Rozhovor s Domem Thomasem (2016)
6. března
2016
1. Důstojný otče, proč je potřeba další biskup
pro Odpor? Trvá v Církvi nadále stav nouze? Nestačí pro Církev tradiční
biskupové FSSPX, jak to FSSPX tvrdí?
Církev
potřebuje biskupy, protože tak to chtěl Náš Pán. Tradice tedy potřebuje
biskupy. Práce, kterou biskup Williamson od roku 1988 udělal, je obrovská.
Pomoc, kterou biskup Faure přináší, je nepostradatelná, a třetí biskup není tak
mnoho. Tradice čítala sedm biskupů, když biskup Lazo z Filipín přešel
k Tradici před smrtí arcibiskupa Lefebvra a biskupa de Castro Mayera.
Odpor není ničím víc než pokračováním Tradice.
2. Někteří říkají, že vaše svěcení bude
znamenat schizmatický akt. Co k tomu můžete říct?
Stejně jako
svěcení z roku 1988 nezakládala schizmatický akt, ani toto nebude. Důvod,
který motivoval první svěcení, je tentýž jako motivy těch dalších, to jest,
skutečnost, že Řím se nevrací k Tradici.
Zjevně toto
nové svěcení může být kritizováno, stejně jako svěcení biskupa Faureho, ale pro
ty, kteří pozorně zvažují důvody, se jedná o svěcení motivovaná stejným motivem
jako svěcení z roku 1988: skutečnost, že Bazilika sv. Petra je okupována
nepřáteli Našeho Pána. Je to bolestná skutečnost, ale je to skutečnost. Popírat
to, prokazuje nebýt realistou, je to [totéž, co] obvinění biskupa Fellayho vůči
svým třem bratřím v episkopátu: biskupu Williamsonovi, Tissierovi a de
Galarretovi.
Toto nové svěcení
není motivováno ničím víc, než týmiž motivy, jež přiměly arcibiskupa Lefebvra
jednat; ničím víc a ničím méně. Jediným rozdílem je zvláštní okolnost ve vztahu
k autoritám Bratrstva, ale ve vztahu k Římu a krizi jsou důvody tytéž
a ve všech směrech identické.
3. Otče, minulý rok FSSPX, motivované
vysvěcením biskupa Faureho, řeklo, že Odpor je sedesvakantistický, a že to je
demonstrováno svěcením biskupů bez povolení římských autorit. Jaká je vaše
odpověď na toto obvinění?
Úplně stejně
jako nebyl sedesvakantistou arcibiskup Lefebvre, není sedesvakantistický ani
Odpor, ačkoliv v Odporu mohou být, stejně jako vždy byli v FSSPX,
sympatizanti této teze.
4. Otče, jaký je váš postoj, pokud jde o
sedesvakantismus?
Myslím si,
že postoj arcibiskupa Lefebvra je v tomto ohledu nejrozumnější a
nejprozíravější. Papež nemůže používat svou autoritu k ničení Církve,
v tomto díle jej tedy neposloucháme. Odmítáme mít jakoukoliv účast na
ničení Církve. Pokud jde o rozhodnutí, zda papež kvůli tomu ztratil svůj pontifikát,
je to diskutabilní otázka. Nemáme prostředky, jak dojít závěru, který vylučuje
všechny pochyby. Pak tedy, s pochybami, je nejlepší netvrdit, že stolec je
uprázdněný, a nadále jej považovat za papeže.
5. Minulý rok jsme se zeptali biskupa Faureho,
co by udělal, kdyby byl pozván papežem Františkem do Vatikánu. Nyní se vás
ptáme na tutéž otázku. Jel byste? Co byste Františkovi řekl?
Jet do Říma?
Jenom, kdybych se měl zeptat, jestli římské autority přijímají Quanta Cura,
Syllabus, Pascendi atd., pro teď si však myslím, že odpověď již byla dána a je
negativní.
6. Profesor Carlos Nougué publikoval krátký článek
o vašem životě, kde zmiňuje incident tlaku na vás ze strany autorit FSSPX,
protože jste odmítnul zpívat Te Deum
na oslavu motu propria Summorum Pontificum (červenec 2007). Můžete nám něco říct o tom a o dalších okolnostech,
kdy jste byl pod tlakem vůdců FSSPX?
To, co se
stalo v Santa Cruz, když zde byl biskup de Galarreta a navrhoval mi, abych
opustil klášter, je velmi komplikované. Událo se několik věcí. Jen biskup de
Galarreta může přesně říct, jaké všechny byly důvody, jež jej motivovaly, aby
mi dal tento návrh. Ve hře mohla být věroučná otázka, ohledně toho však není žádná
jistota, protože biskup de Galarreta byl, v zásadě, proti dohodě [s
Římem]. Možná, že svoboda a nezávislost kláštera znepokojovaly biskupa
Fellayho. Biskup de Galarreta udával jako motiv [řeholní] povolání pro klášter,
protože dokud bych byl priorem, kněží [FSSPX] by [mi] neposílali [nová řeholní]
povolání.
7. Důstojný otče, slouží vám vaše zkušenost
v klášteře Le Barroux k posílení vašeho odporu ke zbloudění do odchylky
těch, kteří jsou pro dohodu, či sjednocení FSSPX [s Římem]?
Ano, je něco
podobného na obdivu, který měl Dom Gérard pro tehdejšího kardinála Ratzingera,
a obdivu, nebo přinejmenším uznání, jež má biskup Fellay pro Benedikta XVI.
Dom Gérard
říkával, že arcibiskup Lefebvre zůstával ve svém koutě, aby odmítal vejít do
kontaktu s římskými představiteli a že kardinál Ratzinger byl mužem,
s nímž bylo možné jednat. Dom Gérard neznal kardinála a nechtěl se poučit
ze zkušenosti arcibiskupa Lefebvra. Myslím si, že biskup Fellay učinil stejnou
chybu. Rada a názory starších jsou v životě něčím nezbytným. Když svatý
Tomáš hovoří o poslušnosti, poukazuje na tuto dispozici duše, jíž musíme mít
s ohledem na starší. Stojí zato si přečíst článek 3 otázky 49, 11a IIae.
Je velmi poučný. Dom Gérard nevzal v potaz radu a varování arcibiskupa
Lefebvra. Věřím, že biskup Fellay by jednal velmi odlišně, kdyby rozjímal i nad
tím. Myslím, že oba postrádali prozíravost arcibiskupa Lefebvra.
8. Můžete nám říct, jak došlo k roztržce
mezi vaším klášterem a FSSPX v roce 2012?
Rozdělení
mezi naším klášterem a Bratrstvem bylo postupné kvůli dalšímu incidentu. Ale
v roce 2012, když jsme jim bratr Arsenio i já napsali o jednáních
s Římem, a navíc, když byl v našem klášteře biskup Williamson a
získal naší naprostou podporu, roztržka byla dokonána.
Nicméně
zachováváme dobré vztahy s některými členy FSSPX, kteří vidí problém,
ačkoliv věří, že je pro teď lepší zůstávat v FSSPX.
9. Otče, vy jste znal arcibiskupa Lefebvra.
Můžete nám o něm něco říct?
Arcibiskup
Lefebvre měl onu sílu a klid těch, kteří si jsou jistí podloženými zásadami
toho, co dělají. A to se pojilo s velikou připraveností pečovat o duše.
Jeho klid pocházel z mohutnosti jeho Víry a jeho zdravého rozumu. Pevné
přesvědčení vytváří klid, pevné přesvědčení Víry je nadřazené všemu ostatnímu.
Z toho můžeme vidět naprostý klid, který arcibiskup Lefebvre prezentoval
při každé příležitosti. On byl pravým biskupem, jak to popisuje svatý Pavel,
který konal tak, aby spasil svou vlastní duši a duše druhých, kteří naslouchali
jeho slovům a radě. Motto z jeho erbu shrnovalo jeho postoj a jeho činy:
Credidimus Caritati.
10. Jak bystě vysvětlil změnu, která se
v FSSPX udála, pokud jde o praktickou dohodu s Římem, a co si
myslíte, že se stane s Bratrstvem?
Myslím si,
že existují členové Bratrstva, kteří chtějí dohodu a pracují v tomto
smyslu po mnoho let.
Možná biskup
Tissier a biskup de Galarreta přijali změnu toho, co bylo rozhodnuto na
generální kapitule v roce 2006, aby zachránili Bratrstvo před vnitřním
rozdělením.
Jen Bůh ví,
co se stane s Bratrstvem. Modlím se, aby se vrátilo ke svému minulému
zápalu, bude to však těžké vrátit se k tomu, jaké věci byly.
Protože
nejsem pospolu s Bratrstvem, mám potíž předložit nějaký zásadní názor.
Z toho, co jsem slyšel a četl, jsem přesvědčen, že Bratrstvo se bude
snažit dojít nestálé rovnováhy skládající se z legálnosti a věrnosti.
Budou však bojovat na půdě zvolené nepřítelem. Z taktického hlediska to
není příliš chytré. Svoboda kázat proti Svatému stolci zůstane paralyzována a
je paralyzována. Co víc, zdá se, že biskup Fellay myslí odlišně než arcibiskup
Lefebvre, navzdory tomu, že to popírá. To je pro FSSPX fatální.
11. Důstojný otče, můžeme hovořit o skutečném a
opravdovém liberalismu v FSSPX nebo by to bylo přehánění?
Při
přibližování se Římu se nelze vyhnout liberalismu.
12. Otče, jak byste definoval Odpor a jak vidíte
jeho budoucnost?
Definoval
bych jej jako věrnost arcibiskupu Lefebvrovi a biskupu de Castro Mayerovi.
Odpor je Tradice, nebo je duševně nejzdravější část Tradice, nebo přinejmenším
část Tradice, která jasně odmítá ideu praktické dohody, aniž by se Řím vrátil
k Tradici.
Budoucnost
Odporu je věrnost arcibiskupu Lefebvrovi a biskupu de Castro Mayerovi, nebo
jinak řečeno, nauce neomylného Magisteria Církve. Díky Bohu, že máme
s námi biskupa Williamsona a biskupa Faureho, protože oni byli vybráni
arcibiskupem Lefebvrem a byli vždy věrnými učedníky zakladatele Bratrstva sv.
Pia X.
13. Jaké budou vaše priority jakožto biskupa?
Poskytovat
svátosti a zajistit hlásání Víry.
14. Jaké bude motto vašeho erbu a jeho smysl?
Motto bude
„Veritatem Dilexisti“ (Upřímnost jest ti milá) převzaté z Žalmu 50. Erbem
je zadní strana zázračné medailky s 12 hvězdami (12 článků Vyznání víry a
12 apoštolů), Kříž, písmeno „M“ jako Nejblahoslavenější Panna Maria a
Nejsvětější Srdce.
Na počátku
měla Brazílie jméno „Země Svatého Kříže“. To je také jméno našeho kláštera.
Naše
kongregace byla naším zakladatelem P. Jeanem Baptistem Muardem v 19.
století zasvěcena Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu a Mariinu.
15. Chtěl byste, důstojný otče, na konec poslat
vzkaz tradicionalistům, zvláště Odporu?
Vzkaz?
Studujte díla arcibiskupa Lefebvra a učte se z jeho příkladu. Arcibiskup
Lefebvre je dalším P. Le Flochem a P. Le Floch je Magisteriem; on je láskou
k Magisteriu Církve. Jedině tak může být liberalismus a modernismus překonán.
Mimo to
čtěte a snažte se pochopit velké antiliberální autory, zvláště ty, kteří chápou
omyly moderního světa, jako biskup de Castro Mayer, arcibiskup Lefebvre a také
biskup Tissier, který precizně vysvětluje podivnou teologii Benedikta XVI., a
který nám dal biografii arcibiskupa Lefebvra, A to ani nezmiňuji dávné autory,
jejichž seznam by zde byl příliš dlouhý. Pamatujte na biskupa Vitala, velkého
brazilského biskupa a přítele Msgr. Ségura, který energicky bojoval proti
zednářům a kvůli tomu byl uvězněn a pravděpodobně otráven, protože zemřel
krátce poté, co byl z vězení propuštěn kvůli vážným zažívacím problémům.
Pamatujte také na Msgr. Pia a Brazilci na Gustava Corcaa, jehož kniha „O Século
do Nada“ (Věk ničeho) by měli všichni znát. Corcao chápal zlo doby velmi dobře:
lež. Proto řekl, že 20. století by se mělo nazývat věkem lži. Nápravným
prostředkem toho je její pravý opak: „Veritatem dilexisti“.
Drahý otče, nesmírně děkujeme Bohu, Jeho Nejsvětější
Matce, svatému Josefovi, ochránci Církve, a svatému Benediktovi za veliké
požehnání, jež Odpor obdrží s vaším svěcením. Prosíme Boha, aby vám dal
vysoce plodný episkopát. Vzdáváme vám mnoho díků, že jste přijal takovou
závažnou odpovědnost, a biskupu Williamsonovi a biskupu Fauremu, protože vás
vysvětí jako nástupce apoštolů. Deo gratias!
Zdroj:
Nossa
Senhora De Aparecida
Překlad:
D. Grof