Proroctví raných církevních otců o
Antikristovi (2017)
Sv. Cyril Jeruzalémský (315-386)
„A po nich
povstane Antikrist, a když znameními a podvodnými zázraky svého magického klamu
očaroval Židy, jako by byl očekávaný Kristus, bude se pak vyznačovat všemi druhy
výstřelků krutosti a bezpráví...a takové věci bude páchat tři a půl roku.“
„Antikrist
v zlobě, zvrácenosti, chlípnosti, špatnosti, bezbožnosti a bezohlednosti a
barbarství překoná všechny lidi, kteří kdy zostudili lidskou přirozenost. Proto
jej sv. Pavel důrazně nazývá „člověkem hříchu, synem záhuby, protivníkem, jehož
narození a příchod přijde podle působení satanova“ (2 Tes. 2). Skrze svou
velkou moc, klam a zlobu uspěje v nalákání nebo přinucení dvou třetin
lidstva ke svému uctívání; zbývající třetina lidí bude nadále věrná víře a bude
nanejvýš neochvějně uctívat Ježíše Krista. Ale Antikrist ve svém satanském
vzteku a zuřivosti bude během tří a půl roku pronásledovat tyto statečné a
zbožné křesťany, a mučit je s takovou mimořádnou krutostí, se všemi starými
i nově vynalezenými mučicími nástroji, že překoná všechny dřívější
pronásledovatele Církve dohromady. Všem svým stoupencům uloží mít na svém čele
nebo na pravé ruce znamení Šelmy a k smrti vyhladoví všechny ty, kteří jej
odmítnou přijmout.“
„Tento se
zmocní moci Římské říše a bude se falešně vydávat za Krista. Jménem Kristus
oklame Židy, kteří očekávají pomazaného, a skrze své magické klamy svede
pohany.“
Sv. Irenej (125-202)
„Usadí se
v Chrámě Božím, jako by byl Kristus, a oklame ty, kteří jej budou za Něj
uctívat až přijde, a sám od sebe ve své osobě bude soustřeďovat apostazi a
uskuteční cokoliv dle své vlastní vůle a volby, až bude sedět v Chrámu
Božím, aby jej jeho naivní oběti mohly uctívat jako Krista...“ „Skrze události,
které se vyskytnou v době Antikrista, se ukáže, že i když je apostatou a
lupičem, dychtí po tom, aby byl uctíván jako Bůh; a že ačkoliv je pouhý otrok,
chce být prohlášen králem. Protože obdařen vší mocí ďábla, přijde nikoliv jako
právoplatný král, nikoliv jako legitimní král poslušný Boha, ale jako bezbožný,
nespravedlivý a zákona nedbalý; jako zločinný a vražedný apostata; jako lupič
soustředící v sobě satanskou apostazi a odsunující stranou modly, aby
přesvědčil lidi, že on sám je Bohem.
Antikrist
oklame Židy do takové míry, že jej přijmou jako Mesiáše a budou jej uctívat.
V době
své vlády nařídí Antikrist, aby byl Jeruzalém znovu vystavěn ve své nádheře, a
učiní z něj velké a lidnaté město, neporovnatelné s žádným na světě,
a nařídí, aby tam byl postaven jeho palác“
Sv. Metoděj z Olympu (250-311)
„Přijde
doba, kdy se nepřátelé Krista budou vychloubat: „Podrobili jsme si zemi a
všechny její obyvatele a křesťané nemohou uniknout našim rukám.“ Tehdy proti
nim s velkou zuřivostí povstane Římský císař...Vytasí meč a vrhne se na
nepřátele křesťanství a rozdrtí je. Pak zavládne na zemi mír a kněžím se uleví
od všech jejich úzkostí.“
„V posledním
období křesťané nebudou doceňovat velkou Boží milost, která jim dala monarchu,
dlouhé trvání míru, skvělou úrodu na zemi. Budou velmi nevděční, povedou hříšný
život v pýše, marnivosti, nemravnosti, pošetilosti, nenávisti,
chamtivosti, obžerství a v mnoha jiných neřestech, takže hříchy lidí budou
před Bohem páchnout víc než mor. Mnozí budou pochybovat, zda je katolická Víra
pravá a jediná spásná, a zda mají Židé pravdu, když stále ještě očekávají
Mesiáše. Bude mnoho falešných nauk a z toho vyplývajícího zmatení.
Spravedlivý Bůh dá v důsledku toho Luciferovi a všem jeho démonům moc
přijít na zem a svádět jeho bezbožná stvoření...
V posledních
dnech světa se kvůli dlouhému období míru a prosperity na zemi křesťané stanou
nevděčnými za velké laskavosti, jež obdrželi skrze příchod velkého Monarchy, jemuž
se budou těšit za jeho vlády. Mnozí lidé pak začnou pochybovat, je-li
křesťanská víra jediná skutečně posvěcující víra a budou si myslet, že mají Židé
možná pravdu, protože očekávají Mesiáše.“
Objeví se
Syn záhuby. „Narodí se v Korozain, bude vyrůstat v Bethsaidě a
vládnout v Kafarnaum. Korozain se bude radovat, protože se v něm
narodil, a Kafarnaum, protože v něm vládnul. Z tohoto důvodu ve
třetím evangeliu Pán říká následující prohlášení: „Běda tobě, Korozain! Běda
tobě, Bethsaido! Běda tobě, Kafarnaum, nebylos povýšeno až do nebe? Až do pekla
budeš svrženo!“ (Luk X, 13, 15).“
„Až se Syn
záhuby objeví, bude dle Jákobova proroctví z kmene Danova. Tento nepřítel
náboženství bude používat ďábelské umění, aby vytvořil mnoho falešných zázraků,
takových jako, že způsobí, aby slepí viděli, chromí chodili a hluší slyšeli.
Ti, kteří budou posedlí démony, budou vymýtáni. Oklame mnohé, a kdyby mohl, jak
řekl Náš Pán, oklamal by i věrné vyvolené.“
„Antikrist
dokonce vstoupí do Jeruzaléma, kde se v chrámu povýší na boha (i když bude
jen obyčejný člověk z kmene Danova, do nějž patřil také Jidáš
Iškariotský).“
„V oněch
dnech Antikrist způsobí mnohá soužení; ale Bůh nedovolí, aby ti, kteří jsou
vykoupení Božskou krví, byli oklamáni. Z toho důvodu pošle své dva
služebníky, Henocha a Eliáše, kteří prohlásí zázraky Antikrista za falešné, a
budou jej veřejně odsuzovat jako podvodníka. Po smrti a zničení mnohých, opustí
Chrám ve zmatení; a mnozí z jeho stoupenců jej opustí, aby se přidali ke
společnosti těch počestných. Když svůdce uvidí, že se mu dělají výčitky a je
opovrhován, rozzuří se a usmrtí tyto Boží svaté. Tehdy se objeví znamení Syna
člověka a on se zjeví na nebeském oblaku.“
Sv. Ambrož (340-397)
„Antikrist
se z Písma svatého pokusí dokázat, že je Kristem.“
Sv. Jan Zlatoústý (347-407)
„Antikrist
bude posedlý Satanem a bude nemanželským synem Židovky z Východu. Tento svět
bude po narození Antikrista bez víry a zvrhlý.“
Sv. Efrém (300-373)
„Poučme se,
moji přátelé, v jaké podobě přijde na zem nestoudný had, protože
Vykupitel, který chtěl spasit celé lidstvo, se narodil z Panny a
v lidské podobě rozdrtil nepřítele svatou mocí svého Božství. Tehdy si
nepřítel, když se dozvěděl, že Pán znovu přijde z nebe ve slávě Svého
Božství, usmyslel vzít na sebe podobu Jeho příchodu a podvést všechny lidi. Tak
se vpravdě narodí ze znesvěcené ženy,
svého nástroje. V Jeho podobě přijde ten, který je zcela nečistý, jako
prohnaný zloděj, aby podvedl všechny tvory. Pokorný a mírný, nenávidějící řeč nespravedlivých, svrhávající všechny
modly, uctívající zbožnost, dobrý milovník chudých, nesmírně spravedlivý,
celkově dobře disponovaný, příjemný vůči všem. Aby si všechny naklonil, lstivě intrikuje,
aby byl brzy milován národy; ani nepřijme dary, ani nebude mluvit ve hněvu.
Nebude mrzutý, ale vždy veselý. A ve všech těchto dobře rozvržených plánech
podvádí svět, dokud nebude vládnout. Protože když mnohý lid a národy uvidí
takové velké ctnosti, spravedlivé skutky a moc, všichni budou jedné mysli a
s velkou radostí jej korunují a budou jeden druhému říkat, že jistě
neexistuje takový jiný člověk tak dobrý a spravedlivý... Proto tento nestoudník,
když se chopí moci, pošle své démony do všech konců světa, aby všem ohlásili,
že se ve slávě objevil velký král; přijďte tam a spatřete ho... Národy budou shromážděny a přijdou, aby
mohly vidět Boha, a zástupy národů se k němu přimknou, a všechny se
zřeknou svého vlastního Boha a pozvou své druhy, aby velebili syna
záhuby... Podvodník, nikoliv
v pravdě ukazující tyto věci, zvětší své zázraky a bude provádět svá
znamení, takovým způsobem tento tyran odstraňuje hory a falešně, nikoliv
pravdivě, předstírá, přičemž davy stojí poblíž, mnohé národy a lid mu za tyto
klamy aplaudují... Blesky budou jeho
služebníky a budou značit jeho příchod; démoni budou tvořit jeho síly a vládci
démonů budou jeho učedníky; do velmi odlehlých zemí pošle velitele svých band,
kteří budou uzdravovat... Velký svár, bratři, v oněch časech mezi všemi
lidmi, zvláště však mezi věřícími, až zde budou znamení a zázraky konané Drakem
ve velkém množství, až se opět bude projevovat jako Bůh v hrozivých
přízracích ve vzduchu, a ukáže všechny démony v podobě andělů letících
v hrůze před tímto tyranem, protože on hlasitě křičí a také mění své
podoby, aby nesmírným děsem postihnul všechny lidi...“
„Tehdy již
obloha nedá vláhu, země již neponese plody, prameny se vyčerpají, řeky
vyschnou, rostliny již nevyklíčí, tráva již nevyroste, stromy uschnou od kořenů
a neponesou již plody, ryby v moři a [mořské] příšery tamtéž zahynou, a tak se
smrdutý puch vyvalí se strašlivým burácením, že lidé špatně dopadnou a zahynou
hrůzou. A pak všechen život bude sténat v hrůze, když všichni uvidí
nelítostné strádání, jež je dnem a nocím obklopuje, a nikde nebude
k nalezení potrava, jíž by se zasytili... Protože přísní vládci lidu budou
jmenováni každý na svém místě, a kdokoli bude mít na sobě znamení tyrana, bude
si moct koupit trochu jídla.“
„Ale než
tyto věci nastanou, Pán pošle Eliáše Thesbitu a Henocha soucitného, aby
lidskému plemeni hlásali zbožnou úctu a otevřeně všem oznamovali vědění Boží, aby
ze strachu neuvěřili, ani neuposlechli toho falešného, a budou [Eliáš a Henoch]
volat a říkat: „Podvodník, ó lidé, je to; nikdo mu nevěřte.“ Ale jen nemnozí
pak uposlechnou a uvěří slovům těchto dvou proroků.“
„Proto,
jakmile mnozí svatí, kolik jich jen lze nalézt, uslyší o příchodu člověka
zkaženosti, co nejrychleji uprchnou na pouště a ze strachu se skryjí
v pouštích a v horách a v jeskyních, a budou si sypat hlínu a
popel na svou hlavu, a budou strádat a lkát dnem i nocí s velkou pokorou.
A toto jim bude Bohem, Jediným svatým poskytnuto: A milost je povede na stanovená
místa.“
„Nakonec, jako blesk z nebe, přijde
Bůh, náš Král a nesmrtelný Ženich, v oblacích s nepředstavitelnou
slávou. A hle, jeho Sláva povede sevřené zástupy andělů a archandělů a všichni
budou vydechovat plameny a řeku plnou ohně s hrozným hřměním...“
„Jak to tedy
vydržíme, moji milovaní bratři, když spatříme ohnivou řeku přicházející
v zuřivosti jako divoký pěnící oceán a pohlcující kopce a údolí, a celý
svět a díla v něm; pak, milovaní, s oním ohněm, řeky skončí, prameny
se ztratí, moře vyschne, vzduch bude burácet, hvězdy budou padat z oblohy;
slunce bude zničeno, měsíc pomine, nebesa se srolují jako svitek.“
„A až syn
záhuby pro svůj účel vyčerpal celý svět, budou posláni Henoch a Eliáš, aby
vyvraceli zlého.“
„Člověk zlé vůle se připraví a při příchodu
vstoupí do Jeruzaléma; vybuduje a založí Sion a učiní se Bohem a vejde a posadí
se v chrámu, jak napsal apoštol, jako by byl Bohem.“
Sv. Jan Damascenský (676-787)
„Člověk by
měl vědět, že Antikrist musí přijít. Antikrist, abychom si byli jistí, je
každý, kdo nevyznává, že Boží syn přišel v těle, je dokonalý Bůh a stal se
dokonalým člověkem, přičemž byl zároveň Bohem. Ve zvláštním a mimořádném smyslu
je však Antikrist ten, kdo má přijít při skonání světa. Je tedy nejprve nutné,
aby bylo Evangelium hlásáno všem pohanům, jak řekl Pán, a pak [teprve] přijde,
aby přesvědčil bezbožné Židy. Protože Pán jim řekl: „Já jsem přišel ve jménu
svého Otce, a nepřijímáte mne. Jestliže někdo jiný přijde ve jménu svém, toho
přijmete.“ A apoštol: „nepřisvojili si lásku k pravdě, aby byli spaseni.
Proto nechá na ně Bůh působiti sílu klamu, takže uvěří lži. Tak mají být
odsouzeni všichni, kdož neuvěřili pravdě, nýbrž zalíbili si v nepravosti.“
Proto Židé nepřijali Pána Ježíše Krista a Boha, ačkoliv byl Božím synem, ale podvodníka,
který říká, že je Bohem, přijmou. Protože se bude nazývat Bohem, anděl, který
učil Daniela, prohlašuje: „Nepřikloní se ani k bohům svých Otců.“ A
apoštol: „Nedejte se jiným nijak svésti! Nejdříve totiž musí přijíti odpadnutí
a objeviti se člověk hříchu, syn záhuby, protivník, jenž se bude povyšovat nade
všechno, co se jmenuje Bůh anebo čemu se vzdává božská pocta; dokonce se posadí
v chrámě Božím a bude si počínati, jako by byl Bohem.“
„Evangelium
se tedy musí prvně hlásat všem národům“ a teprve pak onen zlý bude vyjeven: „přijde
podle působení Satanova se vší mocí, s podvodnými divy a zázraky a s
všelikým hříšným podvodem pro ty, kdož hynou“, a jehož Pán „zahubí dechem svých
úst a zničí jasem při svém příchodu.“
„Narodil se
tedy ze smilstva, jak jsme řekli, a je vychováván bez povšimnutí: najednou však
povstane, vzbouří se a vládne. Během první části své vlády – nebo spíše své
tyranie – hraje víc roli svatosti; ale když získá úplnou kontrolu, pronásleduje
Boží Církev a odkrývá všechnu svou špatnost. „A přijde s klamnými
znameními a podvodnými zázraky“ – padělanými a ne skutečnými – a bude svádět
ty, jejichž úmysly spočívají na shnilých a vratkých základech a přiměje je
opustit živého Boha. „A kdyby mohl, oklamal by i věrné vyvolené.“
„A Henoch a Eliáš
Thesbita budou posláni, „aby obrátili srdce otců k synům“, to jest, aby
obrátili synagogu k Našemu Pánu Ježíši Kristu a hlásání apoštolů. A budou
jím [Antikristem] zničeni. Pak z nebe přijde Pán stejně, jako Jej svatí
apoštolové viděli odcházet do nebe, dokonalý Bůh a dokonalý člověk, se slávou a
mocí; a zničí člověka nepravosti, syna záhuby, duchem Svých úst. Ať tedy nikdo neočekává, že Pán přijde ze
země, ale z nebe, jak nás o tom sám jednoznačně ujistil.“
(redakčně
kráceno)
Překlad: D.
Grof