Co jest socialismus a jeho snaha odstraniti soukromý
majetek (1901)
Neděle třetí po
svatém Duchu
Obsah: Člověk hledal svou
ovci a radoval se, když ji nalezl; žena hledala svůj peníz, měla radost, když
ho nalezla; měli tedy svůj majetek; tomu odporuje socialismus; co jest
socialismus, co souditi o jeho snaze, odstraniti soukromý majetek? 1. Co jest socialismus,
a náhledy podobné; 2. jeho zásada se příčí zákonu Božímu, zákonům lidským,
zdravému rozumu. – Jako nechceme, aby kdo poškozoval majetek náš, tak ani my
neškoďme jemu!
Radujte
se mnou, neboť jsem nalezl ovci svou. (Luk. 15, 6).
Proč hledal onen člověk,
o kterém mluví Kristus Pán ve svatém evangeliu, ovci? Proč opustil devadesát
devět zatím na poušti a šel, aby hledal onu ovci jedinou? Proč ji hledal tak
dlouho, až ji nalezl? A proč, když ji nalezl, nesl ji ku svému stádu a, když
přišel domů, vybízel přátelů a sousedů: aby se radovali s ním? Zajisté proto,
že byla ovce jeho; byla jeho majetkem; snad ji koupil, nebo k ní jinak právně a
řádně přišel, tak že byla jen jeho a nenáležela jiným. Kdyby nebyla bývala jen
jeho, kdyby byla náležela celé obci, nebyl by ji hledal, nebyl by ji nesl ku
svému stádu, nebyl by se z nálezu jejího tak radoval. – A proč hledala žena, o
kteréž mluví také Pán Ježíš, peníz? Proč rozsvítila svíci, proč metla po domě
tak dlouho, až tento peníz nalezla? Proč volala také ona sousedky a vybízela
jich, aby se radovali s ní nad tím, že nalezla peníz, který byla ztratila?
Zajisté, že také ona učinila toto vše jen z toho důvodu, že byl peníz ten
opravdu jejím majetkem, že ho vydělala nebo za prodanou věc dostala, nebo
jakkoliv právem tak nabyla, že náležel jen jí, a nenáležel nikomu jinému, čili
že byl jejím soukromým majetkem. Kdyby peníz tento nebyl náležel jen oné ženě,
nýbrž kdyby byl náležel celé obci nebo všem lidem bez rozdílu, nebyla by ho
žena hledala, nebyla by si dala tolik práce, aby ho nalezla, a nebyla by se z
nálezu jeho radovala.
Poznáváme tudíž, že jak
onen muž, tak tato žena dle slov Kristových měli majetek svůj; onen muž měl své
stádo, tato žena měla své peníze. Kristus Pán nepřipomíná, že to byla chyba;
nýbrž vychází z toho jako ze základu vznešeného poučení, že se andělé radují
nad hříšníkem pokání činícím, a že Mu tudíž fariseové a zákonníci nemají
vytýkati jako chybu nebo docela hřích, že obcuje s publikány, kteří byli považováni
za hříšníky, a s hříšníky skutečnými. Kdyby byli onen muž a ona žena chybovali,
že měli stádo a peníze za svůj výlučný majetek tak, že jsou oprávněni a
povinni, když se jim něco ztratí, hledati to: nebyl by se mohl Kristus na ně
odvolávati, a nebyl by tak učinil. Poněvadž tak učinil, schválil, že jest v
úplném pořádku, že lidé mohou míti soukromý majetek, čili že mohou různé věci v
tomto světě tak náležeti jednotlivým lidem, že nenáležejí jako majek jiným.
Této pravdě obzvláště v
dobách nynějších odporují mnozí, hlavně tak zvaní socialisté; poněvadž se o
socialismu a o jeho snahách mnoho mluví, jest potřebí, aby i katolický křesťan
aspoň poněkud věděl, co jest socialismus, a co souditi o jeho snaze, odstraniti
soukromý majetek; to budiž předmětem naší dnešní úvahy.
1. Co jest tedy socialismus?
Socialismus jest slovo latinské, a
jest odvozeno od jiného latinského slova societas,
které znamená společnost. Jest tedy socialismus snaha, která chce zlepšiti
společnost lidskou, a která hájí práva společnosti proti jednotlivcům. To by
nebylo nic zlého, nýbrž naopak byla by to věc docela správná; jen kdyby přátelé
této snahy, nazvaní socialisté, chtěli provésti svůj úmysl prostředky dovolenými
a rozumnými. A však tak nečiní. A proto se stalo se socialismem jako s mnohými
věcmi jinými, že mají jméno docela nevinné ano i krásné, ale věc, která tomuto
jménu odpovídá, jest někdy až hrozná.
Co jest tedy ta věc nebo
ten předmět, který nyní nazýváme socialismem, a kdo jsou dále lidé, kteří se
nazývají sami socialisty, a které tak nazývají také jiní?
Jak stará jest společnost
lidská, tak starý jest také náhled a přesvědčení, že Bůh nestvořil všecky věci
jen pro jednotlivé lidi, nýbrž že je stvořil pro všecky. Kdo neuznává, že Bůh
jest, aspoň říká, že věci ve světě nejsou jen pro některé lidi, nýbrž pro
všecky; o to, jak povstaly, se nestará. Tedy pole, lesy, zahrady, skály, doly,
úroda na nich, vzácné poklady, kterými možno mnoho vytěžiti, nejsou jen pro
jednotlivce, nýbrž jsou pro všecky. Ani proti tomu nelze právem činiti námitek.
Bůh opravdu stvořil vše ku prospěchu všech lidí. Pokrm nás všech plyne hlavně
ze země, a na ten máme právo všichni, ovšem že si ho máme prací zasloužiti.
Avšak mnozí šli a jdou
dále. Tvrdí, že věci ve světě nejsou jen ku prospěchu všech lidí, nýbrž že jsou
jejich společným majetkem a to tak, že nemají býti výlučným majetkem
jednotlivců, a když si je jednotliví lidé kterýmkoliv spůsobem přivlastňují, že
se dopouštějí bezpráví, které má býti odstraněno. Poněvadž pak společný
latinsky se jmenuje communis, slove
tento náhled komunismus, a jeho
stoupenci se jmenují komunisté.
Komunismus shledáváme již u pohanů v šedé dávnověkosti. Tak
již ve XIII. století před Kristem, tedy téměř před 3000 roků hlásali komunismus
na ostrově Krétě, v IX. století před Kristem ve Spartě zákonodárce Lykurg, a ve
čtvrtém století před Kristem mudrc řecký Plato. Mínili, že by lidstvu všemu
bylo nejlépe, kdyby bylo rozděleno na veliké společnosti, a ty pak na menší,
které by měly vše společné: majetek, byty, společný stůl, vychování dětí. Ano
někteří z komunistů šli tak daleko, že tvrdili, že, má-li býti vše společno,
mají býti společní i muži a ženy. Takový komunismus by vedl ovšem k důsledkům
hrozným.
Ve století minulém, totiž
XIX., uvažujíce někteří mužové o bídě, kterouž hyne lidí na miliony, kdežto
jiní nevědí přepychem téměř ani co činiti, měli za to, že příčinu této bídy
třeba hledati v tom, že statky pozemské uchvátili jednotlivci; proto se snažili
komunismus obnoviti, a to v rozličných formách. V letech čtyřicátých hlásal
jakýsi Mojžíš Hess v Německu, že se
bídě tříd pracujících a nemajetných odpomůže jedině tím, když nebude nikdo
statků pozemských považovati za své, a když nebude nikdo nikomu překážeti v
tom, aby jich užil tak, jak potřebuje. Avšak stoupenci jeho brzy seznali, že
kdyby věci pozemské nenáležely nikomu, a kdyby měl neobmezené právo užíti jich
každý, jak potřebuje, nebude se o ně starati nikdo. Kdo by na př. chtěl
vzdělávati pole a zahrady, kdyby z nich mohl kliditi každý, co by potřeboval?
Zajisté by jich nechtěl vzdělávati nikdo, a pak by byla bída ještě větší.
Proto uznali komunisté,
že musí statky pozemské někomu náležeti, aby nad nimi bděl, o ně se staral; ale
pravili a praví, že to nemají býti lidé jednotliví, nýbrž společnosti. A také
tento náhled objevil se časem hlavně ve dvojí formě.
Někteří totiž míní, že
statky a prostředky výrobní mají náležeti společnostem, které se mají
spravovati samy, nad kterými nemá býti úřední, státní moci, která má býti
odstraněna úplně. Rozumějí pak výrobními statky a prostředky všecko to, čímž
možno těžiti, čili čímž možno nových statků nabýti, tedy: pozemky, továrny,
stroje a podobné. Poněvadž vláda se řecky jmenuje arché, a bez řecky slove ana,
nazývají se tito komunisté anarchisté.
Jiní však praví, že nelze moc státní odstraniti, nýbrž naopak, že právě stát
jest ta společnost, která má býti vlastníkem výrobních statků a prostředků, tak
že má stát říditi veškerou práci a výrobu a za práci a výrobu také mzdu. Tento
stát má se skládati ze zástupců lidu; lid pak řecky slove demos, proto stát ten má býti demokratický. A tento druh komunismu
jest tak zvaný socialismus demokratický.
Co jest tedy socialismus nebo sociální demokracie? Jest to učení a snaha, dle
které má se zříditi zvláštní stát ze zástupců lidu, ten stát má se státi vlastníkem
všech pozemků, polí, luk, lesů; ten má zaříditi továrny a v nich stroje, tam má
opatřiti látku ku spracování, má říditi tuto práci a jednotlivcům dávati odměnu
za jejich práci z výtěžku. Stoupenci a obhájci této snahy jsou socialisté nebo
sociální demokraté.
Podle náhledu socialistů
mají býti všecky statky a výrobní prostředky vyvlastněny, to jest vzaty z
vlastnictví a držení jejich nynějších majitelů všech, a dány státu. Prostředek
k tomu jest dvojí, buď náhlý, násilný nebo pokojný, mocí zákonodárnou; vše mají
provésti třídy, které nejvíce trpí, totiž třída pracující; proto se snaží
socialisté, aby se domohli co nejvíce svých poslanců. Až bude toto provedeno,
nebudou majiteli pozemků knížata, hrabata, biskupové, kláštery, těch vůbec nebude,
nebudou míti uhelné doly, železnice a továrny nynější majitelé, ať společnosti
nebo jednotlivci, nýbrž vše bude
majetkem socialistického státu; všichni občané tohoto státu bez rozdílu
budou dělníky, stát bude říditi celou práci, výtěžek práce bude všem společný;
proto z něho stát oddělí tolik, co bude potřebí ku další práci, a ostatní
rozdělí vše dělníkům, aby to strávili za svou práci. Patrno, že socialisté
připravují ve společnosti lidské veliký převrat, chtějíce proměniti celou tuto
zemi ve velikou dílnu, ve které si budou prý všichni rovni. Tvrdí-li tedy
někdo, že socialisté chtějí odejmouti boháčům jejich statky a rozděliti je
stejným dílem všem, jest to blud; tím nesmyslem se neobírají ani socialisté,
nýbrž naopak chtějí majetek soukromý odstraniti úplně. Dle nich má náležeti
jednotlivcům jen ten podíl, který obdrží z výtěžku společné práce, a ten obdrží
proto, aby ho strávili.
2. Poněvadž tedy
socialisté tvrdí, že nemá býti majetku
soukromého, nýbrž že má býti jen majetek obecný, státní, jest důležitá
otázka, co o tomto základě socialismu třeba souditi? Tento náhled se příčí veškerému
zákonu Božímu·, všem zákonům rozličných vzdělaných národů a příčí se úplně zdravému
rozumu.
a) Náhled tento příčí se zákonu Božímu. Jest pravda, že
Bůh nestvořil zemi a věci na ní pro lidi jednotlivé, nýbrž proto, aby se z nich
těšili a z nich živi byli všichni lidé. Nestvořil rozsáhlé pozemky, lesy, doly
jen pro ty, kteří je mají, nýbrž ku prospěchu všech lidí. Avšak z toho
nenásleduje, že také chtěl, aby se všichni považovali za jejich majitele, a aby
jednotlivé části nenáležely jednotlivcům. Vždyť slíbil Abrahamovi, když jej
povolal za praotce národa vyvoleného, že mu dá zemi zvláštní, která bude jeho;
také tam Bůh skutečně lid svůj později uvedl; a když sem lid tento přišel,
nařídil, aby si tuto zemi jednotlivá pokolení Israelská rozdělila, pokolení
Levi, pak nedal dílu žádného, nýbrž pokolení to mělo žíti z desátku, které mu
dávala pokolení ostatní. Z toho zejména vysvítá, že Bůh chtěl, aby pokolení
jednotlivá měla část území jim přidělenou za svou. Také části jednotlivých
pokolení byly přiděleny mezi jednotlivé rodiny, a ty považovaly část jim
rozdělenou také za svou. Ano dle zřejmého přikázaní Božího jest majetek
soukromý, to jest právo na věci, kterých jsme řádně nabyli, tak svatý, že se
proti němu nemá člověk prohřešovati ani myšlenkami ani žádostmi. Bůh nepřikázal
jenom: „Nepokradeš,“ to jest: nepřivlastníš si bez vědomí a proti vůli
majitelově jeho věci řádně nabyté, nýbrž řekl docela podrobně: „Nepožádáš domu
bližního svého, aniž požádáš manželky jeho, ani služebníka, ani vola, ani osla,
ani ničehož, což jeho jest.“ (2. Mojž. 20, 17). Ano Bůh přikázal a to přísně
všem, kdo by učinil jen škodu bližnímu svému na majetku, dáti mu náležitou náhradu.
Mimo to písmo svaté zřejmě připomíná, že patriarchové Abraham, Isak, Jakub a
jiní měli svá stáda, že měli množství služebníků, a o Jobovi, kterého nazval
sám Bůh tak spravedlivým, že mu nebylo rovna, výslovně se připomíná, že byl muž
velmi bohatý. Toto všecko by bylo docela nemožné a nesmyslné, kdyby bylo
pravda, že má býti soukromý majetek úplně odstraněn a že mají statky pozemské
náležeti společnostem, ať se již tyto společnosti jmenují jakkoliv. Mimo to o
Kristu Pánu a svatých apoštolích čteme ve svatém evangeliu, že měli jmění, ze
kterého žili (Jan 12, 6), o Josefu z Arimathie se praví, že byl muž bohatý, že
si vystavil hrob nový, do kterého pochoval Krista, a Kristus Pán mluvě o
bohatcích, nekárá jich proto, že mají své jmění, nýbrž varuje před bohatstvím
proto, že ho lidé pravidelně špatně užívají. Kdyby tedy bylo správné, co
socialisté chtějí, byl by chyboval sám Kristus Pán. Jest tedy patrno, že se
jejich snaha, vzíti statky bohatcům a učiniti z nich majetek společný, příčí
zákonu Božímu.
Jak máme tedy rozuměti
těm slovům, že Bůh nestvořil věcí pozemských pro jednotlivce, a že je stvořil
pro všecky? Nemáme jim rozuměti tak, že všecky jsou majetkem všech a že nesmí
náležeti jednotlivcům, nýbrž tak, že výtěžek, který z nich plyne, není jen pro
jejich majitele, nýbrž že z tohoto výtěžku mají žíti majitelé a dávati také
nemajícím. Z toho vidíme, že dávati almužny, podporovati nemající není
ponecháno dobré vůli tříd majících, nýbrž jest to jejich přísnou povinností. A
kdyby tuto povinnost všichni bohatci svědomitě plnili, nebylo by přes to, že
nejsou statky pozemské majetkem všech lidí, nýbrž že jsou v rukou lidí
jednotlivých, žádnému zle.
b) Onen náhled se příčí také veškerým rozumným zákonům
lidským. Ať nahlédneme do kteréhokoliv zákoníka, všude jsou zákony proti
krádeži, loupeži, podvodu, proti nespravedlivému zabrání cizího majetku; všude
jsou nařízení o dědičnosti rodinného majetku, všude, že odkazy a poslední vůle,
kterými lidé činí opatření, co se má s jejich jměním státi po jejich smrti,
jsou svaté a že se mají provésti; tyto zákony stanoví také náhrady, které má
škůdce dáti tomu, jehož poškodil. Toto vše by bylo nemožné, kdyby lidé majetku
soukromého míti neměli. Avšak vše jest téměř tak staré, jak staré jest pokolení
lidské. Proto celé pokolení lidské, vyjma komunisty a socialisty úplně souhlasí
v tom, že statky pozemské nejsou majetkem společným, nýbrž že mohou býti a jsou
ve svých částech majetkem soukromým.
c) Ostatně zásadě
socialistické příčí se i zdravý rozum a
zkušenost. Kdyby lidé byli andělé svatí, kdyby hájili poctivosti a
spravedlnosti vždy tak, že by od ní neodstoupili nikdy; kdyby chtěli pilně a
vytrvale pracovati i tu, když z práce jejich žijí jiní: pak by snad mohly býti
všecky statky majetkem společným. Ale lidé takoví nejsou. Všimněme si jenom,
jak to vypadá se jměním, které náleží společnosti, a nenáleží jednotlivci! Jak
to vypadá s mnohými podniky akciovými, jak se závody společenskými, jak bohužel
s mnohými záložnami? Mnohdy se jim daří z počátku dobře, ale postačí mnohdy jediný
nepoctivec a pokazí vše. Mnohdy členové správy společenského majetku ničemu
nerozumějí, nevědí téměř ani co jest jejich povinností, a následky jejich
nespůsobilosti jsou hrozné. Socialisté se nemohou vymlouvati, že by se takoví v
jejich státě ku správě nepřipustili; poněvadž zkušenost dokazuje zase naopak,
že mnohdy ten člen, který ze všech ostatních všemu nejlépe rozumí, nadělá škod
ještě více než ostatní, kteří ničemu nerozumějí. – Mimo to; byli by lidé
ochotni vykonávati práce těžké, kdyby výtěžek nepřipadl jim, a kdyby ho ku své
výživě nepotřebovali? Proč pak mnohý člověk vzdělává půdu písčitou a kamenitou,
proč vysouší močály a proměňuje pusté pastviny v úrodná pole? Proč tu pracuje,
až se mu řine pot s čela buď sám, nebo najímá jiných a dohlíží nad nimi a řídí
práci jejich? Zajisté proto, že ví, že ta půda jest jeho, že z ní bude živ sám,
ano že ji jednou zanechá jako dědictví svým dětem. – O věci obecné se lidé málo
starají, a proto, kdyby se odstranil majetek soukromý, nekvetl by nikdy obchod,
průmysl a jiná odvětví těžení tak, jako nyní, a provedení náhledu socialistů
nebyl by pokrok, nýbrž bylo by to klesnutí. – Ostatně každý člověk musí uznati,
že máme každý jednotlivec povinnost a právo zachovati sebe; ta povinnost netýká
se jen společnosti, nýbrž každého jednotlivce zvlášť. K tomu však jest
nevyhnutelně potřebí, aby se každý staral o svůj majetek, čili k tomu jest potřebí
majetku soukromého. Nelze dále právem ani to namítati, že se má každý starati
jen o to, a na to že má právo, čeho mu jest potřebí nevyhnutelně, a že tudíž
boháčům jejich přebytečné statky nenáležejí. Neboť žádný člověk neví, co ho
potká; proto se nemá starati jen o to, aby byl živ, nýbrž aby měl svůj život
zabezpečený pro různé příhody nešťastné, a nenadálé. Jak mnohý člověk bohatý
nepřišel neštěstím jen o část svého jmění, nýbrž o celé jmění! A dá potom někdo
podporu takovému nuzákovi? Zajisté málo kdo; každý pravidelně připomíná, že měl
dost, a že měl na sebe lépe pamatovati. Tím pak právě naznačují, že jest s
povahou člověka téměř nerozlučně spojena pravda, že má každý člověk právo na
svůj soukromý majetek, ano že má právo majetek ten nejen míti, nýbrž i
spravedlivě rozmnožovati, byť ho pro sebe ani nevyhnutelně nepotřeboval. – Mimo
to; přemnozí lidé nejsou sami, nýbrž mají četné rodiny, a proto nemají se
starati jen o sebe, nýbrž také o své rodiny; proto nemají právo míti jen tolik,
mnoho-li potřebují ku zabezpečení života
svého, nýbrž života celé rodiny. To taktéž nasvědčuje, že jest soukromý
majetek, i větší docela odůvodněný a dovolený.
Uvažme dále, je-li možno
náhled socialistů, že má býti všechen majetek společný, provésti. Kdyby se tak
mělo státi, musil by býti násilně odejmut těm, kteří ho mají nyní, a z nichž
přemnozí ho nabyli docela spravedlivě. To by však byla násilná loupež, největší
bezpráví. Ostatně žádný z vůdců socialistických nechce předejíti dobrým
příkladem sám; nýbrž ačkoliv veřejně hlásají, že má býti majetek soukromý
odstraněn, své domy, vily, továrny a jiné statky houževnatě drží a hájí, ano
značně rozmnožují, a tak ve skutečnosti ubohý lid vlastně jen mámí. Mimo to
zkušenost sama dokazuje, že náhled o zobecnění majetku provésti nelze. Vždyť
první křesťané měli všecky věci společné; neboť jak poznamenal svatý Lukáš ve
Skutcích Apoštolských (4, 32–35), prodávali pole a domy a dávali utržené peníze
apoštolům, kteří z toho rozdávali jednotlivým, jakž komu bylo potřebí. Proto
nebylo tehdáž mezi křesťany lidí chudých a nuzných. Avšak již tu se ukázalo, že
lidé trvale ze společného majetku žíti nemohou, a že to vede ku svárům a
podvodům. Připomíná se, že byli v Jerusalemě dva manželé křesťanští Ananiáš a Safira, kteří také prodali
pole své, ale úskočně odvedli jen polovici uložených peněz, druhou polovici
podrželi podvodně pro sebe. Chtěli tedy využitkovati onoho zařízení společného
života ku svému prospěchu. Svatý Petr to poznal ihned, také byli potrestáni
samým Bohem trestem smrti; avšak jsou pro všecky časy zřetelným svědectvím, že
snahy, učiniti majetek mnohých lidí společným, provésti nelze, a kdyby se tak i
stalo, že to dlouho nepotrvá. A při tom třeba pamatovati, že první křesťané
dávali své jmění apoštolům ku společné výživě dobrovolně, nikdo k tomu nebyl
nucen, každý mohl podržeti jmění své. Mimo to svatý Lukáš připomíná, že si
stěžovaly ženy obrácené z pohanstva ku křesťanství, že jsou při rozdělování
potřeb životních zkracovány, že se dává židokřesťanům přednost. A jestliže tedy
v této době, která může býti nazvána vzorem pro všecko lidstvo, podvod se stal,
a lidé si stěžovali na nespravedlnost; jak by to teprve vypadalo, kdyby lidé
byli nuceni dáti své veškeré soukromé jmění společnosti ku prospěchu
všeobecnému! – A nahlédněme ještě na jiné místo písma sv., kde nebylo tolik
lidí, nýbrž kde měli společně hospodařiti jen dva pohlavárově; byli to Abraham a Lot, které nazývá písmo svaté
spravedlivými, a že jimi byli opravdu, patrno z toho, že si Abrahama Bůh
vyvolil, Lota pak později ze Sodomy zachránil. Nestal se ovšem svár mezi nimi zřejmý,
ale byl mezi jejich služebnictvem; proto řekl Abraham k Lotovi: „Prosím, ať
není sváru mezi mnou a tebou, a mezi pastýři mými a pastýři tvými; nebo bratři
jsme, to jest pokrevní příbuzní jsme, Abraham byl totiž strýc Lotův; hle všecka
země před tebou jesti; odstup ode mne, prosím; jestliže na levou stranu půjdeš,
já pravou držeti budu; jestliže ty pravou zvolíš, já na levou půjdu.“ (I. Mojž.
13, 8–9), to jest: Nemůžeme žíti v zemi, kterou bychom měli za společnou, nýbrž
rozdělme se a mějme každý pozemky, které budou naším soukromým majetkem; zvol
si tedy sám, kterou část chceš, já pak podržím část druhou. A rozešli se
skutečně. Nemohli míti tudíž ani tito dva mužové svatí majetek společný, nýbrž
rozdělili se, aby měl každý svůj.
Avšak poněvadž socialisté
na písmo svaté nedrží, vždyť chtějí odstraniti Boha buď úplně, nebo chtějí
aspoň, aby zákonem bylo náboženství prohlášeno za věc soukromou, neodvolávejme
se na písmo svaté, nýbrž nahlédněme do dějin jejich. V letech čtyřicátých
století minulého chtěl Štěpán Cabet
proměniti Francii v republiku, která by se skládala z obcí se jměním společným.
Ve Francii se mu to nepodařilo, ale v Americe zřídil skutečně takovou obec, a
nazval ji Ikarii. Osada ta nebyla sice veliká, čítala jen asi 500 obyvatelů, a
z počátku se jí dařilo velmi dobře. Měliť Ikařané čisté příbytky, pracovali
pilně, proto rostl společný majetek značně. Nepracovali jen hmotně, nýbrž bylo
náležitě postaráno také o vzdělání duševní a o zábavy. Avšak jak dlouho to
trvalo? Ikarie byla založena roku 1848, a již 3. srpna roku 1856, tedy po osmi
letech, měli Ikařané schůzi, na které svého zakladatele Cabeta a jeho stoupence
ze své osady vyloučili. Cabet se stoupenci odešel; a poněvadž dostal peníze ze
staré vlasti, z Francie, založil osadu novou. Avšak i ta vnitřními rozbroji a
hádkami zahynula. Ikarie pak chřadla také čím dále tím více, až se roku 1895 rozpadla
úplně, a jmění společné se rozdělilo jednotlivcům. Tak máme z dob ne příliš
vzdálených patrný důkaz ze zkušenosti, že náhled socialistů, že má býti
odstraněn majetek soukromý a místo něho zaveden majetek společný, jest
nesmyslný, že ho provésti nelze, a když se provede, dlouho nepotrvá.
Poznáváme tudíž, že
základ socialismu a proto také socialismus samý příčí se zákonům Božím, moudrým
zákonům lidským, že se příčí zdravému rozumu, a že ho vyvrací zkušenost. Není
tedy povinností jen katolického křesťana nýbrž každého moudrého a soudného
člověka vůbec, aby se socialismu jako pravého zla a zlomyslného pokusu proti
pořádku ve společnosti lidské vystříhal, a pokud mu jen možno jest, před ním
varoval. Tím nechceme říci, že poměry, ve kterých se na mnohých místech ubohé
dělnictvo nachází, jsou spravedlivé, že je potřebí hájiti je, a že jich snad
není potřebí změniti; nýbrž jen tolik pravíme, že k této opravě a úpravě nepovede a nemůže vésti socialismus, poněvadž jest
nerozumný a hříšný ve svém základě. Výsledkem pak našeho dnešního rozjímání
budiž, že jako chceme sami, aby jiní náš spravedlivě nabytý soukromý majetek
svědomitě šetřili, tak že se i my vždy zachováme ku bližním svým. Amen.
Zdroj: P.
František Šulc, Knihovna sv. Vojtěcha, 1901, str. 377
Zpracoval: Jakub Albert