Stigmatička Anna Tomanová – výročí
narození (2016)
8. 11. 2016
D. Grof
Motto: „Nebe se nedá koupit, ale vykoupit.“ (Anna Bohuslava
Tomanová, extáze 12. srpna 1948)
Úvod
Na dnešní den připadá výročí
narození Anny Bohuslavy Tomanové, jejíž podivuhodný životní příběh, i přes zvyšující
se zájem o ní v posledních letech, stále není dostatečně známý, přestože
se jedná o jedinou známou českou stigmatičku. Tento článek chce proto krátce
připomenout osudy této ženy, která i pokud bychom odhlédli od darů, jichž se jí
od Boha zřejmě dostalo, může všem sloužit jako následováníhodný vzor pro život.
Pokora s jakou snášela všechna životní trápení, pevná víra a zbožnost
totiž byly v jejím případě příkladné.
Narození a
bod zlomu
Anna Tomanová se narodila 8.
listopadu roku 1907 do rolnické rodiny v obci Pastviny ve farnosti
Klášterec nad Orlicí v nynějším Královéhradeckém kraji a její život se až
do jejích čtyř let nelišil od života vrstevníků. Událostí, která navždy změnila
její život, byl náhlý požár sousedního stavení. Živě si lze představit vzrušení,
jaké může taková tragická událost vyvolat u dospělých, natožpak u dítěte.
Anička, která právě doma stála na lavici a dívala se ven z okna, úlekem z náhlého
prudkého výšlehu plamene nešťastně spadla naznak tak, že se uhodila o trnož
stolu, což zřejmě poškodilo její páteř. Tehdy však ještě nikdo netušil, jak
vážné následky bude tento pád mít, problémy se začaly objevovat teprve postupně.
Anička si při pohybu zpočátku pomáhala lezením po kolenou, což bylo považováno
za dětskou hru, později za dětský rozmar, za nějž byla i na radu lékaře
trestána. Dle svědectví člena rodiny se jednou po čtyřech doplazila dokonce za
rodiči až na pole, které bylo vzdálené asi kilometr a půl od jejich domu.
Nakonec však všem začalo být jasné, že příčinou je vážné onemocnění. Příštích
deset let se pak táhly peripetie návštěv lékařů a lékařských ústavů a střídání různých
způsobů léčby.
Náboženské
základy
Vzhledem k vážné nemoci nemohla
Anička řádně navštěvovat školu, což ji velmi mrzelo. Nikdy se tak nenaučila ani
číst ani psát. Důležitější pro ni však byla náboženská výchova, kterou ji
poskytl především místní kněz P. František Morávek, který docházel za Aničkou,
nebo ji k němu vozívali na vozíku. Víra se jí stala útěchou a s její
pomocí se dokázala vypořádat se svým utrpením, které se postupem času stále zvětšovalo.
Dobrá náboženská výchova a ponaučení o smíru a zástupném utrpení přispěly k tomu,
že Anička své utrpení především v pozdějších letech stále více spojovala
s kalvárskou Obětí Krista a toužila takto pomáhat druhým.
Stigmata
Když bylo Aničce necelých 13 let,
byla v Praze operována a po rekonvalescenci se v roce 1920 její stav přece
jen zlepšil natolik, že Anička začala chodit o berlích s bandážemi na
nohou. 28. května 1921 Anička přistoupila ke svému prvnímu Svatému přijímání.
V té době už však byl vážně nemocný i její o mnoho let mladší bratr
Bernard, ke kterému měla Anička od narození hezký vztah. Anička se proto
v kostele, kam sama došla o berlích, po poradě se zpovědníkem nabídla Bohu
namísto Bernarda, aby se uzdravil.
Zpět z kostela již Anička
nedokázala sama odejít a její stav se prudce zhoršil. Naopak její mladší bratr
byl druhý den zázračně uzdraven. Tehdy ji pětiletý Bernard sám od sebe řekl: „Andulo, nebreč, až budu farářem, vezmu tě
k sobě.“ Od té chvíle už Anička prakticky navždy zůstala upoutána na
lůžko a kolečkové křeslo.
Bernard později skutečně vstoupil do
semináře a stal se knězem. Anička pak v období mezi 4. červnem 1944, kdy
její bratr sloužil svou primiční mši svatou, a 16. červnem 1944, kdy se slavil
Svátek Božského srdce Páně, obdržela stigmata na rukou, na nohou, na boku a na
hlavě. Již předtím však v roce 1929 na Svátek Krista Krále údajně spatřila
Ježíška, který se ji dotkl a ona pak dle svých slov pocítila bolest na rukou,
nohou a u srdce.
Zde je nutné na chvíli odbočit a
krátce vysvětlit, co vlastně stigmata jsou. Jedná se o zvláštní mystickou
milost, kterou dává Bůh, kdy má člověk známky Kristova utrpení v podobě
ran na rukách a nohách po hřebech při ukřižování, na boku po zásahu kopí a na
hlavě jako obtisk trnové koruny. Kromě pěti ran a obtisku trnové koruny mají
někteří stigmatici také viditelné znamení na rameni na místě, na němž Náš Pán
nesl kříž, nebo i jiné rány po bití a bičování. Stigmatik může mít všechny tyto
rány najednou nebo jen některé. Stigmata mohou být neviditelná nebo i viditelná
a připomínají utrpení Našeho Pána. Velmi často je cítit příjemná vůně
vycházející z ran.
Lidé, kteří obdrželi stigmata, jsou,
za předpokladu jejich pravosti, vždy považováni za „obětované duše“, protože
trpí v jednotě s Ježíšem za obrácení hříšníků, a mají ctnosti
v heroickém stupni. Stigmatizovaní také obvykle obdrží stigmata, aniž by
si to přáli nebo to očekávali.
Dostupná svědectví nasvědčují tomu,
že Anička skutečně měla pravá stigmata, a ani lékaři, kteří ji zkoumali,
nedokázali určit přirozenou příčinu tohoto jevu. Její stigmata pravidelně
krvácela, obvykle v pátek, kdy v extázi prožívala Kristovo utrpení. Dle
svědků se jí také na zádech objevovaly krvavé rány po bičování a krev jí
skrápěla čelo.
Nemoci
jiných a sebeobětování
Protože informace o stigmatech se
rychle šířila v bližším i vzdálenějším okolí, k Aničce začaly proudit
zástupy věřících, kněží, ale i zvědavců a podivínů (mezi nimi například
nevěřící spiritistky nebo známý červenokostelecký „parapsycholog“ Břetislav
Kafka). I přes zákaz biskupa Píchy, o němž se zmiňuji dále v tomto článku,
přicházeli lidé dál. Každé takové setkání bylo pro Aničku spojeno se značnou
námahou, což však po celý život snášela s neobvyklou pokorou i přesto, že se
našli dokonce i takoví lidé, kteří ji nutili přebírat nemoci za jiné násilně.
Sama Anička ale na sebe nemoci
druhých lidí často brala dobrovolně, což ještě zvyšovalo její vlastní utrpení. Jsou
zdokumentovány mnohé případy, kdy druhým takto pomohla od nemocí, ať již to byly
malé děti či dospělí. V pozdějším věku si kvůli tomu vysloužila výtku ze
strany vlastní maminky, která se bála, že Anička kvůli přemíře utrpení za jiné
brzy umře.
Skutečně tak Anička působila jako
„obětovaná duše“, a jak sama říkala, obětovala se především za Církev, kněze,
mládež a národ. Z lásky k bližním často prosila Pána, aby mohla trpět
místo těch, kteří ji navštívili s vážnou nemocí, a jež vždy povzbuzovala.
Kromě toho, že se každý den modlila celý růženec, strávila touto svojí
zamilovanou modlitbou i mnoho probdělých nocí, aby pomohla svou přímluvou
bližním. V mystickém vytržení pak vídala jednotlivé modlitby Zdrávas jako
bílé, rudé a zlatožluté růže, jejichž vůně prostupovala celý svět a měnila
lidské povahy.
O modlitbě mluvila Anička
s přáteli mnohokrát. Tak v roce 1955 dle svědectví kněze prohlásila:
„Při modlitbě neplaťte spoustou drobných
mincí [tj. odbývaných modliteb], ale
plaťte samými dukáty!“
A jindy zase jinému knězi opakovala
slova, která jí v extázi řekl Pán Ježíš: „Nepřeji si od tebe, aby v tvém srdci bylo nelásky vůči nepřátelům, kteří
ti ublížili a ublíží. Pak budeš šťastná a spokojená ve stínu kříže a Mé lásky.
Nechlub se, Mé dítě, co se namodlíš, neboť to je nejhorší nectnost, která
koluje v duších zbožných. Každý se chlubí, co se pomodlí a jaký sebezápor
vykoná. To nemá cenu přede Mnou, před Mým Otcem a Mou Matkou. Co děláš, dělej
ráda, s láskou, nechlub se tím, neboť se mi to nelíbí. Nelíbí se to ani Mé
Matce a Mému nebeskému Otci. Skrytá modlitba proráží nebesa. Nebuď jako pyšný
farizeus, ale buď jako pokorný publikán, pak ti dám vše, neboť mám rád pokorné
duše, ale pyšný se Mně protiví. Kdo se modlí a v srdci svém chová hněv
proti svým bližním, toho mám málo rád.“
Celoživotně přinášela Anička velkou
oběť především za kněze a čistotu a svatost jejich života, což zvláště
v 50. letech, kdy bolševický režim potlačoval Církev, bylo velmi potřebné,
protože mnozí kněží tlak nevydrželi a s režimem kolaborovali například
členstvím v neblaze proslulém Mírovém hnutí katolického duchovenstva.
Panna Maria Aničce již na sklonku války oznámila, že brzy „budou zavíráni kněží, pustošeny kláštery i drobní zemědělci budou
drceni. Kněžím bude ztížena jejich pastorační práce.“ Kromě kněží se proto
Anička obětovala také za svobodu Církve obecně a za řeholní řády, proti nimž se
právě v 50. letech rozjela velká akce na jejich úplné potlačení.
Když v roce 1953 generální
vikář královéhradecké diecéze prošetřoval z pověření biskupa Mořice Píchy její
případ, doslova řekla: „Obětuji své
utrpení za čisté, svaté kněžství a celý český národ, a potom za to, aby
v neděli nehučely továrny, aby lidé místo kombajnů a traktorů
v neděli měli v rukou sv. růženec a aby našim dětem nebylo bráno
náboženství.“
Již v roce 1952 ji prý v jedné
extázi Pán Ježíš řekl, že je Bohuslava smírnou obětí za hříchy všech kněží: „Čím více [kněží] hřeší, tím Moje Bohuslava více trpí. Kdyby nebylo Bohuslávčiny lásky,
oběti a smíru, bylo by to horší s českými kněžími.“ Sama tehdy
netušila, že mluvil o ní samé.
Protože byla věřící a jen stěží
mohla mít kladný postoj k novému společenskému zřízení, je vcelku
pochopitelné, že se o ni živě zajímala také komunistická státní bezpečnost – ostatně
stejně jako předtím za války gestapo – a snažila se informace o jejích
stigmatech potlačovat, přičemž spojence v tomto svém úsilí nacházela
nezřídka i mezi členy Církve, kteří nechtěli dráždit komunistický režim nebo
s ním přímo kolaborovali. Takzvaní církevní tajemníci proto dlouhodobě bedlivě
sledovali všechno dění kolem Aničky.
I dnes na hrob Aničky Tomanové
přicházejí lidé, aby zde našli přímluvu a pomoc a jsou dobře zadokumentovány
případy, kdy skutečně došlo k nevysvětlitelnému uzdravení či obrácení. Ve
vstupu do farního kostela, který má mimochodem uvnitř nádherně zachovanou
mřížku a jeho presbyterář nehyzdí luterský stůl, lze na vývěsce nalézt i
základní informace o Aničce.
Dar
rozeznávání a vizionářské schopnosti
Kromě jiných darů měla Anička také
dar rozeznávat posvěcené předměty, ostatky svatých, dokázala vnímat kněžské
požehnání, i když žehnající stál za jejím lůžkem, aby jej neviděla, nebo
dokonce ve vedlejší místnosti. Byla schopná rozlišit stupeň svěcení duchovního,
třebaže přišel v civilním oděvu, i to, je-li kněz v milosti Boží. Je
známý příběh, kdy takto v civilu Aničku navštívil například
českobudějovický biskup Josef Hlouch, kterého ihned oslovila „Vaše Excelence“. Jindy jí zase někoho
představili jako kněze, ale Anička hned řekla: „Ten pán není kněz, ale smí podávat Ježíška.“ Dotyčný skutečně nebyl knězem, ale jáhnem.
Anička měla také vizionářské
schopnosti a lidem mohla sdělovat, co učinili, ačkoliv to v daném případě nikdo
jiný nemohl vědět. Spolehlivě uměla určit, pokud přišel kněz a s sebou
nesl schovanou Svátost oltářní, předem věděla, kdo jí toho dne jede bez
ohlášení navštívit apod. V roce 1954 podstoupila operaci břišních nádorů a
dopředu určila jejich přesný počet, na rozdíl od ošetřujícího lékaře. Dále
například v extázi hovořila se známou bavorskou stigmatičkou Terezii
Neumannovou, P. Piem apod.
Uvést by se dalo množství dalších
příkladů, tato charismata však jsou v zásadě podružná, a nemá smysl
předhánět se v jejich líčení. Uvádím je jen pro dokreslení celého příběhu
Aničky Tomanové.
Rodina a
péče o nemocnou Aničku
Anička měla dva bratry. Kromě nejmladšího
Bernarda, o němž již byla řeč, měla ještě o tři roky od sebe mladšího bratra Josefa.
Ten, poté, co se v roce 1937 oženil, převzal v roce 1937 hospodářství
po rodičích a Anička zůstala u něho. Měla zde skromnou světničku, kde však
nechyběl kříž na stěně a vedle její postele také domácí oltáříček
s vyobrazením Božského Srdce Páně. Protože Anička vládla rukama, háčkovala
krajky a pletla pro bratrovy děti punčochy. Také se mnoho modlila růženec, sama
nebo s dívkami svého věku, které ji navštěvovaly.
Jak již bylo řečeno, druhý bratr
Bernard se stal knězem. V roce 1946 si, jak jako dítě slíbil, vzal Aničku
a oba jejich rodiče s sebou nejprve do Koclířova u Svitav a později
v roce 1947 do Dubence u Dvora Králové nad Labem, kam byl přeložen.
V Aniččině příběhu stojí za
zmínku, že v letech 1944-1946 po dobu asi jeden a půl roku převážně ještě
v Koclířově Anička prožila velké trápení s lékařkou gynekoložkou, která
k ní byla povolána, a jež jí bolestivým a ponižujícím způsobem doslova
sadisticky mučila, přičemž Anička o svém trápení kvůli slibu mlčela. Nakonec se
s pomocí přátel podařilo lékařku dostat z dosahu nebohé Aničky.
Motivy této lékařky, okolím všeobecně považované za dobrou katoličku, jsou
dodneška ne zcela jasné – snad šlo o prostou lidskou závist, vyloučit však
nelze ani motivy daleko závažnější. V každém případě však zřejmě především
ona přispěla k záměrně mylnému informování královéhradeckého biskupa
Píchy, který v Aktech kurie z ledna 1945 vydal zákaz návštěvy u
Aničky, šíření, třebas i jen soukromé, zpráv o jejích zjeveních a viděních,
diskuze o nich a připisování jim charakter nadpřirozených charismat. Lékařce se
pak ještě jednou podařilo k Aničce dostat v roce 1949, přičemž se jí
se vší pravděpodobností pokusila otrávit injekcí, po níž Anička takřka zemřela.
V Dubenci, kam za ní také
dojíždělo mnoho kněží i laiků, se také díky P. Ambrožovi Svatošovi OP na podzim
1947 stala terciářkou dominikánského řádu. Řádové jméno si zvolila zcela
přirozeně – Bohuslava. Vším, co činila, chtěla zároveň slavit Boha.
Terciářkou
dominikánského řádu
Zvětšující
se utrpení a smrt
Utrpení Aničky se však stále
zvětšovalo. Kromě pohybového postižení byla Anička silně chudokrevná, měla
slabé srdce a postupem času se přidávaly další choroby. Trpěla úpornými
bolestmi zubů, kdy nemohla v noci spát déle než nanejvýš tři hodiny, spíše
však méně. K tomu málo jedla, a pokud již něco snědla, často vše zvrátila.
O Aničku, bratra Bernarda i svého
manžela se až do roku 1953 obětavě starala Aniččina maminka, která jí zároveň
byla 45 let společnicí a starostlivou opatrovatelkou. Když v roce 1953
zemřela, dosáhlo Aniččino utrpení vrcholu. O míře bolesti si lze učinit představu
ze skutečnosti, že svědci jednou zastihli ubohou Aničku, jak si bolestí doslova
rve vlasy z hlavy, když ji opakovaně pokoušel zlý duch a vinil ji, že má
hřích, že chtěla smrt své maminky, když prosila, aby ji Bůh dál velký kříž,
který viděla v jedné extázi, a který byl „tak veliký, že sahal od východu k západu a jeho ramena sahala od
severu k jihu. Byl tak vysoký, že čněl od země až k nebi...“. I
přesto Anička usilovala nést svoje utrpení s velikou pokorou a
trpělivostí. Často se připomíná její citát, že „ve
stínu kříže se těžko žije, ale lehko umírá“,
který se pro ni stal životní realitou.
Protože pak se o Aničku na čas neměl
kdo starat, byla asi na 3 měsíce svěřena do péče Sester Nejsvětější Svátosti
(petrinek) v nedalekém Žirči, kde od roku 1939 fungoval Domov sv. Josefa. Odtud
se pak vrátila zpět do Dubence. V roce 1954 se domácnosti na dubenecké
faře, a tím i péče o Aničku, ujala paní Vlasta Prelová, s níž si Anička
dobře rozuměla, a která ji dosloužila až do její smrti.
Poslední čtyři roky Anička prožívala
ohromné bolesti, které ještě převyšovaly všechny předešlé. Nakonec zemřela v jaroměřské
nemocnici v pátek 29. března 1957. Pohřbena byla v rodinném hrobě na
hřbitově farního chrámu Nejsvětější Trojice v Klášterci nad Orlicí. Jejího
pohřbu se zúčastnilo 16 kněží a velké zástupy laiků. Pohřbena byla v bílém
oděvu a s věnečkem chudobek na hlavě. Milovaný bratr Bernard, který zemřel
v roce 1992, ji i zde zůstal na blízku. Je spolu s P. Morávkem a
dvěma dalšími kněžími pochován v kněžském hrobě hned vedle hrobu rodiny
Tomanovy.
Hrob A.
Tomanové
Závěr
V Klášterci nad Orlicí již
několik let existuje Sdružení Anny Bohuslavy Tomanové, dle jehož
stanov je hlavním smyslem „šíření
známosti o Anně Bohuslavě Tomanové, abychom náležitě využívali Božího daru
jejího příkladu a nebeské pomoci v modlitbě a nesení každodenních křížů“.
Dle mně známých informací vydal královéhradecký
biskup Vokál dne 3. července 2013 Dekret o zahájení přípravného řízení budoucí
kauzy Anny Bohuslavy Tomanové, a ačkoliv mám nejen já pochybnosti ohledně
současného zjednodušeného procesu blahořečení a svatořečení, jak je dnes
v koncilní církvi praktikován, zdá se, že dle dostupných svědectví život
Anny Bohuslavy Tomanové naplňuje i ta nejpřísnější kritéria, jak byla Církví
požadována v minulosti.
Bez ohledu na to, zda bude Anička
někdy blahořečena, představuje v souladu s citátem ze stanov sdružení
přinejmenším vzor křesťanského života. Konec konců, ona sama řekla jednomu
knězi „věř o mně jen to, co řekne Církev
svatá.“ Doporučit tedy lze soukromou úctu k Aničce, která žila
v pověsti svatosti, a prosby o její přímluvu.
Anička své utrpení vždy nabízela
„Bílému Králi“, tj. Pánu Ježíši přítomnému ve Svátosti oltářní, jak jej
nazývala, neboť bíla barva pro ni představovala vše čisté. Pannu Marii
analogicky titulovala „Královnou bílých lilií“ a kněze „bílými liliemi“. Sama
sebe ve své pokoře nazývala „chudobkou Ježíšovou“, protože chudobka je tak
nenápadná a bezvýznamná, že se po ní šlape. Z botaniky víme, že
sedmikráska chudobka si vybírá pouze světlem prostoupená místa a je závislá na
Slunci. I Anička Tomanová si vybírala světlá místa, která jsou však
v tomto životě z lidského pohledu často paradoxně naplněná utrpením.
Vybírala si je, aby byla blíž svému Slunci, Bílému Králi, Pánu Ježíši. Pokud
v ničem jiném, v této naprosté odevzdanosti, pokoře a poslušnosti nám
může být trvalým vzorem.
Chudobky lze
nalézt i na Aniččině hrobě
***
MODLITBA ZA
BLAHOŘEČENÍ
ANNY BOHUSLAVY TOMANOVÉ
Pane Ježíši Kriste,
přítomný v Nejsvětější Svátosti oltářní,
uděl nám na přímluvu své služebnice
Anny Bohuslavy – pro její lásku k Tobě,
k Panně Marii a ke svátosti kněžství –
– nová duchovní povolání.
Oslav její jméno tím,
že nám na její přímluvu udělíš milost
..............................................,
o kterou tě s důvěrou nyní prosíme,
a dej, aby tato pokorná služebnice
byla jednou zařazena do společenství svatých.
Jenž žiješ a kraluješ s Bohem Otcem
v jednotě Ducha Svatého po všechny věky věků.
Amen.
***
Další materiály k tématu: