Pozměněný růženec (2002)
P. Bernard Lorber
Ve
středu 16. října 2002 papež Jan Pavel II. zveřejnil Apoštolský dopis Rosarium Virginis Mariae, jímž stanovil,
že od října 2002 do října 2003 poběží Rok růžence. Také věřícím předložil pět
nových tajemství k rozjímání. Tento dlouhý dokument si vyžaduje několik
komentářů.
Zaprvé,
je povzbudivé vidět, že papež usiluje o obnovu úcty k modlitbě růžence. Přestal
se užívat a dokonce upadl do opovržení, zvláště mezi duchovními, což je
skutečnost, která, abych předložil jeden příklad mezi mnoha tisíci, vedla
k propouštění seminaristů [ze seminářů] kvůli tomu, že měli zvyk recitovat
růženec. Žádné slovo nebylo dostatečně opovržlivé ke stigmatizaci této „úchylky
z jiné doby“. Musí se však říct, že tato modlitba zůstala vysoce vážená
mezi mnoha zbožnými katolíky.
Tento
papežský dopis představuje především vítanou exhortaci k recitaci růžence,
ale také zdlouhavě rozebírá metodu pro jeho recitaci. Přezkoumává různá
tajemství a uzavírá se tím, že navrhuje dva zvláštní [modlitební] úmysly: mír a
rodinu. Tyto pasáže obsahují krásná rozjímání a moudré rady, jako je potřeba
toho, aby se rodiny modlily růženec spolu a aby rozjímaly o niterném životě
Blahoslavené Panny Marie, aby ji napodobovaly v rozjímání o tajemstvích
růžence. Přesto, i když riskujeme, že se budeme zdát nenapravitelní, musíme v několika
rovinách poukázat na problémy tohoto dopisu.
Falešný pacifismus
Další
problém se nachází v prezentaci jednoho z modlitebních úmyslů
předložených papežem. Je pravda, že „já i předchůdci jsme mnohokrát
doporučovali růženec jako modlitbu za mír“. Ale při vší úctě k papežovým slovům,
je tato prezentace zjednodušující. Když člověk ve skutečnosti promýšlí dějiny a
vývoj růžence, je ihned zjevné, že je tato modlitba svázaná s bojem Církve
proti všem jejím nepřátelům. Historie jejího umístění do liturgického kalendáře
následuje úspěchy křesťanských armád: proti albigenským v době sv.
Dominika, proti islámu pod sv. Piem V., který při vítězství u Lepanta 7. října
1571 shromáždil modlitby všech růžencových bratrstev křesťanstva. Na počest
této události byl zaveden svátek Panny Marie Vítězné, který byl Řehořem XIII.
změněn na svátek Panny Marie Růžencové. Klement X. zapsal tento svátek do
kalendáře univerzální Církve jako díkůvzdání za vítězství proti Turkům, jež
princ Evžen Savojský právě získal u Petrovaradína 5. srpna 1716. Lev X.
vyhlásil, že byl zaveden, aby odporoval všem zhoubným hereziarchům a herezím a
Julius III. jej nazval slávou Církve. Nakonec Lev XIII., který svatému růženci
věnoval 12 encyklik, neváhal tato fakta často připomínat a nazývat tuto
modlitbu „nejmocnější válečnou zbraní na boj proti nepřátelům Víry“ (2) a
potvrdil, že „je zcela zjevné, že tato forma modlitby je Panně Marii zvláště
milá a že je zvláště vhodná jako obranný prostředek pro Církev a všechny
křesťany.“ (3)
Zdroj
tohoto zjednodušení lze nalézt v jistém druhu pacifismu, podle nějž již
neexistují žádní nepřátelé, s nimiž by se bojovalo. Tento postoj vychází
z ideje náboženské svobody a z politiky ekumenismu a mezináboženského
souladu, které jsou dnes v módě, a z ducha, který má za cíl „učinit
tento svět krásnější, spravedlivější a bližší Božímu plánu“. (4) Je jasné, že
se musíme vyvarovat útočnosti a bezúčelné konfrontace a že musíme hledat Boží
vůli pro svět, ale je stejně tak jasné na jednu stranu to, že početné, různé a
organizované síly mají na Církev spadeno, a na druhou stranu to, že krásu a
spravedlnost ve světě lze získat pouze obrácením k Našemu Pánu, o což se
ani ekumenismus, ani mezináboženský dialog nesnaží. Cítění boje za Víru, svou
vlastní i druhých, je v dějinách Církve stálé. Musíme usilovat o mír všemi
způsoby, ale pacifismus je neschopen jej poskytnout. Lev XIII. se k tomuto bodu
ve svých encyklikách k svatému růženci vyslovuje jasně.
Nová „světelná“ tajemství
Dostáváme
se k bodu, který představuje zásadní problém: přidání pěti „tajemství
světla“. Je pravda, že sama o sobě není volba tajemství růžence nedotknutelná;
sama o sobě by forma růžence mohla stejně tak být i jiná. Ve skutečnosti však
byla tajemství, která se rozjímají, a forma, kterou známe, stanovena během
stovek let používání, potvrzena Naší Paní Růžencovou a schválena prastarou
praxí Církve. Jak nám papež Lev XIII. připomíná, byla tato modlitba několika
římskými pontifiky nazývána Žaltář Blahoslavené Panny Marie (5) kvůli 150 Ave, která odpovídají 150 žalmům, jak se
opravdu uznává i v Dopise Rosarium
Virginis Maria, čl. 9. Proto rozhodnutím, že od nynějška se bude růženec
skládat z 200 Ave, se setře
tento symbolismus. V tom je zde útok proti tradici psané s malým „t“,
čímž se znepříjemňuje křesťanský život a zbožnost. Papež mohl zcela svobodně
vytvořit novou korunku [Korunka je označení pro modlitby, které sice nejsou
klasickým růžencem, ale zachovávají jeho strukturu. – pozn. překl.]. Ať již ve
formě corona (latinský výraz pro
korunku), nebo ve formě růžence. Existují desítky pobožností
k Blahoslavené Panně Marii, jako korunka sv. Brigity nebo sv. Josefa, nebo
Svaté Trojice nebo Drahocenné Krve atd. Abychom dali příklad, korunka Panny
Marie Sedmibolestné, která je vlastní Servitskému řádu, jenž je zasvěcen
rozjímání o utrpeních Panny Marie, se skládá ze sedmi sérií sedmi Ave, k nimž jsou přidány čtyři další,
aby se celkem dosáhlo 53 Ave normálního
růžence. Bylo by docela snadné přidat k tomuto výčtu korunku Jana Pavla
II. sestávající z tajemství světla. Pokud jde o to, uvažte příběh žalmů
samotných. Ve 4. století byl sv. Jeroným požádán, aby zrevidoval starý latinský
překlad, který byl lingvisticky vadný. Tento světec to ve jménu tradice odmítl a
provedl pouze několik malých oprav, protože nechtěl měnit verzi, která již
vešla do paměti lidí, přestože tato verze byla sotva sto let stará. Později
přistoupil k tomu, že vytvořil svůj vlastní vynikající překlad, který nám
zůstává jako svědectví o jeho géniu.
Po
vnějším argumentu z tradice přicházíme k úvaze o pěti „tajemstvích
světla“ neboli světelných tajemstvích, která mají být vložena mezi radostná
tajemství a bolestná tajemství, a která jsou zamýšlena jako rozjímání o
veřejném životě Našeho Pána. Zde je výčet oněch tajemství, jak se nacházejí
v Apoštolském dopise:
1)
Jeho [Kristův] křest v Jordánu, 2) jak zjevil sám sebe na svatbě
v Káni Galilejské, 3) hlásání Božího království s výzvou
k obrácení, 4) jeho proměnění na hoře, 5) ustanovení Eucharistie,
svátostného výrazu velikonočního tajemství. (čl. 21)
Nejprve
poznamenejme, že ústřední tajemství „hlásání Božího království“, není přesnou
historickou událostí, jako jsou ostatní tajemství růžence, ale obecným aspektem
hlásání Evangelia, což činí jeho rozjímání obtížným. Jak říká Lev XIII.:
„Nejsou to dogmata víry nebo věroučné principy, jež růženec nabízí
k našemu rozjímání, ale spíše události, jež máme rozjímat svou
obrazotvorností a zapamatovat si je, a tyto události představované svými
okolnostmi člověka, místa a času se tak lépe vštípí do našich duší.“
Tento
fakt je nadto uznán v Dopise (čl. 29), z čehož pramení jistá
nelogičnost. Navíc hlásání Božího království je jedním z ústředních témat
koncilu, pro nějž je toto království lidstvem vzatým jako celek. Mimoto páté
tajemství odkazuje na „velikonoční tajemství“, což je tradiční teologický
koncept, který byl nově vyložen novou teologií tak, aby znamenal nové chápání
tajemství Vykoupení. Tato tajemství se tudíž jeví jako více či méně prodchnutá
koncilním zabarvením, které je obdařilo novým významem.
Uzavřeme
to tím, že uznáme to, co je zjevné, že křesťanská duše nemůže nežli mít
prospěch z rozjímání o všech činech Našeho Pána, a že svatba v Káně
nebo ustanovení Eucharistie ponořují duši do zázraků Boží lásky. Nicméně mohly
být zahrnuty do nové korunky Jana Pavla II. namísto toho, aby se rozrušovala
tradice.
Ve stopách Dei Verbum
Toto
přidání nových tajemství má výslovně humanistické konotace, je odrazem myšlení
Jana Pavla II. Papež v Apoštolském dopise vysvětluje sám sebe:
„Ve
světle dosud rozvíjených úvah o Kristových tajemstvích není obtížné prohloubit
toto antropologické přirovnání
růžence. Je to mnohem radikálnější přirovnání, než se zdá na první pohled. Kdo
se ponoří do kontemplace Krista tím, že prochází etapami jeho života, nemůže
v něm nezahlédnout také pravdu o
člověku. To je veliký výrok Druhého vatikánského koncilu, jenž se tolikrát
stal předmětem mého učitelského úřadu počínaje encyklikou Redemptor Hominis: “Ve skutečnosti se tajemství člověka opravdu
rozjasní pouze v tajemství Vtěleného Slova.“ (6)
Růženec
napomáhá otvírat se tomuto světlu. Sleduje-li věřící Kristovu cestu, v níž
je cesta člověka „obnovena“ (7), odhalena a vykoupena, staví se před obraz
pravého člověka. Kontempluje-li jeho narození, naučí se, že život je posvátný,
hledí-li na nazaretský dům, naučí se původní pravdě o rodině podle Božího
plánu, naslouchá-li Mistrovi v tajemstvích jeho veřejného života, čerpá
světlo, aby vstoupil do Božího království, a jde-li s ním cestou na
Kalvárii, naučí se, že bolest má spásonosný smysl. Konečně při kontemplaci
Krista a jeho Matky ve slávě vidí cíl, k němuž je každý z nás
povolán, dá-li se uzdravit a přeměnit Duchem Svatým. Lze tak říci, že každé
dobře meditované tajemství růžence vrhá světlo na tajemství člověka.“ (čl. 25)
Závěr
Zde
nalézáme základní koncilní novotu: Boží zjevení již není zjevením
nadpřirozeného Božího tajemství člověku, ale „zjevením Otce a tím, že se jím
nechá zjevit, Kristus nakonec zjevuje člověka jemu samému.“ (8) Na závěr se
zdá, že můžeme říci, že tato novota zapadá do schématu předešlých reforem:
začlenit prvky tradice Církve do nového myšlení Druhého vatikánského koncilu.
Když papež chce uctít Pannu Marii a znovu uvést růženec na své čestné místo, má
sklon dát mu nové směřování a odlišného ducha od toho, jejž nám odkázala
Tradice. Přesto, a právě proto, aby se zachovala tato modlitba na místě a ve
formě, v níž nám byla z dávné doby předána, vítáme Rok růžence, který
papež křesťanstvu poskytl, a po celý tento rok budeme studovat všechny církevní
dokumenty a učení, jež ukazují jeho bohatství, majestátnost, ctnost, moc a
krásu. Klademe tuto iniciativu pod záštitu Královny nejsvětějšího růžence.
Poznámky:
1)
„Kdyby měl být tento text přijat, jak je,“
prohlašoval P. Karl Rahner, „výsledkem by z ekumenického pohledu byla
nepředstavitelná škoda.“ A dodal: „že všechen dosažený úspěch na poli
ekumenismu během koncilu a ve spojitosti s koncilem, bude k ničemu,
když se zachová toto schéma, jak je.“ Citace Ralph Wiltgen, The Rhine Flows
into the Tiber (Devon: Augustine Publishing Co., 1979), str. 91.
3)
Encyklika Supremi Apostolatus, l.
září 1883. Bližší informace k vývoji růžence a vojenských vítězstvích, za
něž mu křesťanstvo vděčí, viz článek P. Marie-Dominique ve francouzském revue Sel
de la terre, č. 38 a 41, a také článek P. Thomase Essera, „Růženec a islám“
v č. 39.
6)
K tomuto tématu viz Jakob Schutz, Die
Geschichte des Rosenkranzes (Paderborn, 1909), sv. 6, a také stránky
Římského rituálu.
Poznámka
REX!: V článku byl použit text z
českého překladu Apoštolského dopisu Rosarium Virginis Mariae pořízeného Českou sekcí Vatikánského
rozhlasu.
***
Další články k tématu:
Zdroj: Angelus Online
Překlad: D.
Grof