Moc prostého růžence (1993)
Drazí
přátelé a dobrodinci,
říjen je
měsícem svatého růžence. Neexistuje na Zemi problém, který nemůže být vyřešen
zbožnou modlitbou svatého růžence, jak řekla sestra Lucie z Fatimy, a
mnoho dalších světců řeklo totéž. Jak mohou mít prosté korálky takovou moc?
Prostě
proto, že si Bůh vyvolil dát jim takovou moc. Hospodin mohl věčnou spásu svázat
s jakoukoliv praktikou, kterou by se rozhodl nám uložit, například s chozením
po rukách hodinu každý den, takže když bychom pak chodili po rukách hodinu
každý den, spasili bychom své duše, prostě proto, že to tak Bůh řekl.
Namísto toho
od chvíle, kdy Jeho Matka naučila sv. Dominika ve středověku růženec, Bůh
neustále skrze Svou Církev a skrze Svou Matku učil recitaci svatého růžence
jako veliký modlitební prostředek pro každého, a tedy jako univerzální
prostředek spásy. Je-li tomu tak, je obtížné pochopit, jak by se někdo mohl
věrně modlit růženec a přesto ztratit svou duši.
Proč se
Hospodin rozhodl navázat tak velikou moc na takový malý prostředek – hrst
korálků – není obtížné pochopit. Korálky se točí kolem ústředních tajemství
naší katolické Víry a jsou dokonale přizpůsobeny lidské přirozenosti; jsou prosté.
Objektivně
vzato, patnáct tajemství, o nichž máme při růženci rozjímat, obsahují všechny
velké pravdy nutné ke spáse, Ježíšův život zarámovaný v životě Marie. Svatý
Dominik si namáhal mozek, aby nalezl způsob, jak vykořenit albigenskou herezi,
komunismus oné doby, ze srdcí a myslí lidí napříč jihozápadní Francií. Růženec
byl způsobem seslaným z nebe, jak do jejich srdcí a myslí znovu zasadit
pravdy spásy. Jak se může mysl pravidelně věnovat patnáct nebo dvacet minut
Vtělení nebo Umučení nebo Vzkříšení, nebo všem třem, aniž by nenasákla Vírou?
Není divu, že od doby sv. Dominika sotva nějaký světec nerecitoval nebo
nedoporučoval růženec.
Subjektivně
vzato je růženec úžasně uzpůsoben lidské přirozenosti. Jaké jsou strategické
body v lidské tělesné konstituci, jež člověk užívá a pohybuje se v nich
nejvíce? Určitě jeho mysl, která přemýšlí, jeho jazyk, který hovoří, jeho ruce,
které manipulují. Růženec zaměstnává všechny tři. Rozjímání o tajemstvích zaměstnává
mysl, vyslovování modliteb zaměstnává jazyk a počítání korálků zaměstnává ruce.
Když se tedy mysl při tajemstvích zatoulá – nic není víc lidského! – může
převládnout jazyk vyslovující velké modlitby Pater, Ave a Gloria; a jestliže s sebou mysl do
roztěkanosti přibere i jazyk, pak dříve či později korálky procházející mezi
prsty přinesou zpět ústřední roli tajemství. Žádná mysl se nemůže zatoulat na
neurčito, když jazyk a prsty jsou také vytíženy. A jestliže budeme nohy počítat
jako čtvrtý bod rozptýlení, pak se stačí modlit růženec a při tom chodit sem a
tam.
A na konec,
růženec je prostý. Nevyžaduje žádnou schopnost, dokonce ani umět číst; vyžaduje
minimální úsilí paměti, aby si vybavila tajemství a základní křesťanské
modlitby. Mohly by přesto nejvznešenější a nejučenější duše vůbec kdy vyčerpat
tato tajemství nebo tyto modlitby? Vše z růžence je natolik nadosah
nejpokornějším duším, že tím jsou pyšní duchové pokoušeni opovrhovat. Běda jim,
pokud tak učiní! Bůh dává Svou milost pokorným, staví se proti pyšným (List
Jakubův, IV, 6). Duším modlícím se růženec jako když malé děti obdivují
jesličky ve vánočním čase, dává Svou milost. Vůči modernistům, kteří odvrhují
Jeho růženec a šlapou po jeho stoupencích, se otáčí zády. Jestliže je pýcha
velikou překážkou do nebe, prostý růženec, tak jednoduchý jako je hluboký, je
jedním velkým odstraňovatelem této překážky.
Samozřejmě
se vznáší námitka, že nepřetržitá modlitba Zdrávas
je monotónní. Katolíci odpovídají otázkou: Která matka by kdy vznášela námitky
vůči dítěti ve svém náručí, jež by nepřetržitě opakovalo „mami“? Náš Pán nás
varuje, že pokud nebudeme jako malé děti (dětští, nikoliv dětinští!), nevejdeme
do nebeského království (Mt. XVIII, 3). Blahoslavené duše, zvláště rodiny,
které jsou poslušné nebe a poslušné Matky Boží a modlí se růženec! V celém
širém světě dnes neexistuje nic tak čistě pozitivního, tak snadno dostupného a
tak naprosto nutného jako je modlitba svatého růžence. Šťastné rodiny, které
hromadí milosti a ochranu tím, že se nyní modlí růženec...
V Kristu,
+ R.
Williamson
(redakčně zkráceno)
Zdroj: Bishop
Williamson´s Letters
Překlad: D.
Grof