čtvrtek 20. června 2024

Šest aspektů modernismu (2023)

 

Šest aspektů modernismu (2023)

P. David Nix

„Modernismus“ není přizpůsobením nějakého starobylého Evangelia potřebám moderního člověka. Modernismus není ani zdravým katolicismem, který jednoduše odmítá zastaralost radikálních tradicionalistů. Modernismus je spíše „snůškou všech herezí“, jak napsal papež sv. Pius X. A my víme, že hereze vede do pekla. Co je to za hereze? Dva nebo tři aspekty modernismu jsem již zmínil v předešlých příspěvcích, ale nyní chci zmínit šest smrtících aspektů, které se nacházejí v jádru modernismu:

1) Náboženství zaměřené na člověka

Modernismus nahrazuje vertikální náboženství horizontálním. Jedním příkladem je to, jak se modernistická mše obrací k člověku, ne k Bohu. Modernismus také na úrovni morální teologie převrací dvě velká přikázání Desatera a to, co je „pastorační“, klade před deset přikázání. Nejedná se o příklady z říše fantazie. Tento rozpor je každý víkend vidět v diecézních farnostech, kde se slouží stará i nová mše.

2) Nadpřirozené náboženství je nahrazeno přirozeným

Kdysi jsem sledoval seriál o „katolicismu“, který připouštěl, že zázraky z Nového zákona jsou pravé, ale objasňoval, že zázraky ze Starého zákona jsou legendami. Proč takové svévolné rozlišování mezi Starým a Novým zákonem? Je biskup, který tento seriál připravil, markionistickým heretikem? Nevím, ale vždy, když se pravé zázraky snižují na pouhé legendy, jedná se o modernistickou herezi. Modernisté si vždy myslí, že je budou lidé s doktorátem lépe přijímat, pokud budou schopní prokázat, že následují přirozené náboženství namísto nadpřirozeného, totiž namísto katolicismu. (A mějme na paměti: Ani lidé s doktorátem, ani dělníci z ulice nebudou konvertovat kvůli někomu, kdo popírá své vlastní zásady, a už vůbec ne zásady katolicismu.)

3) Marxismus

I když už dnes není „teologie osvobození“ v Latinské Americe tak populární jako v 70. letech 20. století, malá skupina krajních levičáků ve vedení dnešní Církve opakovaně ukazuje své marxistické zabarvení, když se snaží nezachraňovat duše před ďáblem, ale zachraňovat svět před kapitalismem. Například i dokumenty Druhého vatikánského koncilu opakovaně vyzývají katolické kněze a laiky, aby mezi svými projekty pomáhali světu hledat větší „pokrok“. Náš Pán Ježíš však výslovně popsal vztah apoštolů ke světu: Neprosím, abys je vzal ze světa, nýbrž abys je ochránil zlého. Ze světa nejsou, jako ani já nejsem ze světa. Posvěť je v pravdě; tvé slovo je pravda. Jako jsi ty mne poslal na svět, i já jsem je poslal do světa – Jan 17:15–18. Jsme povoláni být ve světě, ale ne ze světa. Poslední synoda vyzývající ke klimatickému alarmismu, žehnáním homosexuálů a možnému svěcení žen, je důkazem, že komunismus se teď plně infiltroval do Vatikánu. Navíc jen „omyly Ruska“ (jak to nazvala Naše Paní Fatimská) by mohly vysvětlovat, že většina biskupů světa vyzývala v roce 2021 svůj lid, aby přijal mRNA vakcíny poskvrněné potraty [jejich výzkum využíval tkáně plodů z umělých potratů – pozn. překl.]. Toto je komunismus, nikoliv hmatatelné budovy.

4) Neomylnost Písma svatého je v modernismu odstraněna

Jedním z prvních jezuitů, který upadl do vážné hereze týkající se Božího zjevení, byl P. George Tyrrell SJ. Tyrell se narodil v roce 1861 a byl z jezuitského řádu vyloučen v roce 1906. Všimněte si, že to bylo dlouho před Druhým vatikánským koncilem! Jakmile však katolík zpochybní neomylnost Písma svatého, vše se odvíjí od této chyby včetně sexuální morálky, a dokonce i liturgie. Proč? Protože Písmo svaté je samotným Božím slovem. A prvním Satanovým pokušením pro muže a ženu v Rajské zahradě bylo zpochybnění toho, co Bůh řekl: „Řekl Bůh skutečně...?“ – Satan v Gen. 3:1. Jakmile věříte, že Boží slovo lze rozebírat literárně-kritickou metodou, ztratili jste Víru. Ne žádnou tu baptistickou víru někde ze zapadákova. Katolická Víra je ztracena, když rozebíráte Písmo svaté pomocí literárně-kritické metody. Nejvyšší úrovní psaného Božího Zjevení je Písmo svaté (z něhož protestanti odstranili důležité knihy).

5) Východní náboženství

Když jsem žil s řeholní kongregací v semináři v Mexiku, ptal jsem se, jestli je teologie osvobození velkou hrozbou pro mexické katolíky. Odpovídali, že ne, ale pak pokračovali tím, že mi říkali, kolik katolických kněží experimentuje s východními náboženstvími. Kromě toho jsem v Kalkatě šel do jezuitské kaple a viděl jsem tam jednoho jezuitu provozovat jógu! To se však děje i v Církvi ve velkém: Od arcibiskupa Fultona Sheena a jeho obdivu k jezuitovi Teilhardu de Chardinovi, který propagoval New Age, přes Jana Pavla II., který propagoval východní náboženství v Assisi, až po nedávné obrázky duchovních, kteří v Mongolsku budili dojem jako by katolicismus byl jen jedním z mnoha světových náboženství. A mnozí katoličtí duchovní uctívají démony nebo si přinejmenším zahrávají s jejich uctíváním pod zástěrkou koketování s východními náboženstvími. Není divu, že jen málo katolických biskupů prohlašuje, že Ježíš je jedinou cestou k Otci, jak sám řekl v Evageliu sv. Jana 14:6.

6) Evoluce

Darwinovská evoluce je nejen nesmysl z vědeckého hlediska, je i základním kamenem filozofického a teologického ateismu v posledních více než sto letech. Říkat, že věříte v „teistickou evoluci“ je stejně hloupé, jako říkat, že věříte v „teistický ateismus“, zvlášť, když zvážíte, že evoluce se nezakládá na žádném vědeckém důkazu. Existuje ale významná spojitost mezi lží darwinovské evoluce a tzv. „vývojem nauky“: Jestliže se může vyvíjet lidstvo, může se vyvíjet i nauka. Evoluce je skutečně v centru každé současné katolické hereze.

Zdroj: Pilgrim Priest

Překlad: D. Grof