Tendenční „Synovské napomenutí“ (2017)
Atila Sinke
Guimarães
2.
října 2017
Konec
září byl poznamenán tím, že média celosvětově inzerovala Synovské napomenutí zaslané papeži Františkovi 62 učenci. Tato
skupina církevních teologů a laiků jej požádala, aby přestal „šířit hereze“ propagované
v jeho Apoštolské exhortaci Amoris
Laetitia a „jiných činech, skutcích a opomenutích“.
Autoři
dokumentu zprovoznili webovou stránku, na níž si lze stáhnout dvaceti pěti
stránkový originální PDF dokument v angličtině. Synovské napomenutí se skládá ze tří částí:
- Text dopisu papeži
Františkovi (str. 1-9), sepsaný zdvořilým, ale ostrým
jazykem, který jej obviňuje z šíření sedmi herezí. Ačkoliv je tento
text docela odvážný, hereze jsou sepsány v latině, což je činí
přístupnými pouze malé katolické elitě, která umí číst v tomto
jazyce.
- Druhá část je
nazvána Vysvětlení (str. 10-16), v níž autoři
vykládají předpoklady, aby ukázali, že František v podstatě podporuje
modernismus a protestantismus, dvě odsouzené hereze.
- Třetí část, poznámkový
aparát (str. 16-25), která uvádí velký
počet zdrojů k podpoře tvrzení z prvních dvou částí. Je
zajímavé, že autoři citují Druhý vatikánský koncil a koncilní papeže –
zvláště Jana Pavla II. – jako by oni byli v plném souladu
s předešlým Magisteriem Církve.
Obecná
linie Synovského napomenutí a stejně
tak i jeho rozdělení na části jej činí podobným Dubiím čtyř kardinálů, zaslaných papeži Františkovi minulý rok, jež
se také zabývají Amoris Laetitia. A
tak mě podobnosti ve formě i obsahu nevyhnutelně vedou k tomu, abych si
myslel, že obojí snaha pochází z téhož konzervativního křídla, tj. od těch
mužů, kteří inspirovali čtyři kardinály, nebo od těch, kteří jimi byli
inspirováni.
První
analýza oněch tří částí ukazuje, že:
- Dopis
papeži Františkovi, který používá smělý žalující jazyk ve svém textu, a
pak do latiny kamufluje jádro herezí, z nichž jej obviňuje, je zcela
rozporuplný. Tyto dva odporující si přístupy činí dojem dokumentu, který
postrádá jednotu záměru: Někteří jeho autoři chtějí toto obvinění učinit
veřejným; druzí se obávají otevřeného odhalení těchto omylů a chtějí, aby
byly jasné jen několika intelektuálům.
- Druhá
část – Vysvětlení – je poněkud záhadná a zavádějící, protože přístup
autorů naznačuje, že Církev dlouhou dobu neměla problémy se vzkříšením
modernismu a protestantismu a že se objevují až nyní za Františka.
Výsledkem tohoto přístupu je, že Synovské
napomenutí:
a) zprošťuje
viny Druhý vatikánský koncil i pět jiných koncilních papežů, kteří by měli být
zahrnuti do stejného obvinění, jaké směřuje proti Františkovi;
b) nepřímo
prezentuje signatáře jako objevitele – jako nové Kryštofy Kolumby – herezí,
které jsou ve skutečnosti více než 50 let staré.
- Třetí
část, poznámkový aparát citující dokumenty Druhého vatikánského koncilu a
dokumenty koncilních papežů, jako by se těšily téže úrovni důvěryhodnosti
jako citace předešlého katolického Magisteria, posilují tentýž dojem, jaký
vytváří část druhá. To jest, má přesvědčit čtenáře uvěřit, že Druhý
vatikánský koncil a tito papeži jsou zcela nenakažení kterýmikoliv z
„herezí, činů, skutků a opomenutí“ spuštěných Františkem.
Jsem
si zcela jistý, že si František zasluhuje obvinění učiněná těmi 62 učenci.
V tomto ohledu s nimi tedy souhlasím. To, o čem pochybuji, je, že
tito signatáři skutečně chtějí zastavit krizi v Církvi a zničit nadvládu
progresivismu takřka nad všemi preláty Církve včetně posledních pěti papežů.
Velmi se zdá, jako by se snažili odvrátit pozornost k obětnímu beránkovi –
Františkovi – aby zachránili všechna vítězství progresivismu dosažená na
koncilu a v pokoncilním období.
Abych
prokázal, že mám pravdu, budu se v krátkém výčtu zabývat tím, co koncilní
papeži učinili pro prosazování progresivismu – který oněmi 62 signatáři, jež
tento proud příliš zjednodušeně identifikují jako modernismus, nebyl zmíněn – a
k podpoře protestantismu.
Papežské iniciativy podporující
progresivismus
- Jan XXIII.
byl velmi dobrým přítelem modernisty Buonaiutiho a měl knížky tohoto
mentora po ruce, aby na něj mohl odkazovat. (anglicky zde)
- Když
se Pavel VI. zmiňoval o
sankcích, jež Církev užívala proti herezi a heretikům, prohlásil: „Po
koncilu odstraníme netoleranci a absolutismus.“ (anglicky zde)
- Podle
těchto zásad Pavel VI. předal ostatky sv. Atanáše monofyzitům. (anglicky zde)
- Pavel
VI. také předal hlavu sv. Marka heretikům. (anglicky zde)
- Dále
se stal Pavel VI. proslulým svou frází: „Jsme uctívači člověka“, což je
rozhodně progresivistické tvrzení. (anglicky zde)
- Tentýž
Pavel VI. vychvaloval motto Francouzské revoluce „rovnost, volnost,
bratrství“ jako vyjádření „křesťanských hodnot“. (anglicky zde)
- Pavel
VI. poukazoval na Teilharda de Chardina jako na vzor k nalezení Boha
ve vesmíru. (anglicky zde)
- Nezapomeňme,
že již na počátku 60. let 20. století zavedl Pavel VI. stání při přijímání
Svatého přijímání. (anglicky zde)
- Když
se kardinál Karol Wojtyla, budoucí papež Jan Pavel II., zmiňoval o revoluci provedené Druhým
vatikánským koncilem, řekl: „Koncil ukončil konstantinovskou éru“.
(anglicky zde)
- Kardinál
Wojtyla také řekl: „Církev musí vstoupit do evoluce světa.“ (anglicky zde)
- Kardinál
Wojtyla obhajoval nudismus. (anglicky zde)
- Jan
Pavel II. také vychvaloval motto „rovnost, volnost, bratrství“. (anglicky zde)
- Papež
Jan Pavel II. sloužil bohoslužbu s heretiky v Bazilice sv.
Petra. (anglicky zde)
- Jan
Pavel II. dal ostatky sv. Řehoře heretikovi Karekinovi II. (anglicky zde)
- Pokud
jde o Benedikta XVI., je nutné
zmínit, že když byl ještě kardinálem, několikrát potvrdil, že se oproti
svým předešlým progresivistickým přesvědčením nezměnil. (anglicky zde)
- Na
základě tohoto tvrzení mějme na paměti, že P. Ratzinger byl ze strany
Svatého Officia podezřelý z hereze. (česky v článku zde)
- Profesor
Michael Schmaus, který posuzoval doktorandskou práci P. Ratzingera, jej
považoval za „nebezpečného modernistu“. (anglicky zde)
- Kardinál
Ratzinger prohlásil: „Učení papežů proti modernismu jsou zastaralá.“
(anglicky zde)
- Ratzinger
velebil plán na decentralizaci papežství. (anglicky zde)
- P.
Joseph Ratzinger hájil horizontální papežství proti vertikálnímu.
(anglicky zde)
- Pro
P. Ratzingera není pravověrnost ničím víc, než „účastí na historické
cestě.“ (anglicky zde)
- P.
Ratzinger prohlásil, že „dogmatické formulace se musí vždy měnit“.
(anglicky zde)
- Pokud
jde o reformy Církve navrhované Druhým vatikánským koncilem, kardinál
Joseph Ratzinger uvedl: „Koncil si dovoluje srovnat se zemí bašty Církve.“
(anglicky zde)
- Když
se tentýž kardinál Ratzinger zmiňoval o společenském dokumentu Druhého
vatikánského koncilu, řekl, že „Gaudium et Spes je Antisyllabus.“
(anglicky zde)
- Kardinál
Ratzinger také bez kritiky prohlašoval, že Gaudium et Spes je inspirován
Teilhardem. (anglicky zde)
- Benedikt
XVI. chválil kosmickou liturgii Teilharda de Chardina. (anglicky zde)
- P.
Ratzinger hájil teorii „anonymního křesťana“. (anglicky zde)
- Popíral
také dogma „Extra Ecclesiam nulla
salus“ („Mimo Církev není spásy“).
(anglicky zde)
- Ratzinger
schvaloval plán „změnit tvář Církve“. (anglicky zde)
- Kardinál
Ratzinger ospravedlňoval feminismus jako absolutní fakt a učinil jej
přijatelným jako součást moderního světa. (anglicky zde)
Papežské iniciativy stranící
protestantismu:
- Pavel
VI. vyhlásil, že koncilní církev je „zasnoubena“ s anglikánstvím.
(anglicky zde)
- Papež
Jan Pavel II. líbal ruku heretika. (anglicky zde)
- Jan
Pavel II. kázal v anglikánské katedrále v Canterbury. (anglicky zde)
- Kardinál
Ratzinger, budoucí Benedikt XVI. přispěl k augšpurské dohodě, aby ji
učinil přijatelnou pro luterány, čímž učinil kompromis s naukou o
ospravedlnění. (anglicky zde)
- Kardinál
Ratzinger podal Svaté přijímání protestantovi. (anglicky zde)
- Benedikt
XVI. řekl, že protestantský bratr Schütz je v nebi. (anglicky zde)
- Benedikt
XVI. protestantům stále poskytoval podporu a prestiž. (anglicky zde)
- Benedikt
XVI. navštívil luteránský chrám v Římě a hovořil tam. (anglicky zde)
- V Erfurtu
Benedikt XVI. prezentoval Luthera jako vzor pro křesťany. (anglicky zde)
- Benedikt
XVI. se v Erfurtu setkal s luteránskou radou. (anglicky zde)
Po
prostudování tohoto pouze částečného seznamu „činů a skutků“ koncilních papežů,
kteří předcházeli papeže Františka, se stává velmi obtížným pochopit, proč tito
intelektuálové, kteří zaslali Františkovi své obvinění, že je šiřitelem herezí,
do svého veřejného odsouzení nezahrnuli také předešlé papeže.
Jediným
vysvětlením, jež mě napadá, je, že se pokoušejí vytvořit obětního beránka, aby
zachránili ostatní [koncilní] papeže a koncil.
Zdroj: Tradition
In Action
Překlad: D.
Grof