Komentář Eleison CDXV – Pokřivená argumentace (2015)
(415)
27. června
2015
POKŘIVENÁ ARGUMENTACE
V posledním
čísle interní publikace Bratrstva sv. Pia X. „Cor Unum“ (především pro kněze
Bratrstva), zveřejňuje generální představený argumenty na obranu a ospravedlnění
své neúnavné snahy o začlenění FSSPX do konvenční církve. Argumentuje, že je
správné, že Bratrstvo hovoří s dnešními římskými vedoucími představiteli.
V zásadě prezentuje dva argumenty. Je potřeba je prozkoumat, pokud nemají
nadále vytvářet zmatení.
První
z těch dvou argumentů je následující: Katolická Církev, jakožto nevěsta
Kristova, je mnohem více než jen její zkažení vedoucí představitelé, protože je
celkem, jehož jsou tito představitelé pouhou částí. Katolické Bratrstvo sv. Pia
X. však musí zůstat v kontaktu s katolickou Církví. Proto musí zůstat
v kontaktu se zkaženými vedoucími představiteli a nadále vyjednávat.
Katolíci
skutečně musí od Neposkvrněné Nevěsty Kristovy čerpat vše, co potřebují, aby se
dostali do nebe, ale nikdy to není ze zkaženosti zkažených vedoucích církevních
představitelů, z níž budou moct živit svůj duchovní život. A jestliže jsou
tito vedoucí představitelé tak zkažení ve Víře, že kontakt s nimi
jednoznačně ohrožuje tu víru katolíků, která je samotným základem duchovního
života katolíků, pak se katolíci jednoznačně musí vyhnout takovým vedoucím
představitelům. Neomodernismus dnešních římských představitelů je velmi zkažený
a kazící, objektivně o to nebezpečnější, že je z jejich strany více či
méně subjektivně nevinný. Proto katolíci, kteří si chtějí zachovat víru, se
musí držet stranou od těchto Římanů. „Cor Unum“ argumentuje jako by
neomodernisté nepředstavovali žádné nebezpečí pro Víru!
Arcibiskup
Lefebvre vyvodil správný závěr. Když na jaře 1988 učinil vše, co býval mohl
učinit (dokonce by člověk mohl říct, že více než měl býval učinit), aby přiměl
římské oficiální představitele konat svou povinnost dohlížet nad katolickou
Tradicí, a oni dokonce i po více než 10 letech arcibiskupovy snahy stále
odmítali a ukazovali, že jsou vzdálení tomu, že chtějí dohlížet nad Tradicí, a chtěli
ji pouze absorbovat do své Novocírkve, pak arcibiskup došel k závěru, že
jsou tak zkažení ve Víře, že s nimi již nebude mít nic co do činění, dokud
znovu nebudou hlásat Víru velkých antiliberálních papežských dokumentů jakými
jsou Syllabus, Pascendi a Quas Primas.
Protože Víra
ve skutečnosti neexistuje pro ustanovené církevní představitele, ale oni
existují pro Víru. Ukazují-li tedy jejich plody nade vší pochybnost, že oni ničí
Víru, pak by Bratrstvo, aby bránilo Víru, nejen nemělo hovořit
s koncilními představiteli, mělo by, při zachování vší křesťanské lásky a
úcty, před nimi prchat jako před morem ze strachu, že se samo nakazí jejich
nebezpečnými nakažlivými koncilními omyly, pokud a dokud neukáží, že opouští
svůj konciliarismus a vracejí se zpět k pravé katolické nauce, přesně jak
řekl arcibiskup Lefebvre.
Druhým
argumentem je, že schválení biskupů, kteří mají navštívit semináře Bratrstva
(včetně Écône) ze strany Říma, je důkazem „shovívavosti“ Říma vůči Bratrstvu,
protože Řím je „na rozpacích, jak jednat s Bratrstvem“. A znovu se
„vlaštovka“ tam a onde bere jako znamení jara římského obrácení. Tato naivita
je dechberoucí. Řím přesně ví, jak jednat s Bratrstvem: poslat koncilní
biskupy do seminářů Bratrstva, aby ukázal jeho budoucím kněžím, jak milí ti
koncilní duchovní jsou. Pak nakonec Bratrstvo prostě vpluje do Novocírkve.
FSSPX nemá
žádné právo žádat naprosto nic od těchto římských představitelů – ustanovených snad,
apostatů určitě. A jestliže jim zavdá [důvod], aby si mysleli, že objektivně a
úhrnem jsou čímkoliv jiným než apostaty, bude pro ně platit „budu lhářem jako
vy“ (srovnej Jn. VIII, 55).
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof