPX,“ řekl tento oficiální vatikánský představitel.
Arcibiskup
poznamenal, že po kanonickém uznání Bratrstva deklarace Druhého vatikánského
koncilu „zůstanou předmětem diskuze a hlubšího studia, aby se dosáhlo většího
zpřesnění a vyhnulo se nedorozuměním nebo dvojznačnostem, o nichž víme, že se
rozšířily v dnešním církevním světě.“
Pod papežem
Františkem několik kroků naznačuje oteplování ve vztazích mezi Vatikánem a
FSSPX.
V roce
2015 Svatý stolec delegoval jednoho kardinála a tři biskupy, aby navštívili
semináře FSSPX. Byli poslaní, aby se lépe obeznámily s Bratrstvem, a
prodiskutovali nauková a teologická témata v méně formálním kontextu.
Papež
František v dopise ze září 2015 o Jubilejním roce milosrdenství ohlásil,
že během jubilejního roku mohou věřící platně a dovoleně obdržet odpuštění
svých hříchů od kněží FSSPX.
„Věřím, že
v blízké budoucnosti mohou být nalezena řešení k obnově plného
společenství s kněžími a představenými Bratrstva,“ napsal.
A biskup
Fellay se 1.- 2. dubna setkal s papežem Františkem a arcibiskupem Pozzem.
Biskup Fellay naznačil, že na tomto setkání papež řekl, že FSSPX je katolické,
že by jej neodsoudil, a že si přeje rozšířit pravomoci jeho kněží.
Zdroj: Catholic
News Agency
Překlad: D.
Grof