Potlačený
rozhovor s arcibiskupem Marcelem Lefebvrem – 1. část (1978)
Poznámka překladatele: Následující rozhovor s arcibiskupem měl
být publikován v roce 1978 jedním předním katolickým vydavatelem. Americká
biskupská konference však vydavateli pohrozila exkomunikací a nepřímo pohrozila
likvidací vydavatelství, jestliže tento rozhovor otiskne. Obdobný postih hrozil
i jakémukoliv dalšímu vydavateli, který by rozhovor publikoval.
Upravená
verze rozhovoru byla nakonec publikována 18. července 1988 v The Spotlight,
známém pravicovém washingtonském týdeníku. Níže je překlad úplného a neupraveného
přepisu rozhovoru.
***
Debatoval
jste na Druhém vatikánském koncilu a účastnil se jeho rokování, že ano?
Ano.
Nepodepsal
jste usnesení tohoto koncilu a nesouhlasil s nimi?
Ne. Především jsem
nepodepsal všechny dokumenty Druhého vatikánského koncilu kvůli posledním dvěma
výnosům. První, týkající se „Náboženství a svobody“ jsem nepodepsal. Druhý,
„Církev v moderním světě“, jsem také nepodepsal. Tento posledně zmíněný
dle mého názoru nejvíce směřuje k modernismu a liberalismu.
Je
zaznamenáno, že jste nejen nepodepsal tyto dokumenty, ale také to, že jste jim
veřejně oponoval?
Ano. V knize, kterou
jsem publikoval ve Francii, obviňuji koncil z omylu v těchto prohlášeních,
a předložil jsem všechny dokumenty, jimiž jsem postoj koncilu napadal –
především dvě usnesení týkající se otázky náboženství a svobody a „Církve
v moderním světě“.
Proč
jste byl proti těmto dekretům?
Protože tato dvě usnesení
jsou inspirována liberální ideologií, kterou nám dřívější papeži popsali,
jmenovitě náboženskou svobodou jak je chápána a prosazována svobodnými zednáři,
humanisty, modernisty a liberály.
Proč
proti nim vznášíte námitky?
Tato ideologie říká, že
jsou všechny kultury rovnocenné; všechna náboženství jsou rovnocenná, že
neexistuje jediná pravá víra. To vše vede ke zneužívání a překroucení svobody
myšlení. Všechna tato překroucení svobody, jež byla po staletí odsuzována všemi
papeži, byla nyní Druhým vatikánským koncilem přijata.
Kdo
dal tato konkrétní usnesení na pořad jednání?
Domnívám se, že existoval
jistý počet kardinálů, jimž asistovali teologičtí experti, kteří s těmito
liberálními idejemi souhlasili.
Například
kdo?
Kardinál (Augustine) Bea
(německý jezuita), kardinál (Leo) Suenens (z Belgie), kardinál (Joseph) Frings
(z Německa), kardinál (Franz) Koenig (z Rakouska). Tyto osobnosti se již před
koncilem shromáždily a tato usnesení prodiskutovaly a bylo jejich přesným cílem
dosáhnout kompromis se sekulárním světem, zavést osvícenské a modernistické
ideje do církevní nauky.
Existovali
nějací američtí kardinálové podporující tyto ideje a usnesení?
Momentálně si nevybavuji
jejich jména, ale nějací existovali. Vůdčí silou ve prospěch těchto usnesení
však byl otec Murray.
Mluvíte
o otci Johnu Courtney Murrayem (americkém jezuitovi)?
Ano.
Jakou
roli hrál?
Hrál velmi aktivní roli
během všech jednání a při přípravě návrhů těchto dokumentů.
Uvědomil
jste papeže (Pavla VI.) o svých obavách a znepokojení ohledně těchto usnesení?
Hovořil jsem
s papežem. Hovořil jsem ke koncilu. Třikrát jsem veřejně intervenoval,
dvakrát jsem intervenci předložil na sekretariát. Existovalo tudíž pět
intervencí proti těmto usnesením Druhého vatikánského koncilu.
Opozice vedená proti
těmto usnesením byla vlastně taková, že se papež pokusil ustanovit komisi
s cílem smířit v rámci koncilu tyto protikladné strany. Měli tam být
tři členové, jedním z nich jsem měl být já.
Když se liberální
kardinálové dozvěděli, že je mé jméno v komisi, navštívili Svatého Otce a
řekli mu otevřeně, že tuto komisi neakceptují a že nepřijmou mojí účast
v této komisi. Tlak na papeže byl takový, že se té myšlenky vzdal.
Udělal jsem vše, co jsem
mohl, abych zastavil tato usnesení, která hodnotím jako protichůdná a
destruktivní vůči katolické Víře. Koncil byl svolán legitimně, bylo to však za
účelem projednání všech těchto idejí.
Existovali
jiní kardinálové, kteří vás podporovali?
Ano. Byl tu kardinál
(Ernesto) Ruffini (z Palerma), kardinál (Giuseppe) Siri (z Janova) a kardinál
(Antonio) Caggiano (z Buenos Aires).
Byli
zde nějací biskupové, kteří vás podporovali?
Ano. Mnoho biskupů
podporovalo můj postoj.
Kolik
biskupů?
Bylo to více než 250
biskupů. Dokonce se zformovali do skupiny za účelem obrany pravé katolické
víry.
Co
se stalo se všemi těmi podporovateli?
Někteří jsou po smrti;
někteří jsou rozptýleni po světě; mnozí mě stále podporují ve svém srdci, bojí
se však, že ztratí své postavení, které podle nich může být užitečné později.
Podporuje
vás dnes někdo [v roce 1978]?
Ano. Například biskup
Pintinello z Itálie, biskup Castro de Mayer z Brazílie. Mnozí další
biskupové a kardinálové mě často kontaktují, aby vyjádřili svou podporu, ale
chtějí v tuto chvíli zůstat anonymní.
A
co ti biskupové, kteří nejsou liberály, ale přesto vám oponují a kritizují vás?
Jejich opozice se zakládá
na nesprávném chápání poslušnosti k papeži. Je to asi dobře míněná poslušnost, jíž
lze zpětně vysledovat k ultramontánní poslušnosti minulého století, která
v té době byla dobrá, protože papeži byli dobří. Dnes je to však slepá
poslušnost, která má jen málo co do činění s praxí a přijímáním pravé
katolické víry.
V této fázi je
důležité připomínat katolíkům po celém světě, že poslušnost k papeži není
prvořadou ctností.
Hierarchie ctností začíná
třemi teologickými ctnostmi víry, naděje a lásky následovanými čtyřmi
kardinálními ctnostmi spravedlností, mírností, obezřetností a statečností.
Poslušnost je odvozeninou kardinální ctnosti spravedlnosti. Je tudíž daleka od
toho, aby byla řazena jako první v hierarchii ctností.
Jistí biskupové si
nepřejí, aby působili třebas jen nejnepatrnějším dojmem, že odporují Svatému otci.
Chápu, jak se cítí. Je to zjevně velmi nepříjemné, ne-li velmi bolestné.
Mně se jistě nelíbí být
v opozici vůči Svatému otci, nemám však na vybranou, když zvážím, co
k nám v současnosti z Říma přichází a co je v rozporu s
katolickou naukou a je pro katolíky nepřijatelné.
Prohlašujete,
že Svatý otec tyto konkrétní ideje přijímá?
Ano. Přijímá. Ale není to
jen Svatý Otec. Je to celý trend. Zmínil jsem vám některé z kardinálů
angažované v těchto idejích. Před více než stoletím připravovaly tajné
společnosti, ilumináti, humanisté, modernisté a další, o nichž dnes máme všechny
texty a důkazy, Druhý vatikánský koncil, do nějž by mohly infiltrovat své
vlastní ideje humanistické církve.
Tvrdíte,
že někteří kardinálové mohli být členy takových tajných společností?
V této fázi není až
tak důležitou věcí, zda jsou nebo nejsou. Velmi důležité a závažné je, že
fakticky vzato jednají, jako by byli agenty nebo sluhy humanistických tajných
společností.
Tvrdíte,
že tito kardinálové mohli tyto ideje přijmout úmyslně nebo byli špatně
informovaní nebo byli oklamáni nebo to byla kombinace toho všeho?
Myslím si, že se
humanistické a liberální ideje rozšířily v 19. a 20. století. Tyto
sekulární ideje se rozšířily všude, ve vládě a podobně i v Církvi.
Tyto ideje pronikly do
seminářů a Církve. A dnes se Církev budí a zjišťuje, že se nachází v liberální
svěrací kazajce.
Proto se člověk přímo
uvnitř Církve setkává s liberálním vlivem, který během posledních dvou
století pronikl všechny vrstvy sekulárního života. Druhý vatikánský koncil byl
zorganizován liberály; byl to liberální koncil; papež je liberál a ti, kteří
jej obklopují, jsou liberálové.
Říkáte,
že tento papež je liberál, i když sám sebe nikdy za liberála neprohlásil?
Papež ani nikdy nepopřel,
že jím je.
Kdy
papež naznačil, že je liberál?
Papež při mnoha
příležitostech řekl, že je nakloněn modernistickým idejím, nakloněn kompromisu
se světem. Řečeno jeho vlastními slovy, bylo nezbytné „vytvořit most mezi
Církví a sekulárním světem“.
Papež řekl, že je nutné
přijmout humanistické ideje, že je nutné o takových idejích diskutovat; že je
nutné vést dialog. V této fázi je důležité říci, že dialogy jsou
v protikladu k nauce katolické Víry. Dialogy předem předpokládají, že
se dají dohromady protikladné ideje; proto nemůže mít (dialog) nic co do činění
s katolickou Vírou.
Věříme a přijímáme svou
víru jako jedinou pravou víru na světě. Všechno toto zmatení končí
v kompromisech, které k neštěstí lidstva a Církve ničí nauku Církve.
Řekl
jste, že znáte důvod poklesu v návštěvnosti kostelů a nedostatku zájmu o
Církev dnes, které jste údajně přisoudil usnesením Druhého vatikánského
koncilu. Je to pravda?
Neřekl bych, že by Druhý
vatikánský koncil zabránil tomu, co se dnes v Církvi děje. Modernistické
ideje na dlouho pronikly všude a to pro Církev nebylo dobré. Ale skutečnost, že
někteří členové duchovního stavu vyznávaly takové ideje, konkrétně ideje
zvrácené svobody, k tomu v onom případě dávají oprávnění.
Idea, že všechny pravdy
jsou rovnocenné, všechna náboženství jsou tatáž a v důsledku toho všechny
mravní systémy jsou tytéž, že svědomí všech je rovnocenné, že každý může
teologicky soudit, co může dělat – to jsou skutečně humanistické ideje – (idea)
naprosté svobody bez jakékoliv disciplíny v myšlení, která vede
k postoji, že kdokoliv může dělat, co se mu zlíbí. To vše je naprosto
v protikladu k naší katolické Víře.
Řekl
jste, že většina těchto teologických poradců a expertů pouze předstírala, že
reprezentují většinu lidí a že ve skutečnosti lidé nejsou těmito liberálními
teology opravdu reprezentováni. Mohl byste to vysvětlit?
„Většinou lidí“ myslím
všechny lidi, kteří si čestně vydělávají na živobytí. Myslím tím lidi půdy, lidi
zdravého rozumu v kontaktu s reálným světem, trvalým světem. Tito
lidé jsou většinou lidu, která upřednostňuje tradice a řád před chaosem.
Existuje hnutí všech
těchto lidí ve světě, kteří se pomalu spojují v naprosté opozici ke všem
změnám, které byly jejich jménem provedeny jejich náboženství.
Tito lidé dobré vůle a
zdravého rozumu jsou tak traumatizováni těmito dramatickými změnami, že se nyní
zdráhají navštěvovat kostel. Když jdou do modernistického kostela, nesetkají se
s tím, co je posvátné – s mystickým charakterem kostela – ale se vším
tím, co je opravdu podvodem.
Vše, co vede k Bohu
je Boží a oni se již v těchto kostelech nesetkávají s Bohem. Proč by
měli chodit na místo, kde Bůh není přítomen?
Lidé si to velmi dobře
uvědomují a liberální kardinálové a jejich poradci vážně podcenili věrnost
většiny ke své pravé Víře. Jak jinak můžete vysvětlit, že jakmile otevřeme
kapli nebo kostel, všichni se tam odevšud hrnou? Máme jen místnost na stání.
Mše pokračují celý den, aby vyšly vstříc věřícím.
Proč? Protože znovu
našli, co potřebovali: posvátno, mystično, respekt vůči posvátnému.
Například vidíte různé
lidi na letišti přicházet ke kněžím, kteří zde byli, aby se se mnou setkali,
potřásají jim rukama – naprostí cizinci. Proč? Protože tam, kde lidé najdou
kněze, skutečného kněze, kněze, který se chová jako kněz, který se obléká jako
kněz, jsou k němu okamžitě přitahováni a následují ho.
Děje se to ve Spojených
státech, děje se to v Evropě a všude po světě. Lidé na ulici přicházejí,
aby pozdravili kněze; přicházejí mu z čista jasna pogratulovat a říct mu,
jak jsou šťastní, že vidí skutečného kněze, říct mu, jak jsou šťastní, že ještě
existují nějací kněží.
Tvrdíte,
že oblečení a hábit činí rozdíl v kvalitě kněze?
Hábity a oblečení jsou
samozřejmě pouze symbolem, ale lidé jsou přitahováni k tomu, co tento
symbol reprezentuje, ne k symbolu samotnému.
Proč
to vypadá, že přikládáte takovou důležitost rituálům tridentské mše? (1)
My zajisté netrváme na
rituálech jen pro rituály, ale čistě jako na symbolu naší Víry. V tomto
kontextu jsme přesvědčeni, že jsou důležité. To, co však bylo odstraněno, je
podstata a nikoliv rituály tridentské mše.
Můžete
být konkrétnější?
Nové modlitby Offertoria
nevyjadřují katolické pojetí oběti. Prostě vyjadřují jen koncept pouhé účasti
na chlebu a vínu. Tridentská mše například pronášela k Bohu tuto modlitbu:
„Přijmi, svatý Otče, všemohoucí věčný Bože, tuto neposkvrněnou obětinu, kterou
já, nehodný sluha tvůj, přináším tobě, Bohu svému živému a pravému, za nesčetné
hříchy, urážky a nedbalosti své...“ Nová mše říká: „Obětujeme ti chléb
života..“ Není tu žádná zmínka o obětování nebo oběti. Text je vágní a
nepřesný, propůjčuje se dvojznačnosti a byl zamýšlen tak, aby byl přijatelný
pro protestanty. Je však nepřijatelný pro pravou katolickou Víru a nauku.
Podstata byla změněna ve prospěch přizpůsobení se a kompromisu.
Proč
to vypadá, že přikládáte takovou důležitost latinské mši, spíše než mši
v národním jazyce schválené Druhým vatikánským koncilem?
Za prvé je otázka
latinské mše za jistých okolností druhořadou otázkou. Z jiného pohledu je
to však velmi důležitá otázka. Je důležitá, protože je to způsob, jak pevně
stanovit slova naší Víry, katolického dogmatu a nauk. Je to způsob, jak
nezměnit naší Víru, protože v překladech postihujících tato latinská
slova, člověk přesně nevyjadřuje pravdy naší Víry, jak je vyjádřena a
ztělesněna v latině.
Je to skutečně velice
nebezpečné, protože člověk může postupně ztratit víru samotnou. Tyto překlady
nevyjadřují přesná slova proměňování. Tato slova jsou v národních jazycích
změněná.
Mohl
byste mi dát příklad?
Ano. Například
v národních jazycích se říká, že drahocenná Krev je [prolita] „za
všechny“. Když v latinském textu (dokonce i v posledním, revidovaném
latinském textu) text říká: drahocenná krev je [prolita] „za mnohé“ a nikoliv
za všechny. Vše je zajisté odlišné v mnoha ohledech. Toto je jen malý
příklad, který ilustruje nepřesnosti současných překladů.
Mohl
byste citovat nějaký překlad, který by skutečně odporoval katolickému dogmatu?
Ano. Například
v latinském textu se o Panně Marii mluví jako o „Semper Virgo“, „vždy Panně“. Ve všech moderních překladech bylo
slovo „vždy“ vynecháno. To je velice závažné, protože je velký rozdíl mezi
„Panna“ a „vždy Panna“. Je nanejvýš nebezpečné pohrávat si s překlady
tohoto druhu.
Latina je také důležitá,
aby udržela jednotu Církve, protože když člověk cestuje – a lidé dnes cestují
do cizích zemí stále víc – je pro ně důležité nalézt stejné odpovědi, jaké
slyšeli od svého kněze doma, ať již ve Spojených státech, Jižní Americe, Evropě
nebo v jakékoliv jiné části světa. Jsou doma v jakémkoliv kostele. Je
to jejich katolická mše, která se slaví. Oni vždy slyšeli latinská slovíčka od
svého dětství a jejich rodiče před nimi a jejich prarodiče před nimi. Je to
poznávací znamení jejich Víry.
Když teď jdou do kostela
v cizině, nerozumí ani slovo. Cizinci, kteří přicházejí sem, nerozumí ani
slovo. K čemu je jít na mši v angličtině, italštině nebo španělštině,
když nikdo nerozumí ani slovo?
Nerozuměla
by však většina těchto lidí latině dokonce ještě méně? Jaký je v tom
rozdíl?
Rozdíl je ten, že latina
katolické mše se od dětství vždy učila při náboženské výuce. Existuje mnoho
knížek k této věci. Učila se celé věky – není tak těžká
k zapamatování.
Latina je přesným
vyjádřením, které je dobře známé generacím katolíků. Kdykoliv v jiném
kostele objevíte latinu, okamžitě to vytváří patřičnou atmosféru pro
bohoslužbu. Je to osobitý jazyk katolické Víry, který sjednocuje všechny
katolíky po celém světě bez ohledu na jejich národní jazyk.
Nejsou dezorientovaní
nebo zmatení. Říkají: Toto je moje mše, je to mše mých rodičů, je to mše
k následování, je to mše našeho Pána Ježíše Krista. Je to věčná a neměnná
mše. Proto je z pohledu jednoty velmi důležitým symbolickým propojením; je
znamením totožnosti pro všechny katolíky.
Je to však mnohem
vážnější než prostá změna jazyka. V duchu ekumenismu je to pokus sblížit
se s protestanty.
Jaký
důkaz pro to máte?
Je to vcelku zjevné, protože
zde bylo pět protestantů, kteří pomáhali při reformě naší liturgie. Arcibiskup
z Cincinnati, který byl přítomen na těchto rokováních, řekl, že těchto pět
protestantů bylo nejen přítomno, ale také se velmi aktivně účastnilo při
debatách a přímo se podílelo na reformě liturgie.
Kdo
byli tito protestanti?
Byli to protestantští
pastoři reprezentující různé protestantské denominace, kteří byli Římem
pozváni, aby se podíleli na reformě naší liturgie, což jasně ukazuje, že
v tom všem byl záměr. Byli to Dr. George, pastor Jasper, Dr. Sheperd, Dr.
Smith, Dr. Koneth a Dr. Thurian. Msgr. Bugnini tento záměr neskrýval.
Vysvětlil jej velmi jasně. Řekl: „Vytvoříme ekumenickou mši jako jsme vytvořili
ekumenickou Bibli.“
To vše je velice
nebezpečné, protože naše Víra je napadena. Když protestant slaví tutéž mši,
interpretuje ten text odlišným způsobem, protože je jeho víra odlišná. Proto je
to dvojznačná mše. Je to obojaká mše. Není to již katolická mše.
Zdroj: Catholic Apologetics
Překlad: D. Grof