Jak nám bude při posledním soudu? (1901)
Neděle
dvacátá čtvrtá a poslední po svatém Duchu
Obsah: Že
jest po smrti soud, v tom souhlasili i národové pohanští; také souhlasně učí,
že soud ten jest velmi přísný; jest pak dle učení Krista Pána soud dvojí:
soukromý a obecný. Dnešní sv. evangelium mluví o soudu obecném, popisujíc jeho
hrůzy. Jak bude nám při posledním soudu? 1. Všem bez rozdílu bude to den hrůzy;
patrno to z toho, co bude předcházeti, co se bude při něm díti, co následovati;
2. jak bude spravedlivým? Zármutek jejich obrátí se v radost; 3. jak hříšníkům?
Zármutek jejich promění se v zoufalost, které nebude konce. – Pamatujme vždycky
na soud Boží!
Shromáždí
vyvolené jeho ode čtyř větrů. (Mat. 24, 31)
Pravda, že
po smrti následuje soud, jest rozumu lidskému tak zřejmá a patrná, že jí neshledáváme
jenom v křesťanství, nýbrž i v různých pověstech pohanských. Tak dle náhledu
pohanských Řeků přicházejí duše zemřelých do tak zvaného Hadu, to jest místa
velmi prostranného, temného v zemi, které obklopují ze všech stran různé a
hrozné řeky. Vchod do tohoto místa a jeho ocelovou bránu pilně hlídá bůh
Ajakos, jemuž ku pomoci ustanoven jest Kerberos, hrozný tříhlavý pes. Duše
zesnulých tam nejprve přicházejí k jezeru acheruskému. přes které je převeze
převozník Charon. Na to vystupují na velikou louku, kterou protéká zvláštní
řeka, Léthe zvaná, ze které duše pijí vodu, aby na vše, co zde na zemi bylo,
zapomněly. V Hádu kromě jiných bohů a bohyň vládnou Erinye a Póiny, to jest
bohyně pomsty a trestů. Soudcové duší jsou tři: Minos, Radamanthys a Ajakos. Ti
vyšetří přísně život každého člověka, a dle toho jej také odmění nebo
potrestají. Spravedlivým vykazují ku obývání zvláštní místo blažené, nazvané
Elysium, nespravedlivé pak vydávají ku hrozným trestům bohyním Erinyím. Ti pak,
kdo nejsou ani spravedliví, ani hříšníci, jichž prý jest počet největší,
procházejí se jako stínové v podsvětí na zvláštní louce. Tak si představovali
soud člověka po smrti pohanští Řekové.
U jiných
národů se konal tento soud docela na zemi. Scházívali se totiž po smrti člověka
mužové vážní, kteří promluvili vespolek o zemřelém, připomenuli, co dobrého a
co zlého vykonal, a na základě toho pronesli rozsudek, je-li hoden památky
čestné, nebo je-li jeho památka nečestná.
Ačkoliv tyto
pověsti v některých částech jsou až směšně, přece třeba říci, že v nich jest
jádro velmi důležité, totiž ta pravda, že jest po smrti člověka velmi přísný
soud, čili jak dí písmo svaté: „Uloženo jest lidem jednou umříti, a potom bude
soud.“ (Žid. 9, 27). Nemůže jinak býti; spravedlnost žádá, aby se každému
dostalo odměny podle skutků jeho, a když se tak neděje zde na zemi, aby se tak
stalo v životě budoucím po smrti.
Dle učení
Pána Ježíše jest pak soud, který nás čeká po smrti dvojí; jeden hned po smrti
každého člověka, druhý pak po smrti a z mrtvých vstání všech lidí; onen soud
slove soukromý, tento pak veřejný; při onom soudu má býti patrna spravedlnost
Boží lidem jednotlivým, při soudu veřejném se má ukázati veškerému lidstvu.
Jest tudíž náležitě odůvodněn soud obojí. Den pak, na kterém se bude díti tento
soud veřejný, obecný nebo také poslední, slove den soudný, a ten nám právě
popisuje Kristus Pán ve dnešním svatém evangeliu. Uvažujeme-li jen poněkud o
slovech Páně, poznáváme, že den tento bude opravdu hrozný. Co může člověka
naplniti strachem a hrůzou, to bude se díti tehdáž. Proto církev svatá sama
nazývá den tento dnem hněvu, dnem velikým a hořkým velmi.
Tomuto dnu
neujdeme nikdo; dožijeme se ho všichni, proto na něj nemáme zapomínati nikdo
nikdy. A poněvadž nemáme uvažovati jen o tom, jakým bude tento den vůbec, nýbrž
jakým bude pro nás pro každého zvlášť, máme, uvažujíce o posledním soudu, také
uvažovati o svém životu a z toho uzavírati, co nás čeká toho dne, až se ukáže
spravedlnost Boží celému světu. Zachovám se tudíž dle úmyslu svaté církve, když
promluvím o posledním soudu, a to tak, že se budeme tázati, jak bude každému z
nás při posledním soudu?
Uvažujíce o
tom, jak nám bude při posledním nebo obecném soudu, tažme se nejprve, jak nám
bude všem, pak, jak bude každému zvlášť, a to spravedlivým a hříšníkům.
1. Pro
všecky lidi bez rozdílu a tudíž také pro nás bude den soudný dnem hrůzy. Vždyť
Kristus Pán sám praví, že bude tehdáž tak veliké soužení, jakého nebylo od
počátku světa, a jakého nebude nikdy. Jsou na světě rozličná soužení a hrůzy:
požáry, vichry, povodně, krupobití, zemětřesení, války, nemoci a jiné metly
Boží, kde se chvěje strachem téměř celý svět; ale vše to jest ničím u porovnání
se dnem soudným. Tehdáž bude hrůza největší. Seznáme to, uvážíme-li, co se tu
bude díti.
Uvažme jen,
co bude dle slov samého Krista Pána tomuto dni předcházeti. Pán o tom mluví
právě ve dnešním svatém evangeliu, a církev svatá nám to připomíná na konci
roku církevního i na jeho začátku z té příčiny, abychom na tento den hrůzy,
kterému neujdeme nikdo, nezapomínali nikdy. Povstanou totiž dlouho před tímto
dnem falešní proroci a falešní Kristové; tedy lidé, kteří o sobě budou tvrditi,
že jsou Bohem poslaní, aby v pokolení lidském obnovili a opravili náboženství,
kteří mají po vůli Boží lid vykoupiti; a tito falešní proroci budou pomocí
ďábla konati skutky tak podivuhodné, že, kdyby to Bůh dopustil, měli by je za
zázraky i lidé vyvolení. Zejména pak dle učení svatých Otců a učitelů
církevních přijde přede dnem posledního soudu vrchol a souhrn vší nepravosti a
všeho hříchu, pravý opak Krista Pána a Jeho úhlavní nepřítel, čili Antikrist,
který bude rodem žid, zřídí svou říši, jejímž sídlem bude asi Jerusalem, bude
pravé stoupence Kristovy hrozně pronásledovati, ale konečně říše jeho padne. V
tomto pronásledování přijdou také s nebe Henoch a Eliáš, které Bůh přijal živé
do nebe, kdež je dosud chová, aby je poslal v době nejhorší před posledním
soudem na svět, aby v době všeobecného zmatku, hříchu a hrůzy nabádali lidí ku
pokání. Antikrist usmrtí také tyto dva muže, a tak se ukáže, že uloženo jest
všem lidem zemříti, že z tohoto obecného zákona nebyli vyjmuti ani oni. – Mimo
to budou přede dnem posledního soudu hrozné války, zemětřesení, povodně,
krupobití; pak bude následovati, co válku pravidelně doprovází, hlad, mor a
jiné nemoci. – Když pak se tento den hrůzy již přiblíží, slunce se zatmí, a
hvězdy nebudou vydávati světla, tak že bude na této zemi děsná tma, nad čímž
budou hrůzou žasnouti lidé všichni. Ano, jako kdysi dával Bůh lidu israelskému
na hoře Sinaj zákon za hrozného burácení hromu a blesku, tedy za zjevů děsných
a hrozných: tak přijde jednou podle tohoto zákona lidí soudit také za zjevů
hrozných. Konečně se ukáže soudce, Kristus Ježíš, provázen jsa zástupy svatých
andělů s mocí velikou a velebností. Ukáže se také na nebi znamení sv. kříže a
to veliké, jež uzříme všichni, aby veškerému světu patrno bylo, kým byl
vykoupen, a co Kristus pro veškeré lidstvo vykonal a vytrpěl.
Mezi tím, co
se toto bude díti, zvolá anděl hlasem velikým: „Vstaňte mrtví, pojďte k soudu.“
A kdekoliv bude a již nyní jest tělo kteréhokoliv člověka, vstanou všichni, a
každé tělo se spojí s tou duší, kterou mělo za živa.
Toto všecko
jest přípravou na onen soud hrozný. Pak nastane soud Boží vlastní. Konati ho
bude Kristus Pán jako vtělený Syn Boží, poněvadž, jak sám řekl, Otec nikoho
nesoudí, ale dal veškerý soud Synu. V dojemné písni, která líčí tento den
hněvu, se připomíná, že pak vynesena bude kniha, ve které jest poznamenáno vše,
co každý člověk činil. Knihou touto není potřebí mysliti nějakou knihu
skutečnou, nýbrž třeba jí rozuměti svědomí všech lidí, osvícené zvláštním
světlem Božím, kterým každý člověk v okamžiku pozná všecko, co dobrého učinil
nebo opomenul, jakož i, čím Boha za celý život pozemský kdy urazil. Mimo to
pozná také každý celý život všech těch lidí, které mu jest potřebí znáti, aby
uznal, že spravedlnost Boží jest svatá a nevyzpytatelná. Snad měl některého
člověka za hříšníka, a on jím nebyl; snad naopak za spravedlivého, a on jim
také nebyl; dle toho vida rozličné lidi, jak se jim vede, soudil také chybně o
spravedlnosti Boží. Tento jeho soud nesprávný opraví Bůh náležitě při soudu
posledním, tak že tam budeme všichni kořiti se spravedlnosti Boží, a uznáme, že
neukřivdila a neukřivdí nikomu. Pak bude následovati ono hrozné dělení. Kristus
Pán řekl, že Syn člověka oddělí spravedlivé od nespravedlivých, jako oddílí
pastýř ovce od kozlů, a že postaví spravedlivé na pravici, nespravedlivě pak na
levici. Toto dělení hrozné si nemáme mysliti tak, jakoby Kristus Pán k
jednotlivým lidem šel a řekl jim, kam mají jíti; nýbrž, poněvadž každý člověk
spravedlivě sám pozná, jaký jest jeho život, a čeho tudíž dle zákona Božího
zasluhuje, půjde na pravici nebo na levici dle tohoto rozsudku každý sám.
Konečně bude
následovati rozsudek, který pronese soudce viditelný všem lidem srozumitelně.
Spravedlivým řekne: „Pojďte požehnaní Otce mého, vládněte královstvím,
připraveným vám od ustanovení světa; nebo lačněl jsem, a dali jste mi jísti,
žíznil jsem, a dali jste mi píti,“ čili konali jste skutky milosrdné. Na to
řekne nespravedlivým: „Odejděte ode mne zlořečení do ohně věčného, který jest
připraven ďáblu a andělům jeho. Nebo lačněl jsem, a nedali jste mi jísti,
žíznil jsem a nedali jste mi piti,“ čili mohli jste konati skutky
milosrdenství, příležitosti jste k tomu měli dost, ale vy jste nechtěli. Na to
se budou jak spravedliví tak nespravedliví po svém spůsobu vymlouvati.
Spravedliví budou namítati, že ani nevědí, kde by byli vykonali skutky tak
dokonalé a tak důležité, že by za ně zasloužili odměnu tak velikou; ale Kristus
Pán jim řekne, že, co dobrého vykonali lidem zde na zemi nejchudším, to
vykonali vlastně Jemu, a proto že jest Jeho povinnosti, dáti jim takovou
odměnu, na kterou sice nemají právo po přísné spravedlnosti pro skutky, které
vykonali jen svou silou, nýbrž která se sluší na Něho, Boha nejvýš dobrotivého
a dokonalého, a které vykonali s pomocí Jeho; Pak se budou většinou pokrytecky
vymlouvati i nespravedliví, že nevědí, kde by byli viděli Krista Pána v těchto
různých nedostatcích, a nepomohli Mu. Ale Kristus Pán řekne také jim, že, co
odepřeli lidem nuzným a bídným, odepřeli vlastně Jemu; proto když uráželi,
nečiníce skutků milosrdných, vlastně Jeho, musí je trestati On. Potom bode
následovati rozdělení konečné, věčné, které nebude změněno nikdy; spravedliví
půjdou do života věčného, hříšníci pak do trápení věčného.
Když uvážíme
jen poněkud těchto několik slov, kterými jsem naznačil, co bude dnu soudnému
předcházeti, co se bude při něm díti, a co po něm bude následovati, jest nám
vyznati, že bude tento den hrozný pro všecky lidi bez rozdílu. Bude hrozný pro
ty lidi, kteří budou zde na zemi žití. Vždyť budou toto vše viděti, cítiti,
budou v tom ve všem žíti. Jaký nářek jest v době hrozného požáru, v době bitvy,
v době vlnobití, zemětřesení, povodně, moru, hladu; a což jest to všecko u
porovnání ke hrůzám dne soudného! Den ten bude hrozný pro zemřelé i pro
spravedlivé. Jest pravda, že rozsudek pronesený při soudu soukromém nebude moci
býti změněn, a tudíž spravedliví budou hned viděti, že nezahynou; jest pravda,
že to poznají také z těl svých, poněvadž těla spravedlivých vstanou velmi
krásná, a těla nespravedlivých ohavná: ale i spravedliví vidouce, co se děje,
budou žasnouti. Že pak den ten bude hrozným pro hříšníky, poznáváme z toho, že
hříšníci hned od prvního počátku budou věděti, že všecko, co se děje, děje se
mezi jiným také proto, aby byl jejich hrozný stav všem lidem i andělům náležitě
odůvodněn, a oni ve své hrůze až na věky utvrzeni. Bude tedy v den soudný
hrozně lidem všem.
Proto, ať
činíme dobře nebo ať hřešíme, pamatujme vždy a všichni na den hrůzy, který nás
očekává při skonání světa. Nepodobá se pravdě, že den tento jest blízko, ale
jisto jest, že přijde jednou jistě. Víme-li tedy, že přijde jistě, připravujme
se na něj stále. Vidí-li člověk, že se má podrobiti některé zkoušce, je-li
svědomitý, pamatuje na ni často; a byť i byl dobře připraven, přece pravidelně
má strach. A co jest to u porovnání ke dni soudnému? Ano, pozorujeme-li lidi,
kteří žijí jen tomuto světu a tělu, vidíme, že se na činy své dlouho a důkladně
připravují. Má-li se konati zábava taneční, co tu jest příprav, mnohdy na kolik
neděl! Co vydání, co řečí, co starostí, aby nic nechybělo! Takovou pozornost
věnují lidé zábavám, mnohdy docela hříšným. Jak nás to má nabádati, abychom
pamatovali na soud poslední, na tento koncert pro všecky nejdůležitější!
2. Pozorujme
dále, jak tu bude lidem jednotlivým, tedy i každému z nás. Poněvadž dnem tímto
přestane očistec, ve kterém možno poněkud i v životě budoucím hřích a jeho zlé
následky napraviti, budou tehdáž lidé jen dobří a zlí, spravedliví a
nespravedliví. Všem se nepovede stejně, nýbrž každému podle jeho činů a zásluh.
Spravedlivým
se promění hrůzy, kterých zažijou, v radost. Jest pravda, že budou již tu
požívati blaženosti, které nikdo nemůže odníti od nich, avšak budou jí požívati
jen duší. Těla jejich dosud odpočívala v zemi, kdež proměněna byla v prach. Po
slovích andělových: „Vstaňte mrtví, pojďte k soudu!“ vstanou. Bude to událost
zvláštní, zjev neobyčejný, kterého si ani náležitě představiti nedovedeme. Ty
miliony lidí, kteří kdekoliv žili a zemřeli, vstanou a půjdou před soudnou
stolici Kristovu. Jak tu obživnou hřbitovy, na kterýchž odpočívají naši bratři
a sestry, a budeme odpočívati i my! Jak bojiště, na kterých za strašného
buráceni a lomozu zbraní, za hrozného nářku a mnohdy i klení zemřeli stateční
obhájcové vlasti nebo ukrutní a krvelační nepřátelé a bídní zrádci! Jak tu
oživne na mnohých místech i moře, na jehož dně pochováni jsou lidé, kteří
zahynuli buď vlnobitím, nebo zemřeli konajíce dalekou cestu! Tito vstanou
všichni, žádný nezůstane v hrobě, byť i byl v moři mnoho mil hlubokém nebo pod
horou hrozně vysokou; všecko to nebude pranic překážeti všemohoucnosti Boží,
nýbrž všichni vstanou s těmi těly, kteráž měli za živa, a půjdou k soudu. Každá
duše se spojí s tím tělem, kteréž měla; žádná se nezmýlí, každá ihned pozná
své, a bude ihned u něho a v něm. Těla spravedlivých budou krásná, jako bylo
krásné tělo Kristovo po z mrtvých vstání. A v tom již bude záležeti první
útěcha duší těchto. Snad byla tato těla zde na zemi mučena, snad byla různými
spůsoby nelítostnými katany zohavena, snad byla i dravé zvěři pohozena; a hle,
nyní jsou celá a krásná! Snad byla prací, postem, sebezapíráním tak vyschlá, že
byla jen kost a kůže; hle, nyní jsou celá sličná! Snad byla různým spůsobem
zkomolena, ranami a jizvami poseta, snad jim chyběly i některé údy; a hle, nyní
jsou tato těla celá, a utržené jizvy jsou k jejich ozdobě. Snad tato těla
snažila se někdy svésti ducha ku hříchům a nepravostem, ale duch odporoval
statečně; snad se brodila docela v hříších po delší dobu, ale pak činila
pokání. Ó jak budou nyní vděčna duši, a jak bude plesati člověk celý, že tak
jednal, že se zlého buď varoval, nebo když zhřešil, hříchy tělesnými, opět je
pokáním napravil!
Spravedliví
mimo to poznají, že jejich spravedlnost bude učiněna známa celému světu. Snad
je až dosud někteří měli i za hříšníky, snad byli hříšníky opravdu, a svět
neviděl jejich pokání, snad je měli někteří za licoměrníky a za pokrytce; to
vše posledním soudem přestane; neboť tehdáž, jak dí Kristus Pán, „budou se
spravedliví stkvíti iako slunce.“ (Mat. 13, 43). Uzří tedy spravedlnost jejich
celý svět, obzvláště ti kteří o nich pochybovali, aby viděli, že jest
spravedlivý a Svatý Bůh. To bude dojista všem spravedlivým k veliké útěše a
radosti.
Konečně uzří
spravedliví, že přichází doba rozsudku posledního, ano že tento rozsudek jest
již zde, kterým jim bude přisouzená odměna věčná, a to nejen vzhledem na duši,
nýbrž i vzhledem na tělo. Jest pravda, že již přede dnem posledního soudu budou
všichni lidé věděti, ano že ví každý po soudu soukromém, jaká bude a jest jeho
věčnost; ale to ví před soudem obecným jen sám, a požívá tohoto rozsudku jen
vzhledem na duši. Po soudu obecném bude odměněno také tělo, a dojista, že také
o této odměně třeba říci, že jí ani oko nevidělo, ani ucho neslyšelo, ani si jí
srdce lidské představiti nedovedlo.
Vidíme
tudíž, že spravedliví budou po hrůzách dne soudného naplněni zvláštní radostí a
rozkoší, že budou, jak praví žalmista Páně, „plesati v slávě a veseliti se v
svatém pokoji.“ (Žalm 149, 5). Ó kdož by z nás si nepřál, aby se dostalo toho
štěstí jemu, a kdož by se neměl přičiniti všemi silami, aby se mu ho dostalo
opravdu!
3. Jest si
toho přáti; neboť, jako budou spravedliví při soudu posledním po hrůzách jeho
velmi blažení, tak budou nespravedliví již při tomto soudu a po něm hrozně
nešťastni.
Uvažme jen,
jak bude nespravedlivým hned v tom okamžiku, až uzří každý své tělo! Svatý
apoštol Pavel píše, že všichni sice vstaneme, ale že všichni nebudeme
proměněni, to jest že všichni nebudeme po zmrtvých vstání oslaveni. Ano
oslavena budou jen těla spravedlivých, těla hříšníků budou ohavná. A hle! k
takovému tělu bude se museti přihlásili duše člověka, jenž zemřel ve smrtelném
hříchu. Kdyby si měl některý člověk vznešený obléci roztrhaný a zamazaný kabát,
a v něm jenom jednou projíti městem nebo vesnicí, ve které žije, jak by mu to
bylo odporno, a sotva by ho k tomu kdo donutil. A po vzkříšení bude se museti
duše hříšníka spojiti s tělem, které zde měla, a to ohavným, aby v něm žila až
na věky, a nebude jí pomoci žádné. V tomto těle půjde na levici, aby tam
uslyšela hrozný rozsudek podle zásluhy své. – Uvažme dále, do jaké společnosti
půjde. Do společnosti sobě rovných. Nešťastní a ohavní budou tam všichni. Jak
hrozný jest pohled na lidi různými nemocemi vnějšími postižené! Mráz obejde
člověka, vidí-li takové nemocné, na příklad malomocné, jen vymalované. A při
posledním soudu bude vše, co uzříme, skutečnost, a to taková, že se jí nebude
moci vyhnouti nikdo. Těla nespravedlivých budou mnohem odpornější než těla
nejhorších malomocných nebo kteroukoliv nemocí stižených; a v takové společnosti
bude žíti hříšník každý, a to až na věky.
Mimo to;
snad o mnohých dosud lidé nevěděli, jakými byli hříšníky, snad je měli docela
za spravedlivé, jejich pokrytectví a licoměrnost byly tak dokonalé, že jich
lidé neprohlédli; při soudu veřejném přestane všecko; tu se ukáže každý, jaký
byl a jest opravdu, všem, komu na tom bude záležeti. Jak tu budou zahanbeni
mnozí rodičové před dětmi, páni před služebníky a naopak!
Konečně i to
třeba uvážiti, že do dne posledního soudu trápí se jenom duše tresty věčnými;
ale po soudu posledním nebo obecném nastane věčné a hrozné utrpení také pro
těla. Toto všecko uzří zavržení hned na počátku tohoto výkonu spravedlnosti
Boží, a proto budou volati: „Hory padněte na nás, a pahrbkové přikrejte nás!“
ale volání jejich bude marné. Jako je Bůh zde na zemi marně volal ku pokání,
jako pohrdali oni Jeho milosti a nezřídka se jí docela posmívali, tak se stane
při tomto soudu jim. Pán Ježíš řekl, že dá odplatu jednomu každému podle skutků
jeho. Jak hrozný bude tento den pro hříšníka! Bude hrozný již pro to, co se v
něm bude díti, ale bude mnohem hroznější pro to, co po něm bude následovati,
neboť bude následovati trest věčný. Topí-li se člověk, nebo vidí-li jakoukoli
blízkou smrt, jak hrozně mu jest, volá-li o pomoc nadarmo; a což jest to vše u
porovnáni k té hrůze, ve které budou v den soudný hříšníci, a která hrůza
nebude míti nikdy konce!
Končíme
nedělí dnešní rok církevní. Uvažme, jak jsme rok ten ztrávili. Bůh nám v něm
dával svou církví mnoho milostí. Hlásáno nám bylo slovo Boží, konali jsme různé
svátky a slavnosti, kolik bylo slouženo mší svatých, kolikráte nás volal Bůh ku
svatým svatostem, jak mnoho jsme viděli příkladů dobrých, jak mnoho příkladů
výstražných a hrozných! Jak jsme se k těmto milostem zachovali? Užili jsme jich
dobře? Ó jak šťastní bychom mohli býti, kdybychom mohli s dobrým svědomím říci,
že dobře! Avšak zdaž nám není se zármutkem vyznati, že jsme často byli k těmto
milostem nevděčnými a netečnými? Zdaž nemusíme ku svému zahanbení a odsouzení
vyznati, že jsme častěji sloužili světu než Bohu, častěji tělu než duši? Ó
litujme chyb svých! Jednou nás povolá Pán všecky před soudnou stolici Svou, tam
budeme odpovídati ze všeho. Ó jak bychom byli nešťastni, kdyby ten soud hrozný
skončil pro nás zle, kdyby jeho hrůza neproměnila se pro nás v radost, nýbrž ve
hrůzu ještě větší, zoufalost! A tak se stane jistě, zemřeme-li v nekajícnosti.
Proto přičiňme se, abychom spáchané hříchy co nejdříve ve svaté zpovědi
náležitě napravili, děkujme Bohu za všecka dobrodiní, která nám v tomto roku
svou církví prokázal, odprosme Ho za všecky urážky, které jsme Mu ve své
lehkomyslnosti, nevděčnosti nebo docela zlomyslnosti učinili, a vzbuďme pevné
předsevzetí, že s pomocí Boží začneme život nový, lepší, Pánu Bohu milý a nám
opravdu prospěšný. Amen.
Zdroj: P.
František Šulc, Knihovna sv. Vojtěcha, 1901, str. 659
Zpracoval: Jakub
Albert