Prohlášení P. Schmidbergera k úmrtí bp. Williamsona a odpověď P. Chazala na něj (2025)
Prohlášení P. Schmidbergera k úmrtí biskupa Williamsona
Biskup Williamson byl Angličan, konvertita z anglikánství, vysoce vzdělaný, jazykově nadaný, inteligentní a schopný muž. Jako takový vykonal v Bratrstvu mnoho dobrého, a to byl důvod, proč ho arcibiskup Lefebvre 30. června 1988 spolu s dalšími třemi kandidáty vysvětil na biskupa.
Nebylo však možné u něj přehlédnout určité slabé stránky, což nakonec vedlo před několika lety k jeho odloučení od Bratrstva.
Měl potíže se sladěním milosti a přirozenosti. Na jedné straně byl velmi ochotný přisuzovat věrohodnost poselstvím, zjevením a dalším nadpřirozeným jevům, na druhé straně měl sklon k určitému naturalismu a ve svých kázáních a přednáškách dával příliš velký prostor politice a současným jevům.
Několikrát jsme ho varovali před jeho výroky o holokaustu, ale marně. Tak došlo 1. listopadu 2008 k nešťastnému rozhovoru pro švédskou televizi, díky kterému dostalo koncem ledna 2009 Bratrstvo v Německu nálepku „fašistické, antisemitské“ apod., což byla nálepka, proti které jsme několik let bojovali.
Jeho neposlušnost vůči autoritám Bratrstva nakonec učinila rozchod nevyhnutelným.
Kéž mu Bůh odpustí omyly a zmatení, které v následujících letech způsobil svými komentáři Kyrie eleison [sic], a ještě více svými biskupskými svěceními, která postrádala a stále postrádají jakoukoliv objektivní nutnost a sensus ecclesiae.
Kéž ho Bůh spíše bohatě odmění za jeho dřívější zásluhy. R.I.P.
***
Reakce P. Chazala na prohlášení P. Schmidbergera
Důstojný pane,
je pochopitelné, že jste k biskupu Williamsonovi dobrý jen „iuxta modum“, v omezeném rozsahu, stejně jako my k vám, když někteří z vás zesnou. Když zesnul biskup Tissier, všichni [v Odporu] jsme za něj sloužili mše svaté a chválili ho [za to jaký byl] až do roku 2012, jen jsme si přáli, aby byl býval trochu silnější. Pokud jednoho dne zemřete (nedej Bože, aby ten den nastal brzy), budeme vzpomínat na vaši apoštolskou horlivost a na vaše vedení v období největšího rozmachu FSSPX. FSSPX skutečně v devadesátých letech bylo „Das Boot“ bojové efektivity proti říši zla Druhého vatikánského koncilu. A co následovalo poté, inu... stále jsme v „huonderovském“ údivu. Museli jsme se rozejít, nemohli jsme se shodnout. Počkejme, až se Řím obrátí, a budeme zase dokonalými přáteli. De mortuis nihil nisi bonum [O mrtvých jen dobře].
Přesto se lze podivit nad množstvím trnitých květin, které pokládáte na hrob zesnulého biskupa. Seznam je poměrně dlouhý:
1) Přisuzování věrohodnosti nadpřirozeným poselstvím, zjevením a nadpřirozeným jevům.
Celé naše náboženství je zjeveným a nadpřirozeným poselstvím a zjevením... apparuit humanitas et benignitas Salvatoris nostri Iesu Christi [když se však ukázala dobrota a lidumilnost Boha, Spasitele našeho, Ježíše Krista], říká sv. Pavel ve vánoční liturgii. Toto jsou vaše slova. V čem spočívá problém věřit v nadpřirozené projevy? Dvanáct jich uvěřilo, a tak jsme tady.
2) Naturalismus. Poskytování příliš velkého prostoru politice a současným jevům v kázáních a přednáškách.
Tuto věc je těžké kvantifikovat, protože celkově se biskup 90 % času nezmiňoval o aktuálních událostech. Bylo potřeba se vyjádřit ke covidiotické vládě komunismu a lidé hledali poučení, jak odmítnout ničivé vakcíny. Člověk by měl být vděčný, že biskup byl k dispozici, zatímco FSSPX se v této otázce ukázalo tak slabé. Moderní svět je světem lží, lží, lží... které nemůžeme ignorovat, pokud chceme být schopni dát nějaký prostor ctnosti a umožnit rodinám vychovávat katolické děti.
Biskupovo vzdělání skutečně poskytovalo široký prostor pro poznání lidské povahy, což je pro kněžskou kariéru něco naprosto nezbytného a velmi rád nás zachraňoval před jakýmkoliv svatouškovským supernaturalismem... až do té míry, že zlehčoval chatrnou armádu „Odporu“, kterou můžete opovrhovat.
3) Popírání holokaustu... vedoucí k „nálepce“, které se FSSPX po léta snažilo zbavit.
Opět zde potřebujeme od autorit „nálepku kvality“, místo abychom mocné zneklidňovali, když ničí křesťanskou civilizaci nebo právě vyhlazují Palestince? V době rozhovoru ve švédské televizi už měla škola v Diestedde potíže, a snad ani nevím o tom, že by to německý apoštolát FSSPX ještě více poškodilo. I zde byl biskup [Williamson] ochoten omluvit se za újmu, kterou mohl distrikt utrpět. Pevně se však také postavil proti moderním lžím. To zase přivedlo mnoho lidí k pravému náboženství. Zde v Asii jsou sympatie k biskupu Williamsonovi obrovské a budou přetrvávat ještě dlouho po jeho odchodu. FSSPX v Japonsku zveřejnilo velmi přívětivý nekrolog biskupa Williamsona a všichni věřící tam k němu mají velké sympatie. Musím využít této příležitosti, abych ocenil mnoho laskavých zmínek v celém FSSPX při oné zdravotní události, i pak v době úmrtí biskupa Williamsona, a vybízí vás to, abyste udělal totéž, „denn alles Fleisch es ist wie gras“ [„Neboť: Všichni lidé jsou jako tráva“ (1 Pt 1:24)].
4) Omyly a zmatení způsobené Komentáři eleison.
Je to jedna z pohnutek vyloučení biskupa Williamsona. Komentáře Eleison jsou jen pokračováním Dopisů rektora a odrážejí postoj, který se nezměnil od doby, kdy byl P. Williamson arcibiskupem Lefebvrem jmenován rektorem v connecticutském Ridgefieldu, a to už je hodně, hodně dávno. Pokud dokážete prokázat chybnou změnu postoje od té doby a zmatení v našem stálém postoji vůči koncilní církvi, sedesvakantistům, příznivcům P. Feeneyho, stoupencům [hereze] amerikanismu, feministkám, globalistům, židozednářům, liberálům, covidistům, komunistům, progresivistům a ateistům, prosím, informujte nás, ale v naší zmatené době, kdy ve Vatikánu vládne hereze, byly tyto komentáře majákem, výstražným světlem, které pravidelně týden co týden osvětlovalo obzor. Dalo by se říct, že tento bojovník zemřel s mečem v ruce a pravděpodobně dostal krvácení do mozku, když přemýšlel, o čem bude jeho další Komentář Eleison. A ano, občas se komentáře zabývaly aktuálními událostmi, stejně jako byl o aktuálním dění také dobře informován arcibiskup Lefebvre a byl popotahován i před soudy kvůli svým předpovědím ohledně Francie.
5) Větší omyly a zmatení způsobené jeho biskupskými svěceními, která postrádala a stále postrádají jakoukoliv objektivní nutnost a sensus ecclesiae.
Chcete říct, že FSSPX nepotřebuje vysvětit biskupy? Kdyby biskup Williamson biskupy nevysvětil, co bychom podle vás měli dělat, když jste nás vyhodili? Máme si požádat Novus Ordo biskupy, proti jejichž omylům bojujeme? Jak může být proti sensus Ecclesiae zajistit kněze pro zítřek, aniž bychom se vázali na koncilní omyly? Jak můžete říkat, že neexistuje objektivní potřeba biskupského svěcení právě ve chvíli, kdy samo FSSPX potřebuje vysvětit vlastní biskupy bez papežského mandátu, protože František tak pekelně drtí Tradici?
Sensus Ecclesiae je odpor Církve ke zločinu a hříchu hereze a poskytnutí záchranného lana svátostné milosti pro její děti. Naši biskupové, kterých je šest, mají už i tak dost práce a množství práce, která je čeká, neustále narůstá.
Pokud se P. Pagliaranimu podaří zázrakem přesvědčit biskupa de Galarretu a Fellayho, aby FSSPX poskytli správné biskupy, bude muset čelit liberálnímu křídlu FSSPX, koncilní církvi, k níž je FSSPX nyní připoutáno, a zednářským moderním vládám a podlým médiím. Vaše slova a slova německého představeného FSSPX nevěstí nic dobrého a zvenčí potvrzují, že FSSPX je v této otázce rozděleno.
Svěcení, která udělil biskup Williamson, mohou až ze záhrobí vychýlit misky vah ve prospěch vaší vlastní „operace přežití“... pokud ovšem jednoho dne nebudete ochotni využít právě ty biskupy, které nyní odsuzujete.
Možná by vám pomohlo, kdybyste si uvědomil, že tento slavný konvertita měl mozkovou příhodu na svátek obrácení sv. Pavla (jehož byl vynikajícím znalcem), a zesnul na svátek nejsvatějšího francouzského biskupa tridentského období, sv. Františka Saleského... nezapomínejme totiž, že byl velmi laskavý, až na hranici slabosti vůči slabým, za což sklidil mnoho ostré kritiky i v našich kruzích, zatímco před silnými neustupoval, a to se týká i vás, důstojný pane.
Takže chápu vaše zklamání a jsem si jistý, že vám to všichni s předstihem odpouštíme, protože se blýská na lepší časy.
Reverenter, in Iesu et Maria,
P. Francois Chazal
Zdroj: CathInfo
Překlad: D. Grof