Komentář Eleison CCCLXXXIV – Čtyřicáté výročí (2014)
(384)
22. listopadu
2014
ČTYŘICÁTÉ VÝROČÍ
Včera bylo
40. výročí historické Deklarace
arcibiskupa Marcela Lefebvra z 21. listopadu 1974 k důvodům, pro něž on, kněží a laikové, kteří
jej následují, vystoupili proti naprosté změně katolické Církve a náboženství,
jež byla způsobena v důsledku Druhého vatikánského koncilu. Deklarace je
stejně svěží dnes, jako byla v den, kdy byla sepsána, protože skutečné
katolické náboženství Boha je nezměnitelně pravé, zatímco koncilní náboženství
člověka je rozhodně falešné a Řím okupuje víc než kdy jindy.
Deklarace se
skládá z deseti stručných odstavců, což je celkem o něco méně než 50
řádek: 1) lpíme na katolickém Římu, věčném Římu. 2) Odmítáme koncilní Řím,
neoprotestantský a neomodernistický. 3) Koncilní reforma ničí katolickou Církev
a umenšuje naši katolickou Víru, 4) což ani anděl s nebe nemá právo učinit
(Galatským 1,8). 5) Volíme si Tradici, odmítáme novoty. 6) Vše v Církvi se
reformuje způsobem opačným k prastaré katolické nauce. 7) Koncilní reforma,
pocházející z hereze a ústící v herezi, je pro katolíky nepřijatelná,
takže 8) budeme pokračovat ve formování tradičních kněží. 9) A budeme lpět na
katolické nauce a praxi všech časů, 10) přičemž jsme přesvědčeni, že skrze to
zůstaneme skutečně věrnými katolíky.
Všimněte si
nejprve jasného a ostrého rozlišení (1 a 2) mezi katolickým Římem a koncilním
Římem. Je pravdivé říci, že koncilní Řím okupuje struktury katolického Říma,
říct však, že koncilní církev proto není ničím jiným než katolickou Církví, je stejně
pošetilé, jako říct, že kukačka je slavík, protože obývá slavičí hnízdo. (A
říkat, že arcibiskup psal o koncilním a katolickém „Římu“ a ne o koncilní a
katolické „Církvi“ znamená slovíčkařit.)
Jak však
arcibiskup rozlišuje mezi koncilní kukačkou a katolickým slavíkem?
S pomocí nauky! Konciliarismus je neoprotestantský a neomodernistický
(2). Naše víra je umenšována (3) v protikladu ke katolické nauce
(6). Konciliarismus je hereze (7). Lneme ke katolické nauce (9).
A stručný souhrn výše nepředkládá všechny arcibiskupovy odkazy na nauku. Katolická
nauka byla Polárkou jeho myšlení a jednání. Protože moderní člověk chce svobodu
pro své myšlení a jednání, chce ve skutečnosti zredukovat své myšlení na nesmysly,
načež nemá nauka nic víc než čistě dekorativní funkci. Už nemá na jednání
člověka žádný vliv, kromě jedné katastrofální nauky, že nauka je nedůležitá. A
tato katastrofální nauka má naprostý vliv. Proto je arcibiskup v rámci
Bratrstva sv. Pia X., které založil, zredukován na o málo víc než jen
dekorativního maskota.
Člověk má
nutkání se zeptat, co je tím, co v Bratrstvu, v Církvi a ve světě
obnoví vliv nauky, smysl pro realitu a lásku k pravdě? Určitě utrpení, nic
menšího. Solženicyn učinil poznámku o tom, že bude potřeba „železná tyč“ událostí,
aby se dokořán otevřel betonový plášť, který moderní člověk vystavěl kolem
svého hříšného způsobu života. Opravdu, kéž se Bůh smiluje.
Kyrie
Eleison
Zdroj: http://www.dinoscopus.org
Překlad: D. Grof