Bp. Thomas Aquinas: Rozhovory
s arcibiskupem Lefebvrem (2018)
4.
ledna 2018
Bp. Thomas Aquinas
Bylo
to v roce 1975, kdy jsem se setkal s arcibiskupem Lefebvrem poprvé.
Přijel do našeho kláštera Sainte Marie-Madeleine v Bédouinu na jihu
Francie, aby udělil nižší svěcení dvěma našim bratrům, bratru Jeanu de
Bellevillovi a bratru Josephu Vannierovi. Arcibiskupovo kázání mě zasáhlo svým
klidem. Vyzařovalo pokoj, stejný pokoj, jaký je mottem Benediktinů a který, jak
se zdálo, měl on více než kdokoliv z nás.
Tento
obřad nezůstal bez povšimnutí ze strany modernistů, kteří nám neodpustili. To,
že jsme přijali arcibiskupa Lefebvra, dovolili mu udělovat svěcení našim
studentům, vyžadovalo exemplární potrestání. Přijel nás navštívit generální
představený naší kongregace, oblečený v obleku a s kravatou, jak to
moderní doba vyžadovala. Kravata může být dílem mé představivosti, ale oblek si
pamatuji docela dobře. Na závěr této návštěvy jsme byli vyloučeni
z benediktinského řádu. Popravdě to byl arcibiskup Lefebvre, který byl
cílem, nebo lépe, byl to Náš Pán, jehož pronásledovali.
V roce
1976 jsem slyšel arcibiskupa Lefebvra kázat v Écône na počátku onoho
památného léta. Památného kvůli závažnosti událostí, jež poznamenaly Bratrstvo
sv. Pia X. a Církev během těch heroických dnů. Když se novináři zeptali
arcibiskupa Lefebvra na jeho postoj, odpověděl prostě: „Až budu stát před svým
Soudcem, nechci, aby řekl: I ty jsi nechal ničit mou Církev.“
Ale
teprve v roce 1984 jsem se s arcibiskupem Lefebvrem seznámil osobně.
Byl jsem již knězem a byl jsem poslán do Écône, abych završil svá studia a
odpočnul si.
Využil
jsem výhodu arcibiskupovy přítomnosti a mohl jsem jej vídat častěji. Jeho
otcovská laskavost usnadnila konverzaci, a protože jsem si vypěstoval zvyk
zaznamenávat naše rozhovory po každém setkání, použiji nyní své poznámky, abych
napsal tyto řádky.
V úterý
6. listopadu 1984 ke mně arcibiskup Lefebvre hovořil o ekumenismu:
Jestliže nejsou jiná náboženství
dílem ďábla, pak není žádný důvod je odmítat, není žádný důvod bojovat proti
nim. Všechna náboženství, s výjimkou katolické Víry, však jsou díly, která
nepocházejí od Boha. „Kdo není se mnou, je proti mně.“, říká Náš Pán (Matouš
12:30). Všechna náboženství, s výjimkou katolického náboženství, jsou díly
ďábla, Jakékoliv umenšování této pravdy spolupůsobí ke ztrátě duší. Tato hereze
je natolik rozšířená, že dokonce i naši věřící plně neunikají jejímu vlivu.
Myslím si, že čelíme skutečné herezi. Smýšlím jako biskup Antonio de Castro
Mayer, ale doposud jsem to nechtěl říkat veřejně.
12.
března 1985 mi arcibiskup Lefebvre povídal o dohodě s Římem. Jsem
přesvědčen, že arcibiskup Lefebvre toto téma otevřel kvůli Domu Gérardovi,
který v té době usiloval o arcibiskupovu podporu v tom, co chtěl
udělat. Dom Gérard později řekl, že je možné souhlasit s kardinálem
Ratzingerem a že arcibiskup Lefebvre není dostatečně otevřený. I tak usiloval
Dom Gérard o arcibiskupovo schválení, bez nějž by nezískal souhlas
tradicionalistických věřících.
Podrobit se lidem, kteří nemají
plnost katolické Víry? Podrobit se lidem, kteří vyhlašují principy protikladné
k principům Církve? Buď budeme znovu nuceni se odtrhnout a situace bude
horší než předtím, nebo budeme nepostřehnutelně vedeni k umenšení a ztrátě
Víry.
Ještě je tu jedna možnost. Velmi
obtížný život kvůli častému kontaktu s lidmi, kteří nemají katolickou
Víru, vedoucí k dezorientaci a umenšení bojového ducha u věřících.
To
vedlo arcibiskupa Lefebvra k tomu, že hovořil o biskupských svěceních:
Čekal jsem tak dlouho, jak to bylo
možné, aby mě Bůh v této věci osvítil. V Římě se pohřbívají pod
dalšími a dalšími omyly. Věřím, že je nutné zachovat kontinuitu katolického
kněžství. Čekal jsem na potvrzení tohoto závazku. Zdá se mi, že jej mám stále
více potvrzen. Liberalismus je hereze. Nechtěl jsem to doteď říkat. Neuměli
jsme si představit, že by se kdy papež dostal do tohoto bodu. Není kvůli tomu
již papežem? Nemyslím si, že to můžeme prohlásit. Je to něco, co jsme si nikdy
neuměli představit.
A
vracel se zpět k otázce dohody:
Náš současný postoj nám dovoluje
zůstat spojení ve Víře. Všichni ti, kteří chtěli kompromis s modernisty,
se odchýlili. Myslím, že se jim nesmíme podrobit. Jsem velmi ostražitý.
Přemýšlením o tom jsem strávil noci. Nejsme to my, kdo musí něco podepsat. Oni
musí podepsat záruku, že přijmou nauku Církve. Oni chtějí naše podrobení, ale
nedávají nám nauku.
Dobrý
závěr. Podrobení se? Ano, ale s naukou. Bez zjevené Pravdy, bez Tradice, o
tom není žádných pochyb, protože by to byla sebevražda Víry a ztráta věčného
života.
30.
března 1985 v sobotu o Pašijovém týdnu při konverzaci s učiteli
semináře v Écône pronesl arcibiskup Lefebvre některé zajímavé postřehy týkající se
vlády.
Namísto Spojených národů by měl Vatikán podporovat
jednotu katolických států. Existovala doba, po válce, kdy existovali katoličtí
vůdci v Evropě: Salazar v Portugalsku, Franco ve Španělsku, De Valéra
v Irsku, Alphonsini v Itálii, Cotty ve Francii a Adenauer
v Německu, který navzdory tomu, že nebyl katolík, zastával několik
katolických zásad.
Když
arcibiskup Lefebvre hovořil o Salazarovi, řekl nám, že si tento velký
portugalský prezident stěžoval na biskupy ve své zemi:
Potřebujeme reformovat univerzity,
ale biskupové mi nepomáhají, zdá se, že nevidí důležitost toho. Ale jak bez
toho získáme skutečně katolickou generaci?
Když
arcibiskup téhož dne, nebo nedlouho poté, komentoval iluzi některých, kteří
stále věřili v kompromis, řekl:
Pan „ten a ten“ je vždy dvojznačný.
Chce, abychom učinili kompromis. Není-li mše heretická, je pravověrná, říká pan
„ten a ten“. Jakže? Co všechny ty nuance a stupně mezi herezí a pravověrností?
A
hovořil o biskupech, kteří usilují o zavedení této atmosféry dvojznačnosti:
Snaží se propagovat indultní mši (1), ale s cílem, aby přiměli věřící
přijít do styku s novou mší a naukou Druhého vatikánského koncilu.
14.
května 1985 mi arcibiskup Lefebvre ve své kanceláři povídal o koncilu:
Žijí lež. Možná nevědomky.
Objektivně však žijí lež. Na koncilu řekli: „Koncil je pastorační.“ Sám papež
řekl: „Koncil je pastorační a nikoliv dogmatický.“ Nyní se jej však snaží
vnutit jako by to byl dogmatický koncil.
Na
svatodušní pondělí k nám arcibiskup Lefebvre hovořil o exerciciích, které
nám měl kázat v Le Barroux. V té době byly vztahy mezi Domem Gérardem
a arcibiskupem velmi napjaté kvůli dohodě, kterou chtěl Dom Gérard uzavřít
s Římem.
Jsem velmi v rozpacích, velmi
znepokojený, [řekl arcibiskup Lefebvre], bojím se, že slova nevyjdou
z mých úst.
Dojemné
vyznání, které ukazuje, že ačkoliv byl arcibiskup Lefebvre bojovník, nebyl
necitlivý a bylo po něj obtížné čelit jistým situacím. I tak však přijel do
kláštera a kázal v roce 1985 každoroční exercicie.
Exercicie
byly další příležitostí hovořit s arcibiskupem. Otázka biskupských svěcení
se stávala stále významnější.
Musím vysvětit biskupa? Zdráhám se
to učinit, [řekl], ale najděte mi jediného biskupa, který má seminář, kde se
předkládá katolická formace, aniž by byla poznamenána modernismem. Myslím, že
když nic neudělám, Náš Pán mě po mé smrti vyplísní a řekne mi: „Máš biskupské
znamení, měl jsi býval zajistit kontinuitu katolického kněžství.“
Jindy
předložil arcibiskup Lefebvre další důvod pro svěcení, důvod, který se mi zdál
být rozhodující, a který jsem si podržel v paměti:
Kdyby byl Řím schopný formovat
katolické kněze, neměl bych žádný důvod světit bez povolení Říma. Řím toho však
již není schopný.
Stávalo
se nezbytným vysvětit nové biskupy. Arcibiskup Lefebvre však čekal ještě další
dva roky, což je důkaz jeho uvážlivosti. Možná chtěl také připravit kněze a věřící
na tento nutný čin, jehož se někteří báli.
Když
jsem byl v lednu 1986 na návštěvě v Écône, chopil jsem se
příležitosti vidět arcibiskupa. Mezi jiným mi řekl:
Papež ohlásil setkání všech
náboženství v Assisi. Setkání všech náboženství! Jakého Boha budou vzývat?
Nevidím žádného jiného než Velkého architekta! To celé je zednářská idea. Jsem
přesvědčen, že budou odezvy. Itálie. Assisi. To vše je ještě příliš katolické.
Mohli požádat o méně katolické místo. Možná Jeruzalém.
Chopil
jsem se pak příležitosti zeptat se arcibiskupa Lefebvra na podstatu nauky
Svatého Otce:
Že neexistuje žádná pravda. Že se
pravda vyvíjí. Co se počítá, je život.
To
je ale podstata modernismu, řekl jsem.
Oni jsou modernisté [řekl
arcibiskup]. Ratzinger a papež jsou modernisté. Je to z tohoto důvodu, že
nechápou nic z toho, oč žádáme. Říkají: „Ale co je s tím vším
špatně?“ Z tohoto důvodu byli vybráni. Kvůli svému nepřesnému duchu. Nikdy
by tato místa nebyla obsazena někým se scholastickým duchem, jasným a
průzračným duchem. Ne. To oni nechtějí.
Je to svobodné zednářství, které
vede Vatikán. Kardinál Gagnon to sám řekl. Ti, kteří zabírají hlavni pozice,
nejsou nutně zednáři, ale zednáři jsou rozmístěni tak, že mohou všemu vládnout.
Na
konci roku 1986 jsme byli Dom Joseph Vannier a já posláni prohlédnout si kus
země, který nám byl nabídnut k založení nového kláštera v Brazílii.
Než jsme odjeli z Evropy, jeli jsme do Écône, abychom se rozloučili
s arcibiskupem Lefebvrem. Tehdy s námi mluvil o kresbě ohledně
Assisi, kterou chtěl šířit, aby varoval věřící o závažnosti tohoto ekumenického
setkání. Ukázal nám dva neupravené exempláře. Jeden byl od seminaristy a od
jedné sestry Bratrstva. Ten od seminaristy byl lepší, ale ten od sestry byl
uctivější. Arcibiskup vybral ten od sestry. Nechtěl karikaturu. Prostě jen
chtěl skrze obrázky vysvětlit závažnost hříchu v Assisi. Před odjezdem
jsem ujistil arcibiskupa naší neomezenou podporou ideje oněch obrázků.
Obrázek vpravo: Papež: Já jsem Jan
Pavel II., ekumenický papež. Ježíš: Je mi líto, tady je jen jedno náboženství.
Jděte se porozhlédnout jinam. Ďábel: Hej, příteli, ekumenikové tudy! „Neboť všichni
bohové pohanů jsou démoni.“ (Ž 95)
Když
jsme odjeli do Jižní Ameriky, naším prvním krokem byla návštěva semináře
Bratrstva sv. Pia X. v Argentině. Arcibiskup Lefebvre a biskup de Castro
Mayer se tam onoho roku setkali ke svěcením, při nichž dva kněží z Campos,
důstojný pán Hélio Rosa a důstojný pán José Paulo Vieira, jakož i důstojný pán
Alvaro Calderon a několik dalších kněží Bratrstva sv. Pia X. obdrželi kněžské
svěcení.
Když
jsme se setkali s arcibiskupem Lefebvrem, opět nám říkal o Assisi a
komentoval odezvy, jaké tato známá kresba způsobila:
Byl jsem tou reakcí překvapen. Něco
jsem očekával, ale ne tak velkou reakci. Je to lekce katechismu. Totéž můžeme
říct o všech hříších. V nebi není žádný ekumenik, jako v nebi není
žádný rozvod. V nebi není nikdo ve stavu smrtelného hříchu.
Prosím Boha, aby byla tato kresba
předána do rukou papeže a aby se vzbudil a řekl: „Kam přijdu, když budu takto
pokračovat?“ Papež musí spasit svou duši!
Pozval vůdce falešných náboženství,
aby se modlili ve svých omylech. Je to pozvání, aby zůstali v omylu. Je to
přijetí těchto omylů.
Potom jsem řekl, že vše, co je
potřeba, je aby tancoval s ďáblem. Zdá se, že tak papež již učinil a
tančil na rockovou hudbu, se štólou, uprostřed mladých dívek v Austrálii.
Někteří jsou tím pohoršeni více než kvůli Assisi. Je to nedostatek ducha víry.
Assisi je závažnější. Je to více teologické.
Setkání, které se odehrálo večer
předtím, bylo ještě horší. Slova prince z Edinburghu byla rouhavá.
Tento princ, manžel anglické
královny, řekl, že je nutné ukončit toto pohoršení, které nyní trvá dva tisíce
let, toho muže, který řekl: „Já jsem Cesta, Pravda i Život.“ (Jan 14:6) Co
jiného bychom mohli očekávat, když zveme všechny ty heretiky, schizmatiky a
nevěřící, aby se projevovali?
Když
znovu mluvil o svěceních, řekl arcibiskup Lefebvre:
Z teologického pohledu nevidí
biskup de Castro Mayer žádný problém, myslíme si však, že je lepší trochu
počkat.
Co
se týče papeže, dodal:
Pokud jde o to říct, že papež není
papežem, nedokážu to říct. Ale teologové se v této věci neshodnou. Do této
debaty nechci vstupovat. Nezdá se mi to dost jasné. Dávám přednost tomu říct,
že je veřejný hříšník. Koncil rozhodne po jeho smrti, zda byl či nebyl papežem.
Pak
s námi hovořil o kardinálovi Villotovi:
Villot lhal Pavlu VI. a řekl mu, že
jsem přiměl seminaristy podepsat dokument proti papeži. Když jsem se mohl vidět
s Pavlem VI., Villot zuřil. Požadoval, aby byl rozhovoru přítomen Benelli.
Svatý Otec se mnou mluvil o tomto proslulém dokumentu, který jsem údajně přiměl
seminaristy podepsat. Jasně jsem Pavlu VI. řekl, že nic takového neexistuje.
Potom kardinál Benelli v Oservatore Romano popřel, že jsme tuto věc
probírali. Jsou to darebáci. Nemají ani nejzákladnější čest.
Villot všechno zorganizoval. Řekl,
že v rozmezí šesti měsíců již Bratrstvo nebude existovat. Přišla kanonická
vizitace do Écône,
povolání do Říma, rozhovor s Garronem, Tabérou, Wrightem a vše, co
následovalo. Horší než Sověti: ani zdání soudu. Řekl jsem to Janu
Pavlu II. Usmíval se. On je taky darebák.
Když
arcibiskup Lefebvre hovořil o Montinim a Piu XII., řekl:
Na počátku koncilu jsem byl informován o Montiniho
příběhu: „Promoveatur ut amoveatur.“ [Budiž
povýšen, aby byl odstraněn.] (2). A
v den Montiniho vysvěcení Pius XII. pronesl oslavnou řeč. Jak strašlivý
zvyk! Dokonce i Pius XII. (3)
Pak přišla
léta založení [brazilského kláštera] Santa Cruz, během nichž nám arcibiskup
Lefebvre pomáhal svými cennými radami. Mé svědomí bylo znepokojeno liturgickými
reformami zavedenými do mše Domem Gérardem. Nebyla to ještě nová mše, ale již
to nebyl misál Jana XXIII. z roku 1962. Sestávaly z několika obměn
zavedených Pavlem VI. a samotným Domem Gérardem. Tehdy jsem napsal arcibiskupu
Lefebvrovi, který mi, ačkoliv nesouhlasil s Domem Gérardem, radil udržovat
dobré vztahy s klášterem v Le Barroux ve Francii. Můžeme skrze to vidět,
že byl velmi smířlivý. Když odporoval Svatému Otci, bylo to proto, že opravdu
neexistovalo žádné jiné řešení.
Dobré vztahy
s naším klášterem ve Francii však neměly trvat dlouho. Dom Gérard uzavřel
po svěceních dohodu, která vydala naše kláštery pod autoritu modernistů.
Tehdy mi
arcibiskup Lefebvre poslal dopis datovaný 18. srpna 1988, v němž napsal:
Jak jsem litoval, že jste odjel před událostmi
v Le Barroux. (4)
(Vrátil jsem
se do Brazílie před rozhodnutím, nebo alespoň před zveřejněním dohody mezi
Domem Gérardem a Římem. Bylo tak snadnější promyslet si situaci způsobenou
nešťastným rozhodnutím Doma Gérarda.)
Otec Tam se nabídl, že vás navštíví při svém návratu z Mexika
a předá vám tento dopis.
Ve svém prohlášení Dom Gérard shrnuje vše, co mu dali,
a přijímá to, že se vydal pod poslušnost modernistického Říma, který zůstává
v podstatě protitradicionalistický, což bylo důvodem mého distancování se.
Zároveň si chce zachovat přátelství a pomoc
tradicionalistů, což je nemyslitelné. Nazývá nás „odporujícími“.
Varoval jsem ho, ale jeho rozhodnutí již bylo učiněno
před dlouhou dobou a nechtěl se nechat přesvědčit.
Důsledky jsou nyní nevyhnutelné. Již nebudeme mít
žádný kontakt s Le Barroux a budeme varovat své věřící, aby nepodporovali
dílo, které je nyní v rukách našich nepřátel, nepřátel Našeho Pána a jeho
Univerzální vlády.
Sestry Benediktinky jsou rozrušeny. Přijeli za mnou. A
já jsem jim poradil jako vám: zachovejte si svou svobodu a odmítněte jakoukoliv
dohodu s modernistickým Římem.
Dom Gérard používá všechny argumenty, aby uspal ty,
kteří vzdorují […].
Měl byste se setkat s otcem Laurentem a tím
argentinským otcem (5) a také
s vašimi novici […].
Vy tři s novici z Campos můžete pokračovat a
ustavit klášter nezávislý na Římu. Nesmíte váhat vyhlásit to veřejně. Bůh vám
požehná.
A po nějaké době byste mohli znovu vybudovat klášter
ve Francii, dostalo by se vám pomoci a měli byste povolání.
Dom Gérard zabil své dílo.
Otec Tam vám řekne to, co jsem nenapsal. Modlím se
k Naší Paní, aby vám pomohla při vaší obraně cti jejího Božského Syna.
Kéž Bůh žehná vám i vašemu klášteru.
Takto
arcibiskup Lefebvre viděl situaci. Řídili jsme se jeho radou. Učinili jsme
veřejné prohlášení a oddělili jsme se od Doma Gérarda. Toto prohlášení jsme
učinili s pomocí otců Fernanda Rifana a Tama, jakož i s pomocí pana
Juila Fleichmana, tatínka otce Laurenta. Arcibiskup Lefebvre chtěl, aby bylo
toto prohlášení známé mezi mnichy v Le Barroux, aby mohli sesadit Doma
Gérarda, kdyby se nechtěl rozejít s Římem.
Svěcení vnesla nový život do tradice, [napsal arcibiskup]. Věřící jsou šťastní.
Proto je sběhnutí Doma Gérarda tvrdě kritizováno a nikdo jej nenásleduje
s výjimkou několika tradicionalistů. (6)
Po svěceních
a událostech, které rychle následovaly, se arcibiskup Lefebvre musel vypořádat
s Morellovou aférou v Argentině. To mu však nezabránilo, aby nás dále
doprovázel svou otcovskou péčí.
Nejen, že
nám pomáhal on, ale také Campos a zvláště otec Rifan. Byl to však hlavně biskup
Antonio de Castro Mayer, jeho přítel a jeho bratr v episkopátu, koho měl
na srdci.
Zastihují mě zprávy z Brazílie, [napsal biskupovi de Castro Mayerovi], týkající se vašeho slábnoucího zdraví! Je
Boží volání blízko? Tato myšlenka mě naplňuje hlubokým zármutkem. V jaké
osamělosti zůstanu bez svého staršího bratra v episkopátu, bez příkladného
bojovníka za čest Ježíše Krista, bez svého věrného a jediného přítele
v příšerné pustině koncilní církve! (7)
Arcibiskup
Lefebvre a biskup de Castro Mayer měli odejít takřka současně, v roce
1991, a zanechali za sebou příklad své víry a svého bojového ducha, jejž získali
v Římě během svých seminárních let poblíž hrobky hlavy apoštolů.
Kéž nám
jejich heroické ctnosti a jejich zásluhy získají milost věrnosti v tomtéž
boji, který vedli, a o němž arcibiskup Lefebvre řekl: „Připravte se na dlouhý boj.“
Když si
připomínáme tato slova, můžeme pouze opakovat tato další slova, která měl tak
často na svých rtech a která v nás všech zachovávala bojovného ducha: „Musíme pokračovat.“
+ Thomas
Aquinas OSB
Poznámky
1)
Indult v roce 1984 slavit mši sv. Pia V., dovolený papežem Janem Pavlem
II. ale s omezením: neodmítat mši Pavla VI. Závěr: indult pouze pro ty,
kteří neměli dostatečně silnou pohnutku využívat jej. Ve skutečnosti, jak
poukazuje arcibiskup Lefebvre, měl tento indult za cíl přivyknout kněze a
věřící na dvě mše a tímto způsobem je přimět přijmout novou mši, jako
v případě biskupa Fernanda Rifana a všech dalších.
2)
„Budiž
povýšen, aby byl odstraněn.“
3)
Montini byl státním sekretářem Pia XII. Zradil Svatého otce a byl propuštěn.
Papež jej však učinil milánským arcibiskupem a pronesl o tomto špatném sluhovi
pochvalné kázání.
4)
Vrátil jsem se do Brazílie před závěrem, nebo přinejmenším před zveřejněním
dohody mezi Domem Gérardem a Římem.
5)
Otec Juan de La Cruz
6)
Dopis z 2. září 1988
7)
Dopis ze 4. prosince 1990
Zdroj:
Tradidi
Překlad:
D. Grof