FSSPX – oblíbenec pana učitele? (2017)
Sean Johnson
10. března
2017
Před pár
týdny FSSPX („pohoršené“ nad tím, že se na různých místech v Římě objevilo
200
plakátů, které si braly na paškál Františka pro jeho skandální
pontifikát) přispěchalo na obranu papeže a tvrdilo, že satira není přijatelnou
formou apologetiky v bitvě za víru.
Reakce
v tradičních kruzích byla stejně rychlá jako jednomyslná: Cožpak FSSPX a
sám arcibiskup Lefebvre (mezi jinými prostředky) účinně nepoužívali od počátku
i satiru? Neposlal arcibiskup Lefebvre sám proslulé kreslené vtipy o Assisi (zde
a zde)
přímo papeži Janu Pavlu II.?
Utrpěl
Menzingen ztrátu paměti? Byl ten článek chybou?
To byla moje
první myšlenka, ale už nevěřím, že by to byl tento případ.
Na chvilku
si tu myšlenku podržte, zatímco přeskočíme k jinému, dokonce ještě
nedávnějšímu, incidentu:
Webové
stránky sspx.org otiskovaly seriál o „Otázce papežské hereze“. Byl jsem
zvědavý, jakým směrem se tato série bude ubírat, a sledoval jsem ji od počátku:
Má to být odsouzení sedesvakantistického postoje? Nebo to má být obhajoba
Františka a pokus zachránit ho od Amoris
Laetitia? FSSPX si nenechalo nahlédnout do karet až do posledního pátého
dílu (dostupného v angličtině zde),
v němž nakonec dostáváme odpověď:
P. Gleize (a
FSSPX) dochází k závěru, že na základě „dvojznačností“ v Amoris Laetitia nemůžeme říct, že
František je heretik:
„Přesné
rozlišení P. Gleizeho nejednoho překvapí. Krátce řečeno, zdá se, že papež
František nemůže být považován za heretického, protože žádné
z dvojznačných tvrzení v Amoris
Laetitia nepředstavuje „odmítnutí nebo popření pravdy, která je nejen
zjevená, ale i předkládaná jako taková neomylným aktem učitelského úřadu
Církve“.
Je však
někdo opravdu překvapený?
Pohoršený
ano, překvapený ne.
Jak se
Fellayho FSSPX snaží zalíbit Římu, chce se vypodobnit jako „obhájce Říma“
(Římu, ne vám a mně) v naději, že u papeže zlepší své postavení pro
získání ocenění: jurisdikčního uznání.
Tato gesta
(tj. odporování oněm římským satirickým plakátům o Františkovi, obhajoba
Františka před obviněním z hereze) jsou opravdu zamýšlena tak, aby
přitáhla pozornost Říma. Změněné FSSPX cítí, že je tak blízko dohodě, že už se
dokonce neobává ani reakcí Odporu na místech, jako je tento blog, jež obracejí
vaši pozornost k tomuto poníženému podlézání.
Štěňátko
chce od pána poplácat po hlavě a určitě toho dosáhne.
Když jsem
řekl, že nejsem překvapen, když vidím, že se objevuje tento nový model podlézání,
je to proto, že jsem jej již viděl předtím, a neučil jsem se jej vnímat od
nikoho jiného než....od biskupa Fellayho:
„A tak vůle
bojovat pomalu slábne a nakonec si člověk na tu situaci zvykne. V samotném
Camposu se jistě vše pozitivně tradiční zachovává, takže lidé nevidí žádný
rozdíl, s výjimkou toho, že nejbystřejší z nich si všímají tendence
kněží mluvit častěji a uctivě o posledních prohlášeních a událostech
přicházejících z Říma, zatímco včerejší varování a dnešní odchylky se
opomíjejí.“ (viz anglicky zde)
Co
charakterizuje změněné FSSPX víc než toto?
FSSPX mohlo
strávit svůj čas a energii tím, že se bude zabývat nespočtem témat
důležitějších a pro duše výživnějších, než je stěžování si na satirické odsudky
Františka, nebo jeho obhajobu před herezí v Amoris Laetitia. To, čím se nechce
zabývat, je však stejně nápadné a vypovídající, jako to, čím se chce zabývat.
Ale jak jsem
řekl, FSSPX už takovýmito články ve skutečnosti nehovoří k vám a ke mně.
Hovoří
k Římu.
Posílá jim
poselství: „Podívejte, co říkáme! Změnili jsme se! Můžete nám věřit, že se
nevrátíme zpět ke starým postojům arcibiskupa Lefebvra. To vše jsme nechali za
sebou! Cožpak jste neviděli rozhovor v Conflict Zone?“ [Politická talk
show, kde vystoupil biskup Fellay – pozn. překl.]
Nechutná a
ponižující podívaná vidět kdysi mocné FSSPX jednat jako vykleštěné žebráky.
Čekejte víc
takových věcí, když biskup Fellay běží závod s časem, aby dokonal svou
nevěru před tím, než za 15 měsíců vyprší jeho funkční období.
Zdroj: Sodalitium
Pianum
Překlad: D.
Grof