Sv. Vincenc Ferrerský: Kázání o
konci času – 2. část (1411)
Sv. Vincenc Ferrerský, „Anděl soudu“ (1350-1419)
***
Třetí
věta říká, že budou znamení na hvězdách. V Písmu svatém „hvězda“ značí
„světlo dávající“, a tak je pojmenováním mistrů, učitelů a akademických
teologů. Toto označení se nachází v Danielovi (12:3): „Moudří budou zářit jasem oblohy;
ti, kteří mnohé k spravedlnosti přivádí, budou jak hvězdy navždy, navěky!“
U těchto hvězd, tj. vzdělanců, budou znamení v době Antikrista, protože,
jak Kristus říká v Evangeliu svatého Matouše (24:29): „Hvězdy budou padati s nebe“; a to je třetí bitva vedená Antikristem, bitva polemická. Pak
hvězdy, tj. vzdělanci, budou padat s nebe, tj. od pravdy katolické Víry. Polemiky
Antikrista se vzdělanci se budou zakládat výhradně na textu Starého zákona, a
tito učitelé, kteří budou dalecí toho, aby byli schopní mu odpovědět, nebudou
dokonce schopní ani hovořit. Pak ony hvězdy, mistři, spadnou s nebe, tj.
z výšin Víry. Protože dle Daniela (11:36): „Onen král si bude dělat, co se mu zlíbí. Sám sebe vyvýší a zveličí nade
všechny bohy. Povede neslýchané řeči proti Bohu bohů“, tj. záležitost jeho
rouhání bude neřešitelná, pokud se týká lidí.
Můžete se znovu zeptat,
proč Kristus dopustí to, že ti, kdo hájí Víru, by měli tak zcela selhat?
Odpovídám, že to Kristus dopustí ze dvou důvodů: za prvé, dle zásad teologie: „Čím kdo zachází, tím také schází.“ To
vyplývá ze skutečnosti, že mistři a učitelé se již nestarají o studium Bible,
ale upřednostňují studium básníků a jiných světských děl.
Druhý důvod, proč to
Kristus dopouští, je kvůli pohoršlivému a špatnému životu a mnoha hříchům
vzdělanců, protože v případě mnoha z nich, čím větší je jejich
vědění, tím je také větší jejich hřích a tím horší jejich svědomí, protože jsou
pyšní, nafoukání, pijáci vína a tak dále. Ten, kdo umí spoutat lvici, umí
snadno spoutat ovci, jestliže tedy ďábel může držet v okovech myšlení
vzdělanců kvůli jejich špatnému životu, o kolik snadnější pro něj je spoutat
ovce, to jest jejich jazyk – takže nemůžou hovořit... Nevzdělaní jsou
v mnohem lepším postavení, protože vědění nadýmá. Proto, jestli chcete být
silní, přijměte radu apoštola Pavla (1 Kor 2:5): „...aby se vaše víra nezakládala na moudrosti
lidské, nýbrž na moci Boží.“ Argumentování a diskuse jsou dobré pro
posilování rozumu, ale ne pro upevňování víry, jelikož víra se musí zastávat
z pohnutky poslušnosti, protože Sám Kristus nám přikazoval hlásat a hlásal
Evangelium, které apoštolové šířili, a Svatá Matka Církev nařizovala. A proto,
ó Hospodine, věřím.
Čtvrtá
věta nám říká: „...a na zemi bude úzkost
mezi národy pro nesnáze nad hukotem moře a příbojů.“ Hle, to jsou muka, jež
způsobí Antikrist, a na zemi bude úzkost mezi národy pro nesnáze nad hukotem
moře a příbojů. To jsou přípravy na bitvu, vysypávání arény pískem před bojem,
který bude dílem pánů, kteří už jsou na straně Antikrista, protože pak se nikdo
neodváží jmenovat Krista nebo Pannu Marii pod hrozbou smrti; a jsou to příboje
a ta trápení, která nikdy v minulosti nebyla tak strašlivá, jako ta, jež
způsobí Antikrist. Ve svatém Matoušovi nás Kristus varuje (24:21): „Bude totiž tehdy veliké soužení, jakého až
dosud nebylo od počátku světa a nikdy nebude. A kdyby nebyly zkráceny ty dny,
nebyl by zachráněn žádný člověk; ale pro vyvolené budou ty dny zkráceny.“
V Apokalypse (17:10) čteme: „...a až
přijde, musí zůstati (jen) kratičký čas.“ Učitelé Církve všeobecně říkají,
že Antikrist bude vládnout jen tři a půl roku, což je míra tisíce dvou set
devadesáti dní, a „od zrušení každodenní oběti a
vztyčení otřesné ohavnosti uplyne 1290 dnů.“ (Daniel
12:11)
Když jsem tázán, proč
Kristus dopouští, aby byli křesťané tak strašlivě pronásledováni, odpovídám: „Čím kdo zachází, tím také schází.“ Protože
nyní, v současné době, lidé Boha urážejí válkami, různicemi a falešným
pochlebováním, sváry a souboji, tak Kristus dopouští, aby byli roztrháni na
kusy a pozabíjeni Antikristem. Jestliže tedy nechcete být pozabíjeni a zničeni,
buďte nyní v pokoji a svornosti s každým dle rady apoštola: „Možno-li, pokud je na vás, mějte
pokoj se všemi lidmi! Nemstěte
se sami, miláčkové, ale ponechte to (Božímu) hněvu! Je totiž psáno: ´Mně
přísluší pomsta, já odplatím, praví Hospodin.´“ (Ř 12:18)
Druhým zlem trestu bude
vzplanutí pozemského světa, jež je zmíněno v druhé části Evangelia pro
tuto neděli: „...takže
lidé budou trnouti strachem a očekáváním těch věcí, které přijdou na celý svět,
neboť nebeská tělesa se budou pohybovati.“
Poté,
co bude Antikrist zabit bleskem na Olivové hoře a jeho smrt se ve světě stane
široce známou, bude tato naše Země existovat ještě dalších čtyřicet pět dní,
neříkám let, ale dní. To je jasně vidět v Danielovi (12:11): „Od zrušení každodenní oběti a
vztyčení otřesné ohavnosti uplyne 1290 dnů. Blaze tomu, kdo trpělivě přečká
1335 dnů.“
Učitelé Církve říkají,
že těchto čtyřicet pět dní bude Bohem poskytnuto pro obrácení těch, kteří byli
svedeni Antikristem, ale Antikrist po sobě zanechá takové bohatství a požitky,
že sotva který národ bude obrácen k Víře Krista. Není žádný jiný Spasitel
než Kristus, a přesto nebudou obráceni.
Pak ve čtyřech koutech
Země, na východě a západě a severu a jihu, bude z Boží moci planout oheň. A
jak se bude šířit, bude v jednom sledu zapálen celý svět, dokud nezůstane
nic ze tří ostatních živlů. Pak, až si lidé uvědomí onen rozruch a oheň a uvidí
blesky šlehající z něj, budou chřadnout ze strachu z toho ohně a z očekávání
věčného zatracení. Apoštol Pavel v listu Židům (10:27) o tom říká: „...jakési hrozné očekávání soudu a
žár ohně, který stráví protivníky.“
„Neboť nebeská tělesa se budou pohybovati.“
To bylo řečeno, aby se naznačilo, že ten oheň nemá žádnou přirozenou příčinu,
jak si někteří lidé mylně představují, protože říkají, že čtyřicet let před
koncem světa nebude pršet. Tento oheň však pochází z přísnosti Boží
spravedlnosti a děje se skrze službu andělů, jak se ukazuje ve rčení: „Neboť nebeská tělesa se budou pohybovati.“
Tento oheň stejně tak sestupuje dolů pro očištění ostatních tří živlů – země,
vzduchu a vody – jež byly nakaženy a zkaženy hříchy lidí. Pokud jde o tohle,
David říká (Ž 96:3): „Předchází
jej prudký plamen, spaluje protivníky kolem dokola! Světu svítí jeho blesky,
zem to vidí, chvěje se! Hory jak vosk před Hospodinem tají, před Pánem země
veškeré.“
Chápete, čím jsou
hříšníci nepřáteli Krista. Proč však říkají: „spaluje protivníky kolem dokola“, když zničeni ohněm budou dobří i
špatní? Dobří i přátelé Boží zemřou v ohni, to je pravda, ale zemřou bez
bolesti nebo utrpení; ale zlí a nepřátele Boží zemřou v největší bolesti a
utrpení. Proto jsou jmenováni nepřátelé Boží.
Svatý Tomáš Akvinský o
tom krásně hovoří, když říká, že tento poslední oheň, poněvadž předchází Soudu,
bude působit jako nástroj Boží spravedlnosti. Bude také působit jako přirozený
oheň, vzhledem k tomu, že ve své přirozené síle, spálí zlé i dobré a
přemění každé lidské tělo na popel. Protože působí jako nástroj Boží
spravedlnosti, bude působit různým způsobem, pokud jde o různé lidi. Proto zlí
budou působením ohně silně trpět, ale dobří, v nichž se nenachází nic, co
musí být očištěno, nebudou cítit žádnou bolest z ohně, stejně jako tři
děti necítily nic v ohnivé peci, ačkoliv těla těch druhých nebudou
uchráněna, jako byla těla těch tří dětí. A Boží mocí se stane, že bez bolesti
či utrpení budou jejich těla rozložena na prach.
Ale dobří, v nichž
je nějaká poskvrna, jež má být očištěna, budou více či méně cítit bolest tohoto
ohně podle zásluh každého. Budou však rychle očištěni ze tří důvodů. První
důvod je, že se v nich nachází jen málo zla, protože již byli do velké míry
očištěni předešlými souženími a pronásledováními. Druhá je, že žijící
dobrovolně vytrpí bolest. A utrpení dobrovolně snášené v tomto životě
promíjí rychleji než utrpení uložené po smrti. To je vidět na případu mučedníků,
protože jestliže, když měli umřít, bylo nalezeno něco hodného očištění, bylo to
odťato prořezávacím nožem jejich utrpení.
A utrpení mučedníků byla krátká v porovnání s bolestmi
očistce. Třetím důvodem je, že žár ohně je o to intenzivnější, o kolik je čas
kratší. Ale pokud oheň po soudu působí, jeho moc se dotýká pouze zatracených,
protože všechna těla spravedlivých necítí bolest.
„Toto je vážná myšlenka
pro ty, kteří nebudou činit pokání. Jak moc budou v tomto posledním dni
světští páni a církevní preláti toužit činit pokání, když uvidí ten oheň. Tehdy
jim však takové pokání nepřinese nic, protože nejednají z lásky, ale
z otrockého strachu. Proto čiňte pokání nyní, odpouštějte bezpráví, čiňte
náhradu za jakékoliv nepoctivě nabyté statky, žijte dle své víry a vyznávejte ji;
a ať si kněží opatří breviáře. Kdyby bylo jisté, že v krátkém čase toto
město bude zničeno ohněm, cožpak byste nevyměnili všechny své nemovité statky
za něco, co byste mohli odnést s sebou pryč? A tak je tomu i se světem,
který má být v krátké chvíli zničen ohněm. Umístěte proto do nebe svá
srdce a své rty tím, že budete s úctou hovořit o Bohu, a své skutky tím,
že budete činit dobro. To je Kristova rada, když říká: „Neskládejte si poklady na zemi, kde je rez a
mol kazí a kde je zloději vykopávají a kradou.“ Všimněte si slova „rez“,
což je Antikrist a „mol“, což je oheň, protože ti stráví vše.
Třetím
zlem bude soužení všeobecného Soudu, které je zmíněno ve třetí části tohoto
Evangelia. „Tehdy uzří Syna člověka
přicházeti v oblacích s velikou mocí a slávou.“ Po zničení světa
ohněm přijde Kristus Soudce s Pannou Marií a všemi svatými k soudu,
usazený na trůně v oblacích. A Archanděl Michael bude mocným hlasem volat:
„Vstaňte mrtví, pojďte k soudu.“
Pak
náhle Božskou mocí všichni mrtví, dobří i zlí, vstanou z mrtvých, děti
vstanou s dospělými a všichni budou shromážděni k soudu. Budou zde
dokonce i ti, kteří zemřeli v lůně své matky, jak učí svatý Tomáš, aby
obvinili ty, kvůli jejichž vině zemřeli bez křtu. A věk, v němž všichni
vstanou z mrtvých, bude třicet let.
Sám
Kristus, pokud jde o všeobecný Soud, říká: „Až
pak přijde Syn člověka v své slávě a s ním všichni andělé, posadí se na svůj
slavný trůn
a
před ním budou shromážděni všichni národové. I oddělí je od sebe, jako pastýř
odděluje ovce od kozlů. A postaví ovce po své pravici,
kozly pak po levici.“ (Mt 25:31-33)
A Atanášovo vyznání víry: „Při
jeho příchodu všichni lidé musejí vstát se svými těly, dostanou odplatu za své
činy. Kdo konali dobro, půjdou do věčného života, kdo však zlo, půjdou do
věčného ohně.“
Ovce jsou ti dobří a
kozlové jsou ti zlí. Kristus řekne ovcím po Své pravici: „Pojďte, požehnaní Otce mého, vládněte
královstvím, připraveným pro vás od ustavení světa!“ Kozlům po Své levici
řekne: „Pryč ode mne, zlořečení, do ohně
věčného, který je připraven ďáblu a jeho andělům!“
Zlí
půjdou do věčného trestu, spravedliví do věčného života. Ze zbývajících však
nikdo nebude přebývat v tomto světě, protože ty věci, které jsou pomíjivé
a konečné, došly svého konečného stavu; pohyb ustal.
A
proto Církev v osobě každého křesťana žádá v Officiu za zemřelé: „Osvoboď mne, Pane, od nekonečné
smrti v ten hrozný den. Až nebesa i zem se budou třást. Až Ty přijdeš soudit
svět ohněm.“
Zdroj: Angel of the Judgment: A Life of Vincent Ferrer, Ave Maria Press,
kap. XI, str. 102-117
Překlad: D. Grof