Arcibiskup Pozzo k regularizaci
FSSPX (2016)
Jisté
koncilní texty mohou být dle Vatikánu předmětem „diskuze“ s FSSPX
Poznámka
překladatele: Krátce po setkání
generálního představeného FSSPX biskupa Fellayho s papežem Františkem a
následném setkání se sekretářem Komise Ecclesia Dei arcibiskupem Pozzem vám
přinášíme překlad článku, v němž se arcibiskup Pozzo vyjadřuje
k regularizaci FSSPX. Článek ponecháváme bez komentáře, pouze opětovně
poukazujeme na fakt, že vedení FSSPX již dnes neřeší, zda bude dohoda s neomodernistickým
Římem, ale pouze to kdy tato dohoda bude a za jakých podmínek pro FSSPX.
***
7. dubna
2016
Marie Malzac
Několik dní
po setkání papeže Františka a představeného
Kněžského bratrstva sv. Pia X. (FSSPX) naznačil arcibiskup Guido Pozzo,
sekretář Komise Ecclesia Dei, že „dokumenty
Druhého vatikánského koncilu by měly být přivítány dle míry závaznosti, již
vyžadují.“ Přijetí textů o vztazích s jinými náboženstvími [Nostra
Aetate] nepředstavuje nutnou podmínku pro právní uznání lefebvristické
společnosti, a jisté otázky budou moct zůstat „předmětem diskuze a vyjasnění,“ vysvětlil pro La Croix.
Setkání 1.
dubna mezi papežem Františkem a biskupem Bernardem Fellayem, hlavou
lefebvristické linie, spadá „do kontextu
postupu FSSPX k plnému smíření, které přijde s kanonickým uznáním
tohoto institutu,“ vysvětlil pro La Croix arcibiskup Guido Pozzo, sekretář
Komise Ecclesia Dei, která je v rámci Kongregace pro nauku Víry zodpovědná
za vztahy s Tradicí.
„V tuto chvíli je zvláště důležité pracovat
k vytváření atmosféry důvěry ... překonat tvrdost nedůvěry, která je
pochopitelná po tolika letech odstupu a rozdělení,“ pokračoval arcibiskup
Pozzo a ujišťoval, že ji chce „rozptýlit“,
aby se znovu objevily „důvody pro jednotu
a pro prosazování integrity katolické víry a Tradice Církve.“
Jsou vyžadovány různé stupně přilnutí
Muž
zodpovědný za rozhovory s FSSPX považuje za vhodné připomenout tři
základní body, jež činí člověka katolíkem: „lpění
na vyznání víry, pouto svátostí a hierarchické spojení s papežem“.
Toto bude obsahovat Věroučná deklarace, „která
bude ve vhodný čas předložena FSSPX k uznání.“
„Co se týká Druhého vatikánského koncilu,
vedl kurz přijatý při setkáních posledních let k důležitému vyjasnění:
Druhý vatikánský koncil může být dostatečně pochopen pouze v kontextu celé
Tradice Církve a jejího stálého magisteria,“ upřesnil arcibiskup Pozzo.
„Vyhlášení pravd víry a jisté katolické nauky
obsažené v dokumentech Druhého vatikánského koncilu musí být uznány dle
míry závaznosti, již vyžadují,“ pokračoval tento italský biskup, který
opakuje rozdíl mezi dogmatem a některými výnosy či deklaracemi obsahujícími „pokyny pro pastorační působení, směřování a
návrhy, nebo exhortacemi praktické pastorační povahy,“ jako tomu je zvláště
v případě [dokumentu] Nostra Aetate v jeho otevření dialogu
s nekřesťanskými náboženstvími.
Není to překážkou pro kanonické uznání
Tyto dekrety
„budou, i po kanonickém uznání,
představovat předmět diskuze a detailnějšího prohloubení, a [tato diskuse] bude
jejich částí, se zřetelem na větší zpřesnění, abychom se vyhnuli nedorozuměním
a mnohosmyslům, které se, jak víme, široce rozšířily v současném církevním
světě.“
„Problémy vznesené ze strany FSSPX a týkající
se otázek vztahů Církve a státu a náboženské svobody, praxe ekumenismu a dialog
s nekřesťanskými náboženstvími, jisté aspekty liturgické reformy a jejich
konkrétní aplikace zůstávají předmětem diskuze a vyjasnění,“ dodal
arcibiskup Pozzo, „nepředstavují však
překážku kanonickému a právnímu uznání FSSPX.“
FSSPX je
žádáno „akceptovat, že magisterium Církve
je jediné, jemuž je svěřen poklad víry, aby ho strážilo, hájilo a vykládalo.“
„Věřím, že toto vyjasnění může pro FSSPX
představovat pevný bod.“
Zdroj: La Croix
Překlad: D.
Grof, revize Lapis Reprobatus