Historická obžaloba (2016)
Recenze knihy
Antonia Socciho „La Profezia Finale“
Christopher
A. Ferrara
21. března
2016
Předmluva
Znovu a
znovu šokuje italský katolický a veřejně známý intelektuál Antonio Socci
italský „střední proud“ výbušnými odhaleními, která v
„tradicionalistických“ a „fatimistických“ kruzích potvrzují diagnózu současné
krize v Církvi. Na rozdíl od tolika svých kolegů katolických komentátorů se
Socci nevyhýbá publikování toho, co intelektuální poctivost vyžaduje
s ohledem na naší situaci. Proto publikoval svou knihu Fourth Secret of Fatima (Čtvrté fatimské tajemství), která přímo
před oči veřejnosti, odkud jednoduše nezmizí, předložila silné důkazy o selhání
Vatikánu při odkrytí celého třetího tajemství. Podobně jeho kniha Non é Francesco (Není to František, což je slovní hříčka odkazující na název italské
populární písničky) se nebojácně staví pohromě současného pontifikátu, i když
člověk nesouhlasí se Socciho pochybnými argumenty proti platnosti volby
kardinála Bergoglia (jež od té doby zjevně nesdílí ani sám Socci).
Nyní
přichází kniha La Profezia Finale (Poslední proroctví), která se skládá
především z otevřeného dopisu Františkovi, který následuje po úvodním
přezkoumání schválených mariánských zjevení a jiných proroctví, zvláště fatimského
poselství a nedílného třetího tajemství, která se sbíhají a „naznačují, že naše
doba je dobou takřka apokalyptického bodu zlomu“.
Protože se
tato kniha doposud objevila pouze v italštině a možná nikdy nespatříme
anglické vydání – překlady zde jsou moje – zdá se vhodné recenzovat knihu spíše
jako exkurzi textu než jako pouhý souhrnný popis. To, co povyšuje knihu do
statutu historického dokumentu, je onen otevřený dopis Františkovi. Setkáváme
se zde s textem, v němž kypí stěží skrývaný, ale zcela odůvodněný vztek
nad zhoubnými účinky toho, co Socci otituloval jako „bergoglianismus“ – směsice
lidové zbožnosti, levicové ideologie, pohrdání vůči striktnímu lnutí
k tradičním naukám a církevní kázni, a kult osobnosti podněcovaný a
udržovaný masmédii, jež mají radost z papeže, u nějž, jak píše Socci, se
zdá, že se „pustil do útoku na Církev“, spíše než do její obrany vůči
útočníkům.
Název
otevřeného dopisu „Strašlivá odpovědnost před Bohem“, udává tón pro to, co je
ostrou obžalobou tohoto celého pontifikátu, který se, právě kvůli svému
pociťovanému nepřátelství vůči Tradici, těší „nesnesitelnému a všeobecnému
vychvalování ze strany médií, především všech laicistů a nepřátel Krista,
kteří, pokud jde o vás, propagují skutečný kult osobnosti“. (str. 92)
František, říká
Socci, prosazuje omyl „čistého“ křesťanství (když cituje Andrease Hoffera),
„jistý druh ´superkřesťanství´, který se prohlašuje za „lepší než Ježíš Kristus
sám“, protože zastává názor, že „již nestačí milovat hříšníka... Je nutné
milovat dokonce i hřích (str. 98).“ Nikoliv bez důvodu byla ironicky titulovaná
„Synoda o rodině“ široce znevažována jako „Sin-Noda“ [slovní hříčka ve smyslu
„přitakání hříchu“ – pozn. překl.] a „Synoda proti rodině“. A skutečně, když
píšu tento článek, katolický svět s hrůzou očekává dvousetstránkovou „Apoštolskou
exhortaci“, která může uskutečnit to, co se Synodě nepovedlo schválit navzdory
jejímu očividnému manipulování ze strany Františka a jeho plamennému odsuzování
„rigoristů“ a „farizeů“ mezi synodními otci: připuštění veřejných cizoložníků
ve druhém nebo dokonce třetím „manželství“ ke Svatému přijímání a větší „akceptaci“
těch, kteří žijí v partnerském soužití bez sňatku a dokonce i v
„homosexuálních svazcích“.
Stručně
řečeno, Socci tvrdí, že František se angažuje při „odstranění vnějšího
nepřítele a vytvoření vnitřního nepřítele“ – nikoliv modernistů, ale obránců
Víry ve vší její celistvosti, jež František zpravidla paroduje a zesměšňuje
jako „rigoristy a fundamentalisty (str. 99)“. Socci vznáší obžalobu, že
uprostřed „diktatury relativismu“, nad níž bědoval Benedikt XVI., která „se
nyní na Západě upevnila“, jsou katolíci, kteří ji odporují, „biti holí a
vytlačováni z nejvyššího vrcholku Církve na okraj: Vámi [zvýraznění, zde i dále, autor článku].
Přestože
Církev čelí v duchovní oblasti apokalyptickému obratu událostí, František
zveřejnil encykliku o ekologii, která se vyjadřuje k „třídění odpadu a
zneužívání plastových lahví a klimatizace“. Socci se ptá: „Jste si jist, že
toto je odpověď, kterou by měl Kristův náměstek dát na skutečně apokalyptickou
duchovní krizi...?“
Pod řadou
titulků, jež reprezentují rozličné aspekty bergogliánského programu, podává
Socci výčet detailů pro svou obžalobu.
Bergogliánské zmatení
Pod titulkem
„Zmatení“ se Socci zmiňuje o bezprecedentní povaze „Jubilejního roku
milosrdenství“, prvního Jubilejního roku v historii Církve, který
„nezahrnuje připomínku Ježíšova pozemského života... [a] oslavuje jen církevní
událost: padesát let od Druhého vatikánského koncilu (str. 108).“
Milosrdenství,
píše Socci, „nebylo vynalezeno v roce 2013,“ ale tato událost – se svými
tisíci „dveřmi milosrdenství“ a bez jasných požadavků pro získání plnomocných
odpustků, se zdá (cituji Sandra Magistera) naznačovat „naprosté zrušení hříchu,
již bez jakéhokoliv náznaku o prominutí následného zbytku trestu. Slovo ´trest´
je dalším ze slov, která vymizela (str. 113).“
Dokonce i požadavek na pokání a obrácení je „odsunut stranou, protože vy
– jak jste to řekl veřejně – nechcete kohokoliv obracet a považujete
proselytismus za nesmysl.“
Socci cituje
Františkovu homilii z 8. prosince 2015, kde prohlásil, jak špatné je
tvrdit o Bohu, „že hříšníci jsou potrestáni Jeho soudem, aniž by se místo toho
upřednostňovalo, že je jim prominuto skrze Jeho milosrdenství.“ Budí to dojem,
že Bůh „a priori prominul vše a že ani není nutné napravit svůj život.“ Socci
poznamenává, že sám Náš Pán si stěžoval na tento „strašlivý sebeklam“ ve
vnitřní promluvě zaznamenané sv. Brigitou Švédskou, kde říká, že základy Církve
ve Víře byly podkopány, „protože každý ve mě věří a hlásá milosrdenství, nikdo
však nehlásá a nevěří, že jsem spravedlivý soudce... Nenechám nepotrestán
nejmenší hřích, ani nenechám bez odměny nejmenší dobro.“
Socci se
ptá: „Proč však váš pontifikát nabral tento směr?“ Zbytek otevřeného dopisu
představuje důkazy, o nichž věří, že jsou odpovědí na tuto otázku, přičemž tato
odpověď by nemohla být výbušnější:
„...namísto,
abyste potíral omyly (a jisté chybující), začal jste potírat Církev...
Připomněl bych vám, že Církev je nevěstou Kristovou, pro niž byl ukřižován. A
služebník, který od Krále obdržel úkol hájit pro tempore Jeho nevěstu, ji nemůže na veřejném fóru pokořovat a
chovat se k ní jako k neposlušnému dítěti... Je nutné pokleknout před Pánem, ne před novinami“. (str. 119-120)
Podvratná synoda
Pod titulkem
„Ohromení“ upírá Socci své pohledy na bouřlivou synodu, kterou správně popisuje
jako „smrtelný útok na rodinu a na Svátost oltářní, který byl systematicky...
veden na vatikánském setkání,“ „pomáhal dva roky při vyvracení stálého Magisteria
Církve“ a byl „prosazován tím, který by
měl být strážcem a obráncem této nauky (str. 126).“
Socci cituje
postřehy kardinála Pella, že synoda byla „teologickou válkou, v níž
nerozlučitelnost manželství byla jako vlajka, která měl být ukořistěna, v „bitvě
mezi tím, co zbývá z křesťanství v Evropě, a agresivním
novopohanstvím. Všichni nepřátelé křesťanství chtějí, aby Církev v tomto
bodě kapitulovala.
Ale, píše
Socci, zatímco František „měl býval vést odpor proti silám, které chtěly
kapitulaci Církve, místo toho vás každý – s čím dál silnějšími důkazy a
silou – viděl vést revoluční frakci“ (str. 126-127). A tak mohl Ross Douthat
z New York Times napsat: „v tuto
chvíli je prvním konspirátorem sám papež“. Není divu, poznamenává Socci se
znechucením, že dokonce i časopis Newsweek
na obálce inzeroval příběh pod názvem „Je papež katolík?“ – což je otázka,
která „nebyla nikdy vznesena vůči vašim předchůdcům a jíž by žádný katolík
nikdy dříve nevznesl. S vámi se však nacházíme před papežem, který, jak o
tom podal zprávu proslulý laicistický deník [La Repubblica], doslova prohlásil,
že ´katolický Bůh neexistuje´“. Ve stejném stylu The American Spectator Františka zobrazil „sedícího na bouracím
závaží, které drtí budovu [kostelní věže] na prach“ (str. 124).
Meteorologický papež?
Pod titulkem
„Klimatická posedlost“ dává Socci do kontrastu apokalyptický úpadek ve víře a
mravech na Západě s papežovou nevysvětlitelnou posedlostí domnělou
„klimatologickou apokalypsou“. Socciho otázka je zničující: „Má Církev opravdu
potřebu klimatologického a meteorologického papeže? (str. 131)“ Socci
poznamenává, že neexistuje „žádná vědecká jistota, která nepopiratelně
dokazuje, že dnes existuje katastrofální změna klimatu a že ji lze připsat
lidské aktivitě“ a směrem k Františkovi prohlašuje:
„Přesto vy,
Svatý otče, který jste vždy chladný a nezaujatý, pokud jde o dogma Církve, jste se nekriticky oddal absurdním
ekologickým dogmatům ... a činíte pevné vyznání víry v tuto absurdní
klimatickou ideologii... Je nepatřičné a
směšné, že papež činí klima a životní prostředí (jimž věnoval svou první
encykliku, kterou sepsal) jádrem svého hlásání... Pán neřekl: ´Obraťte se a
věřte v globální oteplování´, ale spíše: ´Obraťte se a věřte
v Evangelium. ´A nikdy nepřikázal:
´Třiďte svůj odpad´, ale spíše: ´Jděte a křtěte všechny národy´“ (str.
134).
Lvi a tygři a medvědi
Pod titulkem
„Znepokojivé představení“ Socci odsuzuje nesmyslné a pohoršlivé světelné
představení promítané na fasádu Svatopetrského chrámu při významném svátku
Neposkvrněného početí. Představení s názvem Fiat Lux (Budiž světlo)
bylo „zesměšňujícím zpochybněním a parodií Evangelia, naznačujícím akt
Stvořitele a pak rozpoznávání Světla, jímž je Kristus, který přišel osvětlit
temnotu.“
Tato
podívaná přesycená obrazy zvířat, ale zcela postrádající byť i jen náznak
křesťanské symboliky, představuje naprosté převrácení poselství Evangelia:
„svět projektuje své světlo na Církev ponořenou v temnotě. A v tomto
představení Církev dostává světlo světa (str. 138). A když byly obrazy ze světa
promítány na baziliku, která stojí v centru Církve, světlo
v jesličkách na Svatopetrském náměstí bylo zhašeno, protože „Ježíškovo světlo nikdy nesmí rušit
vystoupení nového ekologického náboženství (str. 139).“
Zde Socci
poukazuje na neskutečně trefnou pasáž Písma svatého z listu Římanům:
„Pravili (o sobě), že jsou moudří, a stali se pošetilci. Zaměnili totiž slávu
neporušitelného Boha za zobrazené podoby: porušitelného člověka, ptactva, čtvernožců a plazů.“ (Ř
1:22-23) A zde je další zničující hodnocení hozené k Františkovým nohám:
„Jak je však
především možné, otče Bergoglio [odkaz na papežovu zálibu takto se
představovat], že si nevšímáte jiných výjimečných záležitostí a nepoukazujete
na ně, nebo alespoň ne se stejnou naléhavostí, jako na záležitosti klimatu?
Apostaze celých národů od víry pravého Boha není dramatem, jež si zasluhuje
vaše nejhorlivější apely? Válka proti rodině a proti životu? Opomíjení Krista a
masakrování křesťanských komunit? Zdá se,
že pouze životní prostředí a jiná témata náboženství politické korektnosti si
zasluhují vaše zanícení.“
„Velký
francouzský intelektuál Alan Finkielkraut, vás popsal jako „Nejvyššího pontifika světové novinářské
ideologie.“ Mýlí se? Přehání?“
„V podstatě
se ve „vaší“ Církvi zdá, že témata třídění odpadu a recyklování mají přednost
před tragédií celých národů, které v průběhu několika let opustily víru. Bijete na poplach kvůli „globálnímu
oteplování“, zatímco Církev dva tisíce let bila na poplach, co se týče
pekelného ohně“ (str. 142).
Zde Socci
začíná debatu o fatimském poselství a právě o jeho varováních o ztrátě duší
v pekle na věčnost. Panna Maria Fatimská, píše Socci, „nepředstavila
výpočty ekologů ohledně klimatu této planety, ale zapříčinila to, že malé děti
viděly věčný pekelný oheň, a smutně jim řekla: ´Viděli jste peklo, kam jdou
ubohé duše hříšníků. K jejich záchraně si Bůh přeje uvést do světa úctu
k mému Neposkvrněnému Srdci. Mnoho duší jde do pekla, protože se za ně
nemá kdo modlit a činit za ně oběti.´“
To je,
pokračuje Socci, „skutečná tragédie, Svatý otče, věčné zatracení mnohých.
Nikoliv –dovolíte-li – ztráta biodiverzity, nebo přinejmenším nikoliv pro nás
křesťany. Přesto o tom nikdy nemluvíte.
Spíše někdy takřka navozujete přesvědčení, že každý bude spasen, protože ´Bůh
nezatracuje´.“ (str. 142-143)
Když Socci
shrnuje své neskrývané pohrdání papežovým zaujetím pro globální oteplování
spíše než pro věčný oheň, před nímž Naše Paní ve Fatimě přišla varovat svět,
píše:
„Před
duchovní katastrofou věčného zatracení mnohých, což přimělo Matku Boží přijít s naléhavostí
na Zemi, shledávám přímo nepochopitelným, že se z větší části zaměstnáváte
– jak jste učinil ve své encyklice Laudato
si – biodiverzitou, osudem červů a malých plazů, jezer a zneužíváním
plastikových lahví a klimatizace“ (str. 148).
Papež, který nemá rád katolíky?
Socciho
obžaloba dále pokračuje k titulku „Útok na Víru“, což je narážka na
nepřátele v rámci Církve od Druhého vatikánského koncilu, na jejichž
podvratnou činnost si stěžoval (příliš málo a příliš pozdě) každý papež od
koncilu včetně Benedikta XVI. Byl to Benedikt XVI., který (během mše při
zahájení konkláve, které jej zvolilo) prohlásil, že mít dnes „jasnou a určitou
víru“ je kritizováno jako „fundamentalismus“. Socci cituje toto svědectví a
hází Františkovi k nohám řadu výzev:
„Vybízím
vás, otče Bergoglio, abyste si znovu přečetl pozorně tato slova, protože
dramaticky popisují, co se děje během vašeho pontifikátu. Ve skutečnosti jste
to právě vy osobně, Svatý otče, kdo z ´fundamentalismu´ obviňuje ty, kteří mají
jasnou a určitou víru a vydávají svědectví o své věrnosti katolické nauce...“
„Vy jste,
což je podivné, přesvědčen, že nebezpečím pro Církev dnes jsou křesťané horliví
ve své víře a ti kněží, kteří brání katolické vyznání. Ve svém Evangelii gaudium napadáte „některé,
kteří sní o monolitické nauce“ a ty, kteří „užívají naprosto pravověrný jazyk“.
„Měli bychom
tedy upřednostňovat ty, kteří jsou unášeni sem a tam každou ideologií a
používají heretický jazyk? Zjevně ano, když vidíme, že je nikdy nenapadáte.“
„Ať si
člověk vybere jakýkoliv den, takřka vždy shledá, že vy ve svém projevu napadáte
ty, které nazýváte ´rigoristy´, ´rigidními´, tj. lidi s horlivou vírou,
jež ztotožňujete se zákoníky a farizeji“ (str. 153-155).
Socci
nemluví afektovaně, když se vyjadřuje k Františkovu známému a stálému
uchylování se k falešným protikladům mezi milosrdenstvím a doktrinální
přísností, a cituje jeden z nespočetných proslovů, v němž František
prohlašuje, že tzv. „doktoři práva“, kteří znají dobře nauku, jsou odcizení
Božímu milosrdenství. „Ale vy, Svatý otče,“ píše Socci:
„...byste
měl překonat svou osobní zatrpklost vůči těm, kteří studovali; měl byste vědět,
že v křesťanském horizontu je zcela absurdní stavět slitování
proti Pravdě, protože obojí je vtěleno do téhož Ježíše Krista. A je také
mylné stavět nauku proti pastoraci, protože by to znamenalo stavět Logos
(nauku) proti Dobrému Pastýři (Pravdě, která se stala tělem): Ježíš je Logos
(Pravda, která se stala tělem) a zároveň Dobrým Pastýřem“ (str. 159).
Socci se
také zaměřuje na Františkovu oprávněně nechvalně proslulou řeč útočící na jeho
konzervativní opozici v závěru Synody v roce 2016, kde pošpinil preláty,
kteří vzdorovali tomu, aby jim do chřtánu nacpali předem sepsaný nepravověrný
dokument Instrumentum laboris jako
závěrečnou zprávu „Synody“. Jak František ve své „domluvě“ prohlásil, jeho
oponenti měli:
„...uzavřená
srdce, která se často skrývají i za nauku Církve, nebo za dobré úmysly, aby
seděla na Mojžíšově stolci a soudila, někdy s povrchností a nadřazeností, obtížné
případy a zraněné rodiny...“
„Skutečnými
obhájci nauky nejsou ti, kteří obhajují literu, ale ducha; nikoliv ideu, ale
člověka; nikoliv formulaci, ale bezúplatnou Boží lásku a lásku jeho odpuštění.“
Zde vidíme
bůhví kolikátý příklad Františkovy záliby pro falešné protiklady: litera versus
„duch“ nauky; idea versus člověk; „formulace“ versus Boží láska a jeho
odpuštění. Mezi těmito koncepty však neexistuje vůbec žádná opozice, ve
skutečnosti jsou neoddělitelné.
Socci už má
za poslední tři roky dost tohoto druhu modernistické sofistiky a „pálí ze všech
zbraní“:
„Když toto
činíte, nemyslíte si, že jste diskvalifikoval své předchůdce a veškeré
Magisterium Církve, abyste si potvrdil svůj striktně osobní koncept
milosrdenství odlišný od nauky Církve?...“
„Evidentně i
Ježíš by podle vás byl doktrinář, rigorista, ten, kdo obhajuje ideu namísto
člověka.“
„Ve skutečnosti – kdybychom aplikovali vaše
kritérium – museli bychom říct, že Ježíš by během vašeho pontifikátu nebyl
přijat do semináře, protože byl nejfundamentalističtější ze všech, vlastně,
nejen, že si byl jistý pravdou, ale prohlásil se za Pravdu, která se stala
tělem (´Já jsem cesta, pravda a život.´ Jn 14:6)“
Katolický rozvod?
Další na
řadě je pod titulkem „Neplatnost“ Františkův překvapivý útok na proces určování
neplatnosti manželství, který František „zjednodušil“ novými kánony, které
vymyslel v poloutajení, a aniž by konzultoval jakékoliv kompetentní
vatikánské dikasterium. Celkovým výsledkem těchto dvou motu proprií zavádějících tyto „reformy, Mitis Iudex Jesus (pro západní církev) a Mitis et Misericors (pro východní církev), je, píše Socci, „úplné
převrácení náhledu: již ne především obrana této svátosti (pro spásu duší), ale
spíše usnadnění a rychlost získání anulace (str. 168)“.
Socci si
všímá Františkova podivného trvání na pojmu „manželské selhání“ ve smyslu
zhroucení ve vztazích, jež, jak se zdá, ztotožňuje se základem pro neplatnost
(původní neexistenci) manželství. Jak si však Socci správně všímá, „existuje
mnoho manželství, která selhala, ale jsou dokonale platná,“ zatímco na druhou
stranu, „existuje mnoho ´neplatných´ manželství (tj. že neplatná byla od
počátku), jež neselhala,“ pokud jde o osobní vztahy (str. 169). František svými
„reformami“ udělal to, říká Socci, že schválil „zneužívání výroku o neplatnosti
jakožto terapie pro páry v krizi“ a vytvořil tak to, co mnozí komentátoři
nazvali „katolickým rozvodem“.
Celkovým
výsledkem, uzavírá Socci, je „skutečná revoluce v dějinách Církve“. A
vrcholnou ironií této revoluce je, že po ní nevolal dokonce ani kardinál Kasper, ale spíše ve své intervenci na
konzistoři v únoru 2014 odmítnul právě „hypotézu velkodušného rozšíření
procedury pro zneplatnění manželství,“ protože „by to vytvořilo nebezpečný
dojem, že Církev postupuje nepoctivou cestou, aby připustila to, co jsou v realitě
rozvody (str. 171).“
Je pak
neuvěřitelné, že František překonal i Kaspera ve svém útoku na základy manželské
svátosti. Jak jsem kdesi poznamenal, František ve svém vlastním motu propriu
připouští nebezpečí toho, co udělal: „Neuniklo mi však, že zkrácená procedura může ohrozit princip nerozlučitelnosti
manželství...“
Když se
Socci znovu vrací k tématu Fatimy, připomíná nám, že sestra Lucie varovala
kardinála Caffara v dopise tomuto prelátovi, že „Konečný střet mezi Pánem
a vládou Satana bude ohledně manželství a rodiny.“ Socci zde naléhavě žádá
Františka, aby zrušil svou neprozíravou reformu: „Vroucně doufám, že všechno
odvoláte. Tak rychle, jak je to možné (str. 173)“
Důsledky liberalizace
Když Socci
dosahuje vrcholu své dlouhé obžaloby, shazuje pod titulkem „Katastrofální
rovnováha“ jednu „bombu“ za druhou, aby potvrdil, že František se jen pokouší
přitáhnout duše tím, že zmírňuje údajnou přísnost Církve. Postačuje jen vylíčit
Socciho výbušné poznámky:
-
„Nikdo nikdy nezastával názor, že aby se lidé přitáhli
k Evangeliu, je nutné zříct se Evangelia nebo jej zneplatnit.“
-
„Z mnoha světců a velkých papežů, kteří evangelizovali
národy a celé kontinenty, tak nikdy žádný nečinil tím, že rozřeďoval a
zeslaboval nauku Víry.“
-
„My musíme být solí země a sůl pálí v ránách.
Jako pravda. Musíme si vybrat: buď s Ním, nebo proti Němu. Buď spása, nebo
zatracení.“
-
„Kdykoliv náboženská konfese sníží laťku, aby vyhověla
světským zvyklostem nebo přitáhla stoupence, nařizuje svou vlastní sebevraždu.“
(str. 177-179)
Socci cituje
studii renomovaného sociologa, jehož data potvrzují, že křesťanské náboženské
konfese, jež se liberalizují, začínají okamžitě upadat, zatímco ty, které
zachovávají své tradice nebo se k nim vracejí, vzkvétají, a že to je přesně to,
co se stalo při liberalizaci katolické Církve v období po Druhém
vatikánském koncilu.
V této
spojitosti Socci prezentuje Františkovi „silně negativní fakta, týkající se vás
osobně,“ a ukazující, že vychvalovaný „Františkův efekt“ opravdu znamenal stálý
úpadek návštěvnosti papežských audiencí navzdory „vždy stále mocnější globální
propagandistické mašinérii, která denně oslavuje a velebí [každé] vaše nejmenší
gesto a mytologizuje jej více než jakoukoliv hvězdu.“ Ve skutečnosti navzdory mýtu,
že Benedikt XVI. byl „chladný německý profesor, od nějž lidé cítili
odstup, byl lid ve skutečnosti mnohem více přitahován Benediktem XVI.,“ jehož
proslovy při audiencích byly navštěvovány o mnoho lépe. A i tak, když v protikladu
k Františkovi, byla média vůči Benediktovi jednotně nepřátelská,
„křesťanský lid zjevně, i když byl médii bombardován, rozpoznal autentický
přízvuk, jejž jeho srdce očekávalo (str. 180-181).“
Stručně
řečeno Socci uzavírá:
„Vaše
poselství zjevně nejen nepřitahuje vzdálené, ale dokonce způsobuje to, že i blízcí
prchají... Namísto toho hovoříte k elitě, která vás vychválila, a cítíte
se jí utvrzen v jejích laicistických přesvědčeních. Vaše osobní popularita
vyrostla až přes míru. Nazývají to ´Bergogliův efekt´ a věří, že zaujatý
potlesk nevěřících a nekritická chvála médií opět naplní kostely.“
„Namísto
toho, s fakty v ruce, můžeme říct, že na Církev Bergogliův efekt
působí přesně opačně. Obsahová náplň vašeho magisteria vzdálila lid od
náboženské praxe, spíše než že by jej k ní přitáhla“ (str. 181-182)
Aféra s františkánskými mnichy
Socci se
dále zabývá případem Františkovy brutální perzekuce františkánský mnichů
Neposkvrněné (FMN), rozdělených a zničených jím osobně jmenovaným „apoštolským
komisařem“, aniž by byl kdy těmto obětem podán konkrétní důvod. Zde si Socci
vzpomíná na šokující Františkovy poznámky během setkání s některými členy
již zničených FMN, kde zároveň připouští, že schválil zničení FMN, ale i to, že
FMN trpěli perzekucí ze strany „démona“ kvůli jejich oddanosti Panně Marii! Na
jakého démona se František odvolává? Socci protestuje vůči Františkovi, že
„...jejich
skutečným ´zločinem´ je, že jsou pravými křesťany, horlivými ve Víře; těmi, jež
tvrdě popisujete jako ´fundamentalisty´, a kteří ve skutečnosti jen žijí
autentické Evangelium. Drahý otče, změňte
rozhodnutí, za nějž by vás Bůh jednoho dne mohl žádat skládat účet... Máte
mnohé, kteří vám pochlebují, ale jen nemnozí mezi vašimi fanoušky se za vás
modlí. Jistě se jen málokteří za vás modlí tolik jako františkánští mniši
Neposkvrněné“ (str. 186).
Milostná aférka s luterány
Socci dále
poznamenává, že František neprojevuje žádnou starost ohledně vnitřních nepřátel
Církve, kteří, jak varoval sv. Pius X., pracují k podvrácení základů víry.
A pak dále diskutuje, že, jak se zdá, František přesně naopak bere malý zřetel
na věroučné odlišnosti mezi katolicismem a různými formami protestantismu.
Pod titulkem
„V Lutherově domě“ Socci připomíná Františkovo pohoršlivé vystoupení
v luteránském kostele v Římě při účasti na nedělním obřadu, během
nějž deset minut odbíhal od tématu při odpovědi na otázku jedné ženy, proč
nemůže luterán přijímat Svátost oltářní. Při tom charakterizoval katolické
dogma o transsubstanciaci jako pouhou „interpretaci“ lišící se od názoru
luteránů, až nakonec dosti zdrženlivě navrhnul té ženě, aby si „pohovořila
s Pánem“ o tom, zda by měla přijmout Svátost oltářní od katolického kněze
– což je svatokrádežný akt. „Neodvažuji se říct víc,“ řekl František, když již
řekl až dost.
Socci
poukazuje na Lutherovu jedovatou nenávist ke mši a ptá se Františka: „Jak je
možné nebýt znepokojený? (str. 193)“ Dialog s luterány, píše, musí
zahrnovat „vzájemnou srozumitelnost neodhazující do trnitého keře srdce
katolické víry (str. 194).“ Zde Socci cituje to, co může být nejhroznější
poznámkou, kterou kdy František učinil. František při oné příležitosti řekl
luteránům:
„Konečná
volba bude definitivní. A na jaké otázky se nás Pán toho dne zeptá: ´Chodil jsi
na mši? Měl jsi dobrou katechezi?´ Ne, ty otázky se budou týkat chudých,
protože chudoba je středem Evangelia.“
Socci
připomíná Františkovi to, co by chápalo jakékoliv dobře informované dítě:
nesmírnou hodnotu Svátosti oltářní, eucharistické adorace, a její záslužné
přijímání v porovnání třeba i se spoustou dobrých děl pro chudé:
„Ale namísto
toho vy, otče Bergoglio, zdá se, tvrdíte, že to, co se počítá, jsou humanitární
přínosy, jež získáme svým aktivismem, svou ´službou´ chudým.“
„Mohlo by se
to zdát jako pelagiánská idea. Ale – opakuji – nejúžasnější věcí je, že stavíte
do protikladu „službu chudým“ a mši, což ji (spolu s katechezí) umenšuje
takřka na něco nadbytečného“ (str. 197).
Socci cituje
proslulý výrok padre Pia: „Bylo by pro svět lepší být bez slunce než být bez
mše svaté.“, a konfrontuje Františka s důsledky jeho vlastních slov a činů
v posledních třech letech včetně jeho podivného odmítnutí poklekat před
Svátostí oltářní:
„Dovolte mi
svěřit se vám, otče Bergoglio, že – celkově z vašich slov a gest – získává člověk dojem, že máte nějaký problém
se Svátostí oltářní, a že skutečně nechápete její hodnotu a její reálnost.“
„Existuje
tolik fakt a činů, které vyvolávají tuto pochybu. Nejočividnější ... je vaše
rozhodnutí nepoklekat před Svátosti oltářní během proměňování při mši, ani před
svatostánkem, ani během eucharistické adorace (navíc se neúčastníte procesí
s Tělem Páně, jehož se vaši předchůdci vždy účastnili a poklekali) (str.
200).“
A přesto,
poznamenává Socci, neměl František žádný problém poklekat, když jako arcibiskup
Buenos Aires poklekl, aby přijal „vložení rukou na shromáždění letničního hnutí
na stadionu Luna Park... Postačí, když řeknu, že vaše občasná bolest
v kolenou, která se zdá vyvstávat pouze, když jste před Nejsvětější
svátostí oltářní, se, kromě toho, že se zdá být dosti bizarní, nejeví být
přijatelným vysvětlením (str. 201).“
Nevědomý jáchymista?
Tento
zvláštní postoj ke Svátosti oltářní vede Socciho k tomu, aby vznesl tuto výzvu
vůči Františkovi, týkající se jeho zjevné náklonnosti k protestantismu:
„...člověk
má dojem, že za vaší zvláštní otevřeností vůči protestantskému světu a za vaším
nepřátelstvím ke struktuře Církve – to jest k viditelné Církvi a její
nauce, kterou by [protestanté] překonali nasloucháním Duchu Svatému –
problikává jistý druh „Církve ducha“, toužebně očekávané v jistých
tvrzeních, jež jste učinil na setkání s letničními křesťany v Casertě
28. července 2014... Jako by katolická Církev se svou věroučnou strukturou a
hierarchií nahradila sama sebe stejným způsobem, jako Stará smlouva přešla na
Novou smlouvu (a ten, kdo nadále brání nauku by byl... jako dávní zákoníci a
farizeové)“ (str. 204-205).
Zde Socci
vznáší ohromující obvinění, že František vykazuje „jistý druh umírněného
jáchymismu“ – což je odkaz na Jáchyma z Fiore, pošetilého „vizionáře“
z 12. století, který si představoval přicházející nový věk Ducha Svatého,
který by nahradil dokonce i Nový Zákon.
Další Honorius?
Socciho
obžaloba dosahuje svého vrcholu (str. 207) s názorem, že František, který
je papežem, jenž „prosazuje své vlastní ideje, může jít cestou jiného papeže,
který činil totéž: Honoria (úřadoval 625-638), jenž byl posmrtně proklet
ekumenickým koncilem – což byl rozsudek potvrzený jeho vlastním nástupcem Lvem
II. – za pomoc a podporu šíření „monotheletistické“ hereze (popírající
jakoukoliv lidskou vůli v Kristu). Socci vznáší proti Františkovi totéž
odsouzení, jaké Lev II. vznesl proti Honoriovi: „Ti, kteří podnítili názor
proti čistotě apoštolské tradice, jistě v den své smrti obdrželi věčné
zatracení, [včetně] Honoria, který spíše než aby hasil plamen hereze, jak se na
apoštolskou autoritu sluší, živil jej svým opomenutím.“
Vzdávání pocty diktátorům
Socci se
blíží konci své obžaloby s palčivým popisem Františkovy návštěvy Kuby, kde
neřekl nic o tyranii, pod níž [Kuba] trpí, zatímco odsoudil „boha peněz“
v kapitalistických zemích. Na rozdíl od Jana Pavla II. a Benedikta XVI.,
kteří žádali o propuštění vězňů a setkali se s Fidelem Castrem na
neutrální půdě (Jan Pavel II.) nebo jej přijali na apoštolské nunciatuře
v Havaně (Benedikt XVI.), František nevznesl žádný požadavek vůči castrovskému
režimu, Fidelovu režimu, ani režimu jeho bratra Raula, a vykonal učiněnou pouť
do Fidelova domu, kde krvavý diktátor přijal
papeže na audienci.
Socci
vyjadřuje zcela patřičné zhnusení nad tím, že František přijal od Raula dárek
v podobě krucifixu údajně vyrobeného z vesel „uprchlických“
veslařských člunů ze Středozemního moře – žádné veslařské čluny se [při
putování imigrantů] nevyužívaly. František ale [zároveň] ignoroval 100 tisíc
uprchlíků, kteří utonuli při pokusu uniknout z komunistického vězeňského státu
bratří Castrů. Socci končí: „Toto jsou tyrani, jimž jste vzdal čest a kteří vám
dali dar vašich ´migrantů´ (str. 214).“
Pošetilost „otevřených hranic“
Obžaloba
pokračuje k titulku „Zdi“, kde Socci boří Františkovo demagogické trvání
na „nediskriminačním otevření hranic, které by destabilizovalo národy, státy a
systémy.“
Socci
poukazuje na to, že nejen sv. Tomáš, ale i samo Písmo svaté obhajuje používání
„zdí“ k ochraně celistvosti národů a lidí před invazí a škodlivými vlivy –
vatikánské zdi jsou toho samy příkladem – a že moderní národní hranice není
„zdí“, která by měla být odsuzována jako nekřesťanská.
Socci se ptá
Františka: „Je možné, že nevnímáte jev tak makroskopický, jako je selhání
asimilace? A nevidíte nevyřešený problém, který má islám s násilím, jak to
vysvětlil Benedikt XVI. v Řezně? (str. 217).“
Shrnutí
Obžaloba
končí pod titulkem „Chudí“, kde Socci, syn horníka, prohlašuje Františkovo
neustálé mluvení o chudých za „nepřijatelné: protože tak činí způsobem, který
je ideologický, demagogický a sociologický... Církev však nesní o
instrumentalizaci chudých, o tom, že z nich učiní ideologicko-teologickou
kategorii jako ona argentinská teologie osvobození, z níž vyplývá...“
Socci
shrnuje celou svou obžalobu a píše:
„...první
chudobou národů je neznat Krista... Toto je problém, Svatý otče. Je nutné
hlásat lidem jediného, kdo je může spasit, protože to je to, co se opravdu
počítá, jak neúnavně varuje Ježíš: „Jaký prospěch bude mít člověk, získá-li
celý svět, ale ztratí svou duši?...“
„Měl byste tedy změnit celé směřování svého
papežství: Namísto toho, abyste se zabýval odmítáním třídění [odpadů],
budete bránit neporušenou katolickou nauku proti útokům ze strany světa a
modernismu; namísto obsedantního bití na poplach kvůli klimatu, budete varovat
lidstvo ohledně hrozby věčného zatracení, která nad námi visí; namísto
encykliky o osudu červů a malých plazů, napíšete encykliku o pronásledovaných
křesťanech a nenávisti světa vůči Spasiteli...“
„Jak řekl
Vitorio Messori tehdejšímu kardinálu Ratzingerovi: ´Bez vize tajemství Církve,
která je také nadpřirozená a ne pouze sociologická, ztrácí kristologie svůj
odkaz na Boha: čistě lidská struktura končí tím, že odpovídá lidskému projektu.
Evangelium se stává Ježíšovým projektem, projektem společenského osvobození,
nebo jinými historickými projekty... které se zdají být náboženské pouze
zevnějškem, ale v jádru jsou ateistické...“ (str. 224)
Závěrečná
slova tohoto skutečně historického dokumentu jsou Socciho osobní prosbou
k Františkovi, aby změnil svůj kurz než bude příliš pozdě:
„Nebojte se,
že zklamete svět, který vám do nynějška nadšeně aplaudoval... Jediným strachem,
který je třeba mít, je strach ze zklamání Boha...“
„Drahý
papeži Františku, buďte jedním z našich pravých pastýřů na Kristově cestě,
s papežem Benediktem, který vám pomáhá modlitbou a radou: pomozte také
Církvi, dnes rozpačité a zmatené, aby obnovila cestu svého Spasitele a tak
znovu zažehněte světlo, které umožní lidstvu neztratit se v pohromě
násilí. A všichni svatí na nebi se za to modlí...“
František „maže med“
Krátce po
zveřejnění knihy La Profezia Finale neobdržel
Socci rukou
psaný dopis od nikoho jiného než samotného Františka. Dopis adresovaný
„drahému bratrovi“ nebyl nepodobný telefonickému hovoru, který František vedl
s Mariem Palmarem, zesnulým spoluautorem jiné pronikavé kritiky tohoto
pontifikátu, jež byla otevřeně nazvaná "Nemáme
rádi tohoto papeže".
Podstata tohoto dopisu a telefonického hovoru byla tatáž: Oceňuji mou
kritiku z vaší strany.
Člověku lze
odpustit, že si pomyslí, že tak chytrý církevní politik jako František má možná
na mysli trochu „mazání medu kolem pusy“ u svých nejefektivnějších a
nejčtenějších kritiků. Dopis Soccimu (stejně jako telefonát Palmarovi) však
vylučuje jakýkoliv dohad, že „tradicionalisté“ urážejí Víru, když publikují ostrou
kritiku tohoto papeže. Sám František toto tvrzení vyvrací.
V každém
případě Socci, ačkoliv nezůstal nedotčen touto osobní pozorností papeže,
neustoupil ze své obžaloby ani o krok. Jeho poslední novinářský sloupek si
stěžuje na ohromnou škodu, jakou „nová Bergogliova církev“ způsobuje „Církvi
všech dob“ a hrozí, že bude „víc zničující než Luther“.
Závěrem se
musí člověk zeptat: Kde jsou ti preláti, kteří když nepochybně vidí, co vidí
Socci, vystoupí a postaví se s ním – a se zúčastněnými laiky po světě – do
opozice vůči valící se vlně „bergoglianismu“, jevu v análech papežství
nikdy nevídaného.
Ať již čtete
italsky nebo ne, kupte si tuto
knihu. Budete vlastníky kusu historie. A kéž Bůh žehná a ochraňuje
jejího odvážného autora.
Zdroj: Catholic
Family News
Překlad: D.
Grof