Křesťanská prozíravost a liberalismus
(1884)
Dr. Don Félix Sardá Y Salvany
Vzhledem ke
své situaci, žijí katolíci v této zemi [Americe] uprostřed liberalismu. Denně
přicházíme do kontaktu a jsme obklopeni krajními i umírněnými liberály a také
katolíky, kteří jsou nakaženi jeho všeprostupujícím jedem. Stejně žili katolíci
ve 4. století mezi ariány, katolíci v 5. století mezi pelagiány a katolíci
v 17. století mezi jansenisty. Není možné neudržovat nějaké vztahy
s liberály, kteří nás obklopují. Potkáváme je všude – v sociálním
styku, při svých obchodních záležitostech, při zábavách i oblíbených
činnostech, dokonce i v Církvi a v rodině. Jak se tedy máme chovat
při svém nevyhnutelném styku s těmi, kteří jsou takto duchovně nemocní?
Jak se můžeme vyhnout nákaze nebo alespoň snížit riziko na minimum? Stanovit
přesné pravidlo pro každý případ je natolik obtížné, že je to mimo lidské
možnosti, lze však dát některá obecná návodná pravidla, jejich použití však
musí být ponecháno na prozíravosti těch, kterých se to individuálně týká, dle
okolností a konkrétních závazků. Bude dobře, když nejprve obecným způsobem
rozlišíme tři možné druhy vztahů mezi katolíky a liberalismem nebo spíše mezi
katolíky a liberály: 1) Nutné vztahy, 2) Prospěšné vztahy, 3) Vztahy čistého
zalíbení nebo přátelství. Nutné vztahy jsou každému vnuceny díky jeho místu
v životě a konkrétnímu postavení, nelze se jim vyhnout. Jsou to například
rodinné vztahy, vztahy podřízeného a nadřízeného apod.
1. Je
zjevné, že syn, který má tu smůlu, že má liberálního otce, jej z tohoto
důvodu nemůže opustit, stejně jako žena manžela, bratr sestru, ani rodič dítě,
s výjimkou toho, kdy liberalismus vychází od někoho, kdo jim je
podřízen, a jedná v protikladu k náboženství, aby způsobil formální
odpadnutí.
Aby katolík
takový krok [kdy druhého opustí] mohl uskutečnit, nedostačuje jen to, že je
omezována jeho svoboda zachovávat církevní zásady. Musíme totiž mít na paměti,
že Církev neukládá v takové věci žádnou povinnost člověku, který by ji
mohl zachovávat jen za značných obtíží (sub gravi incommodo).
Katolík,
který má tu smůlu, že je v takovém postavení, musí tuto situaci snášet
s křesťanskou trpělivostí a obklopit se, nakolik je to v jeho moci,
všemi ochrannými opatřeními, aby se skutečně vyhnul nákaze pocházející ze špatného
příkladu nebo skutků. Jeho prvním útočištěm by měla být modlitba. Modlitba za
sebe a za oběti omylu. Měl by se, nakolik je to možné, vyhnout veškeré
konverzaci na toto téma, ale když cítí, že se mu vnucuje výměna názorů, ať ji
přijme v plné důvěře vůči pravdě a vyzbrojený účinnými obrannými i
útočnými zbraněmi. Ohledně výběru tohoto arzenálu by se měl poradit
s prozíravým duchovním vůdcem. Jako protijed proti přílišným stykům
s liberály by se měl často stýkat se společností jiných učených lidí a
lidí s autoritou, kteří trvale vykazují zdravou nauku. Poslušnost vůči
představenému ve všem, co není přímo nebo nepřímo proti víře a mravům, je jeho
závaznou povinností, je však také jeho povinností odmítnout poslušnost u
čehokoliv, co je přímo či nepřímo v protikladu vůči integritě jeho víry.
Odvahu pak může získat pouze z nadpřirozených zdrojů – Bůh, který tento
boj vidí, [mu] neodepře veškerou potřebnou pomoc.
2. Existují
i další vztahy, které máme s liberály, jež nejsou zcela, přesto však morálně
nezbytné, a bez nichž je společenský život, sestávající ze vzájemné výměny
služeb, nemožný. Jsou to například vztahy obchodní, oborové, pracovní, profesní
atd. Neexistuje zde však ono striktní podřízení, které existuje
v nezbytných vztazích, o nichž jsme právě hovořili, a v důsledku toho
může člověk využít větší nezávislost. Základním pravidlem v těchto případech
je, nevstupovat do nadbytečného styku. Dostačuje to, co chod společenského soukolí
vyžaduje, a nic nadto. Pokud jste obchodník, nakupujte od liberálů a prodávejte
jim v souladu s potřebami svého obchodu a všemu ostatnímu se vyhněte.
Pokud jste blízcí, omezte svůj styk na základní nutnost své služby. Pokud jste
dělník, omezte se na to, abyste poskytli a dostali to, co jste si z obou
stran povinováni. Ten, kdo žije podle těchto pravidel, může žít bez újmy na své
víře i uprostřed židovského obyvatelstva. Zároveň by se nikdy nemělo zapomínat,
že jakýkoliv projev slabosti nebo kompromis je vždy nepotřebný. Ani liberálové
nemohou odmítnout úctu člověku, který si pevně a neochvějně stojí za svým
přesvědčením. A pokud jde o otázku Víry, opovrženíhodným v očích všech se
stává ten, kdo by své přirozené právo prodal za misku kaše.
3. Vztahům
čistého přátelství, zalíbení nebo přijetí, do nichž vstupujeme jako do pouhých
záležitostí chuti nebo náklonnosti, bychom se měli vyhnout, a pokud už jsme je
navázali, měli bychom je dobrovolně přerušit. Takové vztahy jsou jistým
nebezpečím pro naši víru. Náš Pán říká, že ten, kdo má rád nebezpečí, zahyne
v něm. Je obtížné přetrhat takové vztahy? A jestliže skutečně je? Musíme
taková pouta, která nás uvádějí do nebezpečí, přetnout. Na chvíli se zamyslete.
Pokud by váš liberální společník, s nímž se neustále družíte, měl nějakou
nakažlivou nemoc, ucházeli byste se o jeho přízeň? Pokud by vaše vztahy
s ním kompromitovaly vaši reputaci, pokračovali byste v nich? Pokud
by pomlouval vaši rodinu, stále byste se jej drželi? V této věci jsou
v sázce Boží čest a vaše vlastní duchovní bezpečnost. Vaše duchovní zájmy
po vás vyžadují přinejmenším tolik, co by vám prozíravost radila udělat v
případě svých světských zájmů a ohledně lidské cti. Existuje zde však jedna
okolnost, kdy je důvěrný vztah s liberálem zcela ospravedlnitelný, a to za
účelem jeho obrácení. K tomu jsou potřeba dvě podmínky: ochota vašeho
liberálního přítele a vaše způsobilost jej vést ke světlu. Ani zde to však není
bez nebezpečí. Člověk si musí být velice jistý půdou pod nohama, než se o
takový úkol pokusí.
Především
mějte hrůzu z hereze. A současný liberalismus je nejzhoubnější ze všech
herezí. Stojí naprosto proti náboženské víře. První věcí, kterou musím
v infikované zemi udělat, je izolovat se, a pokud to není možné,
podniknout všechna sanitární opatření proti smrtícímu mikrobu. Duchovní zdraví
je ohroženo vždy, kdykoli se dostaneme do styku s liberalismem, a nákaza
je skoro jistá, pokud zanedbáme opatření, která prozíravost doporučuje.
Zdroj:
Liberalism is a Sin, Dr. Don Félix
Sardá Y Salvany, kapitola 17
Překlad:
D. Grof