Proč
jsem se odmítnul vydat do jejich rukou (1989)
Rozhovor Erika
Bertinata s arcibiskupem Lefebvrem pro Controverses, září 1988
Arcibiskupe,
biskupská svěcení, která jste vykonal 30. června minulého roku, vyvolala docela
pozdvižení. Překvapivě to nejsou „mlčící“ věřící, ale hlavní mluvčí různých
tradičních sdružení, kteří vyjádřili svůj nesouhlas s vaším rozhodnutím
zajistit budoucnost Tradici. Jak si vysvětlujete jejich prohlášení o neochvějné
věrnosti Petrovu stolci?
Já vlastně skutečně
nevím, která tradiční sdružení vyjádřila svůj nesouhlas se svěceními. Obecně
vzato lidé, kteří vyjádřili svůj nesouhlas, nebyli zcela s námi a
nenavštěvovali naši organizaci, měli však jisté sympatie k Tradici, i když
vyznávali bezpodmínečné podřízení se Římu. Je naprosto nutné vědět, že dnešní
Řím je ve službě revoluci a je tudíž hrozivě proti Tradici.
Proto jsem se odmítnul
vydat do jejich rukou. Chtěli jen, abych jim tím, že uznám své chyby, pomohl
pokračovat v jejich revoluci v Církvi – nic víc, nic míň. Všichni ti,
kteří nás opustili, nemají v této situaci jasno a věří v dobrou vůli
a poctivost myšlení biskupů či kardinálů v Římě. Nic není dál od pravdy!
´Není možné, že by nás vedli k revoluci´, říkají ti, kteří souhlasí
s papežem a jeho biskupy. Nu, přesně to se [však] stane.
Některým
novinám jako jsou 30 Jours dans l´Eglise
a Le monde, Vie actuelle a dalším poskytli kardinálové Ratzinger a Oddi
rozhovory, v nichž připouštějí, abychom ocitovali jen kardinála Oddiho, že
„jste se nemýlil ve všech ohledech,“ což některé lidi přimělo říkat, že nastala
určitá změna v Římské kurii. Jaký je váš názor?
Když čteme rozhovor
kardinála Ratzingera, musíme si od nynějška dávat pozor, abychom koncil správně
zaváděli do praxe, nechybovat v jeho zavádění a dávat si pozor, abychom
neopakovali omyly, které jsme možná učinili. Nemluví o změně jeho principů.
Když dojde až k tomu,
že připouští, že plody posledního koncilu nejsou takové, jaké očekával,
rozhodne se proto vrátit k základním principům a činit to způsobem,
v němž v budoucnu nebude již žádná potíž. Oni tedy nepochopili, co
návrat k Tradici, který my požadujeme, znamená, a v důsledku toho se nechtějí
vrátit k Tradici předchůdců Jana XXIII.
V dnešní
době často slyšíme o „živé Tradici“. Co si myslíte, že toto vyjádření znamená?
Nu, vezměme si naše
odsouzení, které papež učinil v Motu Propriu. Toto odsouzení se zakládá na
„mylném pojmu Tradice“. Ve skutečnosti nás papež v Motu Propriu odsuzuje,
protože nepřijímáme „živou Tradici“. Ale způsob, jak je tato „živá Tradice“
chápána, byl odsouzen sv. Piem X. v jeho encyklice Pascendi proti
modernismu, protože s sebou nese evoluci založenou na dějinách, která ničí
pojem dogmatu definovaného navždy.
Tradice je podle nich
něčím, co žije a vyvíjí se. Tato „živá Tradice“ je nyní církví Druhého vatikánského
koncilu. To je velice vážné a vyjadřuje to modernistického ducha. Tato nová
nauka, protože právě takovou je, je formálně odsouzená papežem svatým Piem X.
Církev s sebou nese Tradici. Nemůžeme říkat něco, co protiřečí tomu,
co papeži prohlašovali v minulosti. Takovou věc nemůžeme dovolit. To je
nemožné.
Myslíte
si, že proto tu posledních zhruba dvacet let nebyly žádné akty neomylnosti?
Pro Druhý vatikánský
koncil papež Pavel VI. neužil princip dogmatické neomylnosti. Spokojil se
s tím, že jej prohlásil za pastorační.
Koncilní papeži nejsou
schopni užívat svou věroučnou neomylnost, protože samotným základem neomylnosti
je věřit, že pravda musí být stanovena provždy a nemůže se již změnit: musí
zůstat, jaká je.
Jan Pavel II., ještě
více než Pavel VI., nevěří v neměnnost pravdy.
Nanebevzetí Panny Marie
bylo definováno papežem Piem XII. v roce 1950. Nyní je to neměnné dogma.
Pro ně ne! V čase přijdou nová vědecká vysvětlení, vývoj lidského myšlení,
pokrok, který pozmění pravdu. Proto člověk bude moci říci něco jiného, než co
řekli papeži [předtím].
Při jednom rozhovoru
s papežem Janem Pavlem II. jsem se ho zeptal, jestli přijímá encykliku
Quas Primas Pia X. o společenské vládě Našeho Pána Ježíše Krista. Odpověděl:
„Myslím, že by ji papež dnes nenapsal stejně.“ Toto jsou naši současní vůdci.
Zcela jistě se nemůžeme vydat do jejich rukou.
Mezi
těmi, kteří přijali papežovy návrhy je Dom Gérard. Co si osobně myslíte o jeho
rozhodnutí?
Při našem posledním
setkání se mě zeptal, zda by mohl přijmout protokol, který jsem já sám
odmítnul. Řekl jsem mu, že jeho situace není stejná jako moje, že Bratrstvo se
rozšířilo po celém světě, zatímco on je zodpovědný jen za svůj klášter. „Vy se
možná budete schopen bránit snadněji. Já však nejsem pro dohodu. Věřím, že
v současnosti je dohoda špatná.“
A dokonce jsem mu to napsal.
S římskými autoritami již nesmíme diskutovat. Jen nás chtějí přivést zpět
ke koncilu; nesmíme s nimi být ve spojení. Dom Gérard odpověděl, že je
jeho případ odlišný a že to i tak zkusí. Já nesouhlasím.
Naposledy, když jsme se
viděli, řekl jsem mu:
„Dome Gérarde, vy
budete dělat, co chcete, a já budu říkat, co chci. Pro lidi je vaše podřízení
se římským autoritám vaším oddělením se od Éconu a arcibiskupa Lefebvra. Od
nynějška budete hledat podporu u jiných biskupů. Až do teď jste se obracel na
mě; nu, tomu je nyní konec. Považuji vás za totéž, jako kněze, kteří nás
opustili. Již nebudeme mít žádné pouto, protože vy se stýkáte s těmi,
kteří nás pronásledují. Svěřil jste se do jiných rukou.“
Již před pěti lety Dom
Gérard vydal ve svém dopise k dobrodincům prohlášení, v němž řekl, že
chce být otevřenější k těm, kteří nejsou jako my, aby již nezůstával v neplodné
kritice, že chce v naději přijímat všechny, aby jim umožnil podílet se na
Tradici. To učinil a nyní je vězněm všech těchto lidí, těchto spisovatelů,
médií, učitelů jako jsou Bruckberger, Raspail. Dal jim přednost před námi. Nyní
je v rukách modernistů.
Co
soudíte o návrzích učiněných převorovi kláštera v Barroux?
Jejich cílem je
rozdělit Tradici. Oni již mají Doma Augustina, mají de Bligniérese a nyní mají
Doma Gérarda. To dále oslabuje naši pozici. Je to jejich cílem: rozdělit nás,
aby nás přiměli přestat existovat.
Kardinál Ratzinger
v rozhovoru, který poskytnul jedněm frankfurtským novinám, řekl, že je
nepřijatelné, že existují skupiny katolíků, kteří lnou k Tradici tak, že
již nejsou v dokonalé shodě s tím, jak smýšlí všichni biskupové
světa. Oni nechtějí připustit naši existenci. Nemohou nás v Církvi
tolerovat. Dom Gérard tomu nechce věřit.
Marc
Dem právě publikoval nádhernou knihu věnovanou Domu Gérardovi a jeho dílu. Tato
publikace, zdá se, přichází pro převora ve špatnou chvíli, protože je v ní
popisován jako jeden z pilířů obnovy křesťanstva, věrného Tradici a Vaší
Excelenci.
Gratuloval jsem Domu
Gérardovi k této knize a on odpověděl: „Nemluvte mi o ní, nechci o ní
slyšet, nebyl jsem to já, kdo ji napsal, byl to Marc Dem.“ To vše proto, že
Marc Dem prezentoval Doma Gérarda, jaký byl původně, jako vojáka a bojovníka za
Víru.
Kontakty
s Římem nejsou přerušeny. Dokonce se jeví, že by rozhovory mohly letos na
podzim pokračovat. Můžete o tom pohovořit?
Jsou to smyšlenky.
Pokud kdy existovala ochota Říma pokračovat v rozhovorech, tentokrát to
budu já, kdo stanoví podmínky.
Jak řekl kardinál Oddi:
„Arcibiskup Lefebvre je v silném postavení.“ Budu proto požadovat, aby se
rozhovory týkaly věroučných bodů. Oni musí přestat se svým ekumenismem, musí
obnovit pravý smysl mše, obnovit pravý pojem Církve, obnovit katolický smysl
kolegiality atd.
Očekávám od nich
katolickou a nikoliv liberální definici náboženské svobody. Musejí přijmout
encykliky Quas Primas o Kristu Králi a Sylabus (Pia IX.). To vše musí přijmout,
protože to je od nynějška podmínka určující všechny nové rozhovory mezi námi a
jimi.
Jakou
byste dal závěrem, po všech těch událostech tohoto léta, radu svým věřícím?
Jediným cílem, který
před sebou musí věřící mít, je univerzální vláda Našeho Pána Ježíše Krista nad
jednotlivci, rodinami, městy. Neexistuje žádné jiné náboženství, které může zůstat
pod touto vládou.
Pokud se stane, že vás
budu učit něco jiného než tohle, nenaslouchejte mi. Jak říká sv. Pavel: „Avšak
i kdybychom my nebo anděl s nebe kázal vám jiné evangelium než to, které
jsme vám kázali, buď proklet!“ Dobrý katolický cit našich věřících způsobil to,
že devadesát procent z nich – a myslím si, že ještě více – nás nadále
následuje.
Zdroj:
Archbishop Lefebvre Forums
Překlad:
D. Grof