Komentář Eleison CDLXXXV – Dezintegrace (2016)
(485)
29. října
2016
DEZINTEGRACE
Vše rozpadá se, střed se zevnitř
hroutí,
chaos a zmatek zaplavily svět,
valí se příliv krví potemnělý,
a všude tone obřad nevinnosti.
Ty nejlepší už víra opouští,
ti nejhorší jdou za svou zpupnou
vášní.
[překlad
Martin Hilský]
Proslulé verše
z Druhého příchodu, básně
napsané v roce 1919 těsně po první světové válce anglo-irským básníkem
W.B.Yeatsem (1865-1939), přicházejí na mysl jako možné vysvětlení toho, jak
může hnutí odporu vůči zradě Bratrstva sv. Pia X. arcibiskupa Lefebvra z roku
2012 být tak silné v pravdě a přesto tak slabé v jednotě a počtech.
Od roku 1919 je to takřka sto let, a Yeats nebyl ani katolík, ani se nijak zvlášť
nestaral o stav katolické Církve, která se tehdy zdála vzkvétat. Básnící však
mohou být vizionáři, a Yeats v těchto řádcích zachytil základní pravdu o
západní civilizaci, jak povstala z této války, která „zhasínala světla po
celé Evropě“ (Earl Grey): západní národy se duchovně dezintegrovaly v procesu,
který se od té doby nepřerušil.
Nicméně
mnozí katolíci, kteří chtějí, aby Víra přežila, jsou dnes znepokojeni zjevnou
slabostí „Odporu“ vlastních kněží arcibiskupa Lefebvra zvláště vůči zřejmé
zradě jeho zásad ze strany jejich současných vůdců, a hledají vysvětlení.
Někteří si myslí, že kněží FSSPX veřejně nevystupují proti falešnému smíření
Tradice s Druhým vatikánským koncilem, protože se bojí, že budou vyhozeni
z Bratrstva a nebudou mít kde spát a nebudou mít co jíst. Kněží však musí
vědět, že existují laici, kteří by je rádi podporovali. Hlubší vysvětlení může
být, že tito kněží se bojí, že se odříznou od tohoto Bratrstva, které je jejich
lidskou rodinou i rámcem skrze nějž patří do strukturální Církve. Ale opět, při
dostatečně silné víře by věděli, že Prozřetelnost je může v obou potřebách
zabezpečit.
Na druhou
stranu, pokud zasadíme výprodej Bratrstva z roku 2012 do kontextu dvojí
dezintegrace dvou světových válek, následované mnohem strašlivější dezintegrací
katolické Církve na Druhém vatikánském koncilu (1962-1965), pak musíme
obdivovat heroický čin arcibiskupa Lefebvra, kdy shromáždil poletující
fragmenty z oné bezprecedentní exploze, ale stěží můžeme být překvapeni, kdyby
mělo Bratrstvo sv. Pia X. na oplátku explodovat zevnitř, nebo kdyby utečenci
z této jeho dezintegrace měli mít potíž se bez něj znovu integrovat. Věci
se rozpadly a myšlení a srdce s nimi. Myslím si, že neexistuje dostatek
integrity nebo integrace, která by zbyla v srdcích a myslích, abychom byli
schopni přemýšlet o opakování tohoto arcibiskupova činu. Jsme na tom od roku
1970, kdy arcibiskup založil FSSPX, takřka o padesát let hůře.
Znamená to
nikoliv, že se nemá nic dělat, ale že to, co se má udělat, se musí řešit více
z Božího pohledu a méně z pohledu člověka. Na samém konci světa Bůh
dopustí to, že Víra takřka zmizí (Lk XVIII, 8), ale stále bude existovat pár
věřících, doufajících a milujících duší. V roce 2016 nám dává předzvěst
takového vymizení, ale duše by měly být schopné rozpoznat, že stále mají
značnou svobodu věřit, doufat a milovat. A měli by být schopné předvídat, že i
ty nejmocnější policejní státy nebudou mít moc zastavit je, aby tak činily.
Navíc, čím těžší podmínky budou naloženy na tuto svobodu, tím slavnější bude
v nebi trvající oddanost kterékoliv duše vůči Bohu, jeho Božskému Synu a
Blahoslavené Panně Marii, a větší budou zásluhy této duše. Především bude větší
nezastavitelný příspěvek k blahu Církve. V žádném případě není vše
ztraceno a nemůže to být nikdy ztraceno. Boží Církev není čistě lidskou
záležitostí.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof