Vyjádřil Bůh Svou nevoli nad
Františkem? (2019)
24. června
2019
David Martin
V neděli
23. června na [přesunutou] slavnost Těla a Krve Páně papež František ve své promluvě
vyřkl to, co se jeví být heretickým výrokem. Když hovořil o Svátosti oltářní,
řekl:
„V přítomnosti Svátosti oltářní, Ježíše,
který se stává chlebem, tímto prostým chlebem, jenž obsahuje celou realitu
Církve, se naučme blahořečit vše, co máme, chválit Boha, žehnat a nikoliv
proklínat vše, co nás přivedlo do tohoto momentu a pronášet slova povzbuzení
k druhým.“
Teologickým
faktem není, že se Ježíš „stává chlebem“, ale naopak. Říct, že se Ježíš stává
chlebem, s sebou nese to, že Ježíš přestává být a stává se něčím jiným,
tj. chlebem, takže v proměněné Hostii je přítomna pouze podstata chleba.
Tomu věří protestanti.
Pravdou je,
že během mešní Oběti, přestává existovat „prostý chleba“ a stává se Ježíšem,
takže je přítomna pouze podstata Ježíše. A jako takový nemůže chléb „obsahovat
celou realitu [Kristovy] Církve,“ protože to zde není chléb, který Jej
obsahuje. Proto je fyzická povaha proměněné Hostie nazývána posvátnými
způsobami, protože během proměňování při mši přestává chléb existovat.
Když
František říká, že chléb „obsahuje“ Ježíše, propaguje také konsubstanciaci,
spoluexistenci dvou podstat, tj. Ježíše a chleba, což je to, co učil Luther a
co Církev zavrhuje.
Říct, že
tento chléb obsahuje „celou realitu“ Církve také naznačuje, že všechny věci
jsou obsaženy ve Svátosti oltářní, což má sklon činit vše rovnocenným, na což
František nepřímo poukazuje, když říká: „naučme se blahořečit vše, co máme“.
Budeme žehnat také svému cizoložství? (Amoris
Laetitia č. 303) A co takhle naučit se zříkat všeho a blahořečit pouze
Boha? Cožpak není tohle to, proč jsme na zemi, a proč jsme byli pokřtěni jako
katolíci?
Nebylo
překvapením, že pár hodin po Františkově promluvě otřáslo městem Římem
zemětřesení. Italský Institut geofyziky a vulkanologie (INGV) předběžně určil
stupeň na 3,7. Evropské středomořské seismologické centrum určilo tento stupeň
jako mírně vyšší – 3,9.
Bylo to Boží
znamení? Vyjádřil Bůh svou nevoli nad Františkovým omylem?
Zdroj: Eponymous Flower
Překlad: D. Grof