A co nedávné obvinění Františka, že
upadl do hereze? (2019)
2. května 2019
Dotaz na redakci Tradition In Action:
Vážený pane Guimarãesi,
velmi si vážím vašeho názoru. Mohl byste mi říct, co
si myslíte o nedávném obvinění papeže Františka ze strany některých učenců, že
upadl do hereze? Ocenil bych rozbor této věci.
Děkuji za váš čas.
V Ježíši skrze Marii,
M.S.A.
Editor odpovídá:
Vážený
M.S.A.,
díky za vaši
úvahu.
Přečetl jsem
Otevřený
dopis biskupům katolické Církve. Abych odpověděl na vaši otázku,
rozdělím svůj rozbor na části.
Co pochválit
Za prvé,
obecný přístup. Jsem přesvědčen, že autor (autoři) a signatáři se ukazují být
starostlivými katolíky pohnutými palčivým problémem ve svědomí: Nemohou mlčet
ve světle slov a činů Františka, jež odporují zjevené pravdě. Rozhodli se tedy
promluvit.
Otevřený dopis biskupům obviňuje papeže Františka
z hereze
Protože
předvídali, že zaslání dopisu Františkovi nic nezmění, adresovali svůj dopis
obecně „biskupům katolické Církve“ s nadějí, že zde ještě budou dobří a
odvážní biskupové, kteří budou naslouchat jejich úvahám a budou napomínat
papeže.
Jejich
souhrnný postoj ukazuje, že mají víru a naději. Jejich šetření také ukazuje, že
vyvinuli vážné úsilí, aby prostudovali problém, kterým se zabývají.
Za všechny
tyto body si zasloužili pochvalu.
Co kritizovat
1. Shledávám
trochu obtížným sledovat vysvětlení obvinění ze strany autora (autorů) a
signatářů, protože v textu je teoretické představení těchto obvinění daleko od
představení důkazů, které je dokládají. Čtenář musí autorům věřit, dokud
nedosáhne strany 4 a začnou se objevovat důkazy. Zdá se mi, že úvodní část obvinění
je spíše jako závěr. Kdyby namísto toho každému obvinění těsně předcházely
příslušné důkazy a seznam obvinění by se nechal na konec, čtenář by mohl lépe
sledovat diskuzi.
2. Když jsem
četl Otevřený dopis, zjistil jsem, že
autor (autoři) a signatáři nepřímo představují papeže Františka jako oddělného
od ostatních koncilních papežů nebo dokonce jako že je s nimi
v rozporu. To je však mylný postoj. To, co dnes František dělá, není nic
než důsledek padesáti let podobných nepřetržitých kroků pěti předešlých papežů.
František v Lundu následuje příkladů Benedikta
XVI., který se objímá s německým luteránem Schneiderem po návštěvě
ekumenické bohoslužby vychvalující Luthera v Erfurtu v roce 2011 a
Jana Pavla II., který v říjnu 2013 líbá prsten anglikána Rowana Williamse
Dopis například Františka obviňuje z
vychvalování Luthera a jeho nauky o ospravedlnění a z toho, že jel do Lundu a
podepsal dokument s protestanty. To není žádná novota. Jan XXIII. přizval
protestanty na koncil a mnohokrát je chválil. Pamatuji si, že jsem četl
deklaraci protestanta Rogera Schutze, zakladatele Taizé, která říkala, že od
Jana XXIII. slyšel, že protestanti nejsou mimo Církev Kristovu. Později
Benedikt XVI. na pohřbu Jana Pavla II. podal
Schutzovi Svaté přijímání, a když Schutz umřel, Benedikt prohlásil,
že je v nebi.
Pavel VI. změnil
mši, aby uspokojil protestanty; dal papežský prsten hlavě anglikánů
Ramseyovi jako symbol
„zasnoubení“ katolíků a anglikánů. Jan Pavel II. mnohokrát a mnohokrát
chválil Luthera a jeho nauku o ospravedlnění. Pamatuji si, že texty Augsburské
dohody – sepsané tehdejším kardinálem Josefem Ratzingerem – byly
implicitním souhlasem s Lutherovými omyly ohledně ospravedlnění. Jan Pavel
II. také mnohokrát navštívil protestantské
chrámy a pronesl tam výroky, které zasluhují nejvyšší výtky. Benedikt
XVI. také neskrýval svůj obdiv
k Lutherovi.
Proč tedy
teď tito učenci prezentují Františka jako někoho s odlišnými idejemi a
odděleného od jeho předchůdců? Proč citují dokumenty Jana Pavla II. a Benedikta
XVI., jako by posledně zmínění byli autentickými představiteli čisté katolické
nauky, když to není pravda?
Vidím zde
nedostatek poctivosti. Také cítím nedostatek odvahy. Signatáři jsou dost
odvážní na to, aby šli proti Františkovi, když jde jeho renomé dolů
z kopce, nemají však odvahu jít proti celé koncilní revoluci vedené šesti
papeži v řadě.
Stejné vady
jsem si všimnul u příkladů, jež Dopis
předkládá ohledně Františkových heretických činů: přijal zástupce [revolučního
hnutí] Túpac
Amaru ve Vatikánu, použil [čarodějnickou berlu] stang
na mládežnické mši, duhový
kříž na Synodě, uzavřel dohodu s
Čínou, která pravé katolíky předhazuje komunistickému vlkovi. Každému
z těchto příkladů předcházely podobné kroky učiněné jinými koncilními
papeži. Dopis tyto precedenty
opomíjí.
3. Na konci
svého dokumentu autor (autoři) a signatáři prezentují souhrn teologických
názorů týkajících se heretického papeže, tj. co by Církev měla dělat
v případě, kdy by nějaký papež upadl do hereze.
Říkají, že
„kanonisté dosáhli shody v několika bodech týkajících se důsledků toho,
kdy by nějaký papež upadl do hereze“.
To není
pravda. Jak si lze nastudovat v nejlepší
knize k tomuto tématu – Teologické
hypotéze heretického papeže od Arnalda Xaviera da Silveiry – neexistuje u
tohoto tématu shoda. Existují různé teologické názory, které se seskupují do
škol. Žádná z těchto škol nereprezentuje oficiální názor katolické Církve.
Proto
v této věci neexistuje žádné rozhodnutí ze strany Církve. Každý katolík,
který věc dostatečně prostudoval, je oprávněn mít nějaký názor nebo následovat
tu či onu školu, ale jakákoliv poznámka, že se Církev definitivně rozhodla pro
ten či onen názor, je mylná.
Signatáři se
odchylují od této pseudoshody a pokoušejí se vnucovat takový důsledek, že
jestliže biskupové napomenou papeže a on neodvolá [své hereze], přestane být
papežem. Jak jsem dříve řekl, toto mohou hájit teoreticky, ale nemohou
z toho vyvodit praktický důsledek, aniž by riskovali, že se učiní autoritativnějšími
než Církev.
Závěrečné zhodnocení
Protože jste
se ptal na můj názor, zde předkládám, jak vidím problém já, a kam tento Dopis v celkovém náhledu krize, jíž
trpíme od Druhého vatikánského koncilu, řadím.
Jsem
přesvědčen, že všichni koncilní papeži, nikoliv jen František, upadli do hereze
univerzální spásy.
Zastávám
teologický názor, že papež, který upadá do hereze, zůstává před Církví nadále
papežem do chvíle, kdy se jeho hereze stává „veřejnou a notoricky známou“.
Notoricky známou zde znamená výslovně známou všem. Tuto podmínku interpretuji
tímto způsobem: Když značná část katolíků ví, že je papež heretik, odmítne mu
poslušnost; a on tudíž nemůže vládnout Církvi. Bez autority buď musí
rezignovat, nebo jeho akty postrádají vliv na katolíky. V každém případě
se zabraňuje herezi.
Protože
věřím, že toto je správný názor, vnímám Otevřený
dopis katolickým biskupům jako prvek, který zvyšuje povědomí o tom, že
papež František je heretik. Ačkoliv je nedokonalá v bodech, jež jsem
zmínil, je to přesto další iniciativa, která otevírá oči mnohým a pomáhá jim
zaujmout postoj
odporu. Myslím, že totéž se děje s Dubii
čtyřech kardinálů, synovským
napomenutím 95 učenců z řad kléru i laiků, i s dalšími
veřejnými postoji zaujímanými tím či oním církevním prelátem.
Doufám, že
tyto úvahy odpovídají na vaše otázky.
Se srdečným
pozdravem,
Atila S. Guimarães
Zdroj: Tradition In Action
Překlad: D. Grof