REX! Rozhovor s P. Martinem Fuchsem (2014)
30. března 2014
Motto: „Důvěra v představené je
nyní...otřesena, je zničena.“ (P. Fuchs, Rezignační dopis)
P. Martin Fuchs je bývalým členem Kněžského bratrstva
sv. Pia X. (FSSPX). Bratrstvo opustil 30. prosince 2013. Svůj krok vysvětlil ve
svém Rezignačním dopise (česky zde).
P. Fuchs byl knězem FSSPX v Rakouském distriktu. Vzhledem k tomu, že
Česká republika formálně patří do téhož distriktu a je sousední zemí, jeho
případ nás velmi zajímá. Důležitější však je, že krok, který P. Fuchs učinil, je
ve Střední Evropě průlomový. P. Fuchs nyní žije v Aigenu poblíž
česko-rakouských hranic. Jedním podstatným důvodem proč požádat P. Fuchse o
rozhovor, byl náš záměr přinést nějaké čerstvé informace z tohoto koutu
světa a zpřístupnit je všem stejně smýšlejícím lidem ve světě celosvětového
Odporu, ale také těm, kteří stále váhají nebo, což je mnohem horší, zůstávají ohledně
toho, co se děje, nevědomí. Myslíme si, že P. Fuchs, dříve vysoce
respektovaný kněz Rakouského distriktu FSSPX, nás má mnohé co naučit.
(Poznámka: Celý rozhovor byl veden v angličtině,
která není mateřským jazykem P. Fuchse.)
REX!: Otče, řekl byste nám, prosím, jak byl Váš odchod
přijat Vaším představeným distriktu? Bylo to plné hořkosti jako v případě
některých jiných kněží, nebo to bylo poněkud civilizovanější?
P. Martin Fuchs: Řekl jsem novému představenému o
svých osobních názorech ohledně vztahů Bratrstva s Římem, když do
Rakouského distriktu přijel minulé léto. Nebylo to tedy pro něj úplně nové.
REX!: Ve svém Rezignačním
dopise jste napsal: „Důvěra
v představené je nyní...otřesena, je zničena“. Můžete stručně říci,
proč tomu tak je?
PMF: Během posledních 14 let jsem si
všimnul, jak se představení odchýlili z cesty našeho Zakladatele,
arcibiskupa Lefebvra. Nejprve jsem tomu nemohl uvěřit. Omlouval jsem je a
snažil jsem se jejich dvojznačná prohlášení správně interpretovat, uvědomil
jsem si však, že jsou tyto projevy stále častější, a že jejich rozhodnutí
usilovat o kanonické řešení je neměnné, bez ohledu na vyřešení naukových
rozdílů.
Podíváme-li
se zpět, uvědomíme si, že zde existovaly přinejmenším tři hlavní lži:
Lež č. 1: Požádali o uvolnění „staré“ mše.
Tridentská mše nebyla nikdy zakázána, byla vždy svobodná. Neexistovala proto
žádná potřeba uvolnění.
Lež č. 2: Žádali o snětí „exkomunikací“. Náš
Zakladatel tyto tzv. exkomunikace vždy považoval za neplatné. To, co je však neplatné, jistě nevyžaduje snětí. Když
požádali o snětí exkomunikací, připustili, že exkomunikace uvalené v roce 1988,
byly naprosto oprávněné. V takovém případě by to znamenalo, že arcibiskup
Lefebvre a biskup de Castro Mayer provedli neoprávněný čin.
Lež č. 3: Započali rozhovory s Římem,
protože tyto dvě podmínky, o něž žádali, byly splněny, ačkoliv splněny nebyly.
„Stará“ mše není svobodná, ani nemůže být kdykoliv sloužena.
Ptal jsem se
sám sebe: Může Boží požehnání stát na těchto lžích?
REX!: Ve svém Rezignačním dopise jste také uvedl
několik hlavních důvodů pro Váš odchod. Shrnul byste je v několika slovech
nebo vyzdvihnul některý bod zvlášť?
PMF: Arcibiskup Lefebvre nám ukázal, jak vyjednávat s Římem. Mluvil jasně
o tom, co si myslí o nové mši, co si myslí o „exkomunikacích“, co si myslí o
budoucím dialogu s Římem, a co si myslí o praktické dohodě. Všechny jeho
odpovědi byly precizně formulovány a byly důležité pro ochranu Bratrstva sv.
Pia X. Představení se však nedrželi
jeho přístupu a nechtěli se jej
držet. Přečtěte si kázání otce Jeana de Morgon z 26. ledna tohoto roku a
uvidíte, jak biskupové Fellay, de Galarreta a Tissier de Mallerais změnili svůj
názor. Vezmete-li Prohlášení těchto tří biskupů [myšleno Prohlášení u
příležitosti 25. výročí biskupských svěcení – pozn. překl.] – bod 11 – musíte
připustit, že praktická dohoda je možností. Uzavře-li se tato dohoda, papež
jmenuje vizitátora, který bude požadovat přijetí Druhého vatikánského koncilu a
podle svého uvážení také v budoucnu schválí biskupy. Bylo by jen otázkou
času, než by Bratrstvo sv. Pia X. zmizelo.
REX!: Pokud si dobře pamatuji, byl jste také
zodpovědný za kapli FSSPX v Budapešti v Maďarsku? Co věřící tam?
Podporují Vás či alespoň pochopili Váš krok? Co si myslí o politice biskupa
Fellayho?
PMF: Ano, byl jsem odpovědný za kapli
FSSPX v Budapešti. Pokud jsem mohl vidět, pečlivě sledovali vztahy mezi
FSSPX a Římem. Představení neinformovali věřící o situaci, takže věřící
získávali informace přes internet. Nalezli dopis tří biskupů a odpověď
generálního domu a byli velmi zklamáni obsahem posledně zmíněného.
Většina
z nich můj krok pochopila velice dobře. Zcela ztratili důvěru
v představené Bratrstva.
REX!: Mám za to, že nyní pobýváte v Aigenu
v Rakousku. Jak se Váš život změnil od té doby, kdy jste opustil FSSPX? Domnívám
se, že v Aigenu je malá kaple, kterou obsluhujete.
PMF: V minulosti jsem často
naslouchal kázáním a četl knihy arcibiskupa Lefebvra. Nechci následovat nové
cesty. Chci jen následovat našeho Zakladatele kvůli jeho nekompromisní
katolické nauce.
Zde
v Aigenu chci být knězem pro každého, kdo požádá o mé kněžské služby.
REX!: Vraťme se k záležitosti Vašeho odchodu. Co
pro Vás bylo tou poslední kapkou ve Vašem rozhodnutí opustit FSSPX, a můžete
vysvětlit, jak těžké to pro Vás bylo učinit tento poslední krok? (Ve svém
Rezignačním dopise jste napsal: „S velmi
těžkým srdcem jsem generálnímu představenému oznámil svou rezignaci...“) Je
samozřejmě mnohem snazší pro věřící rozloučit se a opustit svou kapli; můžeme
se jen domnívat, jak těžké to je pro kněze. Jak moc Vám ve Vašem rozhodnutí pomohli
Vaši současní věřící?
PMF: Je mi 52 let, nebylo tedy vůbec
snadné opustit Bratrstvo. Musel jsem sehnat nové kněžské živobytí. Jinak bych
se musel vzdát kněžství a to nemám v úmyslu učinit. Vstoupil jsem do
Bratrstva, abych obnovoval katolickou víru. Stal jsem se knězem
v Bratrstvu, protože jsem věděl, že jen arcibiskup Lefebvre formoval
skutečně katolické kněze.
Věřící
z kaple v Aigenu mě podporují, jak jen mohou. Protože kaple
v Aigenu patří soukromé rodině, změna byla velmi snadná.
REX!: Můžete nám podat detailnější informace týkající
se nynější situace Tradice v Rakousku, pokud jde o kněze a věřící?
PMF: Situace Tradice v Rakousku se
určitě liší od jiných zemí. Odstupy [mezi katolíky] jsou velmi velké. Počet
věřících není zvlášť vysoký a jejich věk je vysoký, ačkoliv se to liší region
od regionu.
Mám dojem,
že mnozí věřící nepochopili, že skutečně důležitou otázkou není mše svatá, ale
spíše Druhý vatikánský koncil a nové definice náboženské svobody a nového
ekumenismu. Na těchto dokumentech se zakládají další změny: nová mše, nové
svátosti, ekumenická Bible, nový Kodex kanonického práva, nový katechismus atd.
REX!: Souhlasil byste, otče, s mým pocitem, že
atmosféra v dnešním FSSPX je otrávená strachem, nedůvěrou, špiclováním a
donášením? Má vlastní zkušenost je, že když jsem v ne až tak vzdálené
minulosti předával některé podstatné informace jednomu knězi z Vašeho
bývalého distriktu, používal vždy soukromou, spíše než oficiální e-mailovou
adresu FSSPX. A ještě jeden příklad z Vašeho bývalého distriktu: Před pár
týdny jsem napsal e-mail dalšímu knězi. Odpověděl, ale když jsem se pokoušel odpovědět
mu podruhé, má odpověď byla opakovaně odmítnuta jako spam. Když jsem však
použil jinou svou e-mailovou adresu a neužil jsem jistá „klíčová slova“, nebyl to
vůbec žádný problém. Jsem proto přesvědčen, že všechna oficiální korespondence
FSSPX v Rakouském distriktu je stále monitorována stejně jako ve Francii,
Švýcarsku, Beneluxu či Německu.
PMF: Bohužel musím říct, že zde existuje
atmosféra nedůvěry. Nesouhlasíte-li s novým kurzem, jste pod dohledem.
Podívejte se na proces otce Pinauda. Představení jeho jménem vytvořili e-mailovou
adresu a rozeslali e-maily jeho přátelům [ve snaze podvodně získat informace o
těch, kteří jsou proti menzingenské linii biskupa Fellayho – pozn. překl.].
Představení
jasně a vědomě ví, že opustili poslání arcibiskupa Lefebvra. Nebudou tolerovat
jakoukoliv kritiku svého nového kurzu, takže nutí kněze, aby byli poslušní a
loajální. Jasně si pamatuji, že takto nový Řím po Druhém vatikánském koncilu
zacházel s Bratrstvem. Když jsem v roce 1987 navštívil svého farního
kněze, abych mu vysvětlil svůj postoj, řekl: „Vy a arcibiskup Lefebvre jste
neposlušní. Musíte poslouchat papeže!“ Kdyby tomu arcibiskup Lefebvre
naslouchal, nikdy by nezaložil Bratrstvo sv. Pia X.
Představení
zakázali prodej odhalující knihy otce Piverta Naše vztahy s Římem, která přesně vysvětluje a zdůrazňuje
názory arcibiskupa Lefebvra.
Informace
podávané kněžím Bratrstva během posledních 12 let byly nedostatečné a neaktuální.
Jako důvod pro to udávali, že vztahy s Římem se musí držet
v tajnosti. Náš Zakladatel naopak vždy mluvil veřejně a jednoznačně. O
věci tak důležité jako je Víra nelze jednat v utajení.
REX!: Jak byste odpověděl těm, kteří Odpor obviňují,
že rozděluje již i tak malé stádo?
PMF: Zde na zemi jsme proto, abychom šli
do nebe. Proto musíme zachovávat Pravdu a žít podle této Pravdy. Věřící, kteří
podporovali Bratrstvo sv. Pia X., tak vždy činili kvůli Víře a Pravdě. Nyní
však jsou obě tyto věci ve velkém nebezpečí, jestliže bude tato zrada dále
pokračovat.
REX!: Otče, představte si kněze FSSPX, který má vážné
pochyby o tom, co dělat – zda zůstat nebo odejít. Co byste mu řekl? Co by měl
zvážit?
PMF: Pokud představení jasně a pravdivě
nehovoří, a pokud si nedrží jasný odstup od modernistického Říma, nemohu mu dát
jinou odpověď než: odejděte z Bratrstva!
Žádám věřící
Odporu, aby podporovali odcházející kněze a aby zřizovali místa, kde mohou
sloužit mši svatou.
Mám dojem,
že mnozí kněží opravdově neprozkoumali situaci nebo že jsou příliš zaujati
svými povinnostmi, zatímco jiní možná nechtějí vidět realitu kvůli důsledkům.
REX!: Velká část kněží v FSSPX je pravděpodobně
přesvědčena, že linie biskupa Fellayho je katastrofální, přesto si však myslí
spolu s biskupem Tissierem, že je nutné počkat do příští generální
kapituly. Myslíte si, že tato strategie může něco změnit, když víme, že většina
členů kapituly je jmenována biskupem Fellayem?
PMF: Když se zamyslíte nad změnou těchto
tří biskupů, nemůžete již zůstat. Jejich úmyslem je, uzavřít dohodu
s Římem. Ke stejnému závěru dojdete, když si přečtete prohlášení a
odpovědi představených distriktů – o tom není pochyb!
REX!: Otče, jaký je Váš názor na šest předběžných
podmínek dohodnutých na poslední generální kapitule?
PMF: Jsou naprosto nedostačující na
ochranu Bratrstva, jak bylo založeno arcibiskupem Lefebvrem. Třetí podmínka sine qua non [bez níž není možno – pozn.
překl.] je absurdní: alespoň jednoho biskupa – Pouze jednoho biskupa? A jakého
biskupa? Podle představ Říma? To by byl konec Bratrstva!
A první
žádoucí podmínka: vlastní církevní soud první instance – tato podmínka jde
stejným směrem: Druhá instance může kdykoliv zrušit rozsudky první instance.
REX!: Co si myslíte o nápadu, že by měl biskup
Williamson zajistit pokračování Operace
přežití vysvěcením jednoho či více biskupů? Podporujete tento nápad?
PMF: Ano, podporuji. Povzbuzoval jsem
ho, aby vysvětil biskupy co nejdříve. On nechce kráčet jinou cestou než cestou
arcibiskupa Lefebvra.
REX!: Je něco, co byste rád řekl našim čtenářům na
závěr?
PMF: Měli bychom následovat našeho
Zakladatele! Měli bychom zformovat nové sdružení nebo strukturu, kde by kněží a
věřící spolupracovali, založené na jasné deklaraci Nauky a Cílů. Měl by se
založit dům, určitý druh centra, kde by se organizoval, koordinoval a zaručil
apoštolát. Měl by také existovat fond pro potřeby odcházejících kněží (zdravotní
pojištění atd.), aby se zajistilo jejich kněžské živobytí.
Děkuji,
otče, za Váš čas a děkuji také za to, co děláte! Jsme šťastní, že v naší
oblasti existuje statečný kněz jako Vy. Kéž Vám Bůh žehná!
Rozhovor/překlad: D. Grof
Zdroj: REX!