(377)
4. října
2014
Ve vydání The Recusant (www.therecusant.com) z minulého
měsíce je anglický překlad posledního rozhovoru arcibiskupa Lefebvra
uveřejněného ve francouzštině (Fideliter
č. 79) krátce před jeho smrtí v březnu 1991. Je vždy osvěžující číst
arcibiskupa. Je jasný, protože jeho myšlení vychází ze základních katolických
principů. Je transparentní, protože nemá, co skrývat. Je nedvojznačný, protože
se nesnaží o kompromis Církve Našeho Pána se Satanovým Druhým vatikánským
koncilem. Všimněte si však, že otázky tazatele naznačují, jak čtenářstvo
časopisu Fideliter přirozeně
inklinovalo k tomu vydat se směrem, kterým se Bratrstvo sv. Pia X.
začalo vydávat několik let po arcibiskupově smrti. Zde je poněkud zkrácený
výběr otázek a odpovědí:
Otázka: Proč nemůžete učinit ještě jeden poslední
pokus o přiblížení se Římu? Slýcháme, že papež je „připraven vás přijmout“.
Odpověď: To
je absolutně nemožné, protože principy, které nyní řídí koncilní církev, jsou
stále otevřeněji v rozporu s katolickou naukou. Například kardinál
Razinger nedávno řekl, že velké protimodernistické dokumenty papežů z 19.
a 20. století prokázaly velkou službu ve své době, ale nyní jsou zastaralé. A
Jan Pavel II. je ekumeničtější víc, než kdy jindy (1990). „Je absolutně nepředstavitelné, abychom souhlasili se spoluprací
s takovou hierarchií.“
Otázka: Situace v Římě se od vyjednávání
v roce 1988 dokonce ještě zhoršila?
Odpověď:
Ach, ano! „Budeme muset nějakou dobu
počkat, než zvážíme vyhlídku na uzavření nějaké dohody. Já za sebe věřím,
že jen Bůh sám může tu situaci zachránit, protože lidsky nevidíme žádnou
možnost, že by Řím věci napravil.“
Otázka: Existují však tradicionalisté, kteří
s Římem uzavřeli dohodu, aniž by cokoliv uznali.
Odpověď: To
je mylné. Vzdali se své možnosti oponovat Římu. Musejí zůstat zticha vzhledem
k laskavostem, které jim byly poskytnuty. Pak začínají vždy pomalu sklouzávat,
dokud neskončí tím, že uznají omyly Druhého vatikánského koncilu. „To je velice
nebezpečná situace.“ Takové ústupky ze strany Říma jsou zamýšleny jen
k tomu, aby se tradicionalisté rozešli s FSSPX a podřídili se Římu.
Otázka: Říkáte, že takoví tradicionalisté „zradili“.
Není to poněkud tvrdé?
Odpověď:
Vůbec ne! Například Dom Gérard využíval mě, FSSPX a jeho kaple a dobrodince, a
nyní nás náhle opustil a spojil se s ničiteli Víry. Opustili boj za Víru.
Již nemohou napadat Řím. V otázce nauky nepochopili nic. Je strašné
pomyslet na mládež, která se k nim přidala kvůli Tradici a nyní je
následuje do koncilního Říma.
Otázka: Je nebezpečí v tom, přátelit se dál s
tradicionalisty, kteří přešli k Římu, a v tom, navštěvovat jejich
mše?
Odpověď: Ano, protože na mši není jen mše, ale také
kázání, atmosféra, prostředí, rozhovory před a po mši a tak dále. Všechny tyto
věci vás přimějí postupně změnit své ideje. Je tu ovzduší dvojznačnosti. Člověk
se nachází v atmosféře poddajnosti Vatikánu, podléhající nakonec koncilu,
a člověk končí tím, že se stane ekumenickým.
Otázka: Jan Pavel II. je velice populární. Chce
sjednotit všechny křesťany.
Odpověď: Ale
v jaké jednotě? Už ne ve Víře, kterou duše musí přijmout a jež volá po
obrácení. Církev byla překroucena, z hierarchické společnosti na
„společenství“. Společenství v čem? Ne ve Víře. Není se co divit, že
člověk slyší, že katolíci houfně opouštějí Víru.
(pokračování
příště)
Kyrie
Eleison
Zdroj: http://www.dinoscopus.org
Překlad: D. Grof