Komentář Eleison CDLXXIV – Biskup Fellay - II (2016)
(474)
10. srpna
2016
BISKUP FELLAY - II
Omyl není
nikdy náležitě vyvrácen, dokud není vykořeněn. Jinak řečeno, aby člověk
skutečně překonal omyl, musí ukázat nejen, že je to omyl, ale i proč
je to omyl. Předpokládejme s „Komentářem“ z minulého týdne, že prohlášení
generálního představeného Bratrstva sv. Pia X. z 28. června se tím,
že se těší na to, že zbožní kněží Bratrstva vyřeší církevní krizi Víry,
dopouští omylu, kdy „zapřahá koně kněžství za vůz Víry“. Ukažme tedy, že tento
omyl má své kořeny v takřka univerzálním podhodnocování myšlení
v naší době a přeceňování vůle, což třeba i nevědomky ústí v pohrdání
naukou (s výjimkou nauky Beatles, že „Vše, co potřebuješ, je láska“).
Již na
počátku Prohlášení se objevuje náznak tohoto omylu, když Prohlášení říká, že
ústředním principem zavrženým v Pascendi,
což je velký odsudek modernismu ze strany Pia X., je princip
„nezávislosti“. Ne. Princip, který trvale zavrhuje jako kořen modernismu, je
spíše agnosticismus, nauka, že myšlení nemůže poznat nic za tím, co se jeví
smyslům. Z tohoto nevědomého vyplývá nezávislost myšlení na
objektu, následovaná hned vyhlášením nezávislosti vůle na všem jiném, na čem
nechce záviset. Je v povaze věcí, že myšlení musí být prvně „zasebevražděno“
před tím, než může vůle vyhlásit svou nezávislost. Když tedy Prohlášení klade
nezávislost před agnosticismus jakožto podstatu Pascendi,
je to náznak toho, že toto Prohlášení je spíše částí problému Církve než jeho
řešením.
A odkud toto
znevažování myšlení a následně nauky pochází? Primárně od Luthera, který lidský
rozum nazýval „prostitutkou“, a který více než kdokoliv jiný vyslal křesťanstvo
na svou unylou cestu ke svému dnešnímu sebezničení. To však trvalo celých 500
let? Ano, protože cestou existoval přirozený a katolický odpor. Luther však měl
pravdu, když řekl papeži, že jej nakonec zničí – „Pestis eram vivus, functus
tua mors ero, Papa“ – Byl jsem pro tebe morem, když jsem dýchal, ale jakmile
budu mrtvý, papeži, budu tvá smrt.
Tomuto
radikálnímu a gigantickému omylu znevážení myšlení a nauky lze přisoudit dva podomyly
v případě autora Prohlášení z 28. června: za prvé, jeho nepochopení
arcibiskupa Lefebvra, a za druhé jeho příliš velké pochopení paní Cornaz
(literární pseudonym Rossiniére).
Jako mnozí
z nás seminaristů v Écône, když jej vedl arcibiskup Lefebvre, i
Bernard Fellay byl oprávněně okouzlen a očarován vynikajícím příkladem přímo
před našima očima toho, jaký by katolický kněz mohl a měl být. Páteří jeho
[arcibiskupova] kněžství a jeho hrdinského boje za Víru však nebyla jeho
zbožnost – mnozí modernisté jsou „zbožní“ – ale jeho nauka, nauka o věčném
kněžství, hluboce nesnášelivá vůči liberalismu a modernismu. Arcibiskup ani nikdy
neřekl, že jeho Bratrstvo zachrání Církev. Spíše jeho kněží měli pro lepší dny
uchránit nevyčíslitelné poklady Církve.
Osoba, která
řekla, že kněží Bratrstva zachrání Církev, jak nám připomněl P. Ortíz, byla
paní Cornaz, matka rodiny z Lausanne ve Švýcarsku, která žila po většinu
20. století, a která mezi lety 1928 až 1969 obdržela sdělení údajně z nebe
o tom, jak by manželské páry měly posvěcovat kněze (!). Sdělení začala opět
v roce 1995 (!), kdy se setkala s jedním knězem Bratrstva, jehož
přesvědčila, a skrze něj i biskupa Fellayho, že to jsou kněží FSSPX, kteří jsou
předurčeni Prozřetelností zachránit Církev tím, že budou propagovat její
„Domovy Krista Kněze“. Generální představený se vší svou autoritou podporoval
její projekt, ale negativní reakce kněží Bratrstva jej rychle přiměla veřejně
se jej zříct. Nezůstala však její mystická vize oslavené budoucnosti Bratrstva
niterně v něm? Zdá se to docela možné. Stejně jako Martin Luther King, i
generální představený „měl sen“.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof