Komentář Eleison CDIV – Podkopávaná víra (2015)
(404)
11. dubna
2015
PODKOPÁVANÁ VÍRA
Úvodník v
nedávném priorátním zpravodaji jednoho ctihodného kolegy z Bratrstva sv.
Pia X. ukazuje jeden zásadní důvod, proč se kněží Bratrstva ještě nepřipojují k
„Odporu“ – ještě nevěří, že je v sázce Víra. Přemýšlíme, čeho bude potřeba
k jejich přesvědčení. Můžeme si být jistí, že vůdci ve vedení ex-FSSPX
jsou přesvědčení, že oni sami Víru nemění, a že shledávají mnohem snazším
nadále přesvědčovat kněze Bratrstva a laiky, že Víru nemění. Kdyby však měli
pravou Víru, jak by mohli snít o tom, že svěří svou lefebvristickou obranu pod
neomodernistickou kontrolu v Římě?
Úvodník má
název „Poslušnost vůči omylným představeným“. Uznává, že odpor vůči omylným
představeným je legitimní, když je v sázce Víra, důraz úvodníku však
spočívá spíše na stanovování omezení pro takovýto odpor: anarchie a neúcta
k autoritě jsou vždy nezákonné; poslušnost vůči zákonným představeným je
pro každou společnost zásadní; představení mají zvláštní milosti stavu; musí se
věnovat péče varování oveček, že nemohou činit nezbytná rozlišení; mezi lidmi
dnes existuje nebezpečný duch nezávislosti (Benedikt XV.); mělo by se vyvarovat
nadávání atd. – principy jsou bezvadné, problém spočívá v jejich aplikaci.
Například, i
když se úvodník vyhýbá nadávání, uznává nicméně, že Pius IX. nazval „liberální
katolíky“ „nejhoršími nepřáteli“ Církve. Za jakékoliv krize Církve je skutečně
hlavním prvním krokem vpřed rozpoznání a pojmenování nepřátel Církve, aby se
proti nim mohlo bojovat, např. „protestantů“ za reformace. Není pochyb, že to
by autor úvodníku schválil tam, kde je v sázce Víra, jen by popřel, že
v Bratrstvu probíhá jakákoliv krize Víry. Myslíte si však, otče, že
liberální katolíci 19. století, kteří byli odsouzeni za Pia IX., by bývali
popřeli jediný článek Víry? Naopak, energicky by bývali potvrzovali svou víru
v každý takový článek. Ale cožpak by přesto se stejným zápalem
neodsuzovali Syllabus
omylů Pia IX.? Problém toho, aby bylo moderní myšlení katolické,
spočívá nikoliv v jeho přijímání či odmítání jakékoliv pravdy Víry, ale v jeho
instinktivním podkopávání jakýchkoliv pravd, a tento strašný rozklad myšlení je
bez Božího zázraku pro Víru a z Víry prakticky neřešitelným problémem.
A dosáhl
vrcholu Bratrstva. Otče, uznáváte, že „hermeneutika kontinuity“ Benedikta XVI.
se rovná popření zákona bezrozpornosti? A prostudoval jste odstavec III.5 Věroučné
deklarace biskupa Fellayho z dubna 2012, což je dokument, který [biskup
Fellay] za daných okolností „stáhnul“, ale nikdy se jej ve své podstatě
nezřekl? Ten tvrdí, že prohlášení Druhého vatikánského koncilu, jež jsou
v nesouladu s Tradicí, musí být vykládány jako tradiční. Cožpak to
není dokonalý příklad „hermeneutiky kontinuity“, výkladu, který se zmocňuje
reality? Myslíte si pak opravdu, že Bratrstvo nemá žádný problém Víry, když se
jeho představení připojují k tomu, že Řím popírá zákon bezrozpornosti a
plave v rozporech a v tom, co Churchill taktně pojmenoval jako
„terminologické nepřesnosti“, tak šťastně jako plave ryba ve vodě?
Mimochodem
také říkáte, že kdokoliv, kdo „zpochybňuje, že může na počátku 21. století
ještě existovat hierarchie, se vylučuje ze všeho katolického života“. Jestliže
to zpochybňuje v principu, pak lze s vámi souhlasit, ale jestliže to
jen dává do spojitosti s tím, co vidí v praxi, cožpak možná jen o jedno
století později nepozoruje rozšíření toho, co citujete, že již pozoroval
Benedikt XV. jako „nebezpečného ducha nezávislosti mezi lidmi“ v roce
1914?
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof