Komentář Eleison DVI – Pomalý úpadek - I (2017)
(506)
25. března
2017
POMALÝ ÚPADEK I
Zde následuje zkrácené svědectví ze
Spojených států, které „uhodilo mnoho hřebíků na hlavičku“:
Bratrstvo
sv. Pia X. bylo „přetvořeno“ [v originále je výraz „rebranded“ – pozn. překl.],
a již není stejné, jaké bylo. Tak jako původní FSSPX patřilo do katolické
Církve, tak Novobratrstvo patří do Novocírkve. Těm, kteří jsou dost staří, aby
si to pamatovali, se to zdá jako další Druhý vatikánský koncil, jenom horší,
protože tentokrát zde není žádný přímý naukový útok, ani velký koncil. Namísto
toho se revoluce šíří pomalou, takřka nepostřehnutelnou společenskou přeměnou.
I když se
zevnějšek Tradice zachovává, tradicionalistické hnutí se pomalu mění zevnitř.
Navenek a materiálně se věcí jeví úspěšnější než kdy předtím, s rostoucími
objemy peněz a budovami, vnitřně a duchovně zde však je úpadek, protože choroba
modernismu nepostřehnutelně infikuje naše řady. Rozmanité symptomy naznačují,
že modernismus je stejný. Například noví, mladí kněží Bratrstva se šťastnými
tvářemi, kteří jsou přesně jako „míroví kněží“ 60. a 70. let 20. století, jak
je nazval velký kardinál Mindszenty. Mnozí jsou na rozdíl od předešlé generace
kněží postiženi zženštilostí, ale všichni mají příliš rádi některé
z nových vůdčích laických učitelů Novobratrstva.
A tak je mše
stále tradiční, ale celá kultura okolo je Novus Ordo. Tradicionalisté chtějí
zachovat starou mši a svátosti a něco z mravů z katechismu, ale
zároveň chtějí mít všechno ostatní, co moderní svět nabízí. To, mimo mši a
svátosti, činí mnohé takzvané tradiční katolíky do velké míry nerozeznatelné od
jejich protějšků ve zbytku moderního světa. Když přijde na rozvody, anulace,
„svobodné matky“ atd., statistiky jsou stejné. Jestliže chtějí tradicionalisté
jít s moderním světem, nemohou zůstávat s pravým náboženstvím. Buď
jedno, nebo druhé.
Je to tak,
že tradicionalistické hnutí se nyní otevírá světu, aby se stalo společensky
akceptovaným a normálním. A tento proces modernizace pomalu, ale jistě, běží. U
kormidla je nová, mladá generace a věci mění. Staří, svérázní, nepříjemní
zastánci tvrdé linie byli nahrazeni, a Tradice má nové image, mladou, šťastnou,
přátelskou tvář. Oficiální Církev měla své aggiornamento před padesáti lety, Bratrstvo
je modernizováno dnes. Stará generace, která vybojovala tolik bitev, aby věci
uchovala, je nyní nahrazována novou generací, která nikdy nepoznala Novus Ordo,
nebo to, jak přišel, a nikdy za nic nemusela bojovat. Dnešní mladí jsou
náchylní k tomu vyrůst v tradicionalistické bublině, a mají příliš malé
povědomí o včerejší válce, pozadí té dnešní. Před koncilem Bela Doddová
svědčila o komunistické infiltraci Církve. Jsme si tak jistí, že stejná věc se nyní
neděje vůči tradicionalistickému hnutí?
To vše bylo
příliš předvídatelné. Protože Bratrstvo není ani neomylné, ani nepomíjející,
prochází nyní tím, čím Církev procházela před padesáti lety – infiltrací,
kompromisem, rozkladem a stejným procesem sebezničení. Arcibiskup Lefebvre by
si té radikální změny všimnul okamžitě, ale velký počet žab v hrnci
Bratrstva si ani nevšimlo, jak teplota vody stoupá. Arcibiskup „předal, co
přijal“, ale jak může nová generace předat to, co již nepřijímá? Proto nyní
slyšíme, že „nevyhnutelné smíření“ je na dosah. FSSPX bude přijato jako část
Novocírkve, a naopak, bude muset přijmout Novocírkev. Nyní bude jen jednou
z mnoha bočních kaplí v panteonu Nového světového řádu. A pokud jde o
„smíření“, která strana té druhé ustoupila? Stala se koncilní církev
katolickou? Ani zdaleka ne!
Podívejte se příští týden na další
příklady od téhož svědka.
Kyrie
Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof