Komentář Eleison CDII – Pomstěný hřích (2015)
(409)
16. května
2015
POMSTĚNÝ HŘÍCH
Když jsme
ponořeni do světa kolem nás, což jsme všichni, je zvláště pro mladé lidi obtížné
uvědomit si, jak nenormální podmínky to samo přináší. Nikdy v celých lidských
dějinách nebyl Bůh tak znevažován, zpochybňován a fakticky vyřazen ze života
lidí. A protože všechen hřích je v první řadě urážkou vůči Bohu, pak, tak jak
lidé ztrácejí všechno tušení Boha, ztrácejí i všechno tušení hříchu. Proto mají
lidé vždy pravdu a „Bůh“, ať je kýmkoliv, se vždy mýlí, takže kdykoliv se věci
nedaří, „on“ může být vždy připomenut na dostatečně dlouho, aby se na něj
svalila vina.
Tento široce
rozšířený postoj prakticky znemožňuje pochopit zdánlivou tvrdost Boha ve Starém
zákoně, kde jako v knize Jozue například nařizuje Izraelitům vyhladit celé
národy. Ale katoličtí odborníci na Písmo svaté, kteří neztratili svůj smysl
pravého a neměnného Boha, posunují úhel pohledu na věci. Zde je například souhrn
komentáře moderního benediktina Doma
Jeana de Monléona (1890-1981) ohledně vyvraždění Kanaánských Izraelity pod
vedením svého vůdce Jozueho:
Pokud se
týká samotného Jozueho, jednal nikoliv z nenávisti, rasismu, lačnosti,
ctižádosti nebo čehokoliv jiného, ale ze striktních, přesných a opakovaných příkazů
samotného Boha. Sv. Jan Zlatoústý říká, že Jozue by možná osobně dal přednost
nějakému méně vražednému řešení, Bůh však měl jistě své vlastní důvody. Ty
nemůžeme s jistotou znát, můžeme však činit rozumné odhady. Začněme tím,
že my všichni lidé kvůli svému dědičnému hříchu („Co to je?,“ zvolá moderní
člověk.) musíme platit dluh smrti, času, způsobu a místu, o nichž rozhoduje Pán
života a smrti, jímž je Bůh. Pro hříšníky jako Kanaánští může být milosrdenstvím
to, že umřou spíše dříve než později, zvláště poskytne-li jim způsob smrti čas
činit pokání a spasit tak své duše pro věčnost.
Dále,
Kanaánští byli skutečně hříšníky pohrouženými do páchání strašných zločinů a
jako lidstvo před Potopou, jako Sodomští a Gomorští, i oni naplnili pohár
Božího hněvu: prostituce všeho druhu, bestialita, incest, čarodějnictví a
zvláště rituální vraždění dětí, jak jej prokázaly četné archeologické vykopávky
v Palestině, při nichž byly odkryty maličké kostry v prostředí, jež
je jasně identifikovalo jako oběti atd... Navíc, pokud by Kanaánským bylo
dovoleno přežít, představovali by vážné nebezpečí, že zkazí Izraelity, jak až
příliš jasně ukázaly následné dějiny.
V méně
vzdálené době, před nějakými 400 lety (ale pořád ještě před nástupem
liberalismu!), se první misionáři v Kanadě cítili povinováni usoudit, že
jediným způsobem, jak se vypořádat s jistým kmenem, je vyhladit jej.
Kanonizovaný světec řekl: „Po opakované zkušenosti s jejich věrolomností, ať
šlo o mír nebo Víru, se od nich již nedá doufat v nic jiného.“ (konec [citace]
Doma Monléona)
To stále
šokuje moderní citlivost, není to však prostě kmenový trest smrti
v protikladu k trestu smrti jednotlivce? Princip trestu smrti je ten,
že skrze takové protispolečenské zločiny jako jsou například vražda, zrada,
padělatelství, homosexualita atd. jsou lidé schopní se chovat tak, že se učiní
nezpůsobilými již žít ve společnosti a tak má legitimní společenská autorita
právo vzít si jejich život (člověk může namítat, že ne všichni jedinci
v nějakém kmeni budou stejně vinní, mělo by však být samozřejmé, že
Všemohoucí Bůh může a bude činit všechna nutná rozlišení).
Problém,
v němž vše spočívá, je nevíra ve velikost a dobrotu Boha, řekněme však
jen, že Starý zákon není ani tak krutý, ani tak přežitý, jak se má často jevit.
Kyrie Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof