Protimodernistická
přísaha vs. „hermeneutika kontinuity“ (2008)
John Vennari
Termín „hermeneutika
kontinuity“ přišel do módy s nástupem papeže Benedikta XVI.
22. prosince 2005 ve
svém proslovu k Římské kurii papež Benedikt XVI. přednesl, co bude
programem jeho pontifikátu. Obvykle papež stanovuje, co bude jeho programem ve
své první encyklice, informovaní komentátoři si však tehdy všimli, že papež
Benedikt zřejmě stanovil program pro svůj pontifikát v tomto proslovu
z 22. prosince a nikoliv až ve své první encyklice.
Z tohoto proslovu
je jasné, že klíčovým zákonem, který bude programem pro jeho pontifikát, je
Druhý vatikánský koncil. (1)
Avšak, říká papež,
existuje problém s koncilem. Příliš mnozí v Církvi – stěžuje si –
přistupují ke koncilu skrze „hermeneutiku rozkolu“ a „hermeneutiku diskontinuity“
s minulostí. („Hermeneutika“ v podstatě znamená „výklad“. Proto papež
Benedikt říká, že mnozí katolíci přistupují ke koncilu s výkladem rozkolu
s minulostí.)
Správný způsob, jak
přistupovat ke koncilu – naléhá – je skrze „hermeneutiku kontinuity“. Jeho
základním tvrzením je – a bylo to vždy jeho tvrzením jako kardinála Ratzingera
– že Druhý vatikánský koncil nepředstavuje rozkol s Tradicí, ale její
legitimní vývoj. Tento legitimní vývoj můžeme nalézt, když ke koncilu
přistoupíme skrze hermeneutiku – výklad – kontinuity.
To na mnohé činí dojem,
že papež Benedikt XVI. má v plánu obnovit Tradici v Církvi.
Není to však tento
případ. Ano, papež Benedikt vydal Motu Proprio uvolňující tridentskou mši. Bylo
to věcí spravedlnosti, což mu lze připočíst k dobru, a je to něco, o čem
jsme se domnívali, že to učiní, už na základě jeho prohlášení jako kardinála
Ratzingera.
Hermeneutika kontinuity
však nesignalizuje návrat k Tradici. Spíše je to další pokus – první a
nejpřednější, jak věřím – zachránit Druhý vatikánský koncil.
Druhý vatikánský koncil
je stále jeho základním zákonem. Tzv. přístup „hermeneutiky kontinuity“ nám
nepřinese nic víc, než novou syntézu
Tradice a Druhého vatikánského koncilu – syntézu Tradice a modernismu – která
není legitimní syntézou.
Neotřelý
přístup
Na začátku se chci
soustředit jen na jeden aspekt, který nám od počátku říká, že přístup „hermeneutiky
kontinuity“ nesignalizuje pravou obnovu Tradice. Tím je samotný ten termín.
Papež Benedikt XVI. nepoužívá tradiční terminologii pro zachování Tradice, ale
fakticky vynalezl nový termín: „hermeneutika kontinuity“.
Je to proto, že jeho
přístup k Tradici je ve sporu s tím, co Církev učila 2000 let.
Například papež
Benedikt XVI. nikdy neříká, že odpověď na krizi Církve je v návratu
k napomenutí papeže Agatha, který řekl: „nic z určených věcí by
nemělo být umenšeno; nic změněno; nic přidáno; a musejí být
zachovány, pokud jde o smysl i význam.“ (2)
Papež Benedikt XVI.
nikdy neříká, že odpověď na dnešní církevní nepořádek je návrat
k formulaci obsažené v Protimodernistické přísaze (zde),
že jako katolík „upřímně přijímám učení víry, jak se
nám dochovalo vždy v tomtéž smyslu a v tomtéž významu (eodem sensu eademque sententia) od apoštolů skrze pravověrné
církevní Otce, a proto zcela zavrhuji bludnou smyšlenku o vývoji dogmat, jako
by dogmata během času měnila smysl a význam a jako by nynější dogmata byla odlišná od těch, kterých se svatá
Církev katolická přidržovala dříve...“ (3)
Takovou terminologii
nemůže [papež] používat, protože to je v rozporu s novými naukami
Druhého vatikánského koncilu, s novými naukami týkajícími se náboženské
svobody a ekumenismu. Tyto nové nauky se zřetelně „odlišují od těch, kterých se Církev katolická přidržovala dříve.“
(4)
Když papež sv. Pius X.
bojoval za zachování katolické pravdy a Tradice, nepřišel
v Protimodernistické přísaze s vlastními původními vyjádřeními.
Terminologie, kterou použil, je starobylá terminologie Církve, která se nalézá
ve spisech Otců a je zakotvená v neomylných dogmatických definicích,
kterým musí katolík kvůli spáse věřit.
Již ve 4. století sv.
Vincenc Lerinský vysvětlil, co představuje pravý vývoj katolické nauky:
„Možná však někteří
řeknou: Nemá existovat žádný vývoj náboženství v Církvi? Zajisté existuje
a velmi velký ... Musí to být ale pokrok, nikoliv změna. Ať tedy rozum, vědění
a moudrost všech, jednotlivců i celé Církve, ve všech dobách a všech časech hojně
vzrůstá a vzkvétá, ale pouze svým náležitým způsobem, to jest v jedné
a téže věrouce, jedné v tomtéž smyslu a jedné v tomtéž významu.“
(5)
Nauka sv. Vincence
Lerinského o Tradici byla dogmaticky a neomylně zakotvena v Prvním
vatikánském koncilu. To demonstruje, že přesně tatáž nauka o Tradici se v
Církvi zachovávala po více než 1400 let. První vatikánský koncil
v dogmatické konstituci Dei Filius
učí:
„A jest se provždy
držeti toho smyslu (sensus)
posvátných dogmat, který jednou svatá Matka Církev prohlásila, a nikdy není dovoleno
od smyslu toho pod záminkou a pode jménem vyššího porozumění se odchýliti.“
Dei
Filius Prvního vatikánského koncilu dále říká, že
jakýkoliv autentický vývoj v chápání nauky se musí vzmáhat „ve svém arciť
řádu, v témže totiž dogmatu, v témže smyslu, v témže smýšlení.“
Je to tatáž základní formulace sv. Vincence Lerinského, která se 1400 let
nezměnila.
Jak bylo poznamenáno,
to je formulace papeže sv. Pia X. v jeho Protimodernistické přísaze,
v níž člověk skládající přísahu před Bohem slibuje: „upřímně přijímám
učení víry, jak se dochovalo vždy v tomtéž smyslu a v tomtéž
významu (eodem sensu eademque
sententia) od apoštolů skrze pravověrné církevní Otce.“ (6)
Papež Benedikt XVI.
nikdy neužívá podobnou terminologii. Ani jako kardinál Ratzinger nikdy nevyužíval
takovou terminologii. Smutným faktem zůstává, že papež Benedikt XVI. a většina
našich současných církevních vůdců ani neumí používat tradiční terminologii,
když tvrdí, že se snaží zachovat Tradici, ale přicházejí s novými
vyjádřeními: „vzájemné začlenění“ (7) nebo „hermeneutika kontinuity“.
Užívání tohoto nového
vyjádření spolu se zřejmou věrností k novým aspektům Druhého vatikánského
koncilu jako jsou ekumenismus (8) a náboženská svoboda (9), nám říká, že papež
Benedikt XVI. není papežem Tradice, ať si jakkoliv moc přejeme, aby to byla
pravda. Bude pokračovat v nové politice Druhého vatikánského koncilu.
Možná to nebude týmž divokým způsobem, jak to činil jeho bezprostřední
předchůdce. Papež Benedikt se dokonce pokusí o více kázně v jistých oblastech,
konkrétně v liturgických záležitostech, než jak činil Jan Pavel II.
Nakonec však – pokud
jde o nauku – bude stále převládat nové směřování Druhého vatikánského koncilu.
To, co nám přikazuje První vatikánský koncil a Protimodernistická přísaha, že
máme věřit katolické Víře „vždy v tomtéž smyslu a v tomtéž
významu“, jak Církev vždy učila, nebude ani zmiňováno, ani upevňováno.
Proto nezáleží na tom,
kolikrát uslyšíme výraz „hermeneutika kontinuity“, nezáleží na tom, kolikrát se
nám řekne, že Druhý vatikánský koncil nepředstavuje rozkol: skutečností
zůstává, že nový přístup Druhého vatikánského koncilu k tomu, co se nazývá
ekumenismem a náboženskou svobodou – a potažmo přístup papeže Benedikta XVI.
k tomu, co se nazývá ekumenismem a náboženskou svobodou (10) – je
v rozporu s tradičním Magisteriem staletí. Zde nenacházíme
kontinuitu, ale rozkol.
A tak, a to říkám
s úctou, nebudu nadšen z jakékoliv zprávy, že papež Benedikt XVI.
chce skutečný návrat k Tradici, dokud jej neuslyšíme užívat terminologii
Tradice užívanou 1500 let; dokud jej neuslyšíme vyzývat k návratu ke
katolické Víře „v tomtéž smyslu a v tomtéž významu“ toho, co Církev
vždy učila.
(Výňatek
z upraveného přepisu přednášky přednesené v Green Bay, Wisconsin
v červnu 2008.)
Poznámky:
1. Proslov
Jeho Svatosti Benedikta XVI. k Římské kurii, čtvrtek 22. prosince 2005. Dostupný
na vatikánských webových stránkách.
2. Citováno
z Mirari Vos papeže Řehoře XVI.,
#7.
3. Protimodernistická
přísaha, 1910. (zvýraznění přidáno autorem článku)
4. Například
francouzští biskupové vydali formální prohlášení, v němž opustili byť i
jen úmysl bojovat za společenskou vládu Ježíše Krista. Francouzští biskupové
prostě v roce 1997 řekli: „Bez váhání jako katolíci přijímáme místo
v současném kulturním a institucionálním kontextu, který je zvláště
charakterizován objevením se individualismu a zásadou sekulárnosti. Odmítáme nostalgii po době, která je pryč, kdy
se princip autority jevil jako nezpochybnitelná skutečnost. Nesníme o nemožném
návratu toho, co se nazývalo Christianitas“
– citace P. Alain Lorans, DICI – 2008: vydání z 27. září/8. října.
5. Citováno
z „Ecclesiology and Ecumenism”, díl II., Otec Edward F. Hanahoe, S.A., The
American Ecclesiastical Review, listopad 1962, str. 328. (zvýraznění
přidáno autorem článku)
6. Dei
Filius, První vatikánský koncil.
7. Nové
koncepty „vzájemného začlenění“ a „obohacení Víry“ byly klíčovými principy
papeže Jana Pavla II. Viz Pope John Paul II’s Theological Journey to the
Prayer Meeting of Religions in Assisi, díl II., svazek 3, Otec Johannes
Dörmann, (Kansas City, Angelus Press, 2003), str. 1-38.
8. Jeden
z mnoha příkladů nového ekumenického přístupu papeže Benedikta. 19. srpna
2005 papež Benedikt XVI. organizoval ekumenické setkání v Kolíně v Německu.
Zde o ekumenismu řekl: „... tato jednota neznamená to, co by se dalo nazvat
ekumenismem návratu: to jest popřením a odmítnutím své vlastní historie víry. Naprosto
ne! Neznamená to uniformitu ve všech
vyjádřeních teologie a spirituality, v liturgických formách a v disciplíně.
Jednota v mnohosti a mnohost v jednotě. ... K tomuto cíli má
dialog přispět.” Toto prohlášení nepřináší žádnou kontinuitu s tím, co
papeži po 2000 let učili, že se totiž nekatolíci musí kvůli jednotě a spáse
obrátit ke Kristově jediné pravé Církvi.
Citováno z apoštolské cesty do Kolína při příležitosti XX.
Světového dne mládeže viz www.vatican.va/holy_
father/benedict_xvi/speeches/2005/august/documents/hf_ben-xvi_spe_20050819_ecumenical-meeting_en
.html (zvýraznění přidáno autorem článku).
9. Otec
Yves Congar otevřeně připustil, že nová nauka Druhého vatikánského koncilu o
náboženské svobodě je rozkolem s minulostí. Congar řekl: „To, co je
v této nauce nové, pokud jde o Lva XIII. a také Pia XII. ... je stanovení
základu specifického této svobodě, který se nedomáhá objektivní pravdy mravního
nebo náboženského dobra, ale ontologické kvality lidské bytosti.“ Citováno
z knihy arcibiskupa Lefebvra I
Accuse the Council (Obviňuji koncil)
(Angelus Press), str. 21.
10. Více
příkladů nového ekumenického přístupu papeže Benedikta XVI. viz: „Assisi 2012: Religious Indifferentism on Parad”
a „Common Mission and ‘Significant Silence’” (česky: Společné
poslání a výmluvné mlčení) (o postoji papeže Benedikta XVI.
k současnému judaismu).
Zdroj:
Catholic Family News
Překlad:
D. Grof