Tajemství světla – novota
v rozporu s Tradicí (2008)
Atila S. Guimaraes
Někteří
z čtenářů Tradition In Action
žádají o solidní důkaz, že zavedení tajemství světla Janem Pavlem II. bylo
progresivistickou iniciativou. Nesouhlasí s těmito novými tajemstvími, jež
zraňují jejich katolické cítění, ale nevědí, jak zdůvodnit svou reakci. Bylo
přidání těchto nových tajemství proti přání Naší Paní? Bylo proti nauce
předešlých papežů?
Pokusíme se
na tyto otázky odpovědět a nějak těmto čtenářům pomoci.
Původ růžence
Žádný
katolík nepochybuje, že sv. Dominik měl rozhodující roli v šíření růžence.
V roce 1214 obdržel zjevení od Naší Paní v Toulouse ve Francii, jež
mu říkalo, aby nový Řád kazatelů, jejž založil, dal pod její ochranu skrze
modlitbu a šíření růžence.
Někteří učenci
však diskutují, zda byl či nebyl růženec sv. Dominika přesně stejný, jaký se
modlíme dnes. Argumentují, že praxe oslavování Panny Marie obětováním jí
duchovní „korunky růží“ nebo mystického „souboru růží“ nebo ještě „zahrady
růží“ (latinsky rosarium) bylo široce
rozšířenou praxí mezi prostými středověkými lidmi již před sv. Dominikem. Tyto
„růže“ spočívaly v opakování pozdravení archanděla Gabriela Zdrávas Maria, milosti plná ... jež
zakládá jen první část současné modlitby. Středověcí lidé opakovali toto
andělské pozdravení, protože shrnuje všechny radosti Nejsvětější Panny Marie
v jejím životě.
Podle těchto
učenců tedy Naše Paní pouze požádala sv. Dominika, aby následoval tuto již
existující, ale neúplnou praxi. Druhá část modlitby – Svatá Maria, Matko Boží ... by tak byla zavedena později spolu
s modlitbami Otče náš a
rozjímáními o bolestech a slávě Naší Paní a jejího Božského Syna. Teprve
v 15. století ve zjevení P. Alainu de la Roche by bylo stanoveno 15
tajemství růžence ve formě, jak ji známe dnes. Takový je názor této konkrétní
školy. Tento názor velmi vyhovuje progresivistům, kteří prosazují nová
tajemství světla, protože na této úvaze mohou založit tvrzení, že růženec byl
vždy modlitbou, která se měnila a vyvíjela.
Jiní učenci s touto
evoluční školou nesouhlasí a berou to tak, že pobožnost růžence byla od sv.
Dominika taková, jaká je nyní. Argumentují takto:
Za prvé, že skutečný původ „korunky růží“
byl ustaven jako praxe prostých středověkých lidí, kteří neuměli číst, a tudíž
se nemohli modlit hodinky Božského Officia, nazývaného také Žaltář, jak bylo
zvykem mezi vzdělanými katolíky. Proto se místo recitace 150 žalmů začali
modlit 150 Zdrávas Maria ke cti Naší
Paní jako náhražku za Svaté Officium. Dle této školy růženec od počátku
zahrnoval nejen radostná rozjímání o životě Naší Paní a jejího Syna, ale také,
inspirovaný Žalmy, bolestná a slavná rozjímání.
Za druhé, říkají, že se zdá směšné a
nanejvýš nepravděpodobné, že by Naše Paní požádala sv. Dominika, aby se modlil
neúplný růženec, a pak jednomu z jeho učedníku a dalším katolíkům zjevila,
že to, co skutečně chtěla, byl úplný růženec. Vzhledem k tomu, že nám
zamýšlela dát úplný růženec, modlitbu, která ji těší nejvíc, mohla mít tato
praxe pouze jedinou formu, nikoliv dvě. Proč by ona, která je sídlem Moudrosti
a vždy věděla, co chce ustanovit, skrývala úplný růženec před zakladatelem
Dominikánů, a zjevila jej teprve v 15. století jednomu z jeho učedníků?
Je mnohem pravděpodobnější, že zjevila úplný růženec sv. Dominikovi, a když
tato pobožnost začala upadat, zjevila se znovu, aby posílila praxi téhož
původního růžence.
Progresivisté
však považují hypotézu evoluční školy za „prokázanou“, a začali tuto ctihodnou
tradici, která říká, že sv. Dominik obdržel celý růženec, považovat za legendu.
Dnes bohužel není řídké shledat, že tento plytký výklad propagují dokonce i
dominikánské instituce.
Já
sympatizuji s druhou školou a mám vážná podezření týkající se té první. Ta
čistě odpovídá dnešní progresivistické historické metodě přezkoumávání a měnění
takřka všeho, co již bylo ustanoveno církevní tradicí. Také to hraje pro
ekumenismus, který chce umenšit mariánské pobožnosti, jak to je jen možné, aby
se zavděčil protestantismu. My víme, že když progresivisté a protestanti
nemohou nějakou pobožnost zničit, pokoušejí se ji sabotovat a prezentovat ji
jako neopodstatněnou a pověrečnou.
Lev XIII. uzavírá debatu: sv. Dominik obdržel úplný
růženec
Dále tato
evoluční a revizionistická škola příhodně „zapomíná“, že historická diskuze již
byla dávno uzavřena, když papež Lev XIII. rozhodl opačně, než ona předstírá.
Skutečně jasně potvrdil, že to byl sv. Dominik, kdo obdržel celý růženec se
třemi sadami tajemství.
V encyklice
Octobri mense Lev XIII. potvrzuje: „S
potěšením poukazujeme na svatý růženec a důrazně jej doporučujeme. Tomuto
způsobu modlitby bylo v obecném jazyce dáno jméno „korunka“, protože
našemu myšlení v příhodné řadě připomíná velká tajemství Ježíše a Marie:
jejich radosti, bolesti a vítězství.“ (1)
V dalším
odstavci papež završuje svou myšlenku: „To, že Královna nebes sama zaručila
velký účinek této pobožnosti, je demonstrováno skutečností, že byla, skrze její
příkaz a radu, zavedena a propagována vynikajícím sv. Dominikem v dobách
zvláště nebezpečných pro katolickou věc.“ (2)
Ve Fatimě Naše Paní žádala o růženec s patnácti
desátky
To znamená,
že Lev XIII. považuje za historicky prokázané, že tři sady tajemství, jež
popsal, Naše Paní jako takové dala sv. Dominikovi. Jinak řečeno, podle tohoto
papeže to bylo výslovným přáním Naší Paní, aby byly ustanoveny tyto tři sady
tajemství.
Nejsvětější Panna Maria potvrzuje tyto tři sady
tajemství
Toto
rozhodnutí bylo potvrzeno Nejsvětější Pannou Marií v několika jejích
zjeveních.
V roce
1460, více než dvě století po onom prvním sdělení sv. Dominikovi, se, když byla
růžencová pobožnost v úpadku, zjevila jinému Dominikánovi, Alainu de la
Roche, aby potvrdila svůj první úmysl. Řekla mu, aby šířil růžencovou pobožnost
ve stejné formě: 150 Zdrávas Maria
rozložených do tří sad po pěti tajemstvích.
Poté, co
Naše Paní P. de la Rochovi vložila růženec na krk, řekla mu:
„Můj synu,
dokonale znáš starobylou pobožnost mého růžence, jíž hlásal a šířil váš
patriarcha a můj služebník Dominik a jeho duchovní synové, vaši řádoví bratři.
Toto duchovní cvičení je nesmírně příjemné mému Synu i mně, a je nanejvýš
užitečné a svaté pro věřící.“
„Když můj
služebník Dominik začal hlásat můj růženec ... obnova ve světě dosáhla takových
výšin, že se zdálo, že lidé byli proměněni na andělské duchy a že andělé
sestoupili z nebe, aby obývali zemi. ... Nikdo nebyl považován za
opravdového křesťana, pokud neměl můj růženec a nemodlil se jej. ... Věhlas
svatého růžence byl takový, že mi žádná pobožnost po vznešené mešní Oběti
nebyla či není příjemnější.“ ...
„Přeji si
proto, aby byla [pobožnost růžence] v Církvi opět obnovena k útěše
velkého počtu duší. Ty budeš tím, kdo bude hlásat můj růženec, a nabádat
všechny věřící, aby se jej zbožně modlili. ... Růženec bude nejmocnější zbraní
proti peklu; bude přemáhat neřesti, ničit hřích a vítězit nad herezemi. Všichni
ti, kteří se mi svěří skrze můj růženec, nebudou na věky zavrženi.“ (3)
Naše Paní z Pompejí doporučila tradiční růženec
Ve zjeveních
Naší Paní z Pompejí v roce 1884, jež velebil Pius XII. (viz o dva
odstavce níže), Naše Paní řekla: „Jestliže usilujete o spásu, promulgujte
růženec.“ Zjevila se se stejným růžencem, který se modlíme.
Jestliže
zůstávají nějaké pochyby, že Naše Paní chce růženec, jak jej dala sv. Dominikovi,
můžeme vidět, že v roce 1858 v Lurdech naučila Bernadettu, jak se
modlit tentýž růženec. To potvrdil papež Pius XI. v encyklice Ingravescentibus malis:
„A nechceme
mlčením přejít skutečnost, že Blahoslavená Panna Maria sama v naší době
vytrvale doporučovala tento způsob modlitby, když se zjevila nevinné dívce
v jeskyni v Lurdech, naučila ji recitovat růženec.“ (4)
Naše Paní učí sv. Bernadettu růženec v Lurdech
V Alokuci
Venuti come siete Pius XII. také
zdůraznil, že Naše Paní, jež se zjevila se svým vlastním růžencem v ruce,
se růženec modlila s Bernadettou v Lurdech: „V Lurdech stejně jako
v Pompejích chtěla Panna Maria s bezpočtem milostí názorně ukázat,
jak velmi ji těší tato modlitba, k níž svou důvěrnici vybídla, aby se jí
modlila. A sledovala Zdrávas Maria s tímto
děvčetem, přičemž pomalu posouvala korálky svého vlastního nádherného růžence,
oslnivého jako zlaté růže zářící na její chodidla.“ (5)
Ve Fatimě se
stalo něco podobného. Ve všech tamějších zjeveních držela Naše Paní oblečená v bílém
ve svých sepjatých rukách růženec a radila dětem, aby se modlily růženec. Dále
se v posledním zjevení 13. října 1917 také zjevila jako Naše Paní Růžencová
a ukázala tradiční růženec.
Protože Naše
Paní v těchto zjeveních vždy vyjadřovala své přání, abychom se modlili
růženec, jak jej známe, proč by sv. Dominikovi říkala, aby se modlil odlišný
růženec? Nic se nezdá méně pravděpodobným. Jestliže řekla všem ostatním, kteří
měli vidění, totéž – modlete se růženec, jak jej znáte – jistě nařídila to samé
i sv. Dominikovi. Proto je správná stará dominikánská tradice, když sv.
Dominikovi přisuzuje úplný růženec – 150 Zdrávas
Maria, 15 Otče náš a Sláva Otci, a tři sady tajemství.
Revizionisté a evoluční škola se mýlí.
Naše Paní si
tedy přeje růženec, jak se modlí od doby sv. Dominika, a nic jiného. Proto
novota Jana Pavla II. nedbá na její výslovné přání. Spíše se ho zdá sabotovat
tím, že zavádí další sadu tajemství z jeho vlastní iniciativy.
Tři sady tajemství a předešlí papežové
Papežové
také svou autoritou potvrzovali znamenitost růžence.
Papež Urban
IV. v roce 1261, méně než 50 let po zavedení růžence sv. Dominikem, jej
schválil a dal zvláštní odpustky bratrstvům Blahoslavené Panny Marie, která se
modlila růženec.
Papež Jan
XXII. (1316-1334) potvrdil znamenitost téhož růžence o patnácti desátcích a
navýšil tyto odpustky.
Papež sv.
Pius V. (1566-1572) nařídil, aby se růženec, jak jej známe dnes, modlili všichni
křesťané a všichni bojovníci bojující bitvu u Lepanta. Díky této modlitbě byla
tato bitva katolickým loďstvem zázračně vyhrána. Na počest tohoto vítězství
ustanovil sv. Pius V. 7. říjen jako svátek Naší Paní Růžencové a uznal růženec
za oficiální modlitbu Církve.
Trvalo by
příliš dlouho vypočítávat všechny papeže, kteří chválili a blahoslavili
růženec, jak jej známe. (6) Zopakuji pouze text Lva XIII., kde představuje pět
papežů, kteří schvalovali růženec:
„Poté co
jsme opakovaně povzbuzovali ... recitaci Svatého růžence, následujeme příkladu
našich předchůdců a usilujeme zvětšit jeho důležitost slavnostnějším aktem.
Sixtus V., blahé paměti, schválil tento starobylý obyčej modlitby růžence;
Řehoř XIII. zavedl svátek Svatého růžence, který Klement VIII. poté vepsal do
římského martyrologia, a Klement XI. rozšířil na celou Církev; později jej
Benedikt XIII. vložil do římského breviáře. My tedy, ve věčném svědectví svého
uznání pro tuto pobožnost, jsme vydali výnos, že řečený svátek a jeho Officium
by se mělo slavit v univerzální Církvi ... a zasvěcujeme této pobožnosti celý
měsíc říjen.“ (7)
Ve své
encyklice Fidentem piumqe papež Lev
XIII. odporuje jakékoliv změně struktury růžence: „A ono staré užívání, jež
vzkvétalo mezi našimi předky, dle nějž křesťanské rodiny, ať již ve městě nebo
na venkově, považovaly za svatou povinnost shromáždit se na sklonku dne, když
jejich pracovní úsilí skončilo, před sochou Panny Marie a střídavě se modlily
růženec, by se mělo zachovávat se zbožnou přesností nebo být
znovuzavedeno,“ (8)
Závěr
Proto můžeme
vidět, že v mnoha významných zjeveních Naše Paní žádá katolíky, aby se
modlili růženec, jak jsme jej vždy znali – Krédo,
úvodní Otče náš, tři Zdrávas Maria a Sláva Otci; a soubor 150 Zdrávas
Maria, 15 Otče náš a 15 Sláva Otci rozdělených do tři sad po
pěti tajemstvích, radostných, bolestných a slavných. Zdá se docel jasné, že
inovace Jana Pavla II. je v protikladu k výslovné vůli Naší Paní.
Poté, co
jsme ukázali chvály a komentáře mnoha papežů a také jsme zmínili odpustky a
požehnání, jež dali za modlitbu tradičního růžence, zdá se celkem jasné, že
modlit se odlišný růženec o čtyřech sadách tajemství, způsobuje, že tento
růženec ztrácí přínos oněch velebení a požehnání. Jinak řečeno, kdokoliv se
modlí nové sady tajemství, zřejmě nemá prospěch z předešlých odpustků a
milostí.
Shrnuto,
tato nová sada tajemství světla způsobila vážnou škodu a je daleko od toho, aby
byla prospěšná. Podkopala vznešenou osmi set letou náboženskou praxi. Přidání
dalších 50 Zdrávas Maria bylo
extravagancí, která nevedla více osob k přijetí praktikování růžence;
učinila ho obtížnějším pro ty, kteří se jej již modlili. Tento přídavek Jana
Pavla II., zavedený z osobního rozmaru, se mi zdá jako hypertrofie
způsobující atrofii v pobožnosti růžence. Přemýšlím nad tím, zda tato
atrofie byla ve skutečnosti zamýšlena k sabotování růžencové pobožnosti.
Poznámky:
1. Lev XIII., Encyklika Octobri
mense z 22. září 1891, § 17
2. Ibid. § 18.
3. Louis Grignion de Monfort, O Segrêdo de Maria & Método de Rezar o Rosário, Rio: Santa Maria, 1953, Předmluva k druhé časti str. 79-80
4. Pius XI., Encyklika Ingravescentibus malis z 29. září 1937, § 8.
5. Pius XII., Alokuce Venuti come siete z 8. října, 1941, § 12.
6. Modlitba tří sad tajemství byla v Církvi přímo komentována těmito papeži:
Papež Lev XIII.: Encyklika Octobri mense z 22. září 1891, § 17; Encyklika Magna Dei Matris z 8. září 1892, § 5; Encyklika Laetitiae sanctae z 8. září 1893, § 6-16; Encyklika Jucunda semper z 8. září 1894, § 5-7, 12-14; Encyklika Adjutricem populi z 5. září 1895, § 14; Encyklika Fidentem piumque z 20. září 1986, § 8, 9;
papež Pius XII.: Allocution Di gran cuore z 16. října 1940, § 5-9; Encyklika Ingruentium malorum z 15. září 1950, § 6.
7. Lev XIII., Encyklika Diuturni temporis z 5. září 1898, § 4.
8. Lev XIII., Encyklika Fidentem piumque z 20. září, 1896, § 4.
2. Ibid. § 18.
3. Louis Grignion de Monfort, O Segrêdo de Maria & Método de Rezar o Rosário, Rio: Santa Maria, 1953, Předmluva k druhé časti str. 79-80
4. Pius XI., Encyklika Ingravescentibus malis z 29. září 1937, § 8.
5. Pius XII., Alokuce Venuti come siete z 8. října, 1941, § 12.
6. Modlitba tří sad tajemství byla v Církvi přímo komentována těmito papeži:
Papež Lev XIII.: Encyklika Octobri mense z 22. září 1891, § 17; Encyklika Magna Dei Matris z 8. září 1892, § 5; Encyklika Laetitiae sanctae z 8. září 1893, § 6-16; Encyklika Jucunda semper z 8. září 1894, § 5-7, 12-14; Encyklika Adjutricem populi z 5. září 1895, § 14; Encyklika Fidentem piumque z 20. září 1986, § 8, 9;
papež Pius XII.: Allocution Di gran cuore z 16. října 1940, § 5-9; Encyklika Ingruentium malorum z 15. září 1950, § 6.
7. Lev XIII., Encyklika Diuturni temporis z 5. září 1898, § 4.
8. Lev XIII., Encyklika Fidentem piumque z 20. září, 1896, § 4.
Zdroj: Tradition
In Action
Překlad: D.
Grof