Co měl Druhý vatikánský koncil
udělat! (1959)
Dopis biskupa Sigauda
kardinálu Tardinimu z roku 1959
Při přípravě Druhého
vatikánského koncilu (o němž se v dopise mluví jako o ekumenickém koncilu)
rozeslal kardinál Tardini dopis, v němž požadoval návrhy od všech biskupů
světa. Některé z těchto návrhů jsou pozoruhodné pro svou předvídavost. Zde
je odpověď zaslaná biskupem Geraldem de Proencou Sigaudem, biskupem
z Jacarezinha v Brazílii, sepsaný 22. srpna 1959 kardinálu
Tardinimu. Tento dopis byl původně otištěn v časopise The Angelus.
Biskup Sigaud,
arcibiskup Lefebvre a biskup de Castro Mayer byli součástí Coetus Patrem
Internationalis (Mezinárodní skupiny Otců), organizace asi dvou set biskupů,
kteří se pokusili postavit tomu, aby liberálové zabrali Druhý vatikánský
koncil. Arcibiskup Lefebvre sám byl v přípravné komisi koncilu, ale
všechna schémata, která on a jiní připravili, byly liberály při zahajovacím
sezení vyhozeny.
Vaše Eminence,
píši Vám tento dopis
v poslušnosti k Vašemu dopisu z 18. června, v němž mě
žádáte o můj názor ohledně toho, které záležitosti by měly být projednány na
blížícím se ekumenickém koncilu.
Představím Vám
s pokorou a skromností jisté body, které jsou pro mě velice důležité, aniž
bych však kohokoliv obviňoval nebo aniž bych kritizoval své představené.
Nebudu nadnášet
dogmatické nebo právní otázky, protože tak již jistě učinili jiní biskupové.
Otevřu některé praktické otázky, které jsou pro budoucnost Církve zásadní a
laskavě Vás prosím, abyste je zvážil.
ÚVOD
Když uvážím současný
katolický život ve své zemi a v jiných částech světa, vidím mnoho věcí,
které jsou známkou života a které jsou jistě zdrojem útěchy pro každou duši,
která miluje Církev Kristovu. Vidím však také jisté známky, které vyvolávají
velké obavy. Jsou tak vážné, že si myslím. že by se měly vzít v potaz
v rámci předpřípravné papežské komise k ekumenickému koncilu a poté
také samotným koncilem.
Vidím, že zásady a duch
toho, co nazýváme revolucí, pronikají mezi klérus a křesťanský lid, stejně jako
v minulosti pronikaly zásady, nauka, duch a láska pohanství do středověké
společnosti, což vyvrcholilo pseudoreformou.
Mnozí v kléru již nerozlišují
omyly revoluce a neodporují jim. Jiným se revoluce líbí jako ideální cíl,
propagují ji, spolupracují s ní, pronásledují a zle hovoří o protivnících
revoluce a ztěžují jejich apoštolát. Velmi mnoho pastýřů mlčí. Další přijímají
omyly a ducha revoluce a tohoto ducha otevřeně či skrytě podporují. Ti, kteří
proti těmto omylům bojují, trpí pronásledováním ze strany svých kolegů a jsou
označováni za „integristy“.
Ze seminářů přicházejí
seminaristé naplnění ideály revoluce, dokonce i ti ze svatého města Říma
samotného. Nazývají se „maritainovci“, „učedníci Teilharda de Chardina“,
„katoličtí socialisti“ a „evolucionisti“. Kněz, který bojuje proti revoluci, je
zřídka jmenován biskupem; ti, kteří ji však podporují, jsou jimi jmenováni
často.
Dle mého názoru by
Církev měla ve světě zorganizovat systematický boj proti této revoluci. Nevím,
zda k tomu dojde, revolucionáři sami však nečiní jinak. Příkladem této
organizované a systematické práce je celosvětové, souběžné a jednotné zrození
křesťanské demokracie mezi mnoha národy okamžitě po hrozné válce. Jed
prostupuje všechny země. Lidé svolávají srazy, vytvářejí „internacionálu“ a
všude užívají stejný slogan, konkrétně, že musíme udělat revoluci, než tak
učiní ti druzí. Díky souhlasu katolíků se revoluce udržuje při životě. Dle mého
skromného názoru, má-li koncil vytvořit nějaký prospěšný vliv, musí prvně
zvážit stav Církve, která, jak pronesl papež Pius XII. k mladým lidem
v Itálii, trpí svůj Velký pátek, je ponechávána bez obrany svým
nepřátelům. Člověk si musí uvědomit, že se zde všude odvíjí boj na život a na
smrt proti Církvi, člověk musí rozpoznat nepřítele, rozpoznat jeho strategii
války a jeho taktiku, jasně prozkoumat jeho logiku a dynamiku tak, abychom
mohli s jistotou pochopit každý jednotlivý boj v této válce a abychom
mohli bezpečně organizovat a řídit svou opozici.
I.
NÁŠ NEPŘÍTEL
Neúnavný nepřítel
Církve a katolické společnosti vytrvává v smrtelném boji nyní již po šest
století. Pomalým a systematickým
postupem vpřed svrhnul a zničil taktřka vše z katolického řádu, tj.
Boží město a pokusil se na jeho místě vybudovat město člověka. Má jméno
„revoluce“.
Co chce?
Vybudovat řád lidského
života, společnost a lidstvo, která postrádá Boha, bez Církve, bez Krista
našeho Pána, bez Zjevení, výhradně na lidském rozumu, na smyslovosti,
hamižnosti a pýše. Aby toho bylo dosaženo, je potřeba strhnout a zničit věci
radikálně a zaujmout místo Církve. Tento nepřítel je dnes velmi aktivní,
protože si je jistý svým vítězstvím v nadcházejících letech. A přesto
mnozí katoličtí pastýři tyto úvahy odmítají s opovržením a s tolika
ideály, které přicházejí ze špatné představivosti. Jednají jako obyvatelé
Konstantinopole v letech předcházejících pohromě: slepí lidé, kteří nechtějí
vidět nebezpečí.
ZEDNÁŘSKÁ
SEKTA
Oči celého koncilu by
se měly obrátit k této sektě. Stále jsou platná slova Nejvyšších
pontifiků, kteří prohlašovali, že filozofie této sekty je protikladná ke
Zjevení, a kteří ji pranýřovali jako ústřední zbraň v nesmiřitelné válce
proti katolické společnosti. Po dvou stoletích můžeme sledovat výsledky toho,
co papež Klement XII. označil jako program této sekty. Některé části tohoto
programu stále nenastaly, jsou však v současnosti prosazovány s velkou
inteligencí, zvráceností, energií a logikou a naplní se ve svižném tempu. Jen
málo nyní chybí k vybudování města člověka. Kolik let bude Církvi
poskytnuto než „se setká s králi země“? Kolik let potrvá, než bude na svět
a věřící uvalen nový světový řád?
Rád bych, abyste si
všimli velice závažného důkazu, který prokazuje celosvětové spiknutí proti
katolickému řádu a jeho přicházejícímu vítězství, dokud Bůh zázrakem nezachrání
Církev a nepřipraví takový zázrak skrze naší neúnavnou práci. Je to
jednodolarová bankovka Spojených států amerických.
Co vidíme, když se
zblízka podíváme na tento malý kousek papíru?
V kruhu na levé
straně vidíme pyramidu, která je vystavěná na rozlehlé pustině. Kameny
z nichž se skládá jsou opracované a krychlové. Význam těchto symbolů je
podán v nápise, která v latině říká: „Nový světový řád“. Tato
pyramida označuje nové lidstvo, které se skládá z lidí, kteří jsou ctěni
zednáři. Tito lidé stvoření Bohem jsou přetvořeni Velkým architektem všehomíra.
Základna pyramidy označuje založení tohoto nového světového řádu v roce
1776, což je rok zrození USA.
USA je proto základnou
toho nového zednářského lidstva. V pyramidě ještě chybí několik kamenů.
Nový světový řád ještě není úplný, ale takřka úplný. Mezitím bude dílo jistě
dokončeno, protože na vrcholu pyramidy je napsáno „Bůh“, což neznamená Otec
Ježíše Krista, který je mstícím se Svořitelem, ale gnostického boha,
architekta, který je reprezentován okem umístěným v trojúhelníku. Jsme
zcela ve sféře gnostického manichejského dualismu, který je teologickou
základnou zednářské sekty. Tento „Bůh“ schvaluje jejich podnikání, jak lze číst
na vrcholu pyramidy; oceňuje jejich dílo, schvaluje ho a souhlasí s ním.
Toto podobenství je
docela jasné, dokonce víc, než je třeba. Pro nás byl nový světový řád založen
Naším Páne Ježíšem Kristem před 1959 lety [dopis je z roku 1959 – pozn.
překl]. Dotyčný nový řád započal v roce 1776 a je stavbou, která je
protikladná ke stvořené přírodě. Tento řád se brzy naplní.
Tato otázka je pro
Církev otázkou životní důležitosti. Zednářský řád je v opozici vůči
katolickému řádu. Velmi brzy bude zednářský řád zahrnovat všechno lidstvo. A
přesto jej mnozí katoličtí biskupové a kněží nevidí a velké množství
z nich mlčí.
Od Lva XIII. nejsou
žádné nové encykliky o této sektě. Co se o ní říká na univerzitách a
v seminářích? Co se o této velice závažné otázce říká v sociologii?
V celosvětovém i národním vedení Církve se tento problém často ignoruje:
je to jako by bylo uzavřeno příměří. Ve studiu a diskuzích kněží se nehovoří o
žádné otázce jejich programu, jejich metod, systému celé zednářské sociologie,
jejich cíli, prostředcích, taktice a strategii. Co víc, P. Berthelot,
francouzský jezuita, napsal knihu o možnosti spolupráce mezi Církví a touto
sektou!
Nebezpečí je velmi
naléhavé. Argentinští biskupové to vycítili a vyzvali své věřící
k protestu. V Brazílii existují známky nadcházející bitvy.
KOMUNISMUS
Komunismus je dalším
nepřítelem katolické Církve. Zednářská sekta shromažďuje „buržoazii“, komunisti
shromažďují „proletariát“. Cílem každé ze skupin je totéž: socialistická
společnost, racionalistická, bez Boha a bez Krista. Tato dvě hnutí mají jedno
společné vedení: mezinárodní Židovstvo.
MEZINÁRODNÍ
ŽIDOVSTVO
Odsuzujeme veškeré
pronásledování Židů pro jejich náboženství nebo z etnických důvodů. Církev
je proti „antisemitismu“.
Církev však nemůže
ignorovat fakta z minulosti a jasná ujištění mezinárodního Židovstva.
Vůdci tohoto Židovstva po staletí metodicky a s neutuchající nenávisti vůči
katolickému jménu konspirovali za zničení katolického řádu a za vybudování
světové židovské říše. To hájí zednářská sekta i komunisté.
Finance, média a
mezinárodní politici jsou z větší části v rukách Židů. Ačkoliv jsou
Židi největšími kapitalisty a měli by z tohoto důvodu být největšími
odpůrci Rusů a komunistů, nebojí se jich, ale naopak jim pomáhají zvítězit. Ti,
kteří odhalili atomová tajemství USA, byli: Fuchs, Golds, Gringlass a Rosenberg
– všichni Židi. Zakladatelé komunismu byli Židi. Oni jsou podporovateli,
organizátory a bankéři.
To je realita. Mělo by
to pěstovat nenávist? Ne! Ale s bdělostí a prozíravostí bychom měli
zahájit systematický a metodický odpor vůči stejně tak systematickému a
metodickému útoku „nepřítele člověka“, jehož tajnou zbraní je „esence farizeů,
kterou je pokrytectví“.
REVOLUCE
Mezinárodní judaismus
chce radikálně porazit křesťanství a být jeho náhražkou. Jeho hlavními vojsky
jsou zednářství a komunismus. Tento postup revoluce započal na konci
středověku, rozvíjel se za pomoci pohanské renesance, postoupil vpřed mílovými
kroky s reformací, zničil politickou a společenskou základnu Církve
Francouzskou revolucí, pokusil se svrhnout Svatý stolec útokem na Papežské
státy, vyprázdnil zdroje Církve u příležitosti sekularizace majetků řeholních
řádů a diecézí, byl příčinou velice vážné vnitřní krize s postupem
modernismu a nakonec s komunismem vynalezl rozhodný nástroj
k vymazání jména křesťanství ze samotné tváře země.
Obrovská moc revoluce
pochází z chytrého využívání lidských vášní. Komunismus vytvořil
z revoluce vědu a jejími základními zbraněmi jsou nespoutané lidské vášně,
které jsou metodicky nabuzovány.
Revoluce využívá dvě
neřesti, jejichž prostřednictvím chce zničit katolickou společnost a stejně tak
i vybudovat ateistickou společnost: smyslnost a pýchu. Nezřízené a divoké vášně
jsou vědecky zaměřovány ke konečnému cíli, podléhají železné disciplíně svých
vůdců, aby zcela zničily Boží město a vybudovaly město člověka. Podrobují se
totální tyranii, tolerují bídu za účelem vybudování řádu Antikrista.
Jistá ústřední vláda
řídí celý ten proces s energií a velkou chytrostí: to je lidský pohon,
který je nástrojem samotného Satana.
To, co se nazývalo
„pravicovou politikou“ jako je fašismus a nacionální socalismus, mělo ve
skutečnosti bojovat proti hnutím proti Kristově Církvi.
II.
KATOLICKÝ BOJ PROTI TOMUTO NEPŘÍTELI
URČITÉ
ZÁSADY:
Odsouzení zvrácených
nauk je velice nutné, ale nikoliv dostatečné. Odsudky v boji proti
protestantismu, jansenismu, modernismu a komunismu nejsou nedostatečné. Vydaly
velmi dobrý výsledek. Některé však přišly příliš pozdě.
Co je skutečně
nezbytné, je organizovaný boj proti těmto omylům, proti těmto původcům a
prosazovatelům omylu. Tento druh organizovaného boje, jako dobře řízená a
metodická armáda, se dnes zjednodušil díky pokročilým prostředkům komunikace se
Svatým stolcem. Nyní existuje nedostatek organizace odporu proti idejím a
osobám, protože ani klérus, ani řeholní řády, ani školy, ani laici systematicky
do tohoto boje nevstupují.
Tento organizovaný boj
musí také bojovat proti skrytému působení revoluce spolu s omyly a duchem,
které jsou jí prosazovány. Obecně existují dva druhy skrývání:
Názory, které jsou
logickým důsledkem omylů, nebo psychologickým vyjádřením mylných principů,
vztažené na konkrétní oblast.
Idea může být
představena takovým způsobem, že si špatně informovaní věřící neumí uvědomit
zlovolnost, která leží pod povrchem této nauky.
Ačkoliv věřící nemusí
pochopit zlovolnost mylné nauky, mají sklon udržet si latentním, ale účinným
způsobem její zvrácené principy a jsou postupně nevědomky pronikáni principem a
duchem této revoluce.
SYLLABUS PAPEŽE PIA X.
Syllabus [česky zde]
je příhodným seznamem škodlivých omylů naší doby a je naprosto aktuální. Musí
být však doplněn:
O nové omyly naší doby.
Praktickou organizací
pro boj proti takovým omylům a proti jejich obhájcům vně i uvnitř Církve.
Zdá se mi, že tento
praktický a organizovaný boj chybí. Obhájci omylů a tohoto ducha, kteří jím
[Syllabem] byli odsouzeni, jsou v Církvi povyšováni na odpovědné posty.
V seminářích
naleznete učitelé, kteří šíří omyly a kteří jsou naplněni láskou
k revoluci. Jsou povyšováni kněží, kteří v tomto boji zůstávají
neutrální. Ti, kteří otevřeně bojují proti revoluci, jsou zbavováni svých
odpovědných funkcí. Často trpí pronásledováním a zakazuje se jim hovořit.
Pastýři nevyhánějí vlky ze svého stáda a psům brání štěkat. Již jsem nalezl
jednu takovou obludnost tohoto druhu: „Já jsem maritainistický kněz“, „Já jsem
maritainistický biskup“.
Do nového Syllabu se
musí přidat omyly socialismu. Podobně i omyly Marca Sangniera ze Sillonu;
stejně tak i společenská hereze Maritaina. Modloslužba demokracie; modla
křesťanské demokracie; omyly v liturgii; omyly kněžství laického lidu u
Katolické akční skupiny. Omyly ohledně poslušnosti a řeholních slibů; omyly
komunismu a omyly ohledně vlastnictví, omyly týkající se panteistického a
univerzálního evolucionismu.
III.
STRATEGIE TROJSKÉHO KONĚ
NAUKA
O MENŠÍM ZLU
Mezi velmi mnoha
formami, jimiž revoluce podloudně proniká do pevnosti Církve, je taktika
nazývaná „menší zlo“. Ta se dá srovnat s proslulým koněm, který byl použit
k dobytí Tróje.
Katolická nauka učí:
nemůžeme-li se vyhnout tomu, aby se nějaké zlo stalo, můžeme si zvolit některé
menší zlo, abychom se vyhnuli většímu zlu, za podmínky, že my sami přímo nějaké
zlo nespácháme.
Oni si myslí, že určité
menší zlo je nutně malým zlem, proti němuž by nebyl boj odůvodněný.
Velmi mnoho katolíků a
dokonce i kněží je tohoto názoru, že bojovat by znamenalo činit újmu Církvi,
jako by Církev sama svou povahou nebyla bojovná. Z tohoto důvodu umožňují,
aby se dělo zlo, aniž by se proti němu bojovalo, pod záminkou obezřetnosti,
lásky a apoštolské pružnosti a ohebnosti.
Neuvědomují si, že zlo,
dokonce i menší zlo, je vždy zlem, a proto se ho nesnaží omezit nebo potlačit.
Každodenně žijí s tímto „menším zlem“ a tak zapomínají na větší dobro,
vůči němuž je to v protikladu. Užíváním „antiteze“ zapomínají na „tezi“ a
nakonec začnou mít rádi zlo jako něco normálního a odmítají to, co je dobré,
jako něco strašného. Například odluka Církve a státu; a to že se mezi katolíky
povolí rozvod ze strachu, aby jej nevnucoval stát.
PŘIZPŮSOBENÍ
SE NEKATOLÍKŮM
Zde jsou druhé tajné
dveře, jimiž nepřítel proniká do katolické pevnosti. Křehkost díky vrozené
lidské smyslovosti štědře poskytuje stálé pokušení, abychom se přizpůsobovali
světu. Musíme si pamatovat, že boj člověka proti tělu a krvi nikdy nekončí, a
ani boj proti Knížeti temnot. Každý den evangelium vyhlašuje „abneget
semetipsum“ [zapři sám sebe – pozn. překl.]. Některé zásady musí být znovu
silně vštěpovány do myšlení katolíků, dokonce i v kléru.
S ohledem na
zásady není možné žádné přizpůsobení. Musíme trvat na tomto tvrzení, protože
pak věřící pochopí, že existuje nutný protiklad mezi světem a Církví. Je-li
„dnešní“ svět více pohanský, než zbožný, nemohou se katolíci z tohoto
důvodu „modernizovat“
Dokonce i když jsou
zásady zajištěny, přizpůsobování se světu může být pro katolickou věc škodlivé,
konkrétně, když to znamená žádostivost lidské křehkosti vůči zlu skrze
pohoršení. Nějaký jednotlivec, aniž by hřešil, může být zvyklý chodit do
kasina, avšak většina lidí, kteří tam chodí často, nemůže zůstat čistá od
hříchu.
Není nutně zlem, když
se protivník rozzlobí kvůli absenci přizpůsobení, právě naopak, mohlo by to být
velkým dobrem. Kristus Náš Pán tak učinil. Válka se nerozpoutá a vítězství
nedobude bez rozsáhlého požáru. Protistrana může skrze nějaký druh instinktu
vnímat, co je pro Církev příznivé a co pro revoluci škodlivé a podporuje to
s obtížemi. Tento strach urazit protivníky předem, předpokládá, že jednají
v dobré víře a nesmí se tím nechat znepokojit. Tito katolíci si myslí, že
nekatolíci žijí v pouhém rozumovém omylu a to tak, že kdyby jim jen byla
představena katolická pravda přátelským způsobem, okamžitě konvertují ke
katolické víře. Věří také, že všechny polemiky jsou špatné a že energie a
vážnost, se kterou Církev hájí víru, překáží obrácení jednotlivců.
SPOLUPRÁCE
S NEKATOLÍKY
Všeobecná spolupráce
s nekatolíky v obecných věcech má vážné důsledky pro katolickou věc.
Není pochyb, že v některém konkrétním případě a za zřetelně vymezeným
cílem, může Církev získat z takové spolupráce nějaké dobro. Obecně však
skutečná spolupráce není možná, protože zásady, cíle a duch jsou příliš
protikladné. Výsledkem těchto kontaktů je to, že nekatolíci se naučí málo a
katolíci ztratí mnoho.
DOBRÁ
VÍRA
Mnohé zlo vstupuje do
katolického tábora kvůli mýtu o dobré víře, zvláště protože velmi mnoho
důležitých zaměstnání se svěřuje jednotlivcům, jejichž věrnost je neznámá.
V časech míru „není nikdo špatný, pokud se neprokáže opak“. Ale když je
město napadeno, nehodí se nikdo, aby strážil riziková místa, pokud se neprokáže
jeho věrnost; „nikdo není dobrý, dokud se to neprokáže“.
PROSTŘEDKY
KORUPCE
Tanec. Zdá se mi, že
tance, při nichž muži objímají ženy, mají být radikálně odsouzeny. Podobně by
jisté moderní tance jako jsou rock´n´roll a jiné podobné tance, měly být katolíkům
formálně a všeobecně zakázány. Církev by měla odrazovat od toho, co se nazývá
„bály“, které jsou smyslnými a výlučnými kulty těla.
Móda. Pokud se týká
zemí západní civilizace, měla by být dána objektivní pravidla pro odívání žen.
Co více, musí se vyžadovat ctnost umírněnosti jako nezbytná a základní pro
mravní zdraví národů. Plavky pro ženy, které se nazývají „bikiny“ by měly být
naprosto odsouzeny. Totéž u dvoudílných plavek nebo takových, která ponechávají
pozadí zcela nahé.
Soutěže krásy. Tyto soutěže
by měly být naprosto zakázány. Zdá se mi, že uchazeči, organizátoři, porotci a
ti, kteří tak štědře financují tyto přehlídky lidských těl, by měli být
potrestáni exkomunikací. Američtí biskupové odmítají svátosti katolickým
uchazečům o tato setkání. Tak by tomu mělo být v celém světě, jak pro
uchazeče, tak pro účastníky.
Filmy. Postoj Církve
pokud jde o kina je vyjádřen v papežských dokumentech. V praxi se
však přece dějí jistá pohoršení.
Dokumentární a názorné
filmy jsou velice užitečné pro hlubší studium a k instruování lidí.
Ale náruživé filmy,
které se vyrábějí pro potěšení a zábavu, jsou stejné povahy jako romány a
romance. Bez rozumu vzrušují představivost a vášně. Tyto věci jsou normálně
ovládány odříkáním a obecně jsou škodlivé pro katolický život, protože
rozptylují myšlení.
Farní kino je obecně
pohoršením pro věřící.
Protože se obvykle
v průběhu roku prezentují nemorální a hanebné filmy.
Protože častým chozením
do farního kina člověk rozvíjí neřest vyhledávání potěšení a tímto způsobem
zhýčkaní věřící půjdou do jakéhokoliv jiného kina, když nebude kino farní.
Protože kino rozptyluje
duchovní život.
Vzdělávání za pomoci
filmů, jak to činí Katolická akce, je ďábelským trikem, jímž jsou věřící vedeni
ke sledování nečistých záběrů pod záminkou techniky a umění, jako by se
představivost a žádostivost mohly vypínat a zapínat jako vypínač elektrického
světla.
Hodnocení filmů. Hodnocení
filmů [dle škodlivosti – pozn. překl.] je těžší než cenzurování knih.
Představivost a oči jsou podněcovány s větší intenzitou. Praktickým
řešením by mohlo být vytvoření římského střediska pro cenzurování filmů pod
vedením Svatého stolce a s všeobecnou autoritou. Člověk by neměl zvažovat
jen okamžitou morálnost, ale také to, zda to obsahuje propagandu ve prospěch
revoluce. V tomto ohledu by filmy označené jako „dobré pro osoby, které
mají informovaný soud“ měly být pozorně a pečlivě zkoumány.
KNIHY
Odsuzování knih ze
strany Svatého stolce má na katolíky velký dopad. Nejvěrnější se takovým knihám
vyhnou. Jiní je bezpochyby čtou. Ale když vědí, že Církev tyto knihy odsoudila,
již považují tuto nauku za mylnou, takže je tento jed příliš nepoškodí. Někdy
však tato odsouzení přicházejí příliš pozdě a mezitím mohlo dojít k velké
škodě. Například odsouzení Gida přišlo příliš pozdě. Další odsouzení, které je
velice nutné, je odsouzení Jacquese Maritaina. Jeho omyly způsobily Církvi
vážnou škodu, zvláště v Latinské Americe: Mladý klérus je jím infikován.
Škody z omylů o „křesťansko-demokratické“ straně pocházejí
z Maritainových myšlenek. Říká se, že politická pozdvižení v Americe
pocházejí od jeho stoupenců. Katolíci říkají, že Vatikán schvaluje Maritaina,
protože byl ve Vatikánu jako vyslanec Francie. Někteří biskupové se nazývají
„maritainisty“. Tyto nauky se na brazilských katolických univerzitách vymykají
kontrole. Nicméně Řím mlčí. Muži držící veřejný úřad jednají podle následující
zásady: revoluce využila špatných metod, ale je sama o sobě dobrá. Vážně se jí oddejme.
Učiňme revoluci dříve, než ji učiní komunisti.
IV.
OBTÍŽE UVNITŘ CÍRKVE
NEČINNOST
SCHOLASTICKÝCH STUDIÍ
Možná, že reforma
římských studií v roce 1930 je příčinou stagnace scholasticismu. Pozornost
studentů je takřka výlučně směrována na historické a praktické otázky.
Diplomové a doktorandské práce jsou obecně o myšlení toho či onoho filozofa či
teologa.
Katolická filozofie,
teologie a sociologie částečně ztratily svůj zápal. Naši filozofové již neoceňují
západní myšlení. Novými vůdci jsou Sartre, Freud, Dostojevskij atd... Naše
vůdčí osobnosti se skrze určitou nezdravou touhu snaží přizpůsobit idolům
tohoto okamžiku: čtou články nejnovějšího „existencialistického mystika“ atd...
Koncil by měl tuto oblast
promyslet velmi úzce, aby vpravil novou sílu do katolické nauky. Měli by být
zastaveni ti, kteří způsobují úchylky. Mělo by se odsoudit následující:
křesťanský socialismus, nominalismus, Kantův idealismus, vše z Hegela a
jeho školy, Sartre, Maritainova nauka s jeho rafinovaným rozlišováním mezi
lidským individuem a lidskou osobou v sociologických záležitostech.
Absolutní evolucionismus. Filozofický a právní pozitivismus. Moderní
manicheismus a gnosticismus, který se projevuje v abstraktním umění. A teosofismus:
Rotary a Lion´s kluby, úpravy mravů.
Aby se zvýšil vliv
Církve a katolické nauky, musí si člověk zvyknout na konání diskuzí a
kontroverze o předmětu diskutovaných otázek. Nebude účast v nevzrušených
otázkách, není-li účast ve sporných otázkách. Samozřejmě si člověk musí dávat
pozor, aby byly vedeny vlídně. Diskuze je však nutná a živá v té věci,
která vytvoří lásku k pravdě. Komunisti vědecky prozkoumali tuto techniku
diskuze. Lidé by se měli účastnit v polemikách, aby si zvykli na
promýšlení nauky a lásku k nauce.
PEDAGOGICKÝ
NATURALISMUS
Vliv Jean-Jacques
Rousseaua je mezi katolíky samotnými stále velmi velký. Početní věřící mají
mylnou ideu o otcovské autoritě a přirozenosti dítěte. Myslí si, že dítě je
skoro jako anděl, bez jakýchkoliv špatně usměrňovaných vášní a bez tělesné
žádostivosti. Katolická nauka se také musí připomenout našim řeholníkům, kteří
se zasvěcují vzdělávání, protože mnohé omyly protestantů nyní vtrhly do
klášterního života.
V otázkách
sexuality se musí jak jen je to možné zachovávat nevinnost; ideje a zásady se
však ve své celistvosti musí dětem vštěpovat, jakmile je to možné, aby věřící
dospěli, co nejdříve.
Jedno slovo o tzv.
„komplexech“. Pod záminkou vyvarovat se jich, je dětská zkažená přirozenost
ponechána pěstovat své špatné sklony.
V.
KONTRAREVOLUČNÍ BOJ
NĚKTERÉ
PRINCIPY
Revoluční spiknutí je
jedno a organické. S takovým spiknutím se musí bojovat podobným jedním a
organickým způsobem akce. Katoličtí věřící očekávají od Magisteria konkrétní a
praktický, základní a organický popis katolické společnosti a kontrarevoluční
společnosti. V této společnosti jsou zahrnuty i dobré prvky moderního
života organickým způsobem spolu s prvky tradiční společnosti, které se
musí uchovat.
Příklad komunismu je
zřejmý. V každém aspektu života ústřední vedení vyjádří
s obdivuhodnou srozumitelností, zda souhlasí s jejich programem nebo
ne; co víc, označí taktickou hodnotu čehokoliv pro nebo proti revoluci. Uvádí
metodické místo něčeho v systému a hodnotu tohoto pro vybudování nebo
zkázu revoluce. Zdá se mi, že musíme vytvořit katolickou strategii a metodické,
kontrarevoluční bojové vedení pro celý svět a že katolíci do něj musí být
povoláni. To by inspirovalo naději na příchod lepšího světa. Bylo by legitimní,
aby sám Svatý stolec vedl tuto ofenzívu. Ty elementy mezi klérem a laiky, které
se již v kontrarevolučním boji osvědčily, by měly tuto armádu vést. Měli
bychom rozvinout skutečnou vědu kontrarevolučního boje podobně, jako existuje
revoluční věda.
Katolický boj proti
nepřátelům Církve se mi často jeví jako boj slepých proti těm, kteří vidí.
Nemáme na zřeteli žádný cíl, žádnou metodu, kterou se řídit, žádnou hybnou
sílu, žádnou strategii, ani zbraně. Co učí katolická sociologie o těchto
věcech?
OBNOVA
KATOLICKÉ SPOLEČNOSTI
Tato obnova neznamená
nápravu dílčích problémů, ale takřka nový výtvor. Mnohé věci v životě již
nejsou křesťanské, ale pohanské.
Katolíci by měli vědět,
že: „to či ono není slučitelné s katolickou společností.“ V té či oné
oblasti by měla být společnost taková a taková, aby byla katolická. Existuje
pro to široké rozpětí, ale ne neomezené. Před našima očima musí být ideální
model katolické společnosti, abychom věděli, co se musí udělat.
Pravomoc Svatého stolce
je ohromná. Kdyby byli věřící sjednoceni a vedeni k tomuto dílu rázným,
jasným a metodickým způsobem, zastavil by se triumfální pochod revoluce a byla
by nastolena vláda Nejsvětějšího srdce Ježíšova skrze opravdový, celosvětový
boj pod vedením Nejvyššího pontifika: „obnovit vše v Kristu“.
Konkrétně řečeno, byla
by také možná jiná řešení. Katolíci by však měli být ve své vlasti vedeni
k jedinečnému a praktickému řešení, měli by odmítnout jiná legitimní
řešení tak, aby se mohlo vybudovat něco pozitivního. Protože chtějí-li dělníci
vybudovat všechny možné domy, skončí tak, že nevybudují vůbec nic.
Obnova křesťanstva je
něčím, co má velikou důležitost. Důležitější však je ustavení vlády
Nejsvětějšího srdce Ježíšova. Bůh může spasit každou konkrétní duši dokonce i
v zrevolucionizované společnosti. Podmínky ke spáse něčí duše jsou však
v takové společnosti nejhorší a spása každé duše bude zázrakem.
Křesťanský řád je
naopak největší vnější milostí, která jemně a účinně posunuje nejen každého
jednotlivce, ale celé masy k svatosti života a věčné spáse.
V zrevolucionizované společnosti Bůh chytá duše na rybářský háček.
V křesťanské společnosti jsou duše loveny do sítí. Ta první společnost je
největší překážkou, ta druhá je největší vnější milostí.
NAPADÁNÍ
KOMUNISMU
Mnozí katolíci mají
silné pokušení vypořádat se s komunismem stejným způsobem, jakým se Církev
před stoletím vypořádávala (a stále vypořádává) s liberalismem: „S liberalismem
je možné soužití.“
Liberalismus nebránil
Církvi učit nauku, ani komukoliv neukládal učit liberální nauku.
Liberalismus dovoloval
odsuzování svých omylů. V případě komunistické vlády tomu tak však není.
Církvi se brání šířit
svou nauku.
Církvi se ukládá učit
omyly komunismu.
Církev nesmí odsuzovat
omyly komunismu.
Opozice komunismu vůči
katolické Církvi je zásadní, radikální, stálá a úplná.
Když komunismus uzavře
mír s Církví, je to jen přestávka v boji. Důvod této přestávky může
být různý:
Mezinárodní politika si
tuto přestávku vyžádala.
Strategie útoku na
jinou zemi může zapříčinit umělý mír v sousední zemi.
Slabost samotného
komunismu na počátku by také mohla vysvětlit takové dočasné příměří.
Dokonce i řezník, než
zabije svou oběť, se dobře nadechne, aby udeřil silně.
Spolupráce
s komunismem vždy bude zkázou Církve. Komunismus je synem Synagogy. Dokud
nebude židovský národ obrácen, bude židovská Synagoga „Synagogou Satanovou“. A
komunismus bude komunismem Satana. Dílem a tváří Antikrista.
SOCIALISMUS
Tajná moc komunismu se
zakládá na své nenávisti ke Kristu. Jeho moc svádět však leží v jeho
socialistické utopii. Komunismus slibuje společnost bratří, bez autority, bez
tříd, bez chudoby, bez zármutku, bez obtíží v životě, bez Boha a bez pekla.
Slibuje ráj v tomto životě.
Namísto Boha svoboda.
Namísto krále nebo otce rovnost. Namísto vlastnictví a společenských tříd
bratrství. Katolíci snadno věří v tuto utopii a myslí si, že může být
katolicky pokřtěna. Proto říkají, že raná Církev byla socialistická.
Zdá se mi nutné, aby
ekumenický koncil vyhlásil přísné a slavnostní zavržení této utopie. Je to
opravdu celosvětové pokušení, podobné tomu z ráje: „budete jako bohové“,
nebo tato další slova: „dám vám toto vše“.
Život na zemi není
zamýšlen jako ráj. Kříže, trpělivost a sebezápor jsou nepostradatelné pro
dosažení cíle života na zemi. Kromě spravedlnosti je nezbytná křesťanská láska.
Skutečný socialistický
ráj nebude na zemi nikdy realizován. Když člověk hledá království Boží a jeho
spravedlnost, obdrží míru pozemského štěstí, kterou se Bůh ve Své milující
Prozřetelnosti uráčí dát svým synům zde na zemi. Hledá-li člověk výlučně své
vlastní štěstí na tomto světě, porušuje-li zákony lidské přirozenosti, bude
Satanem zatlačen do nejhoršího otroctví. Židi slibují, že jejich král „bude
vládnout železnou holí“ těm lidem, kteří se podvolí jhu socialismu.
Zrevolucionizovaná společnost bude nejprve rájem na zemi a pak peklem na zemi.
Musí se jasně učit, že
společenské a ekonomické rozdíly jsou v normálním životě společnosti
základní. Tyto rozdíly nejdou proti spravedlnosti. Nesmějí být přehnané. Musí
být křesťanskou láskou dovolené. Třídy musí pro dobrý řád společnosti
existovat.
Socialismus formuje
lidi tak, aby nenáviděli blaha a křesťanské ctnosti: pokoru, lásku, chudobu a
zdrženlivost. Proč žebravé řeholní řády ve větší míře neučí ideál chudoby?
ZÁSAHY
STÁTU V ŽIVOTĚ
V mnoha částech
světa dnes vzrůstá zasahování státu do životů jednotlivců a společenství. Toto
zasahování je často nutné kvůli boření života společenství pomocí liberalismu.
Mnoho věcí, které by měla řídit společnost nebo sdružení jsou dnes vykonávány
státem.
Katolická nauka musí
dovolovat nějaké vměšování. Měla by to však jasně pokládat za mimořádné,
neobvyklé, přechodné. Jako pravidlo by to mělo být zrušeno, jakmile je to
možné. Až příliš často člověk očekává řešení obtíží a provádění změn
v tradičních a přirozených institucích od státu. Obecně však potíže
vyvstávají spíše ze zkaženosti mravů. Katolické náboženství je pro nápravu
nemorálnosti nepostradatelné. Řešení současných problémů se nenalézá na
mezinárodních konferencích, ale skrze lepší mravy. Kdyby se Bůh a Kristus Pán
stali základem života jednotlivce, rodiny a života národa, pak dokonce i
přirozené problémy, které by normálně byly vyřešeny rozumem a pokornou lidskou
dobrou vůlí, by byly vyřešeny prostředky téhož původu.
V socialistickém
světě existuje přístup, který chce přirozenosti ukládat řešení, která byla
vytvořena v úřadech. Živí lidé jsou však natolik komplexní fyzicky i
morálně, a život je natolik rozmanitý, že lidské myšlení je neschopné znát
rovnocenně všechny síly. Proto člověk nesmí jednat vůči lidské
přirozenosti jako kovář, ale jako zahradník.
VI.
ZÁVĚR
Několik katolických
sociologů mluví o „novém lidstvu“, které se brzy zrodí, jako by znali cosi
z esoterické či gnostické vědy. „Dogmata“ převzatá z evoluce by tuto
vědu a zkušenost částečně vysvětlovala. Jednoho dne byl člověk opem. Nyní se
mohl vyvinout a stát se něčím nadřazeným lidské přirozenosti: nadčlověkem.
Uplatňovaly by se nové zákony, dokonce i mravní zákony, které by se stejným
způsobem staly relativními. Tyto věci musíme odmítnout.
Podle mého skromného
mínění se však zdá nutným, abychom představovali pozitivní program. Katolíci to
chtějí. Říkají: „pokud jde o boj proti omylu, všichni katolíci jsou jednotní.
Ale když jde o pozitivní budování, jednota je zničena.“ Nepochybně se
v posledních několika letech několik organizací pokusilo pohnout katolické
masy k činu. Měly však mnoho socialistických prvků a proto nebyly pro
katolickou základnu přijatelné. Vytvářely spíše rozdělení než jednotu.
Kdyby ekumenický koncil
představil pozitivní program kontrarevoluční akce a křesťanské osvěty
s jejich praktickými stránkami, a kdyby vyzval k tomuto dílu všechny
katolíky, myslím si, že by se dostavila láska k vládě Nejsvětějšího srdce
Ježíšova a Neposkvrněného srdce Panny Marie.
Soudím, že jsem vám měl
tyto věci říci, Vaše Eminence. Jakožto pokorný a neznámý biskup jsem Vám tyto
poznámky zaslal, abych Vám ukázal svou poslušnost. Vy posoudíte, zda budou
užitečné.
S oddaností
objímám Vaše posvátné roucho a jsem v nehlubší úctě
+ Gerald de Proenca
Sigaud
Biskup z Jacarezinha
Zdroj:
Ignis Ardens
Překlad:
D. Grof