Komentář Eleison DCXXXIII – „Postmoderna“ – II (2019)
(633)
31. srpna
2019
„POSTMODERNA“ – II
S rizikem, že tyto „Komentáře“ unaví čtenáře variacemi na téma Pravda,
okomentují detailně souhrn [knihy] Culture
as religion; the post-modern interpretation of the relationship between culture
and religion [Kultura jako
náboženství; postmoderní výklad vztahu mezi kulturou a náboženstvím] od
Wojciecka Niemczewskiho, citovaný zde minulý týden. Protože my skutečně musíme
spasit své duše a jedním velkým nebezpečím na cestě spásy duší je oslepování
naší největší vlohy, jíž je naše myšlení, po němž bezprostředně následuje
zkažení našich srdcí. A největším nebezpečím pro naše myšlení dnes je všeobecná
domněnka, že na idejích nezáleží, že pravda není důležitá. Podívejte se, jak
Druhý vatikánský koncil upřednostňoval modernitu před věrným katolicismem
zvláště v koncilním dokumentu Gaudium
et Spes, a pak, jak Bratrstvo sv. Pia X. upřednostňovalo koncilní Římany
před svým věrným Zakladatelem, a v obou případech, jak je velká většina
kněží a laiků následovala.
Začněme tím, že vyložíme Niemczewskiho myšlenky, abychom viděli, odkud
přichází a kam jde: 1) Neexistuje
žádný objektivní Bůh, protože „Bůh“ je subjektivní fabulace v nitru
každého z nás. 2) Proto již
staré „pravdy“ včerejšího náboženství a filozofie nemají žádný základ. 3) Navíc již nevyhovují dnešnímu
reálnému světu, který se ve všech oblastech mění a to rychleji, než kdy dříve. 4) Co je horší, blokují vlastně moderní
pokrok neboli „kulturu volby“, která nám umožňuje přizpůsobit se změně, a která
zaručuje svobodu každého z nás poskládat si svůj vlastní způsob života. 5) Aby postmoderní člověk zůstal
přizpůsobivý modernitě, musí přijmout tuto neuniverzální a nepovinnou
„kulturu volby“, která člověku nevnucuje ani pravidla ani jakoukoliv bytost,
která mu je nadřazená. 6)
Na závěr musí pravda ustoupit svobodě, náboženství kultuře a směřování volnému
unášení. 7) Proto pryč s Bohem
a Pravdou, ať žije „kultura volby“!
Bohužel pro moderního člověka existuje realita vně jeho myšlení, která je
mu tak blízká jako jeho vlastní ruce a nohy, a tato realita nezahrnutá vnitřně,
má své vlastní zákony, jež nejsou nikterak závislé na jeho myšlení. Například,
když ho bolí zuby, bude muset jít k zubaři a nikoliv k prodavači ryb.
A tyto zákony nejsou jen fyzické, ale také morální. Například, když má ubohá
dívka potrat, nebude schopná se zbavit svých výčitek svědomí, jakkoliv moc by
se jich ráda zbavila. Svobodná vůle každého z nás lidí je nesporně
svobodná – odtud možnost Niemczewskiho „kultury volby“ – ale tato kultura volby
může fungovat pouze v nitru a nikoliv vně strukturovaného rámce zákonů
fyzické i morální reality mimo myšlení. Proto mám svobodu si na věčnost zvolit
nebe nebo peklo, ale nemám svobodu zvolit si závažné porušení mravního zákona a
přesto jít do nebe.
Starověcí Řekové na svém vrcholu předcházeli Vtělení Našeho Pána o stovky
let, takže neměli žádný prospěch z nadpřirozené milosti nebo osvícení. Jen
však přirozeně pozorovali – nevymysleli si – závažné a nevyhnutelné důsledky
vzepření se lidí vůči mravní struktuře lidského života a dali tomuto vzepření
jméno – „domýšlivost“. Dnes bychom to nazvali „pýcha“. A tak Niemczewskiho
prezentace „kultury volby“ začíná popřením Boha a končí vzdorováním Mu, zatímco
však může [Niemczewski] ohnout myšlení lidí ve prospěch své „kultury“, je
bezmocný ohnout věčnou a nepopsatelnou Existenci Boha nebo věčnou a absolutní
potřebu Pravdy. Pokud například neexistuje žádná taková věc jako pravda, pak
přinejmenším to je pravda. Proto při popírání kteréhokoliv nebo všech dogmat
není nikdo tak dogmatický jako svobodní zednáři a ve svém subjektivním podkopávání
veškeré nauky není nikdo tak doktrinální jako modernisté a neomodernisté.
Stručně řečeno, člověk jako Niemczewski odmítá uznat, že kolem lidské
oblasti volby je prstenec reality, která není volbou člověka. Duchovní Druhého
vatikánského koncilu odmítají uznat, že poklad Víry nemůže být modernizován. A
vůdcové Novobratrstva sv. Pia X. odmítají uznat, že koncilní Římané jsou
obchodníci s iluzí. „Kultura volby“ skončí tím, že za ni všichni
z nich draze zaplatí. Může je stát jejich věčnost, pokud nepřijdou zpět ke
svým katolickým smyslům.
Kyrie Eleison
Zdroj: The St. Marcel Initiative
Překlad: D. Grof