František pronáší novoroční
požehnání Birkat Kohanim (2019)
23. ledna
2019
František dává po sefardském
způsobu požehnání Birkat Kohanim
Aby
František v úterý 1. ledna 2019 přivítal nový rok, rozhodl se vyřadit
obvyklé katolické požehnání vzývající Otce, Syna a Ducha Svatého, a nahradit
jej požehnáním Birkat Kohanim.
„A
dnešní bohoslužba odkazuje na velmi starobylé požehnání, jímž židovští kněží
žehnali lidu. Uvádí: „Nechť ti Hospodin žehná a chrání tě. Nechť ti Hospodin
osvětlí svou tvář a je ti milostiv; Nechť k tobě Hospodin pozvedne svou
tvář a dá ti mír.“ (Numeri 6:24-26) Kněz opakoval Boží jméno, „Hospodin“,
třikrát, přičemž vztáhl své ruce nad shromážděný lid. Ve skutečnosti
v Bibli jméno představuje samotnou realitu, která je vzývána, a tak „pronášet
jméno“ Hospodina nad osobou, rodinou, společenstvím, znamená poskytnout jim
prospěšnou sílu, jež z Něj plyne.“
(Proslov
při modlitbě Anděl Páně: O důstojnosti Marie, Matky Boží, a o 52.
Světovém dni míru, Zenit, 1. ledna 2019)
Webové
stránky Novus Ordo Watch výstižně
poukázaly:
„Bohužel, Bergoglio nepomyslel na to, že by
stálo za to zmínit, že skutečnost, že je Hospodinovo jméno vzýváno třikrát, je
předzvěstí Svaté Trojice, stejně jako je jím trojí vzývání Boha jako „Boha
Abrahámova, Boha Izákova, a Boha Jákobova“ (Ex. 3:6) a jako je nejspíš návštěva
tří andělů u Abraháma, kteří „se mu ukázali [jako] tři muži“ (viz Genesis
18:1-3). Ne, Trojice se ve Františkově modlitbě Anděl Páně z 1. ledna
neobjevuje vůbec, dokonce, jak jsme viděli, ani v závěrečném požehnání.“
(František
se při novoroční modlitbě Anděl Páně rozhodl pro starozákonní požehnání,
Novus Ordo Watch, 9. ledna 2019)
Statický obrázek
výše je převzat z tohoto
videa, kde František začíná Birkat
Kohanim v čase 10:34 tím, že pozvedá své ruce a pronáší:
„Nechť vám Hospodin žehná a chrání vás. Nechť
vám Hospodin osvětlí svou tvář a je vám milostiv; Nechť k vám Hospodin
pozvedne svou tvář a dá vám mír.“
(Proslov
při modlitbě Anděl Páně: O důstojnosti Marie, Matky Boží, a o 52. Světovém
dni míru, Zenit, 1. ledna 2019)
Tato slova
jsou v souladu s popisem v Jewish
Encyclopedia (Židovské encyklopedii) z roku 1906, která o Birkat Kohanim říká:
„Kněžské požehnání (nazývané Birkat Kohanim):
Jeden z nejpůsobivějších a nejcharakterističtějších rysů bohoslužby
v Chrámu v Jeruzalémě i v synagoze, mající svůj původ
v požehnání pronášeném Áronity v souladu s příkazem a formulací
ustanovenými v Num. VI, 22-27: „Hospodin promluvil k Mojžíšovi: „Mluv
k Áronovi a jeho synům: Takto budete žehnat synům Izraele; budete jim
říkat: Ať ti Hospodin žehná a chrání tě! Ať Hospodin nad tebou rozjasní svou
tvář a daruje ti přízeň! Ať Hospodin k tobě obrátí svou tvář a obdaří tě
pokojem!“ Tak budou pronášet mé jméno nad syny Izraele, a já jim požehnám.“
(Jewish
Encyclopedia, sv. 3, slovníkové heslo: Kněžské požehnání, str. 244)
Vracíme se
ke statickému obrázku. Na něm František drží ruce i hlavu ve stylu, jak to činí
sefardští židé, a jak to popisují [anglicky psané] webové stránky [hnutí] Chabad
Lubavič :
„Vztažené ruce
Ihned po požehnání pozdvihují Kohanim své ruce nad svůj talit – do výše ramen, dlaně roztažené a
směřující dolů. Pravá ruka by měla být o něco málo výše zdvižená než levá.
Prsty jsou umístěné způsobem, který ponechává pět
„otvorů“, skrze něž požehnání J-hveho plyne na shromáždění. Obecnou ideou je
oddělit každou ruku do tří „úseků“ – a ponechat prostor u každé ruky mezi
palcem a ukazovákem, a mezi prostředníčkem a prsteníčkem. Pátý prostor je
dokončen tak, že dva palce jsou uspořádány společně. Pokud jde o toto
uspořádání, existují odlišné tradice – Kohanim by se měli poradit se svým otcem
nebo rabínem, aby určili tradici své rodiny/komunity v této věci.
Sefardští židé mají zcela odlišnou tradici. Pozvedají
své ruce nad hlavu a oddělují všechny své prsty.
Kohanim by se během Birkat
Kohanim neměli upřeně dívat na své ruce.“
Když známe
Františkovu náklonnost ke všemu talmudskému, jeho tvrzení, že má v sobě vnitřního
Žida, jeho kázání vyplněná protikřesťanským
rabínskými idejemi, jeho vyprávění rouhavých
vtipů židovským přátelům a jeho rozsáhlou sbírku
judaistických knih, nemělo by být překvapením, že František přijal
rychle další náklonnost. V roce 2016 dostal František od svého dobrého
přítele a častého hosta ve Vatikánu, rabína Isaaca Sacca ke svým 80.
narozeninám repliku
nejstaršího známého Birkat Kohanim. To, co nás na [blogu] Call Me Jorge udivuje, je, že zatímco se
všichni dohadují nad tím, kdo je papežem (František nebo Benedikt), nad
Viganóvými tvrzeními, nebo jsou fascinováni Františkovým předefinováním
papežství, sotva kdo si všímá toho, jak František pomalu a metodicky vtěluje
talmudský judaismus do Novus Ordo. Už začínáme být unavení z psaní toho,
že František a jeho kamarádi nebudou spokojení, dokud nebude bazilika sv. Petra
připomínat synagogu a Vatikán štetl [V jazyce jidiš malé město se
silnou židovskou populací. – pozn. překl.]. Tímto „požehnáním“ Birkat Kohanim byl zatlučen další
hřebíček do oné rakve.
Díky [webu]
Novus Ordo Watch, že nás na toto novoroční „požehnání“ upozornil.
Zdroj: Call
Me Jorge
Překlad: D. Grof