Úvahy P. Schmidbergera (2016)
„Úvahy o
Církvi a postavení Bratrstva v rámci ní“
Poznámka
překladatele: Toto je dokument, který
sepsal P. Schmidberger, a je určen kněžím FSSPX. V rámci Bratrstva byl
šířen koncem února 2016 a zcela jednoznačně se staví za regularizaci FSSPX,
přičemž ve zcela demagogické argumentaci pro podřízení se
neomodernistickému Římu vychází z řady mylných premis a iluzí, z nichž
na některé již upozornil například biskup Williamson (zde).
Dokument je zároveň naprosto cizí duchu arcibiskupa Lefebvra.
***
I. Církev je
tajemstvím. Je tajemstvím Boží přítomnosti mezi námi, našeho Spasitele, Boha,
který nechce smrt hříšníků, ale aby byli obráceni a žili. Toto obrácení
vyžaduje naši spolupráci.
II. Církev
je neomylná ve své Boží přirozenosti, ale je vedená lidmi, kteří mohou dělat
chyby a dokonce dělají chyby. Musíme odlišovat úřad od konkrétní osoby. Osoba
zůstává v úřadě po jistou dobu a pak končí – buď smrtí, nebo za jiných
okolností, ale úřad zůstává. Papež František je nositelem papežského úřadu
s primátem autority. V hodinu, kterou neznáme, odstoupí a bude zvolen jiný
papež. Zatímco však má papežský Stolec, uznáváme jej jako takového a modlíme se
za něj.
Neříkáme, že
je dobrý papež. Naopak, provokuje svými liberálními myšlenkami a vytváří
v Církvi velké zmatení. Ale když Kristus založil papežství, viděl celou
řadu papežů celé historie Církve, včetně papeže Františka. A přesto dovolil
jeho postup na papežský trůn.
Podobně Náš
Pán ustanovil Nejsvětější svátost oltářní se Svou reálnou Přítomností, ačkoliv
předvídal těch mnoho svatokrádeží v průběhu dějin.
III.
Arcibiskup Lefebvre založil FSSPX uprostřed těchto zmatených časů pro Církev. Je
povoláno, aby dalo Církvi novou generaci kněží, aby zachovalo pravou Mešní oběť
a hlásalo království Ježíše Krista nad společností, právě i proti liberálním
papežům a prelátům, kteří zradili víru. Muselo tedy nutně dojít ke konfliktu:
v roce 1975 bylo Bratrstvo posláno do vyhnanství. Zde nejen přežilo, ale i
rostlo, a stalo se pro mnoho lidí znamením odporu proti destrukci dneška.
Tento odpor se
stal světu známým 30. června 1988, kdy z důvodů nezbytnosti byli Msgr.
Lefebvrem vysvěceni čtyři biskupové.
IV. Avšak
Msgr. Lefebvre měl vždy přesvědčení usilovat o kanonické řešení pro Bratrstvo a
nevyhýbal se rozhovorům s římskými autoritami, které chtěly ustoupit. Ve
svém úsilí pokračoval i po vysvěcení biskupů, navzdory tomu, že ve svém
realismu měl malou naději na úspěch. Žádal, za použití argumentů ad hominem, aby jej nechali provést „experiment
Tradice“. Plně přijímal skutečnost, že Bratrstvo je ve výjimečné situaci, což
není jeho chybou, ale chybou jeho protivníků. Tato situace trvala až do roku
2000. Od té doby Řím usiloval o nápravu této situace, někdy lstivě, někdy
s čestným úmyslem, podle toho, kdo byl za tento problém zodpovědný na
straně Říma.
V. Pokračující
úpadek Církve na jedné straně a současný trvalý rozvoj Bratrstva přinesl
některé biskupy a kardinály, kteří úplně nebo částečně souhlasili [s FSSPX],
ačkoliv to ochotně nepřiznávali. Řím postupně snižoval své požadavky a nedávné
návrhy již nehovoří o uznání Druhého vatikánského koncilu, ani legitimity Novus Ordo Missae. Zdá se tedy, že
přišel čas normalizovat situaci, a to z několika důvodů:
1) Jakákoliv
nenormální situace sama o sobě usiluje o jistou normalizaci. To je v povaze
věcí.
2) Nesmíme
ztratit ze zřetele nebezpečí, že věřící a někteří bratři si zvykli na
nenormální situaci a vnímají ji jako normální. Tu a tam existuje opozice proti
účasti na Svatém roce a naprostá nevšímavost vůči přiznání řádné jurisdikce
papežem Františkem (my jsme se vždy odvolávali na stav nouze a uchýlili jsme se
k mimořádné jurisdikci dle práva). Jestliže se věřící nebo členové Bratrstva
cítí dobře v této situaci svobody od závislosti na hierarchii, pak to
naznačuje postupnou ztrátu sensus
ecclesiae. Nikdy nesmíme argumentovat takto: máme neporušenou nauku, pravou
mši, své semináře, prioráty a své biskupy, nic nepostrádáme.
3) Máme jistě
dost sympatizantů mezi biskupy a kardinály, z nichž někteří by nás rádi
povolali na pomoc, dali by nám kostel nebo i svěřili seminář do naší péče. Ale
v současnosti je pro ně kvůli naší situaci nemožné to učinit. Tito
Nikodémové s netrpělivostí čekají na nějaké řešení, které také jim osobně „bude
krýt záda“. V každém případě by padlo mnoho překážek a zábran, které můžeme
najít u věřících, ale bázlivých katolíků. Zmizelo by označování Bratrstva jako
schizmatického nebo odpadlického, které proti Bratrstvu užívají média, ale i
jiní.
4)
V nadcházejících letech naléhavě potřebujeme nové biskupy. Jistě je možné
vysvětit je bez papežského mandátu v případě krajní nouze, je-li však
možné vysvětit biskupy s dovolením Říma, musí se o zmíněné dovolení prosit.
5)
Modernisté, liberálové a jiní nepřátelé Církve jsou znepokojení s ohledem
na kanonické řešení pro Bratrstvo. Nenaznačuje rozlišování duchů v tomto
ohledu to, co je správnou a dobrou cestou?
6) Jak může Církev
překonat tuto krizi? Člověk vidí, že v současném stavu věcí neexistuje ani
záblesk naděje. Naopak, oficiální akt uznání Bratrstva vyvolá v Církvi zdravý
neklid. Dobří by byli povzbuzeni, nenávistní utrpí porážku.
VI. Odpovědi
na některé námitky:
1) Jak někdo
může usilovat o uznání od papeže Františka?
Odpověď: Již jsme se výše zmiňovali o nutném
rozlišování mezi úřadem a držitelem tohoto úřadu. Není pochyb, že současný
papež vykonává svou roli ustanovenou Bohem: ukázat každému, čím koncil skutečně
byl a důsledky, jež přinesl do Církve: zmatení, diktaturu relativismu, kladení
pastorace nad nauku Církve, přátelství se všemi nepřáteli Boha a protivníky
křesťanství. Ale právě skrz to může ten či onen pochopit omyly koncilu, resp. usuzovat
od důsledků k příčině. Kromě toho ti, kteří příliš sázeli na osobu
Benedikta XVI., namísto toho, aby si vážili prvně papežského úřadu a osoby až
jako druhé, dostali po jeho rezignaci studenou sprchou. Nedělejme stejnou chybu
a nepřihlížejme příliš ke konkrétní osobě, spíše k Boží instituci! Možná jen
papež František může udělat tento krok [normalizace] se svojí nepředvídatelností
a improvizaci. Jemu média možná prominou, když učiní tento krok, ale nikdy by
to neodpustila Benediktovi. Ve svém autoritářském, neřkuli diktátorském stylu
vládnutí, by mohl [František] toto opatření prosadit i přes odpor.
2) Co by
tomu však řekli lidé z „Odporu“?
Odpověď: Nemůžeme
si počínat podle mínění lidí, kteří zjevně ztratili smysl pro Církev a lásku
k Církvi v její konkrétní podobě. Jak to nyní vypadá, jsou mezi sebou
vzájemně rozhádaní.
3)
V budoucnu budete muset mlčet o všech současných omylech.
Odpověď: Nenecháme
si nasadit žádný náhubek, ale budeme poukazovat na konkrétní omyly. Před i po
své normalizaci. Rádi bychom se vrátili ze svého „vyhnanství“, v němž dnes
jsme.
4) Papež
František má mezi katolíky tak špatnou reputaci, že uznání FSSPX od Františka
je spíše na škodu než k užitku.
Odpověď: Od
počátku rozlišujeme mezi úřadem a osobou. Je-li František papežem, což je – pak
má také primát jurisdikce nad celou Církví. Ať už jej [primát jurisdikce] užívá
pro dobro Církve nebo ne. Jděme po cestě, která je pro Církev užitečná, řiďme
své jednání nikoliv podle vůle lidí a Bůh nám požehná.
5) Ale toto
začlenění Bratrstva do koncilního systému vás bude stát vaší tvář, možná
dokonce i vaší identitu.
Odpověď: To
vše záleží na tom, jak silní jsme a kdo obrátí koho. Jestliže budeme pevně
jednat, na základě Boží milosti, pak naše situace může být požehnáním pro celou
Církev. Kde jinde by mělo Bratrstvo být, aby učinilo takové obrácení možným?
Samozřejmě se nemůžeme spoléhat jen na své vlastní schopnosti a síly, ale na
Boží pomoc. Pomysleme na boj Davida s Goliášem. Proto činíme tuto
analogii: jako křesťané jsme dnes ve zcela bezbožném a zkaženém světě a
v něm se musíme osvědčit. Nebezpečí nákazy je veliké, ale my mu můžeme a
musíme s pomocí Boží uniknout.
Jedna věc je
jasná: nová situace neusnadní naše působení, ale spíše ztíží, o to ale bude
plodnější.
6) Všechna
společenství, která se podrobila Římu, se přizpůsobila koncilnímu systému, nebo
v rámci něj zanikla.
Odpověď:
Naše startovní pozice není stejná: V našem případě je to Řím, který tlačil
na řešení a vešel v kontakt s námi. V jiných případech byla tato
společenství prosebníkem a často šla do Říma již s vědomím vlastního
provinění.
Navíc, žádné
z nich nemá biskupy, kromě Apoštolské administrace sv. Jana Vianney v diecézi
Campos v Brazílii, kde je biskup Rifan ochoten učinit jakýkoliv kompromis.
Samozřejmě
je vyžadována spolehlivá ochrana skrze patřičnou církevní strukturu. To se zdá
být zaručeno personální prelaturou. Taková struktura nebyla nabídnuta žádnému
jinému společenství. Nakonec, tato vznesená námitka je pravdivá pouze částečně,
např. Bratrstvo sv. Petra existuje již přes 27 let a přinejmenším
v německy mluvící oblasti zůstalo, až na malé poskvrny, věrné mši svaté. Pravda,
Bratrstvo sv. Pia X. bylo v pozadí jejich životní pojistkou.
VII. Závěr
Jestliže
chce Bůh účinně pomoct Své Církvi krvácející tisíci ranami, má k tomu
tisíce prostředků. Jedním z nich je oficiální uznání FSSPX ze strany římských
autorit. Cožpak není FSSPX zasvěceno Blahoslavené Panně Marii, která bude
chránit a vést své dílo i v této nové situaci?
Dignare me laudare te, Virgo sacrata; da mihi virtutem
contra hostes tuos – Dej mi, abych tě chválil, Svatá Panno; dej mi sílu
proti tvým nepřátelům.
Zaitzkofen,
19. února 2016
P. Franz
Schmidberger
Zdroj: archiv překladatele
Překlad: D.
Grof a M.F.