Převrácená
Církev papeže Bergoglia (2015)
Atila Sinke Guimarăes
30. prosince 2015
František je papežem překvapení.
Jako populista každý den zinscenuje nový spektakulární šok k udržení svého publika,
aby o něm mluvilo. Protože média žijí z přinášení zpráv o mimořádných
skutečnostech, tvoří František a média dobrý pár: Jeden produkuje materiál,
druhý potřebuje bavit své publikum.
Novinové zprávy o Bergogliovi tedy
zaplavují mediální zdroje. Tato inflace zpráv odklání pozornost věřících od
toho, aby rozlišili, co je opravdu důležité. Z tohoto důvodu si nezískal velmi
závažný proslov pronesený 17. října 2015 u katolického publika pozornost, jakou
by měl.
Abych vyplnil tuto mezeru, budu
tento krátký proslov analyzovat. Byl pronesen k 50. výročí ustavení synody
v sále Pavla VI., a navštívili jej ti preláti, kteří se účastnili synody
v roce 2015, jež se také odehrála ve Vatikánu.
František
pronáší svůj proslov k biskupům, kteří navštívili synodu v roce 2015
Poté, co František citoval Pavla VI.
a Jana Pavla II. ohledně potřeby zdokonalení role synody v koncilní
církvi, vysvětlil, jak to plánuje učinit:
„Svět, v němž žijeme, a jejž
jsme povoláni milovat a sloužit mu, i s jeho rozpory, vyžaduje, aby Církev
posílila spolupráci ve všech oblastech svého poslání. Je to právě tato cesta synodality, jíž Bůh očekává od Církve
třetího tisíciletí.“
Synodalita stejně jako
kolegialita znamená
v progresivistické hantýrce demokracii. V citovaném výňatku tedy
František prohlásil:
- Katolická
Církev je povolána sloužit světu.
- Tento
nový pán [svět] nyní požaduje, aby zvýšila spolupráci s ním ve všech
oblastech.
- Taková
spolupráce v překladu znamená zavedení demokracie v Církvi.
- Bůh
nyní k Církvi promlouvá prostředky světa.
Tento prostý výňatek ukazuje
naprosté obrácení rolí týkajících se Církve a světa. Učili jsme se, že Bůh
hovoří k Církvi skrze papeže, Svého náměstka, a Církev předává toto
poselství světu.
Neomylnost
věřících
Dále citoval Druhý vatikánský koncil
o tom, jak mají řadoví katolíci smysl víry, který je vždy správný, a došel k závěru,
že jsou neomylní. Je dobrou naukou, zastávat, že sensus fidelium (smysl věřících) nebo sensus fidei (smysl víry) je vždy správný, protože věřící,
inspirovaní Duchem Svatým, mají zvyk poslouchat hierarchii. A tak skrze staletí
věřící nabyli dostatek zkušeností, aby rozlišili omyl, když je preláty hlásána
nějaká nepravověrná novota. To je v zásadě dobrá nauka ohledně sensus fidelium.
Je však sofismatem říkat, že lid
Církve je neomylný a musí směrovat Církev jen proto, že je [lid] na nejnižší
úrovni. To je mylná nauka osvícenství, která položila základ moderním
demokraciím. Toto sofisma bylo Františkem přijato v celém jeho proslovu.
František:
„Církev je převrácená pyramida.“
Pokračoval: „Stádo má podobně i
instinktivní schopnost rozlišovat nové cesty, které Pán Církvi odkrývá.“ A
dodal: „Toto přesvědčení bylo základem mého přání, aby byl Boží lid konzultován
při přípravě dvou fází synody o rodině, jak se to běžně dělá s každým Lineamenta“.
Bergoglio tak potvrdil, že
konzultace provedené před dvěma synodami (2014, 2015) měly demokratické
zabarvení, jak jsme prohlašovali již dříve.
Pak, po několika odbočkách o tom,
jak Církev naslouchá lidu, pokračoval ústřední částí svého poselství:
„Ježíš založil Církev tím, že do
jejího čela postavil apoštolský sbor, v němž je apoštol Petr „skálou“
(srovnej Mt. 16:18), ten, který musí posilovat své bratry ve víře (srovnej Lk
22:32). Ale v této Církvi, jako
v převrácené pyramidě, je vrcholek umístěn pod základnou. V důsledku
toho ti, kteří uplatňují autoritu, jsou nazýváni „služebníky“, protože
v původním smyslu slova jsou nejmenšími ze všech. Skrze posluhování Božímu
lidu se každý biskup, pro tuto část stáda jemu svěřenou, stává vicarius Christi, náměstkem onoho Ježíše,
který se při poslední večeři sklonil, aby umyl nohy apoštolům (srovnej Jn
13:1-15). A v podobné perspektivě není Petrův nástupce ničím jiným než servus servorum Dei.“
„Nikdy na to nezapomínejme! Pro
Ježíšovy učedníky, včera, dnes a vždy je jedinou autoritou autorita služby,
jedinou mocí je moc kříže.“
Neporušená
katolická nauka
V tomto výňatku je několik
věcí, které urážejí sensus fidelium:
1. Hlavou
Církve je papež, nikoliv apoštolský sbor. To učí Pius IX. v jednotě
s Prvním vatikánským koncilem. Ten vskutku definoval povahu a účel
papežského primátu v konstituci De Ecclesia
Christi z 18. června 1870:
Papež Pius
IX. předsedá sezení Prvního vatikánského koncilu: „Jen papež má primát, nikoliv
apoštolové.“
„A jedinému
Šimonu Petrovi udělil Ježíš po svém z mrtvých vstání pravomoc nejvyššího
pastýře a správce nad celým svým ovčincem, řka: Pasiž beránky mé; pasiž ovce mé
(Jan XXI, 15-17). Této tak zřejmé nauce Posvátných Písem, jak jí Církev
katolická vždycky rozuměla, otevřeně na odpor se stavějí zvrhlá mínění těch,
kteří způsob vlády Christem Pánem v jeho Církvi ustanovený převracejíce,
popírají, že Petr sám vůči ostatním
Apoštolům, ať každému zvlášť nebo všem zároveň, pravým a vlastním primátem pravomoci
od Christa nebyl obdařen...“
2.
Církev je monarchie, nikoliv převrácená pyramida. To učí sv. Pius X. ve své encyklice
Ex quo z 26. prosince 1910.
Skutečně varoval:
„Pokud jde o konstituci
Církve ... opět čelíme omylu, již odsouzenému Našim předchůdcem Inocencem X.,
že sv. Pavel byl považován jako bratr naprosto rovný sv. Petrovi, z čehož přijímají neméně mylný názor, že katolická
Církev nebyla od prvních století principátem pouze jediné osoby, to jest
monarchií; nebo že Primaství římské Církve není podpořeno dostatečnými
argumenty ... Nechť jsou takové názory kvalifikovány jako závažné omyly.“ (DR
2147a)
3. Preláti by
neměli sloužit lidu, ale opak je pravdou. Sv. Pius X. ve své encyklice Vehementer nos vskutku vysvětluje, že
lid musí poslouchat preláty, kteří jsou nad ním:
Papež sv.
Pius X.: „Církev je monarchie; věřící musí poslouchat hierarchii.“
„Písmo svaté nás učí, a tradice Otců
potvrzuje nauku, že Církev je Mystickým tělem Kristovým, spravovaným duchovními
a učiteli – společnost lidí obsahující ve svém vlastním stádu vůdce, kteří mají
plnou a dokonalou pravomoc vládnout, vyučovat a soudit. Z toho plyne, že Církev je v podstatě nerovnou
společností, to jest společností zahrnující v sobě dvě kategorie osob,
duchovní a stádo, ty, kteří zaujímají postavení v odlišných stupních
hierarchie a zástup věřících.
„Tyto
kategorie jsou natolik odlišné, že jen v pastýřském sboru spočívá právo a
autorita prosazovat cíl této společnosti a k tomuto cíli směřovat všechny
jeho členy; jedinou povinností zástupu je nechat se vést a, jako poslušné
stádo, následovat své pastýře.“ (AAS, 1906, sv. 39, str. 8-9)
Vidíme proto, že papež František je
v naprosté opozici k předešlému Magisteriu katolické Církve a že jeho
církev v podobě „převrácené pyramidy“ je zcela podvratná. Vypadá spíše
jako církev Satanova, revoltující proti jakékoliv autoritě, než Církev
Kristova.
Tři úrovně
demokracie
Pak František promlouvá o třech
úrovních demokracie – neboli synodality – jež mají být v Církvi ustaveny:
- Synodalita
organizací spojených s lidem;
- Synodalita
biskupů na úrovni biskupských konferencí, a nakonec,
- Synodalita
biskupské synody setkávající se ve Vatikánu a reprezentující celou Církev,
Sebe zahrnuje do této třetí úrovně, jako římského biskupa.
Když dochází k závěru
[proslovu], vykresluje nový vzhled papežství:
„Jsem přesvědčen, že
v synodální církvi, může být vrženo větší světlo na uplatňování Petrova
primátu. Papež sám o sobě není nad Církví, ale v ní jako jeden
z pokřtěných, a ve sboru biskupů jako biskup mezi biskupy.“
Čím může tento papež, rovný všem
pokřtěným, být jiným než prezidentem republiky?
Zde máme ústy papeže Františka
samotného budoucnost Církve, kterou progresivismus rychlým tempem připravuje.
Zdá se, že ji uvidíme, jestliže Naše Paní dříve nezasáhne.
Zdroj: Tradition In Action
Překlad: D.
Grof