Pochyby o kardinálských dubiích (2016)
Atila Sinke Guimaraes
V posledních
dvou měsících katolíci slyšeli mnoho o dubiích
– o dopise, který čtyři kardinálové poslali papeži Františkovi, a který žádá
vyjasnění dvojznačných textů v Apoštolské exhortaci Amoris Laetitia. Těmito čtyřmi kardinály jsou Američan Raymond
Burke, Ital Carlo Cafarra a Němci Walter Brandmüller a Joachim Meisner. Burke
je jediným aktivním prelátem, tři ostatní jsou na odpočinku.
Dubia jsou pět otázek adresovaných papeži
a žádajících odpověď. Je tradicí v Církvi, že preláti kontaktují posvátné
kongregace Svatého stolce, nebo dokonce i papeže, se svými velmi jasně a
stručně napsanými otázkami. Obvykle obdrží výstižné odpovědi, prostá „ano“,
„ne“.
Tyto otázky
– jejichž úplné znění a kontext si můžeme [v angličtině] přečíst zde
– se v podstatě týkají tohoto: Je
možné, aby civilně rozvedený a znovusezdaný katolík, který nezískal církevní
anulaci svého prvního manželství, obdržel Svaté přijímání? Tato otázka je
motivována skutečností, že některé části Amoris
Laetitia důrazně naznačují, že se toto povolení uděluje. Jinak řečeno,
základní otázkou těchto kardinálů je toto: Je možné, aby osoba ve smrtelném
hříchu dostala Svaté přijímání?
Otázky byly
nejprve zaslány papeži a prefektovi Kongregace pro nauku Víry, ale vzhledem
k tomu, že kardinálové neobdrželi odpověď, svůj dokument 14. listopadu
2016 zveřejnili. Od té doby různé rozhovory a prohlášení Burkeho a Brandmüllera
přiživovaly debatu.
K této
aktuální interpelaci musíme přidat veřejný dopis k jejich podpoře,
následovaný rozhovory a prohlášeními ze strany dalšího nového hrdiny
konzervativismu, biskupa Athanasia Schneidera, který přilévá dokonce ještě více
oleje do ohně, když hovoří o schizmatu, které narůstá uvnitř Církve.
Schizmatiky jsou progresivisté Kasperovy linie, kteří chtějí uvolnit Svaté
přijímání pro rozvedené a znovusezdané katolíky.
Pokud
vezmeme v úvahu tento status
quaestions, co bychom si měli myslet o dubiích?
Abych byl
objektivní a jasný, rozliším tři různé perspektivy, které se v tomto
problému směšují.
1. Logicky vzato
A. Jestliže
uvážíme obsah Amoris Laetitia a
dokument kardinálů z logické perspektivy, vidíme, že nesouhlasící preláti
zaujali win-win pozici [pozice, kdy
dojde k uspokojení potřeb všech stran; snaha najít řešení, které není v rozporu
se zájmy druhé strany – pozn. překl.]. Je zřejmé, že papež nemůže výslovně
komukoliv dovolit přijímat Svaté přijímání, jestliže je [onen člověk] ve stavu
smrtelného hříchu.
Kdyby to měl
papež výslovně dovolit, bezprostředně by spáchal svatokrádež, způsobil by, že
by ji spáchala celá Církev a oddělil by se od minulého Magisteria Církve. Je
tedy zřejmé, že papež bezostyšně neřekne: „Ano, dovoluji osobě ve smrtelném
hříchu přijímat Svaté přijímání.“
Je také
zřejmé, že jasně neřekne: „Ne, nikdo nemůže přijímat Svaté přijímání ve stavu
smrtelného hříchu.“ Protože ve skutečnosti, jak je to jen možné, protlačuje,
aby rozvedení/znovusezdaní lidé mohli přijímat Svaté přijímání.
Jestliže je
tedy zřejmé, že nemůže říct „ano“ nebo „ne“, proč kardinálové napsali svůj
dopis? Protože věděli, že neobdrží odpověď, úmyslně si zvolili to, aby papeže
dostali do velmi nepříjemné situace. Proč? Ve strategické analýze (níže č. 3)
rozeberu tyto pochyby o cíli dubií.
B. Když
stále řešíme obsah [exhortace], proč tito kardinálové ignorují mnoho jiných
situací stejně závažných jako ta, na níž se zaměřují? Papež František skutečně
v Amoris Laetitia otevřel dveře nejen
pro to, aby rozvedení/znovusezdaní katolíci dostali Svaté přijímání, ale také
pro celou řadu dalších, kteří jsou v pohoršlivé situaci a jsou objektivně
ve smrtelném hříchu, jako jsou ti, kteří provozují předmanželský sex, žijí
spolu, aniž by byli sezdaní, užívají umělé metody kontroly porodnosti a
praktikují homosexualitu. Tyto věci byly analyzovány v mé předešlé studii
o Amoris Laetitia.
Toto
opomenutí se stává ještě podezřelejším, když uvážíme, že jestliže by
kardinálové odkryli úplné spektrum náznaků v Amoris Laetitia, bylo by jasné, že František používá náznaky jako metodu
k otevírání dveří pro zneužití v naukových záležitostech, kde to
nemůže udělat explicitně. Proč kardinálové nehovoří o této metodě?
Kdyby tato
metoda liberalizace nutnosti být ve stavu milosti, aby člověk mohl obdržet
svátosti, byla ze strany kardinálů jasně odkryta, dále by posílila fakt, že
papež nemůže odpovědět na jejich dubia.
Znovu vyvstává otázka: Proč napsali svůj dopis, když bylo jasné, že František
neodpoví?
C. Proč se
dále vůbec nezmínili o množství dalších spisů, projevů, skutků a gest, které
František tak často činil během svého pontifikátu, a které přímo a nepřímo
usnadňují, aby se dovolilo lidem ve smrtelném hříchu – dokonce ve hříchu hereze
– přijímat Svaté přijímání? Tímto opomenutím zesilují tytéž pochyby, jaké byly
vzneseny pod písmenem B.
2. Morálně vzato
A. Z
morálního pohledu je pro katolíky velmi dobré, že mají čtyři kardinály, kteří
posilují tradiční nauku Církve. Mravně vzato, žijeme ve strašném světě, a je
pro nás velmi příhodné, když náboženské autority znovu potvrzují trvalé pravdy
Církve. Máme určitý počet tradičních kněží a několik biskupů, kteří stále
opakují neměnné nauky Církve. Je však velmi užitečné vidět čtyři kardinály
zaujímat správný postoj.
B. Závažnou
mravní chybou, kterou jsem pozoroval ve vysvětlujícím dopise následujícím dubia je, že tito kardinálové jsou
zastánci lásky jakožto primárního cíle manželství. Když zaujímají tento postoj,
lnou k revoluci provedené Druhým vatikánským koncilem, která převrátila
cíle manželství. Tradičními cíli byly: za
prvé, plození a výchova potomků; za druhé,
vzájemná podpora manželů. Když kardinálové prezentují lásku jako první cíl,
ukazují, že se nechtějí vracet k tradičnímu Magisteriu, jak prohlašují, že
činí.
Burke se nechce vracet k tradici, ale
k časům Jana Pavla II. a Benedikta XVI.
C. Dalším
morálním nedostatkem, který vidím v jejich prohlášení je, že navzdory
několika málo zmínkám o Desateru přikázání a jednomu citátu z Evangelia,
je takřka celá jejich dokumentace založena na nauce Jana Pavla II.(1)
Kardinálové veřejně potvrzují, že opakují tradiční nauku, ale dokumenty, které
citují, jsou pouze dokumenty pokoncilního papeže Wojtyly.
Jan Pavel
II. však byl velmi dalek od toho být učitelem neporušené morálky. Ačkoliv někdy
opakoval tradiční nauku Církve, obvykle byl jeho morální přístup poplatný
personalismu Maxe
Schelera, který je v protikladu k tradiční filozofii Církve. Jeho teologie těla
je jasně nemorální, vychvalování
nudismu není v jeho dílech zřídkavé, a na Světových dnech mládeže
implicitně propagoval volnou
lásku mezi mládeží. Jestliže chtěli kardinálové bránit trvalou morálku
Církve, proč si za základ vzali tento znečištěný zdroj?
D. To, že
kardinálové opomněli citovat ohromný soubor tradičních dokumentů Církve ohledně
manželství a Svatého přijímání, je opomenutím posilujícím ideu, že koncilní
církev – do níž tito čtyři kardinálové patří – se liší od Magisteria před
Druhým vatikánským koncilem. Člověk by dokonce řekl, že tito kardinálové sami
jsou v praktickém schizmatu, pokud jde o minulost Církve. To je však právě
obvinění vznesené biskupem Schneiderem a nedávno i kardinálem Brandmüllerem vůči
těm, kteří nepřijímají nauky Jana Pavla II. Proč tento vzájemně si odporující
postoj?
3. Strategicky vzato
Wall Street Journal výše: František je nejvýraznějším
představitelem levice
Se
vzrůstající rychlostí Bergogliovy revoluce, která nebyla připravena nikým jiným
než Benediktem XVI., roste počet reakcí proti papeži Františkovi. Nedávno jej
dokonce i noviny jako The Wall Street
Journal označily
za „vůdce globální levice“.
Aby se tyto
reakce příznivě ovlivnily, nebylo nic příhodnějšího, než aby se objevila falešná
pravice, která by svedla dohromady všechny nespokojené konzervativce
v Církvi a zabránila jim hledat autentické vedení a možnost stát se
tradicionalisty.
Toto se zdá
být cílem těchto čtyř kardinálů, v první řadě kardinála Burkeho, který je
nejvýmluvnějším a nejotevřenějším členem této skupiny. Jeho hlavním pomahačem
ve veřejné aréně je biskup Schneider, jehož roli
ve falešné pravici jsem již analyzoval.
Je-li toto
pravda, což věřím, že je, pak by to vysvětlovalo, proč byla dubia sepsána s jistotou, že
nebudou nikdy zodpovězena. Jejich cílem prostě bylo dostat Františka do
nepříjemné pozice. V realitě však autoři hrají tutéž hru, což Františkovi
dovolí pokračovat s kontrolovanou reakcí.
Jak to vše
skončí? Mohlo by to skončit, jak naznačil nový generální představený jezuitů,
P. Arturo Sosa: „V našem jazyce jezuitů říkáme, že je nutné znát názor všech,
abychom mohli provést skutečné obecné rozlišení.“
Jinak
řečeno, progresivistická Církev může využít tuto reakci ke zvětšení
„pluralismu“ v Církvi, což znamená, že bychom mohli mít dvě strany ve
zdánlivé opozici, žijící spolu ve Vatikánu. To by pomohlo Církvi stát se
demokracií, což je jedním z mnoha cílů Che Bergoglia.
Poznámky:
1)
Jedinou výjimkou je text z De Malo od sv. Tomáše Akvinského, který přesně řečeno není v dubiích, ale ve vysvětlujícím dopise,
který je následuje.
Zdroj: Tradition In
Action
Překlad: D.
Grof