Jak
vykonat akt duchovního Svatého přijímání (2019)
Matthew
Plese
11. dubna 2019
Otevřete nějakou starší modlitební
knihu a možná na jejích stránkách narazíte na modlitbu pro „Akt duchovního
Svatého přijímání“. Já jsem na jednu narazil před mnoha lety a pak jsem si
tutéž modlitbu objednal na zalaminované kartičce od prodejce svatých obrázků.
Uchovávám tuto kartičku ve svém misálu a ve všedních dnech, když nemám možnost
jít na mši svatou, se snažím na internetu sledovat živé vysílání tradiční mše.
A když nastane čas Svatého přijímání, modlím se tuto modlitbu, která je
následující:
„Můj Ježíši, věřím, že jsi přítomen v nejsvětější
Svátosti. Miluji tě nade všechno. Má duše po tobě touží. Poněvadž tě nyní
nemohu přijmout v nejsvětější Svátosti, přijď alespoň duchovním způsobem do mého
srdce. Vítám tě, jako bys byl u mě a zcela se s tebou spojuji. Ó, nedopusť,
abych se kdy od tebe odloučil. Ó Ježíši, mé nejvyšší dobro, má sladká lásko,
otevři a rozniť mé srdce, aby vždycky hořelo láskou k tobě."
Co
je Akt duchovního Svatého přijímání?
Duchovní přijímání není skutečné
fyzické přijetí Svátosti oltářní, jež činíme, když při mši svaté přistupujeme
k oltářní mřížce. Duchovní Svaté přijímání je pobožnost, kterou konáme
sami, ať už jsme na mši, nebo někde jinde. Akt duchovního Svatého přijímání
můžeme konat, když sledujeme přenos mše na internetu nebo i při svých ranních
či večerních modlitbách.
Jak napsala Jeho Svatost papež Pius
XII. v encyklice Mediator Dei, můžeme tento úkon
zbožnosti provádět kdekoliv a kdykoliv, pokud tak činíme „svojí touhou, tak totiž, že s živou vírou, s duchem uctivě
pokorným a plně oddaným vůli božského Vykupitele s nejvroucnější láskou“
se s ním spojujeme. V důsledku toho díky duchovnímu Svatému přijímání
přijímáme Našeho Pána, jako bychom Jej přijali svátostně. Proto by akt duchovního Svatého přijímání měli provádět pouze ti, kteří
jsou ve stavu milosti.
Podmínky
pro akt duchovního Svatého přijímání
Ferdinand Cartwright Ewer
v roce 1878 ve svém díle „Pokyny pro
třídy, které se připravují na první Svaté přijímání“ vypočítává čtyři
podmínky, jak je Církev stanovuje pro ty, kteří chtějí vykonat prospěšný akt
duchovního Svatého přijímání:
1.
– Pokání
2.
– Pevná víra, že za ně Kristus zemřel
3.
– Upamatování se na prospěch, který plyne z Kristovy oběti
4.
– Vděk
Vzhledem k tomu se na akt
duchovního Svatého přijímání musíme připravit, aby byl skutečně prospěšný.
Musíme odříkat modlitbu pro tento úkon a pak s Naším Pánem rozmlouvat ve
stejném duchu, jako bychom Jej právě přijali při mši svaté. Akt duchovního
Svatého přijímání by neměl být považován jen za jeden z úkonů v mnoha
našich každodenních modlitbách. Musíme k němu přistupovat jako ke zcela
jedinečné modlitbě, stejně jako je Svátost oltářní nejvznešenější ze všech
svátostí!
Rozdíl
mezi duchovním a svátostným přijímáním
Ferdinand Cartwright Ewer uvádí i
rozdíly mezi duchovním a svátostným přijímáním a cituje T. T. Cartera:
„Účelem
duchovního Svatého přijímání je spíše udržet život, který je již v nás,
než k němu přidat čerstvé síly nebo zvětšit přídavek Boží Přítomnosti.“
Ewer tento rozdíl dále rozvádí a
uvádí následující analogii:
„Naše
duše je jakoby temná místnost, zatímco ve vedlejší místnosti je hořící lampa.
Při duchovním Svatém přijímání je to jako bychom otevřeli dveře naší místnosti
a nechali do ní proniknout světlo lampy. Ve svátostném Přijímání je to, jako
bychom dovnitř přinesli samotnou lampu. Ve svátostném Přijímání vstupuje sám
Náš Pán do našich otevřených duší, aby si je přivlastnil, kdežto
v duchovním Přijímání se duše v praktikování víry, naděje a lásky
vydává v ústrety, aby se chopila Krista.“
Přínos
duchovního Svatého přijímání
Navzdory tomuto rozdílu bychom
příležitost konat denně akt duchovního Svatého přijímání neměli opomíjet, když
nemůžeme být přítomni na vznešené Oběti mše svaté. Sv. Padre Pio během dne také
často konal akty duchovního Svatého přijímání.
Pokud jsme neměli ve zvyku konat
akty duchovního Svatého přijímání, udělejme ve svém životě změnu, abychom se
mohli blíže sjednotit s Kristem a mší svatou. A pokud jsme tyto úkony
často konali již dříve, zkoumejme, zda opravdu naplňujeme čtyři nezbytné
podmínky toho, abychom vykonali skutečně plodný akt duchovního Svatého
přijímání.
Pochválen, veleben a milován buď Pán
Ježíš v Nejsvětější svátosti oltářní v každou chvíli ve všech
svatostáncích světa až do konce času. Amen.
***
Podrobněji
k tématu: Eucharistie
prvních křesťanů 5 - Duchovní přijímání Eucharistie
***
Zdroj: The Fatima Center
Překlad: D. Grof